Tips gevraagd, lichamelijke klachten en werk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigold

Berichten: 12555
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Tips gevraagd, lichamelijke klachten en werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 09:12

Hoi allemaal,

Ik wil toch eens peilen wat anderen me zouden aanraden met het volgende.
Ik heb altijd al snapping hip gehad wat sinds een aantal jaar is overgegaan naar trochander major syndroom. Een overactieve bovenbeenspier waardoor als ik loop mn voeten naar binnen willen draaien en ik geen grote stappen kan zetten, in goed Nederlands: ik loop nogal ‘briek’.
Hierdoor toendertijd mijn werk als veldecoloog niet kunnen volhouden.

Nu sinds een jaar via een traject in een nieuwe baan gerold. Begon met drie dagen op de auto en korte stops, dat was te doen.
Maar toen boden ze me een fulltime aanstelling aan, vanuit mijn positie een kans waar ik geen nee tegen wilde zeggen.
Probleem is alleen dat er nu 1,5 dagen zijn waarbij ik de hele dag moet lopen en staan op lokaties. En ik houdt dat maar slecht vol.
Ik loop langzaam, maar zweet staat me op de rug en het werk kost me dus meer energie dan normaal zou zijn.
Er zo moeilijk bij lopen kan overkomen alsof ik het niet leuk vind of altijd maar moe ben. Het kost me ook moeite de week goed rond te krijgen qua lokaties die ik heb.

Ik denk dat ik hierover toch eens aan de bel moet trekken bij mijn werkgever. Maar punt is dat ik niet verwacht dat er binnen het bedrijf alternatieven zijn voor mij om minder belastend werk te doen. Dus als ik aangeef het niet vol te houden.. ben bang mn werk dan kwijt te raken.

De nieuwe week begint alweer, ik rust in het weekend zoveel mogelijk uit om mn benen rust te geven.. Ik wil nog proberen of een vouwfiets verlichting geeft om op lokaties te gebruiken. Maar blijft trap op en trap af, vooral trap op verzuurt mn benen.

Wat moet ik nou doen. Ik denk wel aan omscholen, kom van vrij ver (afstand arbeidsmarkt) en ben nog aan het sparen voor inschrijfgeld kleine deelopleidingen.
Om in elk geval aan te tonen dat ik zogezegd leerbaar ben.
Voer nu ongeschoold werk uit. Ze willen me binnen het bedrijf opleiden maar moet ik dat wel aannemen als ik nu al merk dat ik dit niet tot mn 65e ga volhouden.

Met een kop vol vragen de auto weer in, wil er niet aan denken deze fijne baan kwijt te moeten raken maar krijg die benen niet op orde… ;(

Iemand misschien tips?
Bedankt voor het lezen in elk geval.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Tips gevraagd, lichamelijke klachten en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:15

Wat zegt je arts over die benen? Is er niks aan de verbeteren met regelmatig fysiotherapie en oefeningen bijvoorbeeld?

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:17

Vervelend ts! Ik ben ook wel benieuwd waarom je op deze plek terecht bent gekomen. Had je arbeidsdeskundige geen idee dat je van dat werk ook weer klachten krijgt?

Je hoeft trouwens niet bang te zijn dat ze jou er zomaar uitgooien hoor. Als het bedrijf waar je momenteel werkzaam bent, geen ander werk voor je heeft kom je in een zogenaamd tweede spoor traject. Dus moet jouw werkgever ander werk voor jou zoeken (in samenspraak)

stalxpaard

Berichten: 1110
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:18

Heeft het bedrijf waar je werkt een bedrijfsarts of een arbeidsdeskundige? Wellicht dat hij of zij eens met je mee kan kijken en kan bemiddelen tussen je werkgever en jouw om wat aanpassingen te doen waardoor het weer wel te behappen wordt voor je?
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je roofbouw pleegt op je eigen lichaam waardoor al je vrije tijd in het weekend op gaat aan rusten zodat je doordeweeks fulltime kan blijven werken. Zou inderdaad even een balletje opgooien bij je Werkgever. Dat zal vast niet meteen betekenen dat er een einde aan je baan komt. Wellicht zijn er toch nog mogelijkheden waar je zelf nog niet aan hebt gedacht! Sterkte ermee!

