Wiskunde daadwerkelijk begrijpen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Wiskunde daadwerkelijk begrijpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-22 15:21

Na een 180º carrièreswitch (ik heb een afgeronde universitaire bachelor Geschiedenis, vwo-niveau C&M profiel) heb ik nu een BBL-functie als elektromonteur en zit ik weer in de schoolbanken op MBO niv.3.

Ik vind het erg leuk en tot nu toe gaat het me goed af. In mijn contract staat dat ik sowieso wordt opgeleid t/m niv. 4. Zelf zit ik erover te denken om, als dat goed gaat, door te gaan richting het HBO.

Maargoed, ik heb nu dus weer wiskunde :+ Op het middelbaar was dit echt mijn zwakste vak. Op dit niveau gaat het me allemaal vrij makkelijk af, maar ik heb weer hetzelfde idee als dat ik op het middelbaar had: dat ze me een trucje aan het leren zijn, maar de context/theorie erachter ontbreekt in de lesstof, en ik heb daarom het idee dat ik het minder goed snap. Ik denk dat ik veel beter kan worden in wiskunde als ik het in een groter geheel kan zien, alleen wordt de lesstof nooit zo aangeboden. Ik merk dan ook dat ik de normale vragen prima kan, maar als het een inzichtvraag wordt dan worstel ik ermee. Na uitleg van een docent snap ik het dan wel, maar ik wil het zélf kunnen.

(Een analogie: als je alleen jaartallen leert, krijg je nooit een begrip van de geschiedenis, daar heb je ook verbredende en verdiepende context voor nodig. Voor mij voelt het alsof ik bij wiskunde alleen "jaartallen" aan het leren ben, zonder die extra dimensie waardoor je de "jaartallen" kunt duiden.)

Hoe verkrijg ik daadwerkelijk begrip voor wiskunde? Heeft iemand hier goede (zelf)studiematerialen voor? Is er een youtube-kanaal of boek wat ik kan doornemen (mag in Engels zijn), enz?

Ik ben heel gemotiveerd want die HBO-studie lijkt me echt heel tof en ik wil wel proberen om mijn wiskunde-begrip tot dat niveau op te krikken.

Ik hoor graag van jullie :o

NH-trainers zijn géén gedragstherapeuten.


moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 15:26

Ik heb het nooit kunnen begrijpen, voor mij is het echt formules enz. uit mijn hoofd leren en dus heel veel oefenen en herhalen om de formules te onthouden.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Wiskunde daadwerkelijk begrijpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 15:54

Ik denk dat zoeken Youtube nog het meeste nut heeft. Zoek je daar in het Nederlands of het Engels? In het Engels wordt het er natuurlijk veel meer aangeboden.

Ik weet ook niet wat voor wiskunde je nu doet, maar ik wil je ook best helpen als dat kan. Zelf loop ik regelmatig ook echt vast bij wiskunde waar ik dus inderdaad geen idee heb wat ik aan het doen ben, dus maar regeltjes moeten opvolgen. Ik snap je probleem dus helemaal.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 15:56

Ik zou je vraag/probleem posten op het Wiskunde-subforum van het Wetenschapsforum. Tussen alle mensen die graag over wiskundevraagstukken praten en hun visie uitleggen/vraagstukken uitleggen, moeten wel een paar mensen zitten die een idee hebben over wat je moet doen om ook echt inzicht te krijgen in wiskundige vraagstukken cq. hoe je het minder als 'pas gewoon een formule toe' gaat zien.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-22 16:20

moonsparkle schreef:
Ik heb het nooit kunnen begrijpen, voor mij is het echt formules enz. uit mijn hoofd leren en dus heel veel oefenen en herhalen om de formules te onthouden.

Met alle respect, maar dit is dus het soort antwoord waar ik helemaal niets aan heb :+


Bowo schreef:
Ik denk dat zoeken Youtube nog het meeste nut heeft. Zoek je daar in het Nederlands of het Engels? In het Engels wordt het er natuurlijk veel meer aangeboden.

Ik weet ook niet wat voor wiskunde je nu doet, maar ik wil je ook best helpen als dat kan. Zelf loop ik regelmatig ook echt vast bij wiskunde waar ik dus inderdaad geen idee heb wat ik aan het doen ben, dus maar regeltjes moeten opvolgen. Ik snap je probleem dus helemaal.

