Ziektewet en werken met kerst (zorg)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 12:21

Biks2 schreef:
Ik snap je en theoretisch klopt dat ook. In de praktijk werkt het toch anders. Mijn moeder werkt al jaren in de zorg en zo was het 10 jaar geleden ook al. Natuurlijk kan en mag je weigeren maar als je er helemaal niet tegen kunt (last minute gevraagd worden) is het misschien gewoon niet jouw werkplek, ik kan me voorstellen dat je je dan schuldig kan gaan voelen (onterecht) en dat is ook niet fijn voor jezelf. Mijn moeder vond dit bijvoorbeeld helemaal geen probleem, zo kan dat dus ook.

Ik wil niemand tegen het zere been schoppen, dus sorry als ik dat wel doe of gedaan heb.


En dat is toch juist te bizar voor worden? Dat al zo lang zo doorgaat met zulke hoge uitval cijfers …

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ziektewet en werken met kerst (zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 12:25

Maar als je normaal wel tegen een ineens spoed aanvraag kunt, kun je dat met burn out meestal niet.
Dát maakt vaak wel het verschil.
Voor ts dan uit te vogelen of de burn out door dit soort dingen op het werk komt. Of door privé.

Evelyne79

Berichten: 3993
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 12:37

Zelfs als je niet in de ziektewet zit is dit niet de normale gang van zaken.
Als er op korte termijn in het rooster geschoven moet worden gaat dit ten alle tijden in overleg.
Balen voor de roosteraar dat jij niet kunt schuiven, maar ze moeten van hun probleem niet jouw probleem maken.

Mellow

Berichten: 6467
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Ziektewet en werken met kerst (zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 12:46

Ik werk ook in de zorg en soms denk ik wel eens... waarom. Je kiest ervoor omdat je graag voor anderen zorgt en dat is dus ook precies de crux... nee zeggen is moeilijk en vaak zorg je niet goed voor jezelf omdat je je verantwoordelijk voelt voor de cliënten waar je voor zorgt. Maar... jij moet nou even voor jezelf zorgen en dus gewoon nee zeggen, dat kun je namelijk niet aan.

Ik heb ooit een (onterechte) werkopdracht gekregen een maand nadat mijn moeder was overleden, ik was nog een wrak en net weer wat begonnen met werken... deze vervangend leidinggevende uitgelegd wat mijn situatie was. Had ze niks mee te maken en ik moest maar komen...
Ik ben natuurlijk niet gegaan. Heb later een lafjes excuus gehad. Maar dit heeft zoveel met me gedaan. Ik ben zelfs een tijd helemaal uit de zorg gegaan want ik zorg met mijn hart...

Nee zeggen en kies voor jezelf!! Je kan het namelijk niet aan als ik het zo lees. Sterkte met je herstel!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 12:53

Oh wat balen zeg dat ze je zo onder druk zetten....daar sta je dan met je goede gedrag, ben jij zo aardig om aan te bieden om toch wat extra's te doen door ook een kerstdag te werken en uit je overeengekomen "veilige" rooster te stappen..... en dan krijg je dat :(:)

Wat super zonde dat je hier nu dus weer een bak stress van krijgt en misschien weer een stap terug doet in je herstel.....

Er zal best een goede reden voor zijn dat er zo gereageerd is. Een situatie van rug-tegen-de-muur door zieken ofzo, of mensen die zelf ook tegen een burn-out aan zitten.... hopelijk is er snel een goede oplossing voor alle partijen.

Denise_TinkJarig
Berichten: 767
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Verweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 20:27

Jeetje allemaal, ik heb alles gelezen en probeer het wat te laten bezinken. Er is een groot gedeelte wat me begrijpt, maar ook de onbegrip is echt wel de realiteit die speelt in mijn team (of in de zorg in het algemeen). Ik vind het lastig en heb er de hele dag over nagedacht, of ik dit wel had moeten plaatsen. En ik ben blij dat ik het heb gedaan. Sommige reacties zijn pittig en (gelukkig) begrijpen deze mensen niet wat een burn-out is. En daar ben ik heel blij om want ik gun het echt niemand.