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:23

Je schrijft dat je minder uren wel vol kan houden, is het een optie om terug te gaan in uren dan.
Dat kon je wel volhouden.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Tips gevraagd, lichamelijke klachten en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:33

Doe je zelf er nog iets aan om je heup zo goed mogelijk te houden ? Kan een arts nog iets voor je betekenen? Kan je iets met ergo of fysio ? Is een revalidatie traject iets voor je ?
Er zijn waarschijnlijk best nog wat mogelijkheden waardoor het werk wat makkelijker vol te houden is

Marigold

Berichten: 12555
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 09:37

Mando schreef:
Je schrijft dat je minder uren wel vol kan houden, is het een optie om terug te gaan in uren dan.
Dat kon je wel volhouden.


De minder uren is: dat zijn drie dagen op de auto. Autorijden kan ik eindeloos lang volhouden, heerlijk vind ik dat.
Het is een instap baan geweest, en omdat ik goed beviel werk ik nu bij het bedrijf zelf. Maar die extra dagen zijn op grote lokaties met veel geloop. Van huis naar huis. Het is zegmaar vastgoed onderhoud.
Werd zojuist gebeld door mn teammanager, morgen ga ik met hem praten. Ik had hier en daar al laten vallen dat ik zoveel last krijg van mn benen en dat had hij gehoord.
Ze zijn er heel aardig en meedenkend, dat zeker.

Rust en fysio kan eigenlijk niet opboxen tegen het ontstaan en blijven van de klachten zodra ik weer loop. Een mens loopt nou eenmaal of staat te koken enz, je ontkomt er niet aan.
Het is een combi van hyperflexibiliteit, verkeerde bouw (x benen) en overbelasting die normaal bij sporters ontstaat maar bij mij al zonder zware belasting.
Het kan deels ook psychisch zijn denk ik wel eens. Misschien moet ik eens richting haptonomie denken.

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Tips gevraagd, lichamelijke klachten en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:37

Lastig is dat. Het klinkt als een leuke werkplek, en het is altijd jammer als er dan toch belemmeringen zijn. Maar ik zou het serieus nemen, want anders maakt je lichaam vanzelf duidelijk dat het niet meer gaat, en daar schiet je ook niets mee op.

Dus heel goed om het gesprek in te gaan. En vul daar ook niet teveel voor in, want wie weet wat ze nog zoeken aan mensen of talent. Misschien zijn er op ditzelfde moment wel mensen dat ze teveel met de auto moeten, en dat ze liever meer op locatie zouden zijn. Soms kun je dat redelijk inschatten, maar soms weet je dat gewoon niet, en ben jij ineens wel de oplossing van een aantal problemen doordat je ook open staat voor iets anders.

Daarnaast zou je eens kunnen overleggen met een ergotherapeut. Die kunnen voor zover ik weet de inschatting maken wat je zoal aankunt maar kunnen ook kijken naar hulpmiddelen. (En wie weet wat er zoal is. Loopfietsen, electrische steps, segways, extra bankjes, zitstakrukken, ik heb geen idee wat je nodig hebt op je werkplek maar wie weet zijn er dingen die heel goed passen en waar de werkgever (al dan niet met uwv, als het specifieke hulpmiddelen betreft) iets mee kan.)

In elk geval duim ik voor een goed verloop van het gesprek!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Tips gevraagd, lichamelijke klachten en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:41

Er zijn al veel tips gegeven, maar ik vroeg me nog af of je al aan je schoeisel hebt gedacht?
Is daar nog winst op te behalen qua dempende zooltjes of ander model? Misschien laten aanmeten?

