Ziektewet en werken met kerst (zorg)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Re: Ziektewet en werken met kerst (zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 01:20

Wat een klote situatie en wat zal jij je rot voelen nu zeg :(:)
Als roostermaker en ex burn out 'patiënt' vind ik dit niet normaal. Roosterwijzigingen doe je altijd in overleg met je collega's en zeker zo kort dag kun je geen roosterwijziging door de strot duwen van iemand die nota bene in de ziektewet zit.
Als jij boventallig hoort te staan horen ze jouw niet als vaste kracht in te plannen, klaar. Als dat mis gaat ben je veel verder van huis.

Hoe moeilijk het nu ook is om voor jezelf op te komen, doe het! Bel morgen op en zeg dat je echt niet kunt werken zaterdagavond maar dat je zoals eerder afgesproken zondag voor ze klaar staat (als je boventallig bent!). Uit ervaring weet ik helaas hoeveel stress het kan opleveren om in deze staat ook nog zo'n gesprek te moeten aangaan.
Heel veel succes :(:)

Ik wil ook nog even reageren op iemand die hierboven reageert dat je in de zorg flexibel hoort te zijn.
Flexibel zijn is wat anders als leven om te werken en 24/7 voor je werkgever beschikbaar zijn.
Als je leeft om te werken kunnen ze beter gelijk een contract van 70 uur geven 8)7


Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 01:39

Bienotje schreef:
En als dat niet meer kan passen omdat je de kerstdagen al met andere plannen hebt ingevuld, dat kan. maar linksom en rechtsom staat dat haaks op What comes with the job of zie ik dat zo verkeerd?

Ja, eigenlijk wel. Ja, het hoort bij het werk om flexibel te wezen, maar er zijn grenzen. Je hebt recht om een bepaalde tijd van te voren te weten waar je aan toe bent (je rooster krijgen). Daarna is het echt met toestemming van jezelf wat daar in gewijzigd wordt. Een werkopdracht mag echt niet zo maar. Dat is iets in de zorg waar ze graag mee dreigen. Nog meer flexibiliteit eisen en er komen nog meer mensen thuis te zitten.

En dan nog niet meegerekend dat TS therapeutisch werkt.

Ts, wat ik mij oprecht afvraag: hoe zit het als bbl-er als je een jaar ziek bent? Ga je dan ook op "het 2e spoor"?

De werkdruk in de zorg is hoog, dat weet iedereen inmiddels wel. Wat dat hoog inhoud weten heel veel mensen niet. Zorgen doe je met je hart, maar er wordt aan alle kanten aan je getrokken. Daar is zo wel personeel, als cliënt de dupe van. Je kan vaak niet zorgen, zoals de zorg eigenlijk bedoeld is.
En het kan zulk mooi werk wezen...

Sabri

Berichten: 1387
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 01:40

In de zorg is het momenteel vreselijk druk. Je zou dan nog 4 dagen hebben alvorens te moeten werken. Ik vrees niet dat het zoveel anders gaat zijn. Misschien toch uitkijken naar een baan met wat minder flexibele tijden? Zeker nu er veel aanbod is! Misschien nu een goed moment om bv in het tweede spoor uit te zoeken wat beter bij je past. In de zorg word helaas echt verwacht dat je flexibel bent. En zo heel erg is het toch niet als dit al een paar dagen vooraf bekend is?
Ik ben zelf ook bekend met burnout achtige klachten en kan je adviseren je evt bij te laten staan door bv een psycholoog op dit gebied, dit heeft mij enorm geholpen!. Je zou immers ook moeten leren om flexibel te zijn of anders op zoek te gaan naar wat anders. Het kan dan in het contract gaan maar in de praktijk wordt dit toch veel van medewerkers min of meer verewacht(heb zelf ook in de zorg gewerkt). Want in de zorg is echt flexibel zijn een hoog goed! De vraag is past het nog wel bij je?
Want waarom zo op je strepen staan? Ik neem aan dat je niet veel mensen hoeft om te zeggen? Als het echt een passie is snap ik het niet goed waarom een avond op zaterdag niet zou kunnen? Oprechte vraag hoor. Wel kun je laten weten het graag eerder te weten omdat je nu andere afspraken niet verzetten en deze mensen daar ook al op gerekend hebben. Dan kun je nog kijken wat ze don. Want met boos worden helpt ook niet het nog leuk te blijven vinden. Misschien ook goed om te leren hoe je hier goed mee om kunt gaan bv in therapie. Zodat je samen de gesprekken voor kunt bereiden! Scheelt een hoop stress ook als bv de psycholoog met de arboarts kan bellen dat dit niet goed voor je is en je herstel in de weg staat!

