Zorgboerderij opstarten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Zorgboerderij opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 14:16

Hallo medebokkers,

Ik heb een hele leuke uitdaging vind ik zelf :D

Mijn vriend en ik willen een zorgboerderij gaan beginnen. We hebben nu een schapenfokkerij met een paar honderd schapen, daarnaast zouden we nog koeien willen en tuintjes waar groenten in verbouwd kan worden. We hebben een varken ( komt er nog een bij) we hebben alpaca's en paarden. Ik werk zelf in de gehandicapten zorg en heb al jaren de droom om mijn passie met dieren en mijn werk te combineren.

Mijn ideale plaatje zou dan zijn dat er mensen komen met een verstandelijke beperking of NAH die dan een beetje mee kunnen helpen en daarnaast lekker kunnen ontspannen met de dieren. Graag zou ik die mensen willen koppelen met vrijwilligers die vroeger bijvoorbeeld boer of tuinder zijn geweest. Zo kunnen zij elkaar helpen en wat sociale contacten op doen. Natuurlijk zijn er ook begeleiders in beeld. Het zou leuk zijn om een vrijwillige timmerman te hebben die samen met cliënten wat dingen in elkaar kan timmeren, een winkeltje waar dat verkocht kan worden en kaas en melk en dingen van wol, waar de cliënten zelf aan mee hebben gewerkt.
En dan een plek waar mensen uit een verzorgingshuis of andere eenzame mensen samen kunnen komen voor een kopje koffie en een spelletje kaarten. Hoe mooi is het als wij een ontmoetingsplek kunnen worden waar mensen nieuwe contacten op doen.

We zijn bezig (al jaren) met een vergunning voor een nieuwe (woon)boerderij op eigen grond. De gemeente doet echt al jaren moeilijk en verzint elke keer wel een nieuw punt van kritiek en afwijzing.. Misschien doen ze minder moeilijk over een zorgboerderij. We hebben genoeg land tot onze beschikking (35 hectare) wat ook eigen grond is, dus dat helpt al.

Ik weet dat niet alles haalbaar is wat ik zou willen haha. Maar ik wil toch kijken wat wel haalbaar is, en mensen en dieren met elkaar verbinden.

Wie weet waar ik moet zijn om het allemaal uit te zoeken? En wie heeft hier ervaring mee? Waar ben je tegenaan gelopen?

Ik snap dat er veel bij komt kijken, je je zaken goed op orde moet hebben. Ook qua veiligheid etc. Maar ik weet even niet waar ik moet beginnen :')

thequeensmum
Berichten: 3520
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Zorgboerderij opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:47

Misschien moet je eens beginnen bij mensen die al iets dergelijks zijn gestart?
Niet te dichtbij natuurlijk, ze zien je anders wellicht als ‘concurrentie’.
Volgens mij is hier ooit al eens een topic over geweest, kan het niet zo snel terugvinden

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Zorgboerderij opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:48

Wat een leuk plan Ts, ik volg!

NoGo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Re: Zorgboerderij opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:11

Leuk initiatief, ik stuur je even een pb.

AlaskaTorrie
Berichten: 304
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:40

Hoi!
Hier al bijna 13 jaar een eigen zorgbureau, waarvan nu ongeveer bijna 10 jaar als 'zorgboerderij' (buitenlocatie meer, veel buitenruimte en wat diertjes). Waar je sowieso aan moet denken is:
-contractering; wil je WMO, Jeugdwet, WLZ? Wil je alleen focussen op PGB of ook op ZIN? Informeer bij de gemeentes wat hierbij de regelgeving is.
-kijk of er een initiatief is voor zorgboerderijen, zoals Samenwerkende Zorgboeren Zuid of Zorgboeren Zuid-Holland (natuurlijk afhankelijk van waar je woont). Via zo'n route kun je vaak makkelijker aan je contractering, cliënttevredenheidsonderzoeken, contacten etc komen.
-wanneer je zoekt naar personeel, ga dan zelf actief werven. Mensen dus (betaald) benaderen op bv Indeed. Let op diploma's...wanneer je iets met jeugd gaat doen, dan zul je dus een SKJ-er moeten hebben.
-zorg dat je idd rondom HACCP en veiligheid (RI&E) alles goed op orde hebt. Beter in de opstart meteen aftekenlijsten ed dan dat je op je vingers wordt getikt. Als je nog klein bent, kun je de RI&E zelf uitvoeren, dat scheelt geld.
-denk om een goede cyclus qua zorg; indicatie - zorgplan - evaluatie (op basis van dagelijkse individuele rapportage). Let op dat je daar geen fouten in maakt, zijn dure fouten (ze vorderen het allicht terug....).
-denk om keurmerk GD (maar daar zul je al wel bekend mee zijn).

