Welke opleiding in de zorg? Mbo of hbo?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Welke opleiding in de zorg? Mbo of hbo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-22 14:14

Hoi bokkers,

Ik ben op dit moment bezig met de hbo opleiding Bos- en Natuurbeheer. Ik moet hier nog een stage en een afstudeeropdracht van doen, in totaal duurt het dus nog een jaar. Ik weet echter niet of ik wel in deze sector wil werken…

Voordat ik begon met de opleiding had ik me ook ingeschreven voor hbo verpleegkunde, dit heb ik echter niet gedaan omdat ik bang was dat ik het leed van anderen niet goed aankon. Nu zijn we vier jaar verder en ben ik een stukje volwassener (ben nu 21) en wil misschien toch nog de overstap maken naar de zorg. Maarja, welke opleiding en waar?

Het woud aan hogescholen en opleidingen is echt enorm en ik vind het maar lastig. Ook de vraag of ik wel weer een volledige hbo opleiding wil doen vind ik ook lastig, ik weet nog niet of ik daar wel ‘zin’ in heb. Vandaar dat ik ook heb gekeken naar mbo. De opleidingen die ik voorbij zie komen die me echt leuk lijken zijn apothekersassistent (maar dat is dus mbo), verpleegkunde (mbo en hbo) en anesthesiemedewerker.

Hebben jullie nog tips voor mij? Andere opleidingen die ik ook kan bekijken? Advies over mbo of hbo?

Groetjes,
een twijfelende bokker


VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:24

MBO in de zorg betekent dat je meer contact hebt met de directe zorg dan HBO. Bij een HBO opleiding zit je toch meer op beleid, planning en dergelijke.
Ik werk binnen de (revalidatie- en crisisopvang)zorg op MBO niveau, als docent/begeleider/maatschappelijk werk op HBO niveau.

Je zou eventueel kunnen beginnen met een MBO4 BBL opleiding. Dan verdien je ook tegelijkertijd en je gaat naar school, wel zo praktisch :-) en je kunt direct zien waar je voor opleidt. Dan kun je later altijd nog doorstromen naar HBO.

Leuk hoor, er zijn zoveel mogelijkheden in zorg & welzijn!

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Welke opleiding in de zorg? Mbo of hbo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:59

Als je ergens baangarantie hebt, dan is het wel in de zorg. Zoals hierboven genoemd kun je een mbo4 BBL opleiding gaan doen. Dit is een stuk meer praktijkgericht. Echter kan ik je ook aanraden te kijken naar een hbo deeltijd opleiding in de zorg/sociale sector. Omdat je al een hbo opleiding doet, denk ik dat je uitdaging gaat missen op het mbo.
Bij een deeltijd hbo opleiding kun je zelf stage/werk zoeken die past bij jouw praktijkervaring. Je kunt dus bijvoorbeeld gaan werken als mbo en op school leren op hbo niveau :)

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Re: Welke opleiding in de zorg? Mbo of hbo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-22 15:04

Bedankt voor jullie reacties. Dat ik uitdaging ga missen op het mbo zat ik inderdaad ook over na te denken, alhoewel ik dat misschien helemaal niet erg ga vinden, want vind het hbo best lastig.

Deeltijd hbo/mbo4 bbl zit ik inderdaad ook naar te kijken. Na vier jaar studeren vind ik het inderdaad ook weleens leuk om wat geld te verdienen, haha. En ik zie het eigenlijk niet zitten om weer fulltime naar school te gaan. Dus dan is deeltijd/flexibel/bbl inderdaad een betere optie.

Ik zit nu te kijken naar hbo-v deeltijd op Nhl Stenden, het spreekt me best wel aan. Maar eens kijken of zij binnenkort een open dag hebben en me daarvoor dan maar aanmelden.

Ik heb al helemaal zin om een nieuwe opleiding te starten haha. Hoe werkt dat met deeltijd hbo? Moet je dan voor de start van de opleiding al een stage hebben? En wordt je daar nog in begeleid?