Over het feit dat mijn flexibiliteit in twijfel wordt getrokken, of mijn eigen plannen voorgaan daar wilde ik eigenlijk niet op ingaan. Maar ik doe het toch. Zoals hier eerder ook werd geschreven.. Het gaat niet om leuke dingen doen. Het gaat om energie hebben, energie hebben voor mijn privéleven, bijtanken om de extra (kerst)prikkels op het werk (weer) aan te kunnen. En ja ik heb plannen met mijn gezin, mijn eigen gezin en daar wil ik ook van genieten en 100% mentaal bij aanwezig zijn, precies zoals ik op mijn werk ook doe. Ook mijn gezin heeft het afgelopen jaar een moeilijke periode gehad, want een mama en een vrouw met een burn-out is moeilijk. En ook zij verdienen mij op mijn best. En zij hoeven niet altijd de dupe te zijn.

Ik vind het lastig om te lezen dat vanuit een post je hele persoon in twijfel wordt getrokken of dit wel het werk is, wat het probleem nu is om “even” te ruilen van dag etc. Dit weerspiegelt ook echt de realiteit, voor mij ook een eye-opener dat dat niet een zorggerelateerd iets is maar puur onbegrip voor deze ziekte.

Al met al wil ik jullie allemaal heel hartelijk bedanken voor jullie positieve invloed, sterkte wensen, adviezen en voor de inzichten.

Ik heb vandaag contact gehad met adviseur inzetbaarheid en de gang van zaken is absoluut de bedoeling niet. Ik ben dus ook niks verplicht en heb zelfs het dringend advies gekregen om te werken wat afgesproken, deze stress is nu namelijk absoluut niet bevorderlijk en ze zijn bang voor een terugslag. We hebben het een beetje realistisch bekeken en vragen staat vrij, maar ik heb gewoon het recht om nee te zeggen en in mijn situatie hadden ze het eigenlijk niet eens MOGEN vragen, want afspraken zijn afspraken. Dus al met al, veel stress voor niks maar wel weer een leerschool in veel opzichten!

Nogmaals dank allemaal! <3

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Ziektewet en werken met kerst (zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 20:57

Goed van je dat je in gesprek bent gegaan TS!
Fijne dagen gewenst, en ik hoop dat 2022 een mooi en gezond jaar voor je wordt.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Ziektewet en werken met kerst (zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 21:10

Fijn dat het opgelost is TS! Ik heb zelf (gelukkig) nooit een burnout gehad, maar ik kan me voorstellen dat je die krijgt als je al weinig nee zegt en makkelijk over je grenzen heen gaat - en hetgene wat je nu juist moet doen is niet over die grenzen heen gaan. Super tegenstrijdig, en lijkt me niet makkelijk - zeker niet als het klinkt alsof het al van je geëist of verwacht wordt.

Fijne feestdagen toegewenst!

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ziektewet en werken met kerst (zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 22:18

Grenzen aangeven en dat volhouden is een van de grootste leerdoelen voor mensen met een burn-out...dus je bent goed op weg! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 22:20

Denise_Tink schreef:
Jeetje allemaal, ik heb alles gelezen en probeer het wat te laten bezinken. Er is een groot gedeelte wat me begrijpt, maar ook de onbegrip is echt wel de realiteit die speelt in mijn team (of in de zorg in het algemeen). Ik vind het lastig en heb er de hele dag over nagedacht, of ik dit wel had moeten plaatsen. En ik ben blij dat ik het heb gedaan. Sommige reacties zijn pittig en (gelukkig) begrijpen deze mensen niet wat een burn-out is. En daar ben ik heel blij om want ik gun het echt niemand.

Over het feit dat mijn flexibiliteit in twijfel wordt getrokken, of mijn eigen plannen voorgaan daar wilde ik eigenlijk niet op ingaan. Maar ik doe het toch. Zoals hier eerder ook werd geschreven.. Het gaat niet om leuke dingen doen. Het gaat om energie hebben, energie hebben voor mijn privéleven, bijtanken om de extra (kerst)prikkels op het werk (weer) aan te kunnen. En ja ik heb plannen met mijn gezin, mijn eigen gezin en daar wil ik ook van genieten en 100% mentaal bij aanwezig zijn, precies zoals ik op mijn werk ook doe. Ook mijn gezin heeft het afgelopen jaar een moeilijke periode gehad, want een mama en een vrouw met een burn-out is moeilijk. En ook zij verdienen mij op mijn best. En zij hoeven niet altijd de dupe te zijn.