PB me gerust als je nog vragen hebt ;-) Tis een mooi vakgebied!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Zorgboerderij opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:46

Je krijgt voor die mensen toch geld? Waarom moeten er veel taken dan door vrijwilligers gedaan worden? Ik snap dat nooit zo goed…

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 17:23

Bedankt voor jullie reacties!

Als erkend leerbedrijf zijn wel al bekend met de RI&E etc. V
Bedankt voor de andere tips dat gaan we uitzoeken!

Waarom vrijwilligers? Omdat er genoeg mensen zijn die het leuk vinden een paar uur per week te willen helpen en hun kennis en ervaring graag willen delen. Maar vanwege redenen geen zin hebben om helemaal omschoold te worden ;-)

Maandag gaan we onze boekhouder bellen voor een afspraak om onze ideeën op tafel te gooien. Kijken wat hij voor ons kan doen.

En we gaan ook hij een zorgboerderij in de buurt langs.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34621
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 17:59

Ik werk zelf in de vg zorg. Hier in de regio zijn heel veel zorgboerderijen. Kijk goed of wat jij wil ook iets nieuws biedt in de regio. Wij hebben er imo echt wel veel. En lang niet alle plekken bieden goede zorg. Wat vrijwilligers betreft, wij hebben er ook veel. En die zijn van hele grote meerwaarde. Want het is heel fijn voor bewoners die zelf een klein of amper nog een netwerk hebben, als ze iemand hebben die gezellig op de koffie komt, ze meeneemt voor een middagje shoppen, of een avondje naar de soos. Daar hebben wij als professional geen uren voor. Dat is al jaren terug weg bezuinigd. Buiten dat, het is ook fijn en gezond om contacten te hebben buiten de begeleiding om.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:04

janderegelaa schreef:
Je krijgt voor die mensen toch geld? Waarom moeten er veel taken dan door vrijwilligers gedaan worden? Ik snap dat nooit zo goed…

Met je eens.
Ik doe nu vrijwilligerswerk. Kan zelf door NAH niet meer dan een paar uurtjes per dag.
Maar geen werkgever te vinden. Vrijwillig wel. Maar betaald niet.
Maar als ik zie wat er soms aan eisen gevraagd word bij bepaalde vw-banen. Dan denk ik ook, dit klopt niet meer.

Jammer ts dat je deze doelgroepen niet wilt helpen. Dat kan dus ook.

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 21:26

DuoPenotti schreef:
janderegelaa schreef:
Je krijgt voor die mensen toch geld? Waarom moeten er veel taken dan door vrijwilligers gedaan worden? Ik snap dat nooit zo goed…

Met je eens.
Ik doe nu vrijwilligerswerk. Kan zelf door NAH niet meer dan een paar uurtjes per dag.
Maar geen werkgever te vinden. Vrijwillig wel. Maar betaald niet.
Maar als ik zie wat er soms aan eisen gevraagd word bij bepaalde vw-banen. Dan denk ik ook, dit klopt niet meer.

Jammer ts dat je deze doelgroepen niet wilt helpen. Dat kan dus ook.


Wat vervelend dat er niets passends voor je te vinden lijkt.. Ik vind persoonlijk dat je niet veel hoge eisen aan vrijwilligers kan eisen behalve dat ze gemaakte afspraken nakomen, en affiniteit met de doelgroep hebben.

Zoals je in mijn openingspost kunt lezen wil ik mij oriënteren op vg of NAH. Ik heb een aantal jaar in de woonbegeleiding gewerkt op een groep met mensen met NAH, en weet dat het een ondergeschoven en niet begrepen doelgroep is.. Ik wil daarin kijken naar de mogelijkheden.