Ik zoek in het Engels inderdaad (als je in het Nederlands zoekt kom je veelal uit op bijles-achtige kanaaltjes, waar het opnieuw 'aapje leert een kunstje'-niveau is). Ik kom vaak alleen uit op of gortdroge kanalen, zoals Professor Dave Explains, of op veel te ingewikkelde vraagstukken (zoals Up And Atom, Joe Scott, enz enz) die ook niet echt de kern van mijn probleem aankaarten.

Qua niveau is het op dit moment nog basis-algebra. Dat vond ik toch altijd de makkelijkste vorm van wiskunde (en ik snap dus echt niet waarom op het middelbaar Wiskunde C werd aangeraden 'want dat is makkelijker' - percentages, kansberekeningen enz enz vind ik dus echt veel moeilijker. Gelukkig denk ik dat ik deze vorm van wiskunde in mijn huidige werkveld veel minder nodig zal hebben dan algebra).

Op zich heb ik genoeg hulpkanalen voor meer specifieke vragen, maar in het NLe onderwijssysteem loop ik dus vast op de methode. Misschien is het ook wel gewoon de historicus in mij, maar met context en verdieping, de "waarom" vraag begrijp ik dingen sneller en beter. Maar dat wordt op school dus niet uitgelegd, en de theoriedocent kan of wil mij daar ook niet bij helpen. Ik heb wel een praktijkdocent die voor mij de theorie wil gaan koppelen aan de praktijk en dan hoop ik dat gedeelte beter te snappen, maar dat is alsnog vrij specifiek zeg maar. Ik wil wiskunde in z'n algemeen beter snappen.


Gaby schreef:
Ik zou je vraag/probleem posten op het Wiskunde-subforum van het Wetenschapsforum. Tussen alle mensen die graag over wiskundevraagstukken praten en hun visie uitleggen/vraagstukken uitleggen, moeten wel een paar mensen zitten die een idee hebben over wat je moet doen om ook echt inzicht te krijgen in wiskundige vraagstukken cq. hoe je het minder als 'pas gewoon een formule toe' gaat zien.

Dat zal ik ook gaan proberen! Dat laatste is echt de kern van mijn vraag inderdaad.

Ben benieuwd of hier op bokt nog wat wiskundeknobbels zitten :)

NH-trainers zijn géén gedragstherapeuten.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 16:26

Een avondopleiding wiskunde op vwo niveau volgen? Dan heb je ook echt een docent die je kan bevragen :)

Je klinkt trouwens wel als een echte ‘alfa’ :D
Je denkt heel diep door en bij exacte vakken zijn sommige dingen ook gewoon omdat ze zo zijn. Dat maakt je waarschijnlijk heel goed in geschiedenis (een ramp voor mij) maar heb je moeite met exacte vakken.

[o]

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-22 16:35

verootjoo schreef:
Een avondopleiding wiskunde op vwo niveau volgen? Dan heb je ook echt een docent die je kan bevragen :)

Je klinkt trouwens wel als een echte ‘alfa’ :D

Je denkt heel diep door en bij exacte vakken zijn sommige dingen ook gewoon omdat ze zo zijn. Dat maakt je waarschijnlijk heel goed in geschiedenis (een ramp voor mij) maar heb je moeite met exacte vakken.

:') :') :') :')
Ik geloof het graag.

Misschien denk ik inderdaad wel verkeerd en zit er helemaal geen "waarom" achter. Maar dan heb ik alsnog het probleem dat ik vastloop op de inzichtvragen. Ik denk dat ik dit wel zal kunnen, maar dan moet ik anders leren denken en dát is nou juist hetgeen waar ik niet uitkom met alleen sommetjes maken.

Ik wil evt. wel een extra cursus doen maar ik wil eerst proberen het op eigen houtje aan te pakken, ik denk dat ik met iemand die in het onderwijssysteem zit moeite ga hebben, in mijn ervaring wijzen wiskundedocenten altijd terug naar de methode of ze leren je een ander trucje maar alsnog geen inzicht. Maar misschien heb ik wel hele slechte docenten gehad :o

NH-trainers zijn géén gedragstherapeuten.