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:32

nienke555 schreef:
Ik heb al helemaal zin om een nieuwe opleiding te starten haha. Hoe werkt dat met deeltijd hbo? Moet je dan voor de start van de opleiding al een stage hebben? En wordt je daar nog in begeleid?

Ik doe zelf geen deeltijd, maar naar mijn weten gaat het dan echt om een baan en niet om een stageplek. Wat je daarom ook wel vaker terug ziet bij deeltijd, is dat het mensen zijn met een MBO 4 diploma in die richting die meer op zoek zijn naar verdieping. Ik doe zelf HBO Social Work (voltijd), ik twijfel soms of ik niet meer op mijn plek zou zijn bij MBO 4 Persoonlijk begeleider, omdat ik nu merk dat ik het contact met de doelgroep erg leuk vindt en ik bang ben dat als ik echt in een HBO functie kom, dat dat erg wegvalt. Dus het is wel een gevalletje ken jezelf en weet wat je wilt. Wat ik persoonlijk zou doen, is op zoek naar een werkzaam MBO4 verpleegkundige en een HBO verpleegkundige en hun eens uithoren over wat zij de voor- en nadelen van hun achtergrond vinden :)

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Galeobdolon

Berichten: 1088
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Welke opleiding in de zorg? Mbo of hbo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:43

Hoi B&Ber, ik ben in 2010 begonnen met T&L op larenstein en heb 6 jaar geleden ook de switch naar de zorg gemaakt. Nog nooit ging ik iedere dag met zo veel plezier naar mijn werk:) Ik heb in 2,5 jaar een BBL MBO4 gedaan en ben daarna direct doorgegaan naar de HBO Social Work op de HAN. Als alles goed gaat lever ik over een week mijn scriptie in en heb ik binnen 3,5 jaar ook het HBO diploma binnen.

Ik weet natuurlijk niet wat voor jou werkt maar ik kan een deeltijd opleiding hartstikke aanraden! Je verdient direct en als je net zoals ik van leren in de praktijk houdt dan biedt het alle mogelijkheden.

Ook met een HBO Social Work zijn er meeeeer dan genoeg functies, óp niveau waarbij je voornamelijk gewoon nog 'op de vloer' staat. Tenzij je er specifiek voor kiest om iets met beleid te doen. De HBO begeleider is echt in opkomst.

Zelf twijfelde ik ook tussen Maatschappelijk werk en Verpleegkunde. Uiteindelijk viel verpleegkunde af omdat ik geen nachtdiensten wil draaien. Uiteindelijk erg blij met de keuze omdat ik het psychologische minstens zo interessant vind.

Voor de HBO deeltijd Social Work heb je geen voorkennis nodig, ook een leerling baan vinden is in deze tijd van schaarste zo gedaan.

Mocht je nog vragen hebben over eventuele verschillen tussen HBO, MBO, het vinden van een werkplek en verschillende takken van de zorg, stuur gerust een PB

Zebrastreep

Berichten: 9687
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:36

Ik denk dat je voor jezelf wel de keuze moet maken of je in de toekomst echt met de patiënten wilt werken , of meer werknemers aansturen. Ik ben echt iemand die het fantastisch vindt om cliënten zelf te werken. Nadeel vindt ik van mensen die aansturen is dat er best wel een kloof hangt tussen mensen die met cliënten werken en mensen die werknemers aansturen.

Het beste kom je daar achter door natuurlijk stage te lopen en met beide ervaringen op te doen. Zeker als je HBO gaat doen , ook wel een aanrader om echt op een groep te gaan werken.

Ik heb persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg niveau 4 (BOL) net afgerond vorig jaar. Hele brede opleiding , en ik kan werkelijk alle kanten nog op. Helaas miste ik wel heel wat diepgang. Ik was samen gezet met de opleiding persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen omdat ik de enige was van dat jaar die gehandicaptenzorg ging doen dus dat was de enige oplossing. Hierdoor heb ik inderdaad meer gehoord over specifieke doelgroepen dan gehandicaptenzorg. Er was ook geen interesse in gehandicaptenzorg maar dat kwam naar mate de tijd verstreek wel meer gelukkig! Ik heb vooral zelf meer de diepgang opgezocht. Dit kon bijvoorbeeld tijdens onderzoeken of als je zelf een onderwerp voor een verslag mocht verzinnen. Al met al heb ik wel een leuke schooltijd gehad. Ik kon de opleiding goed aan in ieder geval. Nadeel is wel op het MBO dat je ook weer te maken krijgt met Engels , Nederlands en rekenen. Ik vond dat op 3F niveau wel pittig maar heb het goed kunnen behalen.