Zebrastreep

Berichten: 9747
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 21:42

Een paar maanden terug had ik ook het idee om zelf wat te gaan beginnen. Uiteindelijk door omstandigheden een beetje stuk gelopen en was het meer een wild idee. Ik wou iets beginnen met paarden in combinatie mensen met een verstandelijke beperking ect.

Ik had wel een klein opzetje gemaakt , maar vond het wel lastig want er is vrij weinig over te vinden hoe je zoiets op start. Dan zou je inderdaad bij mensen langs moeten die zo iets aan huis hebben. Er bestaan wel websites vol met informatie , maar dan moet je weer een best duur lidmaatschap aanschaffen.

Ik zou wel als ik eerlijk ben niet alleen vrijwilligers in dienst nemen , maar ook mensen met een afgeronde studie in de gehandicaptenzorg / specifieke doelgroepen ( en nog een hele rit opleidingen). Puur omdat het voor de begeleiding wel heel belangrijk kan zijn dat er ook mensen rondlopen met voldoende kennis. Je wilt niet in de situatie terechtkomen als wat ik afgelopen jaar had in de zorg met nog te weinig ervaring en kennis op dat gebied. Kunnen juist hele vervelende situaties door ontstaan.

Ook zou ik zeker kijken naar PGB of zorg in natura , want hoe leuk en goed bedoeld het is ook wel fijn als je met dat soort werk wat kunt verdienen en rond kunt komen.

Jammer dat het zo ver weg is , ik had zeker een sollicitatie opgestuurd als begeleider als het in de buurt was! Vindt je idee wel heel erg tof!

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 21:50

Zebrastreep schreef:
Een paar maanden terug had ik ook het idee om zelf wat te gaan beginnen. Uiteindelijk door omstandigheden een beetje stuk gelopen en was het meer een wild idee. Ik wou iets beginnen met paarden in combinatie mensen met een verstandelijke beperking ect.

Ik had wel een klein opzetje gemaakt , maar vond het wel lastig want er is vrij weinig over te vinden hoe je zoiets op start. Dan zou je inderdaad bij mensen langs moeten die zo iets aan huis hebben. Er bestaan wel websites vol met informatie , maar dan moet je weer een best duur lidmaatschap aanschaffen.

Ik zou wel als ik eerlijk ben niet alleen vrijwilligers in dienst nemen , maar ook mensen met een afgeronde studie in de gehandicaptenzorg / specifieke doelgroepen ( en nog een hele rit opleidingen). Puur omdat het voor de begeleiding wel heel belangrijk kan zijn dat er ook mensen rondlopen met voldoende kennis. Je wilt niet in de situatie terechtkomen als wat ik afgelopen jaar had in de zorg met nog te weinig ervaring en kennis op dat gebied. Kunnen juist hele vervelende situaties door ontstaan.

Ook zou ik zeker kijken naar PGB of zorg in natura , want hoe leuk en goed bedoeld het is ook wel fijn als je met dat soort werk wat kunt verdienen en rond kunt komen.

Jammer dat het zo ver weg is , ik had zeker een sollicitatie opgestuurd als begeleider als het in de buurt was! Vindt je idee wel heel erg tof!


Wat vervelend dat het niet goed van de grond is gekomen...
We willen ons goed oriënteren en goed voorbereid zijn mochten we deze vergunning niet wel rond krijgen. Maar daarvoor moet je met een goed plan komen. Dus laten we dan gelijk alles goed onderzoeken en aanpakken!

Uiteraard willen we ook gecertificeerde begeleiders in dienst nemen.

Ik heb al een uitnodiging van een bokker gehad om daar te komen kijken, en dat gaan we zeker doen!

Bedankt voor je compliment!

Zebrastreep

Berichten: 9747
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 21:57

JoyceLa schreef:
Zebrastreep schreef:
Een paar maanden terug had ik ook het idee om zelf wat te gaan beginnen. Uiteindelijk door omstandigheden een beetje stuk gelopen en was het meer een wild idee. Ik wou iets beginnen met paarden in combinatie mensen met een verstandelijke beperking ect.

