Gesprek met leidinggevende

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Gesprek met leidinggevende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:23

Ik schrik op recht van sommige adviezen! Bokt, waarom blijft het toegestaan dat mensen zonder kennis juridisch advies mogen geven.

Ts, bel een jurist en leg de, ongetwijfeld goed bedoelde maar soms erg gevaarlijke adviezen hier naast je neer.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:26

verootjoo schreef:
upendo schreef:
En met je onslag neem je ook afstand van al je rechten.

Laat je werkgever maar mooi verantwoordelijk blijven voor het begeleiden van jouw reïntegratie.
En als die leidinggevende de kont tegen de krib gooit, zorgen dat haar gedrag inzichtelijk wordt voor BA en HR. Ziekmelding naar aanleiding van een arbeidsconflict is namelijk ook gewoon een optie.


Klopt. Maar dan gaat het ten koste van jezelf. Een arbeidsconflict helpt niet echt mee bij je herstel.

Ze hoeft mijn advies niet aan te nemen hè, maar het kan zeker een goede optie zijn. En ja, ik vind ook dat de LG medeverantwoordelijk is voor een goed herstel, maar als die niet meewerkt en je tegenwerkt zou ik er zsm vanaf willen, ongeacht mijn rechten en ongeacht wat de plichten van het bedrijf zijn. Je zit dan alsnog vast aan hun hulp, hun steun, het bedrijf. Als dat bedrijf en die LG onderdeel is van wat je ziek maakt is het geen gekke gedachte dat los te laten, ook al kost dat je geld.

Uit de berichten van TS dacht ik nl te proeven dat de band met de LG voor haar ziek zijn ook al niet heel goed was.

Dat hoeft helemaal niet ten koste van jezelf te gaan, zolang je er maar voor zorgt dat je zaken buiten je LG om goed regelt. Een slechte relatie met je LG zou niet bepalend moeten zijn voor ontslag nemen. Of laat jij je bij elk bedrijf wegzetten als je een vervelend persoon treft?

Reintegratie hoeft niet binnen hetzelfde bedrijf te zijn hé. Als je niet kan terugkeren binnen het bedrijf zijn zij, als je geen ontslag hebt genomen, ook verantwoordelijk voor doorstroom naar een andere organisatie.

Loslaten is vluchtgedrag, dat lost zowel op de korte termijn niks op als op de lange termijn. Want: stress in deze fase moet je jezelf ten alle tijde besparen. Geen overhaaste beslissingen nemen als je in een eerste fase van een burn-out zit.

Laat de organisatie maar voor je werken, je moet alleen weten aan welke touwtjes je moet trekken. En daarbij is een stuk juridische ondersteuning belangrijk, die kennen alle mazen van de wet.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:41

Verzuimbegeleiding en reïntegratie zijn zaken tussen werkgever en werknemer, waarbij communicatie tussen beide partijen noodzakelijk is. Sterker nog, als jij dit weigert, kan dat opgevat worden als het niet mee willen werken aan je reïntegratie, en dat kan grote gevolgen hebben. Dat wil echter niet zeggen dat jij rechtstreeks en/of NU in gesprek met je leidinggevende moet, zeker niet als deze relatie al niet heel soepel verloopt. Ik zou echter wel waken voor het ontstaan van een regelrecht arbeidsconflict.

Voor nu is het het verstandigst om even contact met HR op te nemen, te vertellen van dit gesprekverzoek van je leidinggevende, en dat je je daar op dit moment niet toe in staat voelt. Zeg dat je over 4 weken een nieuwe afspraak met de bedrijfsarts hebt, en dat je een gesprek graag even van die volgende afspraak af wilt laten hangen, en dat je er dan ook graag iemand van HR bij wilt hebben.
Noteer voor jezelf even in je agenda wanneer je dit met wie besproken hebt, voor het geval er onverhoopt ergens iets minder prettig gaat verlopen.