Ik vind het lastig om te lezen dat vanuit een post je hele persoon in twijfel wordt getrokken of dit wel het werk is, wat het probleem nu is om “even” te ruilen van dag etc. Dit weerspiegelt ook echt de realiteit, voor mij ook een eye-opener dat dat niet een zorggerelateerd iets is maar puur onbegrip voor deze ziekte.

Al met al wil ik jullie allemaal heel hartelijk bedanken voor jullie positieve invloed, sterkte wensen, adviezen en voor de inzichten.

Ik heb vandaag contact gehad met adviseur inzetbaarheid en de gang van zaken is absoluut de bedoeling niet. Ik ben dus ook niks verplicht en heb zelfs het dringend advies gekregen om te werken wat afgesproken, deze stress is nu namelijk absoluut niet bevorderlijk en ze zijn bang voor een terugslag. We hebben het een beetje realistisch bekeken en vragen staat vrij, maar ik heb gewoon het recht om nee te zeggen en in mijn situatie hadden ze het eigenlijk niet eens MOGEN vragen, want afspraken zijn afspraken. Dus al met al, veel stress voor niks maar wel weer een leerschool in veel opzichten!

Nogmaals dank allemaal! <3



Wat heb je het goed opgelost! Hopelijk geeft het een beetje rust en ben je trots op jezelf.
Trek je niks aan voor de mensen die twijfelen of je wel in de zorg zou moeten werken, jij weet zelf het beste wat bij je past en het is niet gek dat flexibel zijn nu even niet lukt.

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 22:22

Fijn dat het goed is gekomen TS.

Mensen die vinden die vinden dat je 4 dagen van te voren maar even alles moet omgooien om te werken op een feestdag hebben trouwens imo gewoon een schroefje los. In welke sector je nu ook werkt je moet gewoon afspraken kunnen maken met je werkgever en je verdient gewoon een privé leven. Als je meewerkt aan dat soort dingen leert je werkgever alleen maar dat ie misbuik van je kan maken en zet je je collega's onder druk. Ik had zo'n collega en ik ben ergens blij dat ie weg is, want als ik nee zei tegen een taak of dienst dan werd het bij mijn niet assertieve collega gedumpt. Dus eigenlijk konden we als team geen grenzen aangeven hoe slecht het werk ook gepland werd, het kwam af desnoods doordat mijn lieve niet assertieve collega 70 uur in de week maakte maar dat wil je je collega niet aandoen dus ruim je allemaal een beetje puin. Nu hij weg is kunnen we gewoon soms nee zeggen en raakt de baas eindelijk een beetje opgevoed. Je doet er echt niemand een plezier mee om die deurmat te zijn :n

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 22:36

Citaat:
Ik heb vandaag contact gehad met adviseur inzetbaarheid en de gang van zaken is absoluut de bedoeling niet. Ik ben dus ook niks verplicht en heb zelfs het dringend advies gekregen om te werken wat afgesproken, deze stress is nu namelijk absoluut niet bevorderlijk en ze zijn bang voor een terugslag. We hebben het een beetje realistisch bekeken en vragen staat vrij, maar ik heb gewoon het recht om nee te zeggen en in mijn situatie hadden ze het eigenlijk niet eens MOGEN vragen, want afspraken zijn afspraken. Dus al met al, veel stress voor niks maar wel weer een leerschool in veel opzichten!


Als je in ons mooie vak (ik werk ook in zorg en welzijn) blijft werken, wat ik hoop, zul je zo vaak dit soort vragen op je af krijgen. Heb je alles geregeld, wordt weer gevraagd of je toch niet zus of zo... enz.
De enige manier om hier goed mee om te gaan is het alleen doen als je a. weet dat je er geen last van hebt b. je weet dat als je het nu doet, je daar later van kunt profiteren (ik heb bijv afgelopen jaar hele Pasen en Pinksteren gewerkt en vaak op zaterdag/ zondag ingevallen, ben nu met Kerst én Oud&Nieuw vrij :+ ).
Dus niet doen uit schuldgevoel of het idee dat je anders zus of zo of wat dan ook. Dan altijd in gesprek gaan en vriendelijk zeggen, nee, ik kan niet en dan PUNT.