Op de school waar ik zat was het wel heel veel zelf uitzoeken en regelen. Zo kreeg je examens in je handen gedrukt die je op stage uit moest voeren en dat was helemaal aan jezelf hoe en wanneer je dat ging doen als het maar op tijd af was op de afgesproken datum. Uiteraard nadat je een heel plan had ingeleverd met goedkeuring. Ik vond dat persoonlijk wel fijn om te hebben , het voelde wel als een serieuze opleiding.

Stages doe je echt heel veel ervaring mee op. Bij BBL heb je een baan dus dan zit je wel meer vast aan één plek in plaats van dat je op verschillende plekken komt. Voordeel is wel dat je ook vanuit een baan een BBL opleiding zou kunnen doen als de plek dat kan betalen.

Ik werk nu op een kleinschalige instelling in de gehandicaptenzorg. Hier ben ik begonnen in de zorg en heb ik veel ervaring op gedaan. Maar ik ben sinds kort ook PGB werk gaan doen bij iemand zonder verstandelijke beperking maar met lichamelijke beperkingen en verpleegtechnische handelingen. Iets wat ik nooit had verwacht te gaan doen omdat ik niet zoveel heb met lichamelijke ziektes en dit wel spannend vindt. Maar het gaat mij eigenlijk nu wel soepel af moet ik zeggen , zelfs zo dat ik al aan het rondkijken ben naar meer PGB werk en dat ik nu iets met meer verpleegtechnische handelingen ook wel wat vindt. Voor het verpleegtechnische deel op dit adres ga ik nog een verplichte cursus volgen waarbij je ook examen moet doen en een certificaat in handen krijgt.


Maar ik snap je heel goed er zijn zoveel zorgopleidingen momenteel dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik ben als het ware nu opgegroeid in de gehandicaptenzorg , maar ontdek ook wel dat er meer dingen zijn wat mij dus nu wel ligt. En je kan gelukkig vaak ook zo nog overstappen van zorgopleiding waarbij het perse niet eens nodig is om een jaar overnieuw te moeten doen. Vooral het eerste jaar is ontzettend breed opgezet.

En natuurlijk het grote voordeel er is werk zat! Je hoeft in ieder geval geen zorgen te hebben dat je geen werk gaat vinden. Ze staan overal te springen om mensen momenteel.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

kosseh

Berichten: 2582
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:45

Is HBO MBRT (medische beeldvormende en radiotherapeutische technieken) niet iets voor je?
Ik heb de opleiding voltijd gedaan in Haarlem, maar ook Eindhoven of Groningen kan.
De opleiding is ook duaal te volgen, je solliciteert bij een ziekenhuis op een stage/werkplek. Vanuit daar doe je de opleiding.


Of de incervice opleidng radiodiagnostisch laborant? Die is 3 jaar, op hbo niveau. Je werkt die 3 jaar in het ziekenhuis, de opleiding wordt door de afdeling betaald. Ook hier solicitatie je via het ziekenhuis op.

Amber_anne

Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:55

Een kennis van mij heeft HBO verpleegkunde gedaan en die heeft zeker patiënten contact en werkt nu op de cardiologie afdeling in het ziekenhuis.

Ik zou je dus niet laten tegenhouden omdat je bang bent weinig patiënten contact te hebben. Je kan beter een HBO doen en dan op mbo 4 gaan werken als het uiteindelijk toch niet bevalt

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-22 17:29

Oh wat veel reacties al! Ik zal iedereen proberen te beantwoorden.

Kairos: Ik ken mbo- en hbo-verpleegkundigen dus ik ga ze inderdaad eens vragen!