En dan zie je over 4 weken wel weer verder. Kom eerst maar eens even tot rust, en ga even naar je huisarts. Je bedrijfsarts gaat over jouw werk en gezondheid, maar je huisarts gaat over JOU en je gezondheid. Dus wees even lief voor jezelf, en zorg dat er voor je gezorgd wordt.

Ik wens je sterkte en een vlot herstel.

xPabloBokt

Berichten: 9399
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:51

Eatshay schreef:
Verzuimbegeleiding en reïntegratie zijn zaken tussen werkgever en werknemer, waarbij communicatie tussen beide partijen noodzakelijk is. Sterker nog, als jij dit weigert, kan dat opgevat worden als het niet mee willen werken aan je reïntegratie, en dat kan grote gevolgen hebben. Dat wil echter niet zeggen dat jij rechtstreeks en/of NU in gesprek met je leidinggevende moet, zeker niet als deze relatie al niet heel soepel verloopt. Ik zou echter wel waken voor het ontstaan van een regelrecht arbeidsconflict.

Voor nu is het het verstandigst om even contact met HR op te nemen, te vertellen van dit gesprekverzoek van je leidinggevende, en dat je je daar op dit moment niet toe in staat voelt. Zeg dat je over 4 weken een nieuwe afspraak met de bedrijfsarts hebt, en dat je een gesprek graag even van die volgende afspraak af wilt laten hangen, en dat je er dan ook graag iemand van HR bij wilt hebben.
Noteer voor jezelf even in je agenda wanneer je dit met wie besproken hebt, voor het geval er onverhoopt ergens iets minder prettig gaat verlopen.

En dan zie je over 4 weken wel weer verder. Kom eerst maar eens even tot rust, en ga even naar je huisarts. Je bedrijfsarts gaat over jouw werk en gezondheid, maar je huisarts gaat over JOU en je gezondheid. Dus wees even lief voor jezelf, en zorg dat er voor je gezorgd wordt.

Ik wens je sterkte en een vlot herstel.


Ik zat op dit advies te wachten inderdaad. Ik kan hier alleen maar in meegaan.

Rocamor

Berichten: 10865
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:59

Eatshay schreef:
Verzuimbegeleiding en reïntegratie zijn zaken tussen werkgever en werknemer, waarbij communicatie tussen beide partijen noodzakelijk is.
Maar dat is hier toch ook van toepassing? TS communiceert nu met de BA, welke (als ik het goed begrijp) in opdracht van het bedrijf werkt. De BA weet hoe hij het moet aanpakken en zal met de LG of het bedrijf en met TS moeten overleggen om na te gaan wat de beste manier van reintegreren is.

Bij ons stemt de BA wel eea af met de LG-en, al is het maar om te zien of een reintegrerende medewerker wel boventallig werk op de eigen afdeling kan doen, of dat er daarvoor uitgeweken moet worden naar een andere afdeling.

Een LG mag niet vragen wat iemand mankeert en bij ons mag een LG niet in de applicatie voor verzuimbegeleiding melden wat een medewerker mankeert. Bijvoorbeeld als een medewerker zich ziekmeldt met: Ik ben van mijn paard gevallen, er zijn Rx-en genomen en ik heb een gebroken rug, dan mag een LG bij ons dat niet als zodanig in die applicatie melden. Hooguit dat de medewerker van het paard gevallen is en aangeeft een pijnlijke rug te hebben. Juist omdat de LG-en bij ons geen medische kennis hebben. Die "conclusies" zijn voor een BA om dat op te nemen met een werknemer en daarna in die applicatie.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Gesprek met leidinggevende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:18

TS, kun je dit niet overleggen met HR?
Wellicht hebben hun een idee hierover of kunnen ze bij het gesprek aanwezig zijn?