Ze kunnen het je verplichten als je te weinig uren hebt gedraaid, zorg er dus voor dat stel je werkt gewoon op contract je altijd genoeg uren draait, of liefst wat te veel (wat geen moeite is want je weet het, er is altijd werk ;) ). Dan kunnen ze je vrijwel niets 'maken'.
En wat ook is gezegd, veel planners weten niets van afspraken over reintegratie of wat dan ook.

Dus altijd even 3x rustig adem halen, je kansen op succesvol nee bepalen, je strategie bepalen van nee of juist ja, en dan verder.

Zo hou je het voor jezelf leuk en prettig.

En voor nu goed gedaan _/-\o_
en heel veel succes!!

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 22:37

manubres schreef:
Grenzen aangeven en dat volhouden is een van de grootste leerdoelen voor mensen met een burn-out...dus je bent goed op weg! *\o/*


Absoluut mee eens!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 22:38

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Ik heb vandaag contact gehad met adviseur inzetbaarheid en de gang van zaken is absoluut de bedoeling niet. Ik ben dus ook niks verplicht en heb zelfs het dringend advies gekregen om te werken wat afgesproken, deze stress is nu namelijk absoluut niet bevorderlijk en ze zijn bang voor een terugslag. We hebben het een beetje realistisch bekeken en vragen staat vrij, maar ik heb gewoon het recht om nee te zeggen en in mijn situatie hadden ze het eigenlijk niet eens MOGEN vragen, want afspraken zijn afspraken. Dus al met al, veel stress voor niks maar wel weer een leerschool in veel opzichten!


Als je in ons mooie vak (ik werk ook in zorg en welzijn) blijft werken, wat ik hoop, zul je zo vaak dit soort vragen op je af krijgen. Heb je alles geregeld, wordt weer gevraagd of je toch niet zus of zo... enz.
De enige manier om hier goed mee om te gaan is het alleen doen als je a. weet dat je er geen last van hebt b. je weet dat als je het nu doet, je daar later van kunt profiteren (ik heb bijv afgelopen jaar hele Pasen en Pinksteren gewerkt en vaak op zaterdag/ zondag ingevallen, ben nu met Kerst én Oud&Nieuw vrij :+ ).
Dus niet doen uit schuldgevoel of het idee dat je anders zus of zo of wat dan ook. Dan altijd in gesprek gaan en vriendelijk zeggen, nee, ik kan niet en dan PUNT.

Ze kunnen het je verplichten als je te weinig uren hebt gedraaid, zorg er dus voor dat stel je werkt gewoon op contract je altijd genoeg uren draait, of liefst wat te veel (wat geen moeite is want je weet het, er is altijd werk ;) ). Dan kunnen ze je vrijwel niets 'maken'.
En wat ook is gezegd, veel planners weten niets van afspraken over reintegratie of wat dan ook.

Dus altijd even 3x rustig adem halen, je kansen op succesvol nee bepalen, je strategie bepalen van nee of juist ja, en dan verder.

Zo hou je het voor jezelf leuk en prettig.

En voor nu goed gedaan _/-\o_
en heel veel succes!!


Nee, als je in de ziektewet zit kunnen ze het niet verplichten, ook niet als je te weinig uren hebt gemaakt

Denise_TinkJarig
Berichten: 767
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Verweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 22:47

manubres schreef:
Grenzen aangeven en dat volhouden is een van de grootste leerdoelen voor mensen met een burn-out...dus je bent goed op weg! *\o/*


Absoluut mee eens!!!!


Dankjewel. Het voelt ook wel een beetje als een overwinning.. Hoe cru dat ook klinkt. Voorheen had ik áltijd geschikt naar mijn werk, ten koste van alles. En ik ben inderdaad trots dat ik nee gezegd heb maar ook het gesprek aan ben gegaan ondanks de gigantische bak stress en paniek die erbij hoorde.


[***] schreef:
VanHuisUit schreef:

Ik heb vandaag contact gehad met adviseur inzetbaarheid en de gang van zaken is absoluut de bedoeling niet. Ik ben dus ook niks verplicht en heb zelfs het dringend advies gekregen om te werken wat afgesproken, deze stress is nu namelijk absoluut niet bevorderlijk en ze zijn bang voor een terugslag. We hebben het een beetje realistisch bekeken en vragen staat vrij, maar ik heb gewoon het recht om nee te zeggen en in mijn situatie hadden ze het eigenlijk niet eens MOGEN vragen, want afspraken zijn afspraken. Dus al met al, veel stress voor niks maar wel weer een leerschool in veel opzichten!