Blacky94

Berichten: 3469
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 01:54

Sabri schreef:
Op zich snap ik ook de frustratie van de zorgplanners wel. Jij kunt misschien leuke dingen gepland hebben met je kids en familie, alleen dat zou je dan toch ook zondag kunnen doen? Of kerstavond, derde kerstdag. Wat is het probleem?
Als je een afspraak voor therapie hebt zou ik ook weigeren alleen dit klinkt eerder als geen zin.
Toch als je wilt werken en je niet al te veel conflicten wil krijgen zal ik toch gewoon gaan en wel erbij vermelden dat je het voortaan graag eerder wil weten. Je nu al afspraken hebt gepland ivm de kerst! En of ze daar SVP voortaan wat meer rekening mee willen houden. Juist omdat dit zorgt voor extra stress en dit een goede genezing wel in de weg staan.

Eh nee, zo werkt dat dus niet en zéker niet als je overspannen bent/een burn-out hebt. Ik heb helaas in dezelfde schoenen als TS gestaan alhoewel ik er gelukkig geen gezin naast had. Als jij in je planning rekening houdt met zondag werken kan je niet "even" je gezelligheid met je gezin van zaterdag naar zondag omgooien. Sowieso, wie zegt dat ze een hele dag vol leuke dingen gepland heeft? Maar nog veel meer, juist om die energiebalans tussen werk en privé weer te kunnen herstellen. Had ik in mijn opbouwfase een "dag" en uiteindelijk een paar "dagen" gewerkt, dan betekende dat op mijn "vrije dagen" bijkomen en opladen om daarna weer een "dag" cq een paar uur te kunnen werken. Dan heb je geen "tijd" en energie om op je vrije dagen alleen maar leuke dingen te doen. En hoe beter het ging, hoe meer energie ik natuurlijk had om ook weer leuke dingen in te plannen, maar in de regel ben je tijdens het opbouwen constant je grens aan het verleggen wat bergen energie kost. Dan is "even" 4-5 dagen van tevoren je plannen omgooien niet altijd vanzelfsprekend.


Daarnaast word ik ook een beetje kriegel en boos van iedereen die maar vind dat "die flexibiliteit bij de zorg hoort". Want ook daarop is het antwoord "nee". En tuurlijk weet je dat er in de zorg een zekere mate van flexibiliteit gevraagd wordt, maar je hoort niet voor niks een bepaalde periode van tevoren je rooster te krijgen en daarin mag nadien niet zonder wederzijds goedkeuren zomaar nog even aan gesleuteld worden. Ik snap niet zo goed waarom in de zorg alles maar als normaal beschouwd wordt wat in bijv. het bedrijfsleven een absolute "no go" is.
Zoals Dusja1 al zegt, ik heb bijv. niet voor niks een contract van 32uur. Kan ik nog wel in de zorg werken maar echt niet dat ik 24/7 beschikbaar ben. Zeker niet nadat ik al overspannen ben geweest. Zorgen voor een ander kan alleen als je ook goed voor jezelf zorgt. En niet dat ik nou zo moeilijk ben hoor. 9 vd 10 keer dat mij gevraagd wordt om te schuiven, kan ik dat. Maar kan ik een keer, om wat voor reden dan ook, niet, dan is het antwoord ook gewoon "nee". Dan zoeken ze maar iemand anders en anders gaan ze maar op zoek naar een andere oplossing.
En verder kan je bij mijn weten ook echt niet zomaar verplicht worden om te komen werken, zelf niet als TS in dit geval niet op AT basis had gewerkt. Een werkopdracht mag echt niet zo makkelijk gegeven worden zoals sommigen hier beweren.

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 01:54

Bah, wat een harde reacties van sommigen.
Ik denk dat heel veel mensen niet goed beseffen hoe lastig het is om tijdens/na een burn-out terug aan het werk te gaan.
TS doet dit op basis van re-integratie (zo noemen we het hier in elk geval), wat wil zeggen dat er een overeenkomst is tussen TS, arbo-arts en werkgever omtrent hoe de re-integratie aangepakt zal worden.
Er was een planning gemaakt voor komende week, waar zowel TS, begeleider als werk achter stonden.
Dat werk dan enkele dagen op voorhand toch die planning omgooit en maar eist dat TS daarin meegaat, snap ik écht niet.
Je bent als werkgever niet verplicht mee te gaan in een re-integratie traject.
Deze werkgever heeft beslist er wel in mee te gaan en heeft in overleg met TS een planning opgemaakt die voor beiden OK was.
Maar je kan als werkgever niet plots verwachten dat je medewerker die in een re-integratietraject zit na een burn-out op het allerlaatste moment alles kan omgooien. Dan begrijp je als werkgever (in de zorg dan nog) niet goed wat een burn-out inhoudt en de klachten, stress, angst,… die daarbij komen.
Werkgever heeft natuurlijk het recht om te vragen om de planning te veranderen, maar als TS (die gewoon nog in therapie is voor haar burn-out) daar niet kan in meegaan vind ik het walgelijk dat je haar dan wil gaan dwingen. Daar bereik je imo op dit moment alleen maar het tegenovergestelde mee bij iemand met een burn-out.