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:07

Eatshay schreef:
Verzuimbegeleiding en reïntegratie zijn zaken tussen werkgever en werknemer, waarbij communicatie tussen beide partijen noodzakelijk is. Sterker nog, als jij dit weigert, kan dat opgevat worden als het niet mee willen werken aan je reïntegratie, en dat kan grote gevolgen hebben. Dat wil echter niet zeggen dat jij rechtstreeks en/of NU in gesprek met je leidinggevende moet, zeker niet als deze relatie al niet heel soepel verloopt. Ik zou echter wel waken voor het ontstaan van een regelrecht arbeidsconflict.

Voor nu is het het verstandigst om even contact met HR op te nemen, te vertellen van dit gesprekverzoek van je leidinggevende, en dat je je daar op dit moment niet toe in staat voelt. Zeg dat je over 4 weken een nieuwe afspraak met de bedrijfsarts hebt, en dat je een gesprek graag even van die volgende afspraak af wilt laten hangen, en dat je er dan ook graag iemand van HR bij wilt hebben.
Noteer voor jezelf even in je agenda wanneer je dit met wie besproken hebt, voor het geval er onverhoopt ergens iets minder prettig gaat verlopen.

En dan zie je over 4 weken wel weer verder. Kom eerst maar eens even tot rust, en ga even naar je huisarts. Je bedrijfsarts gaat over jouw werk en gezondheid, maar je huisarts gaat over JOU en je gezondheid. Dus wees even lief voor jezelf, en zorg dat er voor je gezorgd wordt.

Ik wens je sterkte en een vlot herstel.


Hier kan ik alleen maar in meegaan. Desnoods met de bedrijfsarts over leggen dat je alleen direct contact wil met HR en niet met je LG. Sommige leidinggevende hebben echt poep aan een ziekmelding en blijven doordrijven tot je toch weer komt werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:20

Eatshay schreef:
Verzuimbegeleiding en reïntegratie zijn zaken tussen werkgever en werknemer, waarbij communicatie tussen beide partijen noodzakelijk is. Sterker nog, als jij dit weigert, kan dat opgevat worden als het niet mee willen werken aan je reïntegratie, en dat kan grote gevolgen hebben. Dat wil echter niet zeggen dat jij rechtstreeks en/of NU in gesprek met je leidinggevende moet, zeker niet als deze relatie al niet heel soepel verloopt. Ik zou echter wel waken voor het ontstaan van een regelrecht arbeidsconflict.

Voor nu is het het verstandigst om even contact met HR op te nemen, te vertellen van dit gesprekverzoek van je leidinggevende, en dat je je daar op dit moment niet toe in staat voelt. Zeg dat je over 4 weken een nieuwe afspraak met de bedrijfsarts hebt, en dat je een gesprek graag even van die volgende afspraak af wilt laten hangen, en dat je er dan ook graag iemand van HR bij wilt hebben.
Noteer voor jezelf even in je agenda wanneer je dit met wie besproken hebt, voor het geval er onverhoopt ergens iets minder prettig gaat verlopen.

En dan zie je over 4 weken wel weer verder. Kom eerst maar eens even tot rust, en ga even naar je huisarts. Je bedrijfsarts gaat over jouw werk en gezondheid, maar je huisarts gaat over JOU en je gezondheid. Dus wees even lief voor jezelf, en zorg dat er voor je gezorgd wordt.

Ik wens je sterkte en een vlot herstel.


_/-\o_

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:54

Citaat:
Loslaten is vluchtgedrag, dat lost zowel op de korte termijn niks op als op de lange termijn


Dat kan waar zijn, maar niet perse. Uit een bericht op bokt kan je te weinig opmaken vind ik of dit zo is of niet.
Soms is vluchten / vermijdingsgedrag het beste wat je kan doen. Maar het hangt van verschillende factoren af of dat zo is.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:08