Ik had wel een klein opzetje gemaakt , maar vond het wel lastig want er is vrij weinig over te vinden hoe je zoiets op start. Dan zou je inderdaad bij mensen langs moeten die zo iets aan huis hebben. Er bestaan wel websites vol met informatie , maar dan moet je weer een best duur lidmaatschap aanschaffen.

Ik zou wel als ik eerlijk ben niet alleen vrijwilligers in dienst nemen , maar ook mensen met een afgeronde studie in de gehandicaptenzorg / specifieke doelgroepen ( en nog een hele rit opleidingen). Puur omdat het voor de begeleiding wel heel belangrijk kan zijn dat er ook mensen rondlopen met voldoende kennis. Je wilt niet in de situatie terechtkomen als wat ik afgelopen jaar had in de zorg met nog te weinig ervaring en kennis op dat gebied. Kunnen juist hele vervelende situaties door ontstaan.

Ook zou ik zeker kijken naar PGB of zorg in natura , want hoe leuk en goed bedoeld het is ook wel fijn als je met dat soort werk wat kunt verdienen en rond kunt komen.

Jammer dat het zo ver weg is , ik had zeker een sollicitatie opgestuurd als begeleider als het in de buurt was! Vindt je idee wel heel erg tof!


Wat vervelend dat het niet goed van de grond is gekomen...
We willen ons goed oriënteren en goed voorbereid zijn mochten we deze vergunning niet wel rond krijgen. Maar daarvoor moet je met een goed plan komen. Dus laten we dan gelijk alles goed onderzoeken en aanpakken!

Uiteraard willen we ook gecertificeerde begeleiders in dienst nemen.

Ik heb al een uitnodiging van een bokker gehad om daar te komen kijken, en dat gaan we zeker doen!

Bedankt voor je compliment!


Ik hoop echt voor je dat het gaat lukken , laat je niet uit het veld slaan door de gemeente!

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 22:24

Ik heb niet op de kaart gekeken of jullie gemeente ook in de goeie regio ligt, maar als jullie eronder vallen dan lijkt https://www.cooperatieboerenzorg.nl/ me nuttig. Een stal hier in de buurt heeft de zorgafdeling vrij snel weten op te starten inclusief contacten met de gemeente, en die meldt deze organisatie als ondersteunend. En anders is er misschien iets vergelijkbaars in jullie regio?

En wat ik zelf van de plekken hier in de buurt meekrijg is dat ze vrij organisch gegroeid zijn: er was wel een plan, zeker, maar het begon soms ook maar met 1 dagdeel of 1 client, of 1 span pony's. Een realistisch plan begint ook bij het begin, niet bij het eind denk ik.

Verder lijkt het bestemmingsplan me nog belangrijk, en wat de insteek daar is en welke ruimte je hebt, want de weerstand is waarschijnlijk iets minder als het makkelijk past bij wat er al is, dan als je iets heel anders wilt doen. Dat zou dus kunnen zijn dat je de nadruk legt op 'agrarisch, maar met zorg' versus 'zorg, maar op een boerderij.'

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:25

Ik werk als manager bij een zorgorganisatie in o.a. jouw gemeente met best wat zorgboerderijen in de omgeving.

Wij zijn een hele open organisatie waarin er ook veel mogelijkheden zijn om vanuit of samen met de organisatie iets op te richten. Ik vind het echt een enorm fijne werkgever.

Is zo'n samenwerking voor jou geen optie? Kan uiteraard ook met een grote andere aanbieder in de buurt. Lijkt mij fijner dan het wiel uit vinden zelf :o

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 09:09

ruitje schreef:
Ik werk als manager bij een zorgorganisatie in o.a. jouw gemeente met best wat zorgboerderijen in de omgeving.

Wij zijn een hele open organisatie waarin er ook veel mogelijkheden zijn om vanuit of samen met de organisatie iets op te richten. Ik vind het echt een enorm fijne werkgever.

Is zo'n samenwerking voor jou geen optie? Kan uiteraard ook met een grote andere aanbieder in de buurt. Lijkt mij fijner dan het wiel uit vinden zelf :o

Dat is een mooie aanbieding zeg!