Verder is de zorg inderdaad een flexibel beroep. Maar dat wil nog niet zeggen dat je 24/7 moet klaarstaan voor je werkgever en zomaar alle wijzigingen van planning moet accepteren, en daarbij je eigen gezondheid, hobby’s,… moeten wijken.

Edit, ik ben momenteel al een tijd thuis met dezelfde problemen als TS en zijn nu ook aan het plannen om terug op te bouwen met werk. Zolang ik hier een goed overzicht op heb, en na een dag werk ook mijn dagen rust heb, lukt dit en kan ik opbouwen.
Ga je dit op het laatste moment omgooien? Dan krijg ik weer stress, paniek en angst. Niet omdat ik ‘leuke dingen’ wil doen. Maar omdat ik nu eenmaal heel veel nood heb op dit moment aan structuur en werk zoveel energie vreet dat ik daarna gewoon rust nodig heb.
Heeft niks te maken met ‘niet willen’ dus. Zou namelijk heel graag gewoon weer normaal functioneren met fulltime job, familie, hobbies,…
Laatst bijgewerkt door Noblesse_ op 22-12-21 01:58, in het totaal 1 keer bewerkt

goldenarrow

Berichten: 8657
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 01:54

Bienotje schreef:
Vooropgesteld, ik werk niet in de zorg. Maar is niet juist de vereiste van zorg de flexibele inzetbaarheid met daarnaast de ort als compensatie op bv feestdagen.

Ook hier he. Ik kan niet in je hoofd kijken hoe en wat het voor jou is. Maar als je aangeeft wat extra bij te springen kan ik me voorstellen dat je werkgever de kans ziet om dat in te vullen op moment waar nodig dus in dit geval zaterdag ipv zondag?

En als dat niet meer kan passen omdat je de kerstdagen al met andere plannen hebt ingevuld, dat kan. maar linksom en rechtsom staat dat haaks op What comes with the job of zie ik dat zo verkeerd?

Dat zie je inderdaad verkeerd :j Je moet flexibel zijn in de zin dat je ochtenden, avonden, weekenden en (in sommige gevallen) nachten kan werken. Daarin heb je recht op 1 of 2 vaste vrije dagdelen (afhankelijk van je aantal uren) en is een rooster vanaf een bepaalde datum ook vast. Wijzigingen na die periode kunnen alleen in overleg, maar als werknemer heb je ook het recht te weigeren. Zou ook wel absurd zijn dat je werk je kan verplichten dat je al je privé afspraken aan de kant gooit omdat zij je die week nodig hebben. Zo werkt dat natuurlijk niet.

Bovenstaande is in een normale situatie. TS is daarnaast ook nog eens op therapeutische basis boventallig aan het werk. De originele bezetting moet dus gewoon op orde zijn en dus zouden haar collega's de groep prima zonder haar moeten kunnen draaien. Het is dus eigenlijk helemaal niet van belang wanneer het de werkgever beter uitkomt om TS in te zetten, immers zou de bezetting zaterdag en zondag gelijk moeten zijn. Ze mogen best aan TS vragen of ze de dagen kan wisselen, en TS heeft het recht om hier 'nee' op te antwoorden. Sterker nog, op zo'n korte termijn heeft elke werknemer dat.

TS, laat je niet gek maken door je werk, hou voet bij stuk en zoek morgen desnoods even contact met je arboarts. Dan kan die je werkgever op z'n flikker geven :)

Volg je mee? Veulens in 2024 <3
[KS-MK] Arabierveulentjes verwacht

Blacky94

Berichten: 3469
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 02:16

Noblesse_ schreef:
Edit, ik ben momenteel al een tijd thuis met dezelfde problemen als TS en zijn nu ook aan het plannen om terug op te bouwen met werk. Zolang ik hier een goed overzicht op heb, en na een dag werk ook mijn dagen rust heb, lukt dit en kan ik opbouwen.
Ga je dit op het laatste moment omgooien? Dan krijg ik weer stress, paniek en angst. Niet omdat ik ‘leuke dingen’ wil doen. Maar omdat ik nu eenmaal heel veel nood heb op dit moment aan structuur en werk zoveel energie vreet dat ik daarna gewoon rust nodig heb.
Heeft niks te maken met ‘niet willen’ dus. Zou namelijk heel graag gewoon weer normaal functioneren met fulltime job, familie, hobbies,…