Als je in ons mooie vak (ik werk ook in zorg en welzijn) blijft werken, wat ik hoop, zul je zo vaak dit soort vragen op je af krijgen. Heb je alles geregeld, wordt weer gevraagd of je toch niet zus of zo... enz.
De enige manier om hier goed mee om te gaan is het alleen doen als je a. weet dat je er geen last van hebt b. je weet dat als je het nu doet, je daar later van kunt profiteren (ik heb bijv afgelopen jaar hele Pasen en Pinksteren gewerkt en vaak op zaterdag/ zondag ingevallen, ben nu met Kerst én Oud&Nieuw vrij :+ ).
Dus niet doen uit schuldgevoel of het idee dat je anders zus of zo of wat dan ook. Dan altijd in gesprek gaan en vriendelijk zeggen, nee, ik kan niet en dan PUNT.

Ze kunnen het je verplichten als je te weinig uren hebt gedraaid, zorg er dus voor dat stel je werkt gewoon op contract je altijd genoeg uren draait, of liefst wat te veel (wat geen moeite is want je weet het, er is altijd werk ;) ). Dan kunnen ze je vrijwel niets 'maken'.
En wat ook is gezegd, veel planners weten niets van afspraken over reintegratie of wat dan ook.

Dus altijd even 3x rustig adem halen, je kansen op succesvol nee bepalen, je strategie bepalen van nee of juist ja, en dan verder.

Zo hou je het voor jezelf leuk en prettig.

En voor nu goed gedaan _/-\o_
en heel veel succes!!


Nee, als je in de ziektewet zit kunnen ze het niet verplichten, ook niet als je te weinig uren hebt gemaakt[/quote]

Deze vraag gaat inderdaad over de ziektewet en daarin mogen ze het niet verplichten en niet eens naar de uren kijken op deze manier. Dat klopt. Maar zoals VanHuisUit het schrijft, zo werkt het normaal ook en zo denk ik er ook altijd over na. Maar als je bedenkt dat ik 4x ( := ) mijn contract-uren aan meeruren nog heb staan, dan is het ook niet gek dat dit allemaal gebeurd is Icm prive-omstandigheden.

Ik denk dat de balans daarin zoeken voor in de toekomst een hele goede is (En daar ben ik hard mee aan het werk met een psycholoog) en wat je hier schrijft over het goed overwegen, een hele goede tip is. Dank daarvoor! Maar, makkelijk is anders.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 22:53

Ik werk al 30 jaar in de zorg...Ik heb zelf (alweer een behoorlijke tijd geleden) een burn-out gehad. het is echt vreselijk hoe weinig leidinggevenden snappen wat een burn-out is. Zelfs de bedrijfsarts en maatschappelijk werk waar ik destijds heen moest snapten er totaal niks van. Je bent al kapot en ze maken je met hun gedrag nog verder kapot. Hoe ouder ik word des te bozer word ik hoe er met mensen in de zorg wordt omgegaan. Zelf ben ik blijvend beschadigd geraakt door mijn burn-out. Heb jaren lang gedacht en gehoopt mijn oude ik weer terug te vinden, maar helaas nog steeds niet gevonden. Heb me er bij neer gelegd, maar het doet me soms nog wel veel verdriet. Ik was zo'n enorme powerhouse :D

Kapot gemaakt door combinatie van (hevige) privé-omstandigheden en een vreselijke werksituatie...en niet op tijd mijn grenzen hebben durven aangeven omdat ik me niet wilde aanstellen en dacht dat ik sterk genoeg was om de lasten te dragen. Maar zelfs sterke en zelfverzekerde mensen kunnen een burn-out krijgen. En helaas kwam ik daar te laat achter. De hel die burn-out heet gun je niemand....