AngeliqueB
Berichten: 1524
Geregistreerd: 29-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 16:36

math with menno, op youtube. Wiskunde uitleg op VWO dacht ik, daar werkt mijn dochter mee.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 16:39

Misschien een tip waar je niet heel veel aan hebt, maar ik was met hetzelfde profiel (en grappig genoeg dezelfde studie tot ik daarmee stopte) een ontzettende wiskunde-noob. Nu ik het in mijn werk vaker moet gebruiken om berekeningen te maken en zaken te duiden, landt het ineens meer bij me omdat ik er nu wel context bij heb. Het kost me af en toe nog wel flink krakende hersens, maar ik merk dat ik door de context er omheen ineens wel beter ga snappen hoe het werkt. Misschien dat je naast de verdiepende theorie die je zoekt het ook wat vaker kan proberen toe te passen in je dagelijkse gang van zaken?

Ik volg je topic even verder. Vroeger had ik echt een grafhekel aan rekenen en wiskunde, maar ik vind het maken van berekeningen nu steeds leuker worden vanwege de toepassing in mijn werk. Ik hoop dat anderen je nog goede tips kunnen geven waar ik zelf dan misschien ook wat mee kan, want ik herken je vraag wel. En toffe carrière switch!! Veel plezier!

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 16:41

Is het niet aardig om gewoon eens te starten met ‘leuke’ wiskundeboeken? De telduivel, de man die kon rekenen... In feite prachtig geïllustreeerde wiskunde. :)

Lola. <3

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 16:45

Ik ben bang dat je er niet echt aan gaat ontkomen dat het droog of ingewikkeld is. De reden dat de meesten wiskunde doen met alleen regeltjes, is omdat de wiskunde 'erachter' heel ingewikkeld kan zijn. En tja, de uitleg daarvan heb ik ook nooit interessant gevonden.

Wat je overigens misschien ook nog kan doen, is natuurkundige toepassingen zoeken, dan krijg je misschien ook wat meer inzicht.

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Wiskunde daadwerkelijk begrijpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 16:53

Je hebt toch les?
Vraag je docent. En vraag door. Laat je niet afschepen.

Ik weet niet zo veel van wiskunde. Maar snapte het vroeger wel. Ik geef zelf al jaren rekenles. Veel kinderen zeggen dan 'ik snap de tafel van 7 nog niet'. Dan gaan we die dus tekenen. Groepjes van 7 maken. 'Ja, dat snap ik wel. Maar ik snap 6x7 niet.' Dan wijs je terug op de tekening. Maar ze bedoelen 'ik kan de som met uitkomst nog niet onthouden'.

Veel dingen zijn gewoon zo. Zo is het met wiskunde ook. Vraag naar concrete voorbeelden of toepassingen om je eigen begrip te vergroten.

Lottehorse27

Berichten: 237
Geregistreerd: 05-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 17:05

De ‘waarom’ zoeken is heel herkenbaar, ik heb zelf een volledig bèta profiel gedaan op vwo dus ik denk niet dat dat perse bij alfa hoort.

Ik heb twee verschillende methodes wiskunde gehad en waar ik bij de ene methode echt het gevoel had het te snappen en goed cijfers haalde zakte mijn cijfers meteen toen we overgingen op een andere methode. Ik snapte volledig niet meer wat ik deed en waar dingen vandaan kwamen.
Als het voor jou mogelijk is zou ik eens kijken naar verschillende wiskundeboeken, misschien ligt een ander boek je wel beter. Dit heeft mij uiteindelijk wel enorm geholpen. Daarnaast helpt het soms ook om even helemaal terug te gaan naar de basis en dan langzaam weer wat moeilijker te gaan. Dan zie je soms ook ineens weer wat je aan het doen bent.

Succes! :)

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wiskunde daadwerkelijk begrijpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 17:26

3Blue1Brown heeft een interessante serie: The Essence of Calculus: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... VRMYO3t5Yr

Verder is 'waarom' wel een moeilijke vraag bij wiskunde, vaak is het meer het 'hoe' - hoe kom je van wat je al wel weet naar wat je nog niet weet?
En inzicht is ook deels gewoon een boel meemaken hoe het uitgelegd wordt, totdat je een boel van die oplossingen ook zelf klaar hebt liggen, en tot je na een tijdje ook naar een antwoord toe kunt redeneren. Het betekent zeker niet dat je dat allemaal uit het niets moet kunnen verzinnen.