Ik word echt een beetje verdrietig van dit soort berichten. Ik herken namelijk precies wat je zegt. Gelukkig ben ik zelf alweer bijna 2 jaar volledig aan het werk en gaat het ondanks de "restschade" gelukkig goed. Maar ik weet nog precies welk moment mijn absolute dieptepunt was en hoeveel energie alles gekost heeft, terwijl ik me tegelijkertijd al bijna niet meer voor kan stellen dat het zó slecht met me ging als ik kijk naar alles wat ik nu weer kan en doe.
Ik gun niemand overspannen zijn of een burn-out, maar ergens denk ik ook, als iedereen maar voor 1 dag mee zou maken wat je meemaakt als je overspannen bent/een burn-out hebt, wellicht dat er dan wat meer begrip zou zijn voor de (on)mogelijkheden waar iemand tijdens zo'n traject tegenaan loopt. En wellicht dat men dan ook eens wil begrijpen waarom je zoiets als dit niet "gewoon even" maar kan doen. En dat je al helemaal niet iemand maar moet dwingen om het toch te doen waarbij je ze gelijk ook maar even een schuldgevoel aanpraat. Dat laatste kan ook niet bij iemand die niet in de ziektewet zit, maar zelfs in dit topic zie ik het zo vaak gewoon goedgepraat worden. Zonde...

Anyway, Noblesse, ik hoop dat jij, en TS uiteraard ook, een spoedig herstel hebben. Dat het maar weer snel beter mag gaan :(:)

MissAnnemijn

Berichten: 2375
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Re: Ziektewet en werken met kerst (zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 09:05

Het is echt niet normaal dat je 4 dagen van tevoren maar hoort dat het rooster omgegooid wordt. Flexibel is dat je verschillende diensten kan invullen en dit op tijd hoort. Niet dat je last minute je priveleven moet afzeggen. Dan snap ik wel dat er een tekort aan werknemers is!

Ts veel sterkte!

<3 Geef mij maar Amsterdam <3

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 09:25

Birdie60 schreef:
Ik heb in de zorg gewerkt, en inderdaad kunnen ze je verplichten.
Wat staat er in contract?


Natuurlijk niet. In de ziektewet kunnen ze je dit nergens verplichten dus ook in de zorg niet.
En zeker op deze belachelijk korte termijn niet.

In de zorg moet je een ding als eerst leren; zorg eerst goed voor jezelf anders kun je ook niet voor anderen zorgen.
Ik zou voet bij stuk houden en niet komen. Dat is waarschijnlijk heel moeilijk voor je gezien de burn-out, maar wel iets wat je moet en ook kunt leren.

In de zorg denken ze nogal eens dat je ten alle tijden flexibel moet zijn en je werk boven je privé leven gaat. Dat is ook te lezen in de reacties hier. Echter is de zorg ook een bedrijf, ze zouden deze fratsen eens uit moeten halen op een kantoor, zit iedereen op de bovenste kast. Maar in de zorg is het allemaal erg normaal om het maar te vragen.

Het is je werk maar, het is nu enorm druk in de zorg, maar dat is niet het probleem van de zorgverleners en zou het ook niet moeten worden, en zeker niet van zorgverleners die in de ziektewet zitten.

Het ergste wat er kan gebeuren als je voor jezelf opkomt is dat ze je eruit gooien, maar dan heb je binnen een dag weer nieuw werk, waar ze hopelijk wel met mensen werken en niet met personeel :+

[o]

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 09:37

Heb je al contact gehad met de arbo? Denk dat die je ook heel goed kunnen vertellen of je een werkopdracht mag krijgen of niet.

Sometimes i wonder if all this is happening, because i didn't forward that email to 10 People.
[BM] Spelletjes spelen omgeving Amersfoort/Utrecht
geerte @ [BM] Online pubquiz

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:10

Sabri schreef:
In de zorg is het momenteel vreselijk druk. Je zou dan nog 4 dagen hebben alvorens te moeten werken. Ik vrees niet dat het zoveel anders gaat zijn. Misschien toch uitkijken naar een baan met wat minder flexibele tijden? Zeker nu er veel aanbod is! Misschien nu een goed moment om bv in het tweede spoor uit te zoeken wat beter bij je past. In de zorg word helaas echt verwacht dat je flexibel bent. En zo heel erg is het toch niet als dit al een paar dagen vooraf bekend is?
Ik ben zelf ook bekend met burnout achtige klachten en kan je adviseren je evt bij te laten staan door bv een psycholoog op dit gebied, dit heeft mij enorm geholpen!. Je zou immers ook moeten leren om flexibel te zijn of anders op zoek te gaan naar wat anders. Het kan dan in het contract gaan maar in de praktijk wordt dit toch veel van medewerkers min of meer verewacht(heb zelf ook in de zorg gewerkt). Want in de zorg is echt flexibel zijn een hoog goed! De vraag is past het nog wel bij je?
Want waarom zo op je strepen staan? Ik neem aan dat je niet veel mensen hoeft om te zeggen? Als het echt een passie is snap ik het niet goed waarom een avond op zaterdag niet zou kunnen? Oprechte vraag hoor. Wel kun je laten weten het graag eerder te weten omdat je nu andere afspraken niet verzetten en deze mensen daar ook al op gerekend hebben. Dan kun je nog kijken wat ze don. Want met boos worden helpt ook niet het nog leuk te blijven vinden. Misschien ook goed om te leren hoe je hier goed mee om kunt gaan bv in therapie. Zodat je samen de gesprekken voor kunt bereiden! Scheelt een hoop stress ook als bv de psycholoog met de arboarts kan bellen dat dit niet goed voor je is en je herstel in de weg staat!