Vraag of er iemand mee wilt naar het gesprek, want anders sta je waarschijnlijk tegenover HR en je leidinggevende en dat is niet zo prettig. Iemand van de vakbond kan, maar ook gewoon je partner, moeder of een vriendin. Deze kunnen ook aangeven wat de klachten zijn en dat je ziek bent. Thuis niks kan, slecht slaapt etc etc. Ze moeten je eerst laten herstellen. En als dit gesprek niet door de bedrijfsarts is geadviseerd dan zou ik contact opnemen met de bedrijfsarts en vragen of het handig is dat je in dit stadium van ziekte al in gesprek moet gaan of dat je even nog rust nodig hebt.
Laatst bijgewerkt door Kimddddd op 10-05-22 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:09

Ik denk dat er al voldoende nuttige tips zijn gegeven. Daarnaast adviseer ik je elk (telefoon)gesprek op te nemen en daarnaast een schriftelijke bevestiging/verslag van het telefoongesprek te maken en deze naar betreffende door te sturen en bij geen akkoord of wijzigingen kunnen ze binnen een dag reageren. Zo behoud je zelf alles op papier. En geloof me, dat heb je soms nodig.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:11

absque_dubio schreef:
Ik denk dat er al voldoende nuttige tips zijn gegeven. Daarnaast adviseer ik je elk (telefoon)gesprek op te nemen en daarnaast een schriftelijke bevestiging/verslag van het telefoongesprek te maken en deze naar betreffende door te sturen en bij geen akkoord of wijzigingen kunnen ze binnen een dag reageren. Zo behoud je zelf alles op papier. En geloof me, dat heb je soms nodig.


Gesprekken opnemen mag alleem met toestemming van alle gesprekspartners. Alleen bij bepaalde gevaar criteria vervallen deze wettelijke verplichtingen... maar dat is nu niet het geval.

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:13

Ik zou absoluut vooraf toestemming vragen. En geven ze dit niet; dan alsnog de gesprekken opnemen. Al is het puur voor eigen gebruik om later rustig te kunnen luisteren.
Een vertrouwenspersoon meenemen naar je gesprek heeft geen zin. Gesprekken opnemen is echt slimmer.
Ik spreek uit ervaring.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Gesprek met leidinggevende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:19

HR erbij betrekken. Heel vaak, zeker bij grote bedrijven, zijn ze niet eens op de hoogte van hoe er met iemand omgegaan wordt en in dit geval dus al een stukje. Laat er maar iemand bijzitten, dat kan en mag altijd.

Ik heb de meest bizarre dingen zelf meegemaakt maar in de afgelopen tijd ook met mijn zusje. Die is letterlijk voor hypochonder uitgemaakt door haar manager. Toen ze vervolgens kwam melden dat ze uitgezaaide baarmoederhalskanker had en er geen enkele behandeling mogelijk was, werd er niet of nauwelijks op gereageerd en kreeg ze een paar dagen later een mail of ze de week erna ingepland kon worden om dienst te draaien. Sommigen gaan echt ver hoor.

Ik heb uiteindelijk afgedwongen dat er op geen enkele manier nog rechtstreeks contact met mijn zus zou zijn, alleen via mij. Zelfs de bedrijfsarts heeft destijds zwart op wit gezet dat elk contact tussen mijn zus en haar werk vermeden diende te worden. Het kan dus wel maar goed dan praat je wel over een uitzichtloze situatie.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Gesprek met leidinggevende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:20

HR is ook niet altijd zuivere koffie hoor....

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:25

Ik werk zelf op HR en mijn collega's of ik zitten altijd bij dit soort gesprekken tussen leidinggevende en medewerker juist omdat het niet de bedoeling is dat leidinggevende de medewerker onder druk zet. Ik zou dan ook aangeven dat jij wil dat HR erbij zit.