Galeobdolon en Zebrastreep: Ik wil het liefst wel echt met de patiënten/cliënten werken, en dus niet op beleidsniveau.
Ik ga echt even goed naar die deeltijdopleidingen kijken, want leren in de praktijk lijkt me inderdaad heel fijn. Ik zou het liefst in een ziekenhuis (of misschien apotheek) willen werken en dus niet in de psychische zorg. Dus persoonlijk begeleider en social work vallen voor mij af.

Kosseh: Naar MBRT heb ik voordat ik Bos- en Natuurbeheer ging doen ook naar gekeken! Lijkt me erg interessant, maar toch wel heel technisch. Je moest daarvoor volgens mij ook natuurkunde gedaan hebben en dat heb ik niet. Beroep radiodiagnostische laborant lijkt me dan wel weer heel interessant.

Amber_anne: Nee daar was ik inderdaad niet bang voor, met hbo-v leek het me dat je inderdaad ook genoeg patiëntencontact had.

kosseh

Berichten: 2582
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Welke opleiding in de zorg? Mbo of hbo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:40

Natuurkunde is niet verplicht voor de opleiding (in Haarlem iedergeval). De hoeveelheid techniek is goed te doen, wordt ook logisch uitgelegd.

Tijdens het werk valt de hoeveelheid techniek mee. Je bent er wel mee bezig, maar dat is het zelfde idee als dat je met een computer bezig bent. Zolang het werkt gaat het goed en anders bel je de technische dienst.

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-22 17:44

kosseh schreef:
Natuurkunde is niet verplicht voor de opleiding (in Haarlem iedergeval). De hoeveelheid techniek is goed te doen, wordt ook logisch uitgelegd.

Tijdens het werk valt de hoeveelheid techniek mee. Je bent er wel mee bezig, maar dat is het zelfde idee als dat je met een computer bezig bent. Zolang het werkt gaat het goed en anders bel je de technische dienst.

Ik zie het inderdaad, je moet wiskunde hebben en geen natuurkunde. Ik ga er nog even naar kijken! Ik woon wel in Friesland en wil daar graag blijven wonen dus dan zou ik naar de Hanze kunnen. Maar die doen geen duale MBRT meer vanaf dit jaar zie ik, dus dat is jammer.

Sabri

Berichten: 1385
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:14

Zou ten eerste je opleiding afronden! Zeker omdat je maar een jaartje moet! Daarna kun je altijd nog zien wat je doet. Ik werkte ook in de zorg(eerst mbo zorggerelateerd daarna HBO) en het leed is inderdaad wel iets waar je op een gegeven moment 'genoeg'van kunt krijgen. Zeker als je in je privé leven en familie ook al vaak ziekenhuisbezoeken moeten worden afgelegd..Daarnaast wordt de zorg flink onderbetaald. Ook dat is een argument wat je niet moet onderschatten! Als je hart er mogelijk ligt zou je bv ook vrijwilligerswerk in een verpleeghuis of ziekenhuis kunnen doen. Veel mensen verlaten ook de zorg omdat het vooral belangrijk is de administratie. Dat stuit ook veel mensen tegen hun borst..Bedenk dat een apothekersassistente vooral de hele dag veel staat, dit soort dingen bedenk je niet snel maar was bv voor mijn nicht een reden niet voor dat beroep te kiezen.
Met de opleiding die je hebt ken ik ook mensen die directeur bij een dierenambulance zijn geworden. Verder zou je mogelijk ook kunnen kijken naar masterstudies die mogelijk interessant zijn. Omscholen zou ik echt pas doen als je eerst eens ervaren hebt dat er in jouw vakgebied echt niks'leuks' te vinden is..
Laatst bijgewerkt door Sabri op 10-01-22 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke opleiding in de zorg? Mbo of hbo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:16

Als je hbo kan doen altijd doen. Die heb je ook we in werkend leren verband. Met de hbo V kan je allerlei kanten op en genoeg kanten waar je met patiënten werkt ipv aansturend. Maar mocht je op uit anders willen kan je ook makkelijk de aansturende kant op

Zebrastreep

Berichten: 9687
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:17

Als je wel een MBO niv 4 opleiding wilt gaan doen , Noorderpoort Zorg en Welzijn in Groningen is zeker een aanrader mits het niet te ver reizen voor je is.