De zorg is idd vreselijk druk. Des te belangrijker om goed voor de mensen die überhaupt nog in de zorg willen werken te zorgen.
En NEE, flexibiliteit hoort er niet bij. Er zijn zat werkplekken waar ze de roosters wel drie maanden van tevoren af hebben. Een paar dagen van te voren is gewoon veel te kortdag.
Dat er nu een gat is dat blijkbaar alleen met een werknemer in de ziektewet gevuld kan worden is toch écht niet het probleem van TS, maar het probleem van een falende planner of falende organisatie en dient TS dus zeker niet op te hoeven lossen.

Het probleem van veel zorgmedewerkers is dat oververantwoordelijke gevoel ten allen tijde klaar te moeten staan voor de werkgever en de patiënten. Waar komt het idee vandaan dat die belangrijker zijn dan de werknemer??
Jammer dan dat er even wat minder medewerkers beschikbaar zijn. Jammer dan als mensen even wat langer moeten wachten. Het is wat het is, deal ermee zou ik zeggen. Het gaat vaker voorkomen want als elke werkgever de mentaliteit van deze post heeft lopen er heel veel weg uit de zorg. En dat is dus precies wat er gebeurt momenteel :)
En dat is niet het probleem wat de overgebleven werknemers op moet lossen door flexibel te moeten zijn of hun plannen om moeten gooien.

[o]

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Ziektewet en werken met kerst (zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:43

Lastig ts!

De discussie over flexibel zijn in de zorg en de vergelijking met het bedrijfsleven gaat niet helemaal op vind ik. In de zorg moet er altijd fysiek iemand zijn om mensen uit bed te halen en medicatie toe te dienen ect. In een bedrijf wordt er bijvoorbeeld aan projecten gewerkt en dat kan wel een dagje uitlopen of bijvoorbeeld inhalen savonds.
Dus het is een vergelijking die niet op gaat. Als er op een dag 6 mensen in plaats van 7 uit een mailbox vragen van klanten beantwoorden is dit niet zo erg. Als er op een dag niemand op de afdeling staat wel.

In de zorg moeten mensen echt flexibel zijn. Dat past je of past je niet. Ik vind dat mensen wel eerlijk naar zichzelf moeten kijken, wil ik dat en kan ik dat. Het is gewoon niet voor iedereen geschikt en dat mag.

Los staat dat het in deze situatie niet kan en niet netjes is hoor!

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:54

Nog een tip: echt chapeau naar jou dat je nog hebt aangeboden je team te helpen zodat ze het niet alleen hoeven te doen met kerst. Maar je hoeft je niet schuldig te voelen dat je in de ziektewet zit.
Zo schep je ook geen verwachtingen over wat je misschien wel kan/wat dan weer niet kan ect. Ziek = ziek en daar gewoon duidelijk in zijn, dan komt er ook minder verwarring over.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:57

Tuurlijk moet er altijd fysiek iemand aanwezig zijn. De vraag is of je dat vraagt van een overbelaste werknemer in de ziektewet. TS hoeft dat niet te zijn. Het hele team heeft dezelfde verantwoordelijkheid.
En natuurlijk weet je in de zorg dat je flexibele tijden werkt en doe je dat voor je collega’s as je het kan. Maar als het niet kan, is dat zo en dan moet je niet onder druk gezet worden en op je gevoel ingespeeld.

Door deze hoge verwachtingen van je medewerkers is er zo’n hoog ziektecijfer en burn-out cijfer in de zorg.
Bij ons vallen ze ook bij bosjes om.

Ook (of juist!) in de zorg is het zo belangrijk goed voor jezelf te zorgen.

[o]

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:09

bigone schreef:
Volgens mij denken mensen die nog nooit een zware burn out ( of overspannen zoals we het vroeger noemden) hebben meegemaakt er te gemakkelijk over.
Ts is op therapiebasis aan het werk en alleen al het feit dat er iets plots wijzigt is voor haar nu voldoende om compleet in de stress te schieten. En dat is geen aanstellen maar realiteit. Dus de vraag van je kun toch even de boel omgooien is gewoon geen optie hoe moeilijk dat voor gezonde mensen ook te begrijpen is . Ts sterkte en niet van de wijs laten brengen voor zover mogelijk, gewoon rustig aangeven bij de planner dat je zondag kunt en er geen andere optie is, punt.