Mo_86

Berichten: 1241
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Gesprek met leidinggevende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:33

Allereerst heel veel sterkte met deze rot situatie. Het is hier al vaker genoemd, maar echt schakel juridische bijstand in. Mocht je geen rechtsbijstandsverzekering hebben neem dan contact op met het juridisch loket of kijk wat je kan doen via de vakbond als je daar lid van bent. Het arbeidsrecht is behoorlijk complex en zeker in jouw positie waarbij jouw leidinggevende over je grenzen is gegaan en jij aangeeft nu niet goed voor jezelf te kunnen opkomen is het zo fijn om een juridisch professional naast je te hebben staan. Een jurist of advocaat kan je daarbij van advies voorzien zodat jij hier gunstig uit kunt komen en de juiste stappen kunt zetten waar nodig. Ik ben zelf jurist maar heb niet genoeg verstand van het arbeidsrecht om je hier concreet advies te kunnen en willen geven. Ik kan enkel zeggen, ook op basis van wat ik om me heen zie en hoor in de praktijk, dat je sterker staat met een jurist/advocaat aan je zijde. Heel veel succes en sterkte!

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:47

c_alsemgeest schreef:
absque_dubio schreef:
Ik denk dat er al voldoende nuttige tips zijn gegeven. Daarnaast adviseer ik je elk (telefoon)gesprek op te nemen en daarnaast een schriftelijke bevestiging/verslag van het telefoongesprek te maken en deze naar betreffende door te sturen en bij geen akkoord of wijzigingen kunnen ze binnen een dag reageren. Zo behoud je zelf alles op papier. En geloof me, dat heb je soms nodig.


Gesprekken opnemen mag alleem met toestemming van alle gesprekspartners. Alleen bij bepaalde gevaar criteria vervallen deze wettelijke verplichtingen... maar dat is nu niet het geval.


Ik zie jou meerdere onjuiste dingen zeggen. Een gesprek mag ook worden opgenomen zonder toestemming, enige is dat degene die het opneemt, aanwezig is bij het gesprek, hier hoeft geen toestemming voor te zijn. Of het netjes is zonder te vragen is natuurlijk een tweede.
Ook gaf je eerder aan dat een advies van de BA maar een advies is. Zowel werknemer en werkgever dienen advies van een BA op te volgen. Een advies van een behandelaar staat niet boven dat van een huisarts.

Hoewel de BA heeft gezegd dat je voor nu niet kan werken, wil dat niet zeggen dat je geen contact hoeft te hebben omdat je dat niet aan kunt. Als dit het geval was, stond dit in de terugkoppeling van de BA. Je bent als werknemer verplicht contact te houden met werkgever tijdens je re-integratie. Wanneer je zelf aangeeft dat je dit niet kunt, ga hierover in gesprek met werkgever en stel eventueel een telefonisch gesprek voor. Communicatie is zo belangrijk.
Laatst bijgewerkt door vaaleriee op 10-05-22 12:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:48

Kimddddd schreef:
HR is ook niet altijd zuivere koffie hoor....

Eens. Die zijn er soms vooral voor het bedrijf en niet voor de werknemer.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:06

Eatshay schreef:
Verzuimbegeleiding en reïntegratie zijn zaken tussen werkgever en werknemer, waarbij communicatie tussen beide partijen noodzakelijk is. Sterker nog, als jij dit weigert, kan dat opgevat worden als het niet mee willen werken aan je reïntegratie, en dat kan grote gevolgen hebben. Dat wil echter niet zeggen dat jij rechtstreeks en/of NU in gesprek met je leidinggevende moet, zeker niet als deze relatie al niet heel soepel verloopt. Ik zou echter wel waken voor het ontstaan van een regelrecht arbeidsconflict.

Voor nu is het het verstandigst om even contact met HR op te nemen, te vertellen van dit gesprekverzoek van je leidinggevende, en dat je je daar op dit moment niet toe in staat voelt. Zeg dat je over 4 weken een nieuwe afspraak met de bedrijfsarts hebt, en dat je een gesprek graag even van die volgende afspraak af wilt laten hangen, en dat je er dan ook graag iemand van HR bij wilt hebben.
Noteer voor jezelf even in je agenda wanneer je dit met wie besproken hebt, voor het geval er onverhoopt ergens iets minder prettig gaat verlopen.