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Re: Wiskunde daadwerkelijk begrijpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 18:58

Ik was zelf vroeger ook heel slecht in wiskunde. Heb altijd bijles gehad op school en dan haalde ik een krappe voldoende. Totdat ik eens een jaar een oudere wiskunde docent kreeg, toen haalde ik ineens 7'ens ZONDER BIJLES niemand die ooit begrepen heeft waarom, ik ben er ook nooit meer zo een tegen gekomen helaas.
Het is heel herkenbaar dat je zoekt naar de waarom, maar wat anderen zeggen, ik weet niet of dat helpt? Ik zou ook adviseren om veel op youtube te kijken, daar ben ik ook wel eens filmpjes tegen gekomen die het ineens heel goed uitlegden, of je de waarom daar vind durf ik niet te zeggen. Ik zou zoeken op de specifieke theorie. Succes! *\o/*

Zertab

Berichten: 12185
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Wiskunde daadwerkelijk begrijpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 19:06

Ik ben ook slecht in wiskunde, maar heb uiteindelijk een 7 gehaald voor mijn eindexamen havo. Daar heb ik hárd voor moeten werken, zoals elke week 2 uur bijles.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 19:12

Hoe leer je nu wiskunde, en kan je formuleren waar je op vast loopt bij de contextvragen? Misschien een concreet voorbeeld?

Elk bad heeft er eendje.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 19:31

Citaat:
Je denkt heel diep door en bij exacte vakken zijn sommige dingen ook gewoon omdat ze zo zijn. Dat maakt je waarschijnlijk heel goed in geschiedenis (een ramp voor mij) maar heb je moeite met exacte vakken.


... mijn ervaring: ik had op de middelbare school niet de woorden om de vragen te stellen.
En kreeg "dus" geen antwoord.

Maar wiskunde heeft hoogten, diepten, logica en systematiek.
In principe is de waarom-vraag de kern en geen rare alfa afwijking.

Maar de volgende stap is idd een leraar die echt boven de stof staat en de boel echt kan uitleggen.
Die zijn in mijn ervaring zeldzaam,
"so, good luck!"

Edit: ik heb even op Wikipedia gekeken bij booleaanse algebra, daar staan in elk geval een aantal lemma's over 'wat is het precies' en wat prettig gegoochel met
'als je zus afspreekt kan iets wel, als je zo afspreekt kan hetzelfde niet'.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 19:42

Ik denk dat je op een bepaald niveau wel genoegen moet nemen met "het is zo, omdat het zo is", maar op HBO nog niet hoor.

Ik ben zelf een echte beta en 'zie' het waarom dus redelijk snel van nature. Heb ook een tijdje bijles gegeven en ben er wel achter gekomen dat ik het heel moeilijk vind om dit over te brengen om mensen die meer alfa zijn. Het is echt iets wat je 'ziet' of niet ziet lijkt wel.

Dus sorry, echt tips heb ik niet maar ben er wel van overtuigd dat het mogelijk moet zijn om het waarom over te brengen en lees graag mee voor tips hoe dit dan zo goed mogelijk kan.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 20:21

Ik zou eens omgekeerd zoeken. Niet 'wat is de onderbouwing van wiskunde' maar 'waar wordt wiskunde in de praktijk voor gebruikt'.
Ik kreeg zelf 30 jaar geleden een aha-erlebnis toen tijdens een natuurkundecursus op TV langs kwam waar integralen goed voor waren. Vraag me niet nu - 30 jaar later - te herhalen wát dat nut van die integralen was, maar opeens viel het kwartje. En als mijn wiskundeleraren toen verteld hadden waarom we in de klas onze tanden moesten stukbijten op het oplossen van integralen ipv ons idd alleen maar dat verrekte trucje te leren, dan was mijn wiskundecijfer ook een stuk hoger uitgevallen.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-22 21:27

Ik zal later even uitgebreider reageren, maar ik ben echt blij dat ik topic heb geopend. Er komen echt al wel goede tips en inzichten voorbij!

Ik zal t.z.t. ook even mijn lesstof erbij pakken en kijken of ik een paar concrete voorbeelden kan geven.

NH-trainers zijn géén gedragstherapeuten.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-22 12:39

Snadrem schreef:
Misschien een tip waar je niet heel veel aan hebt, maar ik was met hetzelfde profiel (en grappig genoeg dezelfde studie tot ik daarmee stopte) een ontzettende wiskunde-noob. Nu ik het in mijn werk vaker moet gebruiken om berekeningen te maken en zaken te duiden, landt het ineens meer bij me omdat ik er nu wel context bij heb. Het kost me af en toe nog wel flink krakende hersens, maar ik merk dat ik door de context er omheen ineens wel beter ga snappen hoe het werkt. Misschien dat je naast de verdiepende theorie die je zoekt het ook wat vaker kan proberen toe te passen in je dagelijkse gang van zaken?