Dit dus... Veel mensen weten blijkbaar echt niet wat een burn out inhoudt of werken onder therapeutische basis

Ts heel veel sterkte! Ik weet hoe tot het is

04-12-2013 Damon <3 13-07-2016 Cody

Social media: Bakesby.Jo

goldenarrow

Berichten: 8657
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:20

Biks2 schreef:
Lastig ts!

De discussie over flexibel zijn in de zorg en de vergelijking met het bedrijfsleven gaat niet helemaal op vind ik. In de zorg moet er altijd fysiek iemand zijn om mensen uit bed te halen en medicatie toe te dienen ect. In een bedrijf wordt er bijvoorbeeld aan projecten gewerkt en dat kan wel een dagje uitlopen of bijvoorbeeld inhalen savonds.
Dus het is een vergelijking die niet op gaat. Als er op een dag 6 mensen in plaats van 7 uit een mailbox vragen van klanten beantwoorden is dit niet zo erg. Als er op een dag niemand op de afdeling staat wel.

In de zorg moeten mensen echt flexibel zijn. Dat past je of past je niet. Ik vind dat mensen wel eerlijk naar zichzelf moeten kijken, wil ik dat en kan ik dat. Het is gewoon niet voor iedereen geschikt en dat mag.

Los staat dat het in deze situatie niet kan en niet netjes is hoor!

Dat is gewoon echt niet waar wat je zegt. Ja, er moet iemand staan, maar desnoods huurt het bedrijf maar iemand in via een uitzendbureau. Dat kost wat, maar je bent als werknemer in de zorg gewoon écht niet verplicht om last minute je rooster om te gooien omdat de werkgever dat vraagt. Zo werkt dat gewoon écht niet. Of je nu gezond of ziek bent.

Volg je mee? Veulens in 2024 <3
[KS-MK] Arabierveulentjes verwacht

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:23

Ik heb niet echt aanvullende tips voor je. Maar wil je vooral even een hart onder de riem steken TS. :(:)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:26

goldenarrow schreef:
Biks2 schreef:
Lastig ts!

De discussie over flexibel zijn in de zorg en de vergelijking met het bedrijfsleven gaat niet helemaal op vind ik. In de zorg moet er altijd fysiek iemand zijn om mensen uit bed te halen en medicatie toe te dienen ect. In een bedrijf wordt er bijvoorbeeld aan projecten gewerkt en dat kan wel een dagje uitlopen of bijvoorbeeld inhalen savonds.
Dus het is een vergelijking die niet op gaat. Als er op een dag 6 mensen in plaats van 7 uit een mailbox vragen van klanten beantwoorden is dit niet zo erg. Als er op een dag niemand op de afdeling staat wel.

In de zorg moeten mensen echt flexibel zijn. Dat past je of past je niet. Ik vind dat mensen wel eerlijk naar zichzelf moeten kijken, wil ik dat en kan ik dat. Het is gewoon niet voor iedereen geschikt en dat mag.

Los staat dat het in deze situatie niet kan en niet netjes is hoor!

Dat is gewoon echt niet waar wat je zegt. Ja, er moet iemand staan, maar desnoods huurt het bedrijf maar iemand in via een uitzendbureau. Dat kost wat, maar je bent als werknemer in de zorg gewoon écht niet verplicht om last minute je rooster om te gooien omdat de werkgever dat vraagt. Zo werkt dat gewoon écht niet. Of je nu gezond of ziek bent.


Precies dit dus _/-\o_

Of de leidinggevende gaat er zelf staan, dat zijn van origine ook gewoon zorgmedewerkers. Maar dat zie je dan weer nooit.
Waarom zou de privé planning van een werknemer ondergeschikt zijn aan het werk zelf.

[o]

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:28

goldenarrow schreef:
Biks2 schreef:
Lastig ts!

De discussie over flexibel zijn in de zorg en de vergelijking met het bedrijfsleven gaat niet helemaal op vind ik. In de zorg moet er altijd fysiek iemand zijn om mensen uit bed te halen en medicatie toe te dienen ect. In een bedrijf wordt er bijvoorbeeld aan projecten gewerkt en dat kan wel een dagje uitlopen of bijvoorbeeld inhalen savonds.
Dus het is een vergelijking die niet op gaat. Als er op een dag 6 mensen in plaats van 7 uit een mailbox vragen van klanten beantwoorden is dit niet zo erg. Als er op een dag niemand op de afdeling staat wel.

In de zorg moeten mensen echt flexibel zijn. Dat past je of past je niet. Ik vind dat mensen wel eerlijk naar zichzelf moeten kijken, wil ik dat en kan ik dat. Het is gewoon niet voor iedereen geschikt en dat mag.