En dan zie je over 4 weken wel weer verder. Kom eerst maar eens even tot rust, en ga even naar je huisarts. Je bedrijfsarts gaat over jouw werk en gezondheid, maar je huisarts gaat over JOU en je gezondheid. Dus wees even lief voor jezelf, en zorg dat er voor je gezorgd wordt.

Ik wens je sterkte en een vlot herstel.


Hier ben ik het bijna helemaal mee eens. Zowel de werkgever als de werknemer hebben rechten en plichten. De plichten worden nog wel eens vergeten. Als werknemer moet je meewerken aan je re-integratie. Anders mag een werkgever je loondoorbetaling stop zetten. De werkgever moet samen met de werknemer een plan opstellen hoe de werknemer weer aan het werk gaat op een bepaalde termijn. Als dat allemaal niet gebeurt, krijgt de werkgever een boete of moet langer het loon door betalen. De werknemer heeft geen recht op WIA, mocht het zover komen. Er hangt dus best wat vanaf. Wees je je daarvan bewust.
Google even op Wet Poortwachter, dan weet je wat er moet gebeuren. Het eerste plan van aanpak moet met 6 weken klaar zijn. Het is daarom niet heel gek dat je werkgever voordat deze 6 weken voorbij zijn, een gesprek wil.

Je hoeft in zo'n gesprek niet te vertellen wat je mankeert. Wel mag de werkgever vragen welk werk je nog zou kunnen doen. Dat kan een deel van je eigen werk zijn, of op een andere afdeling. Of misschien even helemaal niets. Dat laatste is niet per se het beste voor je herstel. Thuis op de bank zitten piekeren helpt niet altijd. En rustig aan doen, betekent niet, niet meer werken. Dat kan ook betekenen ander werk of minder werk of prive een aantal dingen niet meer doen omdat dat je teveel belast. Contact houden met je werk, is niet een heel gek idee in het kader van re-integratie. Af en toe even koffie gaan drinken, lijkt nu misschien vreselijk. Maar na weken thuis te zijn geweest, is de drempel om weer naar je werk te gaan, vaak veel hoger.

Je kunt zeker eisen dat er iemand van HR bij zit. En je kunt natuurlijk iemand meenemen. En vraag vooraf schriftelijk om de agenda van het gesprek. Staan daar punten op die je niet wilt bespreken, zoals je medische situatie, dan kun je vooraf laten weten dat je dat onderwerp van de agenda af wilt.

Ontslag nemen is niet verstandig. Je hebt geen recht op WW, want je hebt zelf ontslag genomen en je bent ziek. Je hebt geen recht op ZW (ziektewet) want je het zelf ontslag genomen. Als je denkt dat je snel weer een baan hebt en deze ook aan kunt, prima. Anders nooit doen.

Het aan laten komen op een arbeidsconflict kan. Je kunt dan tot een vaststellingsovereenkomst komen. De transitievergoeding is 1/3 van een maandsalaris voor elk gewerkt heel jaar. Schiet niet echt op.
Als het voor de rechter komt, kun je een hogere vergoeding krijgen. Lager kan ook, als de rechter vindt dat jij een flink deel schuld hebt aan het ontstaan van de situatie. Hoe dat in jouw geval zal zijn, daar kan een advocaat je bij helpen.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Gesprek met leidinggevende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:11

Flower033 schreef:
Google even op Wet Poortwachter, dan weet je wat er moet gebeuren. Het eerste plan van aanpak moet met 6 weken klaar zijn. Het is daarom niet heel gek dat je werkgever voordat deze 6 weken voorbij zijn, een gesprek wil.

Je hoeft in zo'n gesprek niet te vertellen wat je mankeert. Wel mag de werkgever vragen welk werk je nog zou kunnen doen. Dat kan een deel van je eigen werk zijn, of op een andere afdeling. Of misschien even helemaal niets. Dat laatste is niet per se het beste voor je herstel. Thuis op de bank zitten piekeren helpt niet altijd. En rustig aan doen, betekent niet, niet meer werken. Dat kan ook betekenen ander werk of minder werk of prive een aantal dingen niet meer doen omdat dat je teveel belast. Contact houden met je werk, is niet een heel gek idee in het kader van re-integratie. Af en toe even koffie gaan drinken, lijkt nu misschien vreselijk. Maar na weken thuis te zijn geweest, is de drempel om weer naar je werk te gaan, vaak veel hoger.