Ik volg je topic even verder. Vroeger had ik echt een grafhekel aan rekenen en wiskunde, maar ik vind het maken van berekeningen nu steeds leuker worden vanwege de toepassing in mijn werk. Ik hoop dat anderen je nog goede tips kunnen geven waar ik zelf dan misschien ook wat mee kan, want ik herken je vraag wel. En toffe carrière switch!! Veel plezier!

Ja ik heb precies hetzelfde. Mijn praktijkdocent wil me wel gaan helpen om de theorie die ik krijg te gaan koppelen aan praktijkopdrachten, dus dat zal hopelijk al wel gaan helpen. Maar ik ben pas een half jaar bezig, dus qua werkzaamheden kan ik helaas nog niet zoveel theorie toepassen.

Herkenbaar ook, het eerst haten en nu wel leuk vinden :+ Als het lúkt, vind ik het heerlijk, heel ontspannend, maar als ik ergens vastloop zak ik weer een beetje terug in mijn oude frustratie.


Elanor schreef:
Is het niet aardig om gewoon eens te starten met ‘leuke’ wiskundeboeken? De telduivel, de man die kon rekenen... In feite prachtig geïllustreeerde wiskunde. :)

Ik zal ze eens opzoeken, dank voor de tip!


Bowo schreef:
Ik ben bang dat je er niet echt aan gaat ontkomen dat het droog of ingewikkeld is. De reden dat de meesten wiskunde doen met alleen regeltjes, is omdat de wiskunde 'erachter' heel ingewikkeld kan zijn. En tja, de uitleg daarvan heb ik ook nooit interessant gevonden.

Wat je overigens misschien ook nog kan doen, is natuurkundige toepassingen zoeken, dan krijg je misschien ook wat meer inzicht.

Ik vind het niet erg als het ingewikkeld is... Dat droge sloeg meer op een bepaald YT kanaal dat het wel goed uitlegt maar gewoon enorm slecht gepresenteerd werd :') Als er niks anders te vinden is zal ik wel verder kijken maar er moet toch een betere optie te vinden zijn.

In principe krijg ik het nu al als natuurkunde, alleen is de uitleg van het natuurkundige aspect in deze methode zo extreem summier dat ik alleen met de formules bezig ben en dus is het m.i. gewoon wiskunde. Ben zeker van plan om natuurkunde er ook bij te gaan pakken, dank voor de tip!


Yvette81 schreef:
Je hebt toch les?
Vraag je docent. En vraag door. Laat je niet afschepen.

Mijn theoriedocent staat zelfs binnen het ROC slecht bekend, dat zegt wat := :') vragen over een specifieke opgave legt hij prima uit hoor, maar als je wat dieper doorvraagt dan kom je niet verder met hem.


Lottehorse27 schreef:
De ‘waarom’ zoeken is heel herkenbaar, ik heb zelf een volledig bèta profiel gedaan op vwo dus ik denk niet dat dat perse bij alfa hoort.

Ik heb twee verschillende methodes wiskunde gehad en waar ik bij de ene methode echt het gevoel had het te snappen en goed cijfers haalde zakte mijn cijfers meteen toen we overgingen op een andere methode. Ik snapte volledig niet meer wat ik deed en waar dingen vandaan kwamen.
Als het voor jou mogelijk is zou ik eens kijken naar verschillende wiskundeboeken, misschien ligt een ander boek je wel beter. Dit heeft mij uiteindelijk wel enorm geholpen. Daarnaast helpt het soms ook om even helemaal terug te gaan naar de basis en dan langzaam weer wat moeilijker te gaan. Dan zie je soms ook ineens weer wat je aan het doen bent.

Succes! :)

Dankjewel! Ik zal inderdaad eens kijken of ik iets kan vinden dat dezelfde theorie behandeld maar in een andere vorm.