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 09:37

DuoPenotti schreef:
janderegelaa schreef:
Je krijgt voor die mensen toch geld? Waarom moeten er veel taken dan door vrijwilligers gedaan worden? Ik snap dat nooit zo goed…

Met je eens.
Ik doe nu vrijwilligerswerk. Kan zelf door NAH niet meer dan een paar uurtjes per dag.
Maar geen werkgever te vinden. Vrijwillig wel. Maar betaald niet.
Maar als ik zie wat er soms aan eisen gevraagd word bij bepaalde vw-banen. Dan denk ik ook, dit klopt niet meer.

Zorgboerderijen maken vaak gebruik van de onwetendheid van de burger, de burger denkt dat het geen goed winstgevende bedrijven zijn maar meer bedrijven als een bejaardenhuis. Met vastgestelde salarissen en de directeur ook in dienst. Een zorgboerderij is gewoon een boerderij maar dan met mensen. Het gaat om de winstgevendheid en dat is best een addertje . Dat heeft tot gevolg dat NL doet bijvoorbeeld ingezet wordt voor zorgboerderijen. En ja het is wel zo zorgboerderijen maken veel gebruik van vrijwilligerswerk of mensen een uur per dag laten werken voor vervoer, die dolgraag meer zouden willen werken. Net zoals paardenbedrijven gebruik maken van stageaires. Met dien verstande dat het bij de paardenbedrijven wat doorzichtiger is en dat sommige zorgboerderijen graag willen doen laten geloven dat ze het zout in de pap nog niet verdienen maar ondertussen het heel erg goed hebben. Maar je moet de weg wel weten en de instanties in de zak hebben. De grotere zijn net projectontwikkelaars, weten het geld , de subsidies en de bemanning overal vandaan te toveren. Om hier tussen te starten zal niet zo simpel zijn. Tenzij er in de omgeving een tekort is met heel veel mensen op wachtlijsten.

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 10:16

ruitje schreef:
Ik werk als manager bij een zorgorganisatie in o.a. jouw gemeente met best wat zorgboerderijen in de omgeving.

Wij zijn een hele open organisatie waarin er ook veel mogelijkheden zijn om vanuit of samen met de organisatie iets op te richten. Ik vind het echt een enorm fijne werkgever.

Is zo'n samenwerking voor jou geen optie? Kan uiteraard ook met een grote andere aanbieder in de buurt. Lijkt mij fijner dan het wiel uit vinden zelf :o


Zeker mooi aanbod dank je wel! Ik wil zeker de mogelijkheden en voor en nadelen onderzoeken wat betreft een samenwerking met een stichting. In eerste instantie wil ik dan graag de mogelijkheden bespreken binnen de stichting waar ik nu werk :D


Rizette schreef:
Met je eens.
Ik doe nu vrijwilligerswerk. Kan zelf door NAH niet meer dan een paar uurtjes per dag.
Maar geen werkgever te vinden. Vrijwillig wel. Maar betaald niet.
Maar als ik zie wat er soms aan eisen gevraagd word bij bepaalde vw-banen. Dan denk ik ook, dit klopt niet meer.

Zorgboerderijen maken vaak gebruik van de onwetendheid van de burger, de burger denkt dat het geen goed winstgevende bedrijven zijn maar meer bedrijven als een bejaardenhuis. Met vastgestelde salarissen en de directeur ook in dienst. Een zorgboerderij is gewoon een boerderij maar dan met mensen. Het gaat om de winstgevendheid en dat is best een addertje . Dat heeft tot gevolg dat NL doet bijvoorbeeld ingezet wordt voor zorgboerderijen. En ja het is wel zo zorgboerderijen maken veel gebruik van vrijwilligerswerk of mensen een uur per dag laten werken voor vervoer, die dolgraag meer zouden willen werken. Net zoals paardenbedrijven gebruik maken van stageaires. Met dien verstande dat het bij de paardenbedrijven wat doorzichtiger is en dat sommige zorgboerderijen graag willen doen laten geloven dat ze het zout in de pap nog niet verdienen maar ondertussen het heel erg goed hebben. Maar je moet de weg wel weten en de instanties in de zak hebben. De grotere zijn net projectontwikkelaars, weten het geld , de subsidies en de bemanning overal vandaan te toveren. Om hier tussen te starten zal niet zo simpel zijn. Tenzij er in de omgeving een tekort is met heel veel mensen op wachtlijsten.