Nee. Er ligt een helder advies van de BA: de eerstkomende vier weken is er geen benutbare arbeidscapaciteit. Dan heb je je daar als werkgever, als je de gezondheid van je werknemer serieus neemt, gewoon aan te houden. Geef je werknemer rust, en ga dan na vier weken nog eens kijken.

Als de BA zegt dat er geen benutbare capaciteit is, waar ga je het dan nog over hebben?

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:13

Prrrr schreef:
Flower033 schreef:
Google even op Wet Poortwachter, dan weet je wat er moet gebeuren. Het eerste plan van aanpak moet met 6 weken klaar zijn. Het is daarom niet heel gek dat je werkgever voordat deze 6 weken voorbij zijn, een gesprek wil.

Je hoeft in zo'n gesprek niet te vertellen wat je mankeert. Wel mag de werkgever vragen welk werk je nog zou kunnen doen. Dat kan een deel van je eigen werk zijn, of op een andere afdeling. Of misschien even helemaal niets. Dat laatste is niet per se het beste voor je herstel. Thuis op de bank zitten piekeren helpt niet altijd. En rustig aan doen, betekent niet, niet meer werken. Dat kan ook betekenen ander werk of minder werk of prive een aantal dingen niet meer doen omdat dat je teveel belast. Contact houden met je werk, is niet een heel gek idee in het kader van re-integratie. Af en toe even koffie gaan drinken, lijkt nu misschien vreselijk. Maar na weken thuis te zijn geweest, is de drempel om weer naar je werk te gaan, vaak veel hoger.


Nee. Er ligt een helder advies van de BA: de eerstkomende vier weken is er geen benutbare arbeidscapaciteit. Dan heb je je daar als werkgever, als je de gezondheid van je werknemer serieus neemt, gewoon aan te houden. Geef je werknemer rust, en ga dan na vier weken nog eens kijken.

Als de BA zegt dat er geen benutbare capaciteit is, waar ga je het dan nog over hebben?

Ik denk dat de werkgever vooral de drempel laag wil houden en wil weten hoe het met haar gaat in plaats van kijken naar de mogelijkheden want die zijn er de komende weken niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:15

Ik zou, om goede wil te tonen, gewoon naar het gesprek gaan. Het is even door de zure appel heen bijten en niet makkelijk. Maar je toont hiermee wel een bepaalde welwillendheid, en dat kan nog belangrijk zijn bij latere onderhandelingen of contact met de bedrijfsarts... (mocht je ooit ziek uit dienst gaan moet je geloof ik ook weer een beoordeling hebben dat je er alles aan gedaan hebt om in dienst te blijven yada yada).

Ik zou inderdaad het gesprek opnemen als je je daar vrij genoeg voor voelt. Daarnaast ALTIJD!!! (en dit is het belangrijkste wat ik geleerd heb in mijn carriere) zeggen dat je ergens een nachtje over wil slapen hoe erg ze ook aandringen, nooit niets toezeggen, en vragen of alles wat besproken is zwart op wit mag zodat je er dus over na kunt denken . Echt als ik zie hoeveel vrienden van mij genaaid zijn omdat ze dingen niet zwart op wit hebben laten zetten óf gepusht zijn in een bepaalde directie. Bedenk desnoods wat je gaat zeggen als ze je ergens heen willen duwen zodat je iets paraat hebt staan en je je niet verbaal in een hoekje laat duwen. (iets van " Ik vind dat best redelijk klinken en wil het in overwging nemen. Maar wil geen overhaaste beslissingen maken. Zou je het op mail kunnen zetten zodat ik er over na kan denken? " Leer desnoods 6 varianten uit je hoofd)

Als je dit doet, kan het gesprek eigenlijk alleen in jouw voordeel uitvallen (je staat immers in je recht en hebt geen beslissingen genomen) en heb je wel je goede wil getoond.