Los staat dat het in deze situatie niet kan en niet netjes is hoor!

Dat is gewoon echt niet waar wat je zegt. Ja, er moet iemand staan, maar desnoods huurt het bedrijf maar iemand in via een uitzendbureau. Dat kost wat, maar je bent als werknemer in de zorg gewoon écht niet verplicht om last minute je rooster om te gooien omdat de werkgever dat vraagt. Zo werkt dat gewoon écht niet. Of je nu gezond of ziek bent.

Ik snap je en theoretisch klopt dat ook. In de praktijk werkt het toch anders. Mijn moeder werkt al jaren in de zorg en zo was het 10 jaar geleden ook al. Natuurlijk kan en mag je weigeren maar als je er helemaal niet tegen kunt (last minute gevraagd worden) is het misschien gewoon niet jouw werkplek, ik kan me voorstellen dat je je dan schuldig kan gaan voelen (onterecht) en dat is ook niet fijn voor jezelf. Mijn moeder vond dit bijvoorbeeld helemaal geen probleem, zo kan dat dus ook.

Ik wil niemand tegen het zere been schoppen, dus sorry als ik dat wel doe of gedaan heb.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ziektewet en werken met kerst (zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:32

Als je het helemaal geen probleem vindt is er natuurlijk ook geen probleem.

Maar voor TS is het wel een probleem. En dan is het niet ok dat zij onder druk gezet wordt.

Daar gaat het om. Het moet niet vanzelfsprekend zijn dat je je plannen gaat aanpassen voor je werk en al helemaal niet verwacht worden ‘omdat je in de zorg werkt’.

Het gebeurt echt te vaak en is mi de oorzaak van de grote leegloop uit de zorg.

[o]

Blacky94

Berichten: 3469
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:39

En daarnaast, TS zit in de ziektewet en heeft een burn-out dus het is heel normaal dat ze die flexibiliteit niet kan geven. If anything is juist stabiliteit op dit moment belangrijk om haar herstel te bevorderen. Dat betekend niet dat ze in een normale situatie niet flexibel kan zijn, ze heeft nota bene aangegeven dat ze dat, voor ze ziek werd, geen probleem vond.

Maar niemand zou in de zorg onder druk gezet moeten worden. Dan schakelen ze idd maar een uitzendbureau ofzo in als ze het niet rond kunnen krijgen.

boyca
Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:40

Dat zou dan zijn in "normale" omstandigheden en dan nog is het Nee heb je ja kun je krijgen.
Maar TS zit niet in een "normale" situatie, ze heeft een burn out en die heeft ze idd niet voor de lol al heb ik het idee dat sommige denken dat vakantie aan het vieren is via de ziektewet. Heel naar die reacties.
Heb je zelf geen burn out gehad dan weet je echt niet waar je het over hebt. TS zit in een reintegratie proces en dat werkt bij ieder werk hetzelfde, met overleg en niet pushen dan ben je zo je werknemer kwijt voor nog veel langere tijd.
Fijne feestdagen TS en zorg goed voor jezelf

goldenarrow

Berichten: 8657
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:50

Biks2 schreef:
goldenarrow schreef:
Dat is gewoon echt niet waar wat je zegt. Ja, er moet iemand staan, maar desnoods huurt het bedrijf maar iemand in via een uitzendbureau. Dat kost wat, maar je bent als werknemer in de zorg gewoon écht niet verplicht om last minute je rooster om te gooien omdat de werkgever dat vraagt. Zo werkt dat gewoon écht niet. Of je nu gezond of ziek bent.

Ik snap je en theoretisch klopt dat ook. In de praktijk werkt het toch anders. Mijn moeder werkt al jaren in de zorg en zo was het 10 jaar geleden ook al. Natuurlijk kan en mag je weigeren maar als je er helemaal niet tegen kunt (last minute gevraagd worden) is het misschien gewoon niet jouw werkplek, ik kan me voorstellen dat je je dan schuldig kan gaan voelen (onterecht) en dat is ook niet fijn voor jezelf. Mijn moeder vond dit bijvoorbeeld helemaal geen probleem, zo kan dat dus ook.

Ik wil niemand tegen het zere been schoppen, dus sorry als ik dat wel doe of gedaan heb.

Ik werk zelf in de zorg en momenteel zelfs op een afdeling die zwaar onderbezet is. Ze mogen mij best vragen of ik kan komen werken, en ik mag daar gewoon nee op zeggen. Maar wat ze niet mogen is mij verplichten om te komen werken, en al helemaal niet zo kortdag. En dan ben ik nog gezond. In het geval van TS werkt zij boventallig én op therapeutische basis. Dus haar inzetten als volwaardige medewerker mogen ze niet eens doen. Zelfs al zou TS op de zaterdag kunnen en willen komen werken, dan nog is het probleem niet opgelost en moet dat gat nog steeds opgevuld worden, TS mag hier namelijk nog niet als volledige medewerker ingezet worden.