MikeyB

Berichten: 64
Geregistreerd: 18-08-15
Woonplaats: Groningen

Re: Tips gevraagd, lichamelijke klachten en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:47

Is er niet een mogelijkheid om iets te organiseren waardoor je wel dezelfde afstanden kunt afleggen, maar veel minder hoeft te lopen. Een scootmobiel of als je dat een te grote stap vindt een electrische step of iets. Zijn heel veel middelen op de markt voor deze doeleinden (de ene wat stoerder dan de ander, de een beter geschikt voor glad wegdek, de ander beter geschikt voor offroad). Misschien wil je werkgever iets dergelijks wel voor je faciliteren als dat betekent dat je je werk op een prettige en duurzame manier kunt blijven doen.

Marigold

Berichten: 12555
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 18:21

Bedankt voor jullie reacties en input.
Ik had geen arts of begeleiding, heb ooit eens een aantal x fysio gedaan (had geen geld voor meer x), heel specifieke oefeningen om lage buikspieren te versterken want dat is blijkbaar niet op orde.
Ik moet die oefeningen nodig eens weer oppakken.
Ik rolde gewoon van UWV naar bijstand, zocht en vond wel werk maar lukte niet met die benen (staan of half staan met een leun stoel).
Op een dag belde de gemeente over een passende vacature die ze vanuit de ‘kaartenbak’ van de gemeente wilden invullen.
Gesolliciteerd en aangenomen. Lekker op de auto met onderweg wat korte stops. Dat ging prima!
Alleen kon ik van het loon maar heel krap rondkomen omdat het drie dagen pw was. En had in vakantie ook regulier werk van de collega’s overgenomen dus was er bekend mee geworden, en toen een collega stopte vroegen ze mij of ik bij ze in dienst wilde.
Natuurlijk zeg ik dan ja.
Maar nu blijkt het toch zwaarder te zijn dan ik hoopte.

Er is idd wel sprake van kijken naar herverdeling van de routes. Ik ga vanavond de punten en ook de oplossingen die ik zelf zie en die jullie hier noemen opschrijven zodat ik morgen goed beslagen ten ijs kom.
Dat we morgen gaan praten en dat ik hier even kan reflecteren geeft vandaag al gelijk een hoop rust.
Dank je wel allemaal!

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Tips gevraagd, lichamelijke klachten en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 18:25

Dan zou ik beginnen met arts bezoek en fysio.. Als je daar verder niet echt wat aan doet is er ook niet veel te verbeteren natuurlijk :)

Marigold

Berichten: 12555
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 18:49

Spenk schreef:
Dan zou ik beginnen met arts bezoek en fysio.. Als je daar verder niet echt wat aan doet is er ook niet veel te verbeteren natuurlijk :)


Ik heb al diagnose gekregen en doorverwezen naar fysio. Maar is al wel weer een tijdje geleden. Ik heb dit al heel lang maar probeer toch door te gaan, en nu met dit werk breekt het op, ik moet qua lopen en staan nu over de grens heen.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 21:44

Marigold schreef:
Spenk schreef:
Dan zou ik beginnen met arts bezoek en fysio.. Als je daar verder niet echt wat aan doet is er ook niet veel te verbeteren natuurlijk :)


Ik heb al diagnose gekregen en doorverwezen naar fysio. Maar is al wel weer een tijdje geleden. Ik heb dit al heel lang maar probeer toch door te gaan, en nu met dit werk breekt het op, ik moet qua lopen en staan nu over de grens heen.


Waarschijnlijk is er nog zoveel meer te halen. Wat ik al noemde een revalidatie traject . Dan wordt je multidisciplinair bekeken en behandeld wanneer ze daar heil in zien .
Revalidatie arts is hoofd behandelaar en die stuurt dan een fysio , ergo , psycholoog, bewegingsagoog etc aan.
Denk dat buiten. op je werk bespreken wat mogelijk is . Het ook goed is om naar de huisarts te gaan en het daar te bespreken en zonodig een verwijzing te vragen . Het klinkt of hè nu alleen werkt en daarom heen alleen bezig bent weer een beetje bij te tanken om weer te kunnen werken. Daar zou iets meer uit te kunnen halen zijn .

Kortom leg je niet zomaar neer bij deze situatie maar ga actief actie ondernemen om te onderzoeken of er nog dingen te verbeteren zijn.