De laatste 2 hebben een 5 minuten leertijd van mij gehaald en die heb ik aan de kant gelegd.
Daarna ben ik doorgegaan met Duolingo en Memrise. Memrise leek in het begin fijner, maar na een dag of 20 was dat het ook niet, te veel herhalingen. Ik heb het daar gehaald tot een 180 woorden.
Bij Duolingo zit ik nu op 200 dagen 'les' gevolgd te hebben a zeg maar 5 minuten per dag. En gisteren heb ik Checkpoint 3 afgerond. Dan te bedenken dat je 10 checkpoints heb, dus de komende jaren ben ik nog wel bezig om mijn cursus Spaans af te ronden naar het B2 niveau volgens Duolingo.
Dus voorlopig ben ik nog niet aan het verbeteren van mijn Frans toe tot B2 niveau wat mijn plan was na de cursus Spaans. (Ik weet mijn niveau voor Frans niet, want ik spreek wel wat Frans).
Ik vraag me echter af of je wel echt een taal op deze manier kunt leren. Op dit moment kom ik echt nog niet verder dan een paar woordjes. Als ik eens een film kijk waarin Spaans gesproken wordt, dan kom ik niet verder dan af en toe met inspanning een woord herkennen. Maar het lezen van een ingredientenlijst gaat bijvoorbeeld wel goed. Of een omschrijving van een kamer/huis op AirBnB. Dus van niets is het toch iets geworden.
Ik mis echter een simpele lijst met alle geleerde woorden om terug te kijken. Soms denk ik ineens wat betekent bijvoorbeeld 'hacer' en dan moet ik google translate pakken, omdat ik dat niet in duolingo als lijstje terug kan vinden.
Ook mis ik simpelweg een overzicht met de werkwoordvervoegingen. Ik gebruik daar nu vaak deze website voor en daar mis ik dan weer even de vertaling er bij

Ik vraag mij dus af of ik ooit het tot een einde ga maken, en of ik dan echt vloeiend Spaans kan spreken. Soms neig ik naar een 8 lessen ergens als klassikale cursus, dat is ook nog wel te betalen, maar dan zit ik met het ingangsniveau. A1 zal ik wel voorbij zijn en aangezien ik dus al wel iets Spaans spreek zal ik nooit meer instromen in een absolute beginnersklas, dat is me ook te min. Dan wordt het A2 of B1. Maar voorlopig gaan we nog even door met Duolingo.
Wie heeft ook een taal echt geleerd met Duonlingo? Of is juist gestopt? En waarom? Wat zijn je ervaringen?
Ik zet dit niet onder school, studie en werk, want ik zie dit puur als hobbymatig wat willen leren.