Het gaat hier fout dat ze TS eigenlijk proberen te dwingen om toch te komen op het moment dat zij 'nee' zegt. Dat is áltijd fout, ziek of niet ziek. Dus geen 'Nee heb je, ja kan je krijgen'-principe. TS heeft nee gezegd en haar werk probeert haar nu zo onder druk te zetten dat die nee een ja wordt. En dat is gewoon niet correct en is zeer zeker niet wat je maar moet accepteren als je in de zorg werkt.

Volg je mee? Veulens in 2024 <3
[KS-MK] Arabierveulentjes verwacht

2IJsjes
Berichten: 256
Geregistreerd: 31-01-15

Re: Ziektewet en werken met kerst (zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 12:01

TS, wat jij beschrijft en zoals ik het lees, ben jij nog niet op het herstelniveau van 4 dagen 4 uurtjes werken.
Bij het opbouwen sta jij boventallig en mag jij weg gaan wanneer je het niet meer trekt, al is dit na 5 minuten. Ik snap dat jouw collega's het prettig vinden om met deze dagen een extra handje te hebben maar zorg dat je niet overbelast wordt en dat gebeurt nu wel, begrijp ik uit je verhaal.
December is meestal voor iedereen een pittige maand, de feestdagen, vaak extra druk op het werk, in december moet altijd zo veel. Ik zou een gesprek aanvragen met de arbo arts en deze situatie voorleggen.
Ik zou adviseren, deze tijd even een pas op de plaats en half januari weer opnieuw beginnen. Voor nu veel sterkte en probeer je rust te vinden.

Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 12:08

Sabri schreef:
Op zich snap ik ook de frustratie van de zorgplanners wel.


Ik niet - dit is namelijk het vak.

Citaat:
Jij kunt misschien leuke dingen gepland hebben met je kids en familie, alleen dat zou je dan toch ook zondag kunnen doen?


Allereerst is het uitgangspunt dat werk zonder meer belangrijker is dan familie gewoon raar. Dat zij zich maar aan moeten passen. Dat hoeft helemaal niet. Goeie planning is ook om dat soort dingen gewoon op tijd te weten. Ik heb bv een familielid die politieagent was, maar daar was het altijd vooraf duidelijk wat de diensten waren. Vrij is dan echt vrij.
En de zorg zou dat ook serieuzer moeten nemen, want dit is precies waarom zoveel mensen uitgeput raken in de zorg: omdat hun rust en hun sociale leven ondergeschikt wordt gemaakt aan het werk, alsof dat normaal is, terwijl dat niet zo is.

Daarnaast, nee, veel dingen kun je dus niet zomaar op het laatste moment omgooien, omdat er ook andere mensen zijn die met onregelmatige werktijden zitten. Ik ken bijvoorbeeld meerdere mensen waarbij beide partners in de zorg werken. Dan kun je dus niet zomaar even dit soort dingen verplaatsen. 26 december is op een zondag - er zullen mensen zijn die maandagochtend heel vroeg in de ochtend al weer op hun werk worden verwacht. En die maandag is dus nog lastiger: mensen zijn niet zomaar vrij, daarnaast mag je buiten kerst minder bezoekers ontvangen.

Dus nee, dat het zomaar omgegooid kan worden is echt onzin, en als planners daar 'gefrustreerd' over zijn ipv dat te begrijpen, dan zijn zij het wellicht die niet helemaal op de juiste plek zitten.

Citaat:
Toch als je wilt werken en je niet al te veel conflicten wil krijgen zal ik toch gewoon gaan en wel erbij vermelden dat je het voortaan graag eerder wil weten.


Integendeel trouwens. Die conflicten ga je hoe dan ook een keer tegenkomen, maar juist door toe te laten dat men dan over je grenzen heen gaat, krijg je ze opnieuw. Mensen die hun grenzen goed bewaken en er niet mee akkoord gaan, die hebben een grotere kans dat ze volgende keer ook gerespecteerd worden. Dit voelt heel demotiverend en tegennatuurlijk, maar meeveren werkt meestal niet om meer begrip te krijgen, moeilijk doen helpt meestal wel om meer serieus genomen te worden. Ik zou dus echt iedereen aanraden in dit soort situaties om niet te gaan. Je wint er vrijwel nooit wat mee.

Citaat:
Je nu al afspraken hebt gepland ivm de kerst! En of ze daar SVP voortaan wat meer rekening mee willen houden.


Dat hoeft TS niet te zeggen, allereerst zou dat volkomen vanzelfsprekend moeten zijn. Maar daarnaast is het al gezegd, namelijk in de afspraak dat het rooster tijdens de opbouw 'in wederzijds overleg' wordt vastgesteld.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 56 bezoekers