Shadow0 schreef:
3Blue1Brown heeft een interessante serie: The Essence of Calculus: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... VRMYO3t5Yr

Verder is 'waarom' wel een moeilijke vraag bij wiskunde, vaak is het meer het 'hoe' - hoe kom je van wat je al wel weet naar wat je nog niet weet?
En inzicht is ook deels gewoon een boel meemaken hoe het uitgelegd wordt, totdat je een boel van die oplossingen ook zelf klaar hebt liggen, en tot je na een tijdje ook naar een antwoord toe kunt redeneren. Het betekent zeker niet dat je dat allemaal uit het niets moet kunnen verzinnen.



Dat kanaal is interessant, dankjewel!

Dat laatste is echt nieuws voor mij :oo Ik heb altijd wiskundeonderwijs gehad met de booschap "je moet er talent voor hebben" en dus zulke gedachtesprongen zelf kunnen maken, plus iedereen die altijd maar blijft herhalen 'wiskunde is zó moeilijk'. Dat in combinatie met een slechte basis (de docenten in de eerste en tweede klas gingen veel te snel voor mij, die in de derde was waardeloos, en pas daarna kreeg ik een goede die me met de hakken over de sloot door de 4e t/m 6e heeft gesleept) maakte dat ik er niet goed in was maar vooral ook dacht dat ik er niet goed in was :o Nu vind ik het leuk, maar ook jammer van de verloren tijd toen. Ik wou dat iemand dat toen tegen mij gezegd had, dat je het niet zelf hoeft te verzinnen :+

Rytm schreef:
Ik denk dat je op een bepaald niveau wel genoegen moet nemen met "het is zo, omdat het zo is", maar op HBO nog niet hoor.

Ik ben zelf een echte beta en 'zie' het waarom dus redelijk snel van nature. Heb ook een tijdje bijles gegeven en ben er wel achter gekomen dat ik het heel moeilijk vind om dit over te brengen om mensen die meer alfa zijn. Het is echt iets wat je 'ziet' of niet ziet lijkt wel.

Dus sorry, echt tips heb ik niet maar ben er wel van overtuigd dat het mogelijk moet zijn om het waarom over te brengen en lees graag mee voor tips hoe dit dan zo goed mogelijk kan.

Ik doe nu MBO3, dus dat is wel een beetje dat niveau natuurlijk :o Ik heb de ambitie om het HBO te gaan halen, vandaar dat ik me nu alvast meer wil verdiepen.

Dat tweede heb ik ook ervaren, zowel met mijn docenten als bijlesmensen ja. Het lukt vaak prima om een vraag uit te leggen waar ik zelf niet uitkom, maar om dan mijn begrip te verbreden zodat ik er vervolgens zelf uitkom, dat lukte ze niet. Wel leuk dat jij ook die overtuiging hebt dat het mogelijk moet zijn :D


Ibbel schreef:
Ik zou eens omgekeerd zoeken. Niet 'wat is de onderbouwing van wiskunde' maar 'waar wordt wiskunde in de praktijk voor gebruikt'.
Ik kreeg zelf 30 jaar geleden een aha-erlebnis toen tijdens een natuurkundecursus op TV langs kwam waar integralen goed voor waren. Vraag me niet nu - 30 jaar later - te herhalen wát dat nut van die integralen was, maar opeens viel het kwartje. En als mijn wiskundeleraren toen verteld hadden waarom we in de klas onze tanden moesten stukbijten op het oplossen van integralen ipv ons idd alleen maar dat verrekte trucje te leren, dan was mijn wiskundecijfer ook een stuk hoger uitgevallen.

Ja dit inderdaad! Goede tip, ik zal het meenemen!

In de volgende post plaats ik even een voorbeeldje.

NH-trainers zijn géén gedragstherapeuten.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-22 12:47

Ik hoop dat de tekst leesbaar is met de bokt-upload.

Hier een voorbeeldje van iets waar ik op stukloop. NB. dit hoofdstuk heb ik inmiddels al afgesloten/mijn docent heeft me hierbij geholpen dus het is meer een algemeen voorbeeld ;)

Afbeelding
Deze uitleg is wat summier qua natuurkunde (en dit is nog uitgebreid, er zijn hoofdstukken waar er nog minder uitleg is). De opgaven zijn echt alleen een beetje goochelen met de formules. Er staat 1 voorbeeld (rechtsonder) - duidelijk, prima, kan ik wat mee.


Afbeelding
Op de meeste vragen hier is dat voorbeeld van toepassing, dus daar kan ik zo mee verder rekenen, helemaal niet ingewikkeld.