Wow wat een negativiteit! Wij denken juist dat het niet zoveel oplevert, en je er zeker niet rijk van wordt! Het zou fijn als je er wat aan over houdt het einde van de maand maar echt winst denken wij niet halen. De grote bedrijven hebben een hele ander motivatie, en waarschijnlijk nog wat neven activiteiten ernaast.

Wij willen helemaal geen gebruik maken van onwetende burgers. Wij willen mensen verbinden met de natuur, de dieren en elkaar. Wat is daar verkeerd aan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zorgboerderij opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 10:46

Voor mijn gevoel zijn er echt duizend zorgboerderijen. Iedere persoon met een beetje grond en diertjes, biedt wel iets aan.

Ik zou eens goed nadenken over wat jij kunt bieden en of dat ook echt wat toevoegt, dat ga je wel nodig hebben om vergunningen te krijgen. Kortom, schrijf een killer bedrijfsplan. En laat de boel niet draaien op vrijwilligers.

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Zorgboerderij opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:30

Jubelverhalen zijn er genoeg daarvoor kun je elke site van een zorgboerderij wel gebruiken. De andere kant van het verhaal is er ook. En elke denkbare tussenvorm

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 09:56

_San87_ schreef:
Voor mijn gevoel zijn er echt duizend zorgboerderijen. Iedere persoon met een beetje grond en diertjes, biedt wel iets aan.

Ik zou eens goed nadenken over wat jij kunt bieden en of dat ook echt wat toevoegt, dat ga je wel nodig hebben om vergunningen te krijgen. Kortom, schrijf een killer bedrijfsplan. En laat de boel niet draaien op vrijwilligers.


Killerplan zijn we mee bezig inderdaad. Ik wil graag verschillende doelgroepen met elkaar verbinden. Dat zie ik zelf nog nergens terug.

Iets op vrijwilligers laten draaien is onverantwoord en oneerlijk naar de vrijwilligers toe. Het is fijn om een paar goede, betrouwbare vrijwilligers te hebben. Dit wordt naar mijn idee echt onderschat. Aan de andere kant vind ik dat de goedheid van vrijwilligers wel eens wordt misbruikt. En ook daar moet je voor waken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:35

JoyceLa schreef:
_San87_ schreef:
Voor mijn gevoel zijn er echt duizend zorgboerderijen. Iedere persoon met een beetje grond en diertjes, biedt wel iets aan.

Ik zou eens goed nadenken over wat jij kunt bieden en of dat ook echt wat toevoegt, dat ga je wel nodig hebben om vergunningen te krijgen. Kortom, schrijf een killer bedrijfsplan. En laat de boel niet draaien op vrijwilligers.


Killerplan zijn we mee bezig inderdaad. Ik wil graag verschillende doelgroepen met elkaar verbinden. Dat zie ik zelf nog nergens terug.

Iets op vrijwilligers laten draaien is onverantwoord en oneerlijk naar de vrijwilligers toe. Het is fijn om een paar goede, betrouwbare vrijwilligers te hebben. Dit wordt naar mijn idee echt onderschat. Aan de andere kant vind ik dat de goedheid van vrijwilligers wel eens wordt misbruikt. En ook daar moet je voor waken.

In je OP heb je het voornamelijk over vrijwilliger hier, vrijwilliger daar. Vandaar dat ik het erbij zette. Vrijwilligers zijn leuk, en ze kunnen ook zeker wat toevoegen en ik geloof niet dat het nut van vrijwilligers onderschat wordt door wie dan ook.

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Re: Zorgboerderij opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-22 16:08

Gisteren zijn wij bij een medebokker langsgeweest. We hebben veel nieuwe inzichten en informatie gekregen. En wat doet zij mooi werk! Echt heel tof dat wij een kijkje kregen in haar passie en werk!