Ik zat ook nog te denken aan apothekersassistente , Combi verzorgende IG / begeleider maatschappelijke zorg , doktersassistente , MBO verpleegkundige , tandartsassistente. Ook wel mogelijkheden tot verkorte opleidingen.

Ik weet niet hoe je zit qua studiefinanciering enz. Maar als je nog niet zeker helemaal weet of de zorg echt precies is wat je wilt zou ik toch aanraden om je ergens aan te melden en mee te gaan kijken. Stel je gaat het doen en starten in september zou dat een mooie periode zijn om al wat ervaring op te gaan doen. Ik ben eerst ook begonnen met 8 maanden een soort van betaald stage te lopen. Ik heb toen echt goed de keuze kunnen maken of het wel echt iets voor mij was.

Er zijn bij mij in de klas best een hoop gestopt omdat hun verwachting veel hoger lag van de werkelijkheid. Ze hadden dan bijvoorbeeld in de familie iemand die wat had , maar na een paar maanden kwam de realisatie wel dat dat heel anders is dan dat je erin werkt.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Galeobdolon

Berichten: 1088
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:24

nienke555 schreef:
Galeobdolon en Zebrastreep: Ik wil het liefst wel echt met de patiënten/cliënten werken, en dus niet op beleidsniveau.
Ik ga echt even goed naar die deeltijdopleidingen kijken, want leren in de praktijk lijkt me inderdaad heel fijn. Ik zou het liefst in een ziekenhuis (of misschien apotheek) willen werken en dus niet in de psychische zorg. Dus persoonlijk begeleider en social work vallen voor mij af.
.


Dat dacht ik ook, tot ik het deed. Ik wilde eigenlijk vooral veel technische handelingen doen. Eigenlijk wilde ik veearts worden maar nog 6 jaar studeren... En nu al zo hard tegen mijn ADHD lopen op een deeltijd HBO

Maar zodra ik met mensen met een ernstige meervoudige beperking ging werken was ik verkocht. Het volgende jaar zou ik als leerling overgeplaatst worden naar een woning met mensen met een lichamelijke beperking/niet aangeboren hersenletsel. Daar keek ik enorm tegenop want dan zouden mensen op mijn vingers kijken en commentaar leveren als ik het niet goed deed.

Guess what, ik vond het fantastisch. Het contact wat je hebt vind ik ontzettend waardevol. Langzamerhand begon ik begeleiding interessanter te vinden dan de (in mijn mening te repetitieve :Y) ) handelingen.

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Re: Welke opleiding in de zorg? Mbo of hbo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-22 21:44

Sabri: Ja ik rond zeker eerst mijn opleiding af! Vrijwilligerswerk is zeker een optie, ook om me te oriënteren. Heb wat gegoogled en zie dat in ieder geval al 3 ziekenhuizen in mijn omgeving vrijwilligers zoeken.

belle_boef: Ja je kan zeker veel kanten op met hbo-v. Heb al allemaal vervolgopleidingen bekeken haha.

Zebrastreep: Voordat ik een nieuwe opleiding ga doen ga ik me inderdaad goed oriënteren door meeloopdagen en proeflessen e.d., en ik wil ook wel eerst vrijwilligerswerk ergens doen.

Galeobdolon: Fijn dat het voor jou zo goed heeft uitgepakt! Ik heb zelf iemand in de familie met een (redelijk zware) verstandelijke beperking, en hoewel ik het contact met haar opzich leuk vind zou ik er niet mee willen werken. Ben ook al eens naar de open dag van pedagogiek en van social work geweest, en heb zelfs meeloopdagen gedaan (ook al van verpleegkunde een paar jaar terug), en dan spreekt verpleegkunde/iets anders in de lichamelijke zorg mij toch meer aan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, GrapeshotBot en 16 bezoekers