Afbeelding
En dan kom ik bij vraag 21. -O- Zit 'm nu nog eens te lezen en mijn docent had m wel uitgelegd destijds, maar ben de uitleg alweer vergeten dus ik kom er nu weer niet uit :')

Maargoed, dit is dus een voorbeeldje. Een tijdje terug bij een andere opgave vertaalde mijn docent de formule/opgave ineens in het NL (ik weet het niet meer precies, maar het ging erom dat iets omgekeerd evenredig was aan een ander iets) en dan heb ik ineens wel dat :)* lightbulb-moment. Ik denk dat ik meer zulk soort uitleg zoek, waardoor ik snap wat de formule nu precies doet omdat het in taal is omgezet. Ofzo? :') :') :')

NH-trainers zijn géén gedragstherapeuten.

C_estmoi

Berichten: 442
Geregistreerd: 14-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:33

Wat je in je laatste alinea benoemt is misschien ook wel een mooie oefening voor jezelf; de formule omzetten in taal.
Bijvoorbeeld de formule W=P.t: de hoeveelheid arbeid die jij/iets verricht, is afhankelijk het vermogen ("hoe hard werk je") én van hoe lang je werkt.
Werk je harder en/of langer, dan verricht je logischerwijs meer werk. Dat zie je ook terug in de formule; als P of t groter wordt, zal W ook groter worden. Je vermenigvuldigt immers hoe hard je werkt met hoe lang je werkt om de totale verrichte arbeid te krijgen.
De vraag bij de opgave is eigenlijk "hoe lang moet de magnetron werken?". We weten dat bij een vermogen van 180W de magnetron 60sec/minuut werkt, en vragen ons af hoeveel sec/minuut dat is bij een vermogen van 600W, waarbij de totale verrichte arbeid hetzelfde moet blijven.


Is overigens geen direct antwoord op de vraag waar vind ik uitleg, maar misschien wel een stapje in de goede richting?

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:34

Dat boek is qua uitleg inderdaad vrij droog. Het kan bij dit soort dingen helpen om de formules inderdaad uit te werken met tekst, en ook per formule de verschillende vormen te omschrijven.

Ik doe dat omschrijven meestal met een driehoek, dat wordt hier uitgelegd: https://www.fluke.com/nl-nl/informatie/ ... et-van-ohm
Bij formules waar je een kwadraat hebt moet je nog een extra stap doen (namelijk worteltrekken.)

Dat lijkt me de ene kant: handig worden met het omschrijven van formules in elkaar. Dat is deels trucjes, deels veel oefenen. Als je met natuurkunde bezig bent kan het helpen om het omschrijven van de formules en het toepassen ervan te splitsen: oefen een tijdje apart op het omschrijven en uitrekenen van allerlei vergelijkingen in de vorm
y = a(x) + b
Vul willekeurige getallen in voor 3 van de 4 letters, en reken de 4e uit.

Maar voor de toepassing zou ik verschillende vormen en de stappen om het op te lossen gewoon uitschrijven, apart op een hulpblaadje of op kaartjes, en daarna vooral focussen op hoe je ze toepast.

Je krijgt dan voor dit voorbeeld
Work (arbeid) = Power (vermogen) * tijd

Drie vormen:
  1. je wilt arbeid weten, maar hebt vermogen en tijd:
    W = P*t
  2. je wilt vermogen weten, maar hebt arbeid en tijd:
    P= W/t
  3. je wilt de tijd weten, maar hebt vermogen en arbeid:
    t = W/P

Als je dan een nieuw probleem krijgt (en daarin is het boek wel goed, want die bouwen het heel gedoseerd op) kun je voor jezelf bekijken wat je al weet, en wat je wilt weten. In de laatste paar vragen zit daar een tussenstap in. Dan kun je bijvoorbeeld bij de vraag beginnen: ik weet dit en dit, wat kan ik daarmee uitrekenen? En dan kun je nog eens kijken: je hebt nu meer, wat kun je nu uitrekenen?

En soms ook werkt het omgekeerde beter: ik wil dit [a] weten en ik heb deze formule om dat uit te rekenen, maar wat ontbreekt nog [b]? Dan neem je dat als nieuwe vraag: ik heb dus eerst [b] nodig, wat weet ik en hoe kan ik dat uitrekenen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, GrapeshotBot en 80 bezoekers