Ik heb in precies deze situatie gezeten, en het heeft mij uiteindelijk onwijs veel opgeleverd dat ik altijd in bereid ben gebleven om het gesprek aan te gaan, ook als het vanuit mijn werkgevers kant kwam (en ik ze wel kon schieten. Toch snapte ik hun frustraties ook, en wederzijds begrip is altijd het beste uitgangspunt). Ben uiteindelijk halve dagen gaan werken, en heb een half jaar - tot het einde van mijn contract, dat is wel een belangrijk punt - halve dagen kunnen werken, met aangepaste werkzaamheden, tegen vergoeding van volledig salaris. Ik heb mijzelf toen onwijs kunnen ontwikkelen. Daarna ziek uit dienst gegaan en een jaartje in de ziektewet gezeten waarin ik mij heb kunnen omscholen voor een ander vakgebied. Het is voor mij echt lifechanging geweest op die manier. Ontslag nemen zou ik in deze situatie nooit doen. Als ik er meteen met een gestrekt been in was gegaan, was het waarschijnlijk een stuk nadeliger uitgepakt voor mij.

De situatie zelf is absoluut kl#te en zenuwslopend en verdrietig. Dus wat dat betreft wil ik je sterkte wensen :(:) . Er gaan nu een aantal moeilijke gesprekken en situaties op je pad komen. Maar alles gaat voorbij en er is een grote kans dat je hier beter uit gaat komen dan het nu misschien lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:22

Zonnebloem92 schreef:
Ik werk zelf op HR en mijn collega's of ik zitten altijd bij dit soort gesprekken tussen leidinggevende en medewerker juist omdat het niet de bedoeling is dat leidinggevende de medewerker onder druk zet. Ik zou dan ook aangeven dat jij wil dat HR erbij zit.


Ik werkte in een HR functie, en als wij "van iemand af wilde" stonden wij niet aan de kant van de werknemer zegmaar. Dat was ook zeer zeker niet het geval toen ik in "de situatie" terecht kwam :+ . M'n grootste vrienden bleken toen ineens ook een hele andere kant te hebben :') .

Ik zou dus nooit op HR vertrouwen, die zijn niet bepaald onafhankelijk.
Ik blijf bij mijn advies. Gewoon dat gesprek ingaan.en niets toezeggen, bij alles vragen of het op papier mag zodat je er nog even rustig over na kunt denken.

Dan kun je wat op papier staat aan een onafhankelijke expert voorleggen, en toon je je bereidwillig naar je werkgever wat alleen maar in je voordeel kan werken.

Het is onwijs poedersuiker om te doen, ik ben ook met een hartslag nivootje secondewijzer in gesprek gegaan met de CEO waarna ik het hele gesprek heb lopen janken als een baby en noem maar op. Vet genant. En dat keer op keer opnieuw. Maar uiteindelijk was het over. En heeft het écht in mijn voordeel gewerkt. En ook de bedrijfsarts was een stuk bereidwilliger om het voor me op te nemen omdat ik me constant benaderbaar bleef opstellen.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:35

pateeke schreef:
Citaat:
Loslaten is vluchtgedrag, dat lost zowel op de korte termijn niks op als op de lange termijn


Dat kan waar zijn, maar niet perse. Uit een bericht op bokt kan je te weinig opmaken vind ik of dit zo is of niet.
Soms is vluchten / vermijdingsgedrag het beste wat je kan doen. Maar het hangt van verschillende factoren af of dat zo is.

Ik doel ook niet specifiek op TS maar op de reactie van Verootjoo.

In dat geval vind ik dat ontslag nemen zonder voor jezelf op te komen zeker wel vluchtgedrag.