Voor de mensen die niks snappen van een burn-out ( en nee, het is niet hetzelfde als overspannenheid maar een stapje erger...) moeten even dit filmpje kijken, hier wordt het goed uitgelegd.

https://youtu.be/neD7DevsMnM

Je stressregulatiesysteem oftewel je hormonale systeem is volledig kapot. Je hebt geen concentratie vermogen meer, geheugenproblemen, je immuunsysteem werkt slecht, hoge bloeddruk, slecht slapen, depressieve gevoelens, (zware) angstgevoelens, zo moe dat jezelf aankleden at teveel moeite kost, andere lichamelijke problemen, slecht tegen prikkels kunnen....Eigenlijk kan je niks meer...en als je dan ook nog kinderen hebt dan is dat eigenlijk niet te doen. Vervolgens geeft je burn-out je ook nog eens het gevoel een enorme loser te zijn...eigenlijk ken je jezelf niet meer...en je kan er niet zijn voor je kinderen, je partner, je collega's, je vrienden....je dieren...Eigenlijk is een burn-out hebben/krijgen al een trauma op zich...Herstellen van een burn-out kost 1-2 jaar, maar veel herstellen nooit volledig.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 22:57

manubres schreef:
Grenzen aangeven en dat volhouden is een van de grootste leerdoelen voor mensen met een burn-out...dus je bent goed op weg! *\o/*

En zeker voor mensen die niet in een burn out terecht willen komen, altijd maar ja zeggen is zo ontzettend slecht voor je gezondheid. Alleen komen de meesten er net te laat achter.
En perfectionisme is een levensgrote valkuil.

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 09:21

verootjoo schreef:
Precies dit dus _/-\o_

Of de leidinggevende gaat er zelf staan, dat zijn van origine ook gewoon zorgmedewerkers. Maar dat zie je dan weer nooit.
Waarom zou de privé planning van een werknemer ondergeschikt zijn aan het werk zelf.



Ik heb een manager die dit doet als er echt niemand is. Zelfs met de corona uitbraak heeft ze op alle dagen ondersteund op de groep. Zelfs met kerst en oud en nieuw.

Daarnaast verbaas ik mij erover dat mensen praten over je moet altijd flexibel zijn, want je werkt in de zorg. Ik weet niet in welke zorgsector jullie werken, maar als werknemer heb je ook rechten. In ons cao staat bijv dat je recht hebt op onbereikbaarheid. Dus als je vrij bent, ben je niet verplicht om de telefoon op te nemen als werk je belt. Maar heel weinig mensen weten dit bij ons.

Daarnaast denk ik ook dat je voor jezelf moet beslissen kan je wel of kan je niet. Zelf ben ik heel flexibel, zeker nu, je kan toch niks, want het leven ligt soort van stil en ik heb geen gezin. Dus zoals vandaag zou ik van 15 tot 22 werken en nu van 9 tot 16. Helemaal prima. Iedereen happy want een roosterverstoring is opgelost.

En ik ben ook heel makkelijk om te ruilen met collega's, wat als voordeel is als je zelf echt een keer vrij wil dat dit zo geregeld is, omdat je zelf ook voor iedereen klaar staat.

En ja er zijn in de zorg altijd mensen die enorm flexibel zijn en mensen die altijd nee zeggen en nooit extra kunnen. Dat is soms frusterend, maar je bent nog steeds zelf erbij om nee te zeggen. Voordeel voor mij, als ik echt een keer zeg nee dat lukt niet dan is er in mijn team of mijn manager nooit iemand die daarop door blijft gaan, omdat ik niet zo vaak nee zeg. Of soms geef ik aan dat ik wel kan, maar dan een ander moment vrij wil,ook nooit een probleem.

En mensen met een burn out moet je sowieso niet verplichten extra te werken. Die staan extra op de groep, tenzij anders is afgesproken, die zijn aan het opbouwen om een logische reden, niet omdat zij voor de lol thuis zitten.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ziektewet en werken met kerst (zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:51

Uit onderzoek is gekomen dat juist de meest loyale werknemers een burn-out krijgen...Dus die collega's die zo oncollegiaal lijken omdat ze altijd nee zeggen zijn misschien juist degenen die goed voor zichzelf zorgen :o

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Ziektewet en werken met kerst (zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:44

Fijn dat het zo opgelost is, ts!
Ik heb ook een burn out gehad en ik begrijp je helemaal. Deze stress kan je er dan gewoon niet bij hebben.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ziektewet en werken met kerst (zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 12:14

Eigenlijk vind ik dat dit zelfs los van de burn-out staat. Een werkschema vier dagen voor de feestdagen aanpassen is gewoon not done, ongeacht of de medewerker in kwestie kerngezond is of niet.
Fijn dat het is opgelost, TS! :)