Slechte "opleiding", en nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Slechte "opleiding", en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-21 15:04

Ja stoppen natuurlijk, maar kan ik verder wat?

Via internet vond ik een opleiding al is het eerder een cursus in een interessegebied van mij. Hals over kop besloot ik mee te doen ook al kostte het 1000 euro. Hiervoor zou ik 30 lessen krijgen, het boek en werkboeken kocht ik apart. Dit is via iemand die een klein bedrijf heeft en naast de primaire activiteiten ochtenden les geeft, niets geaccrediteerd of officieels.
15/09 had ik de eerste les wekelijkse les, de teleurstelling sloeg snel toe. Er word voor gelezen uit de boekjes maar er word verder eigenlijk geen les extra gegeven. De stof is ook een stuk zweveriger dan ik had verwacht en buiten dat ook heel basaal en vaak ook erg achterhaald (nagevraagd aan mensen in het vakgebied).
Dit houd ik dus gewoon niet vol.

Maar nu?
Geld kwijt en dure les, of kan ik hier nog wat mee?

Voor iemand die er verstand van heeft kan ik de voorwaarden die ik gekregen heb nog wel sturen.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 15:11

Ik denk een dure les. Niet geaccrediteerd zeg je dus ze zullen ook nergens bij aangesloten zijn. Je hebt zelf betaald en ingestemd met de voorwaarden. Dus volg de lessen, kijk of je een diploma kan krijgen of getuigschrift en klaar. Als je nu stopt heb je helemaal niks en ben je je geld kwijt.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 05-12-21 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33113
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 15:15

Ik ga mee met Suzanne. Nergens bij aangesloten en daarmee ook geen erkende opleiding. Dure les, maar maak het af voor het getuigschrift.

Je kunt wellicht proberen om een deel van de studiekosten terug te krijgen via de belastingaangifte komend jaar, dus bewaar alle betaalbewijzen mbt de studie.

Caira
Berichten: 26063
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Slechte "opleiding", en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 15:23

Wat staat er in de voorwaarden hierover?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Slechte "opleiding", en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-21 15:25

Getuigschrift heb ik niets aan vrees ik.
De voorwaarden zeggen dat ik moet betalen.

Ik hoopte ergens dat er nog een wet zou zijn omdat het geleverde kwalitatief absoluut niet overeen komt met het beloofde imo :=

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 15:33

Ik kijk best vaak Meester Frank Visser op tv ( :') ) en dan hoor ik wel eens langs komen dat er bij sommige 'producten' wel een minimale standaard is die je mag verwachten... Bijv een apparaat dat niet na 1 maand al stuk is enzo.
Alleen ben ik bang dat juist omdat je zegt dat er geen accreditatie is, je daar niks aan hebt. Accreditatie betekend volgens mij namelijk juist dat er aan bepaalde voorwaarden wordt voldoen door de opleiding. Dus net als bovenstaande reacties, ben ik bang dat je pech hebt..
Misschien de bevestiging van aanmelding/voorwaarden nog eens nalezen wat er staat met betrekking tot opzeggen/stoppen?
En sowieso een klacht indienen over de kwaliteit.

Brainless

Berichten: 29726
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 15:36

Je kan eens bellen met het https://www.juridischloket.nl daar kun je gratis advies krijgen.
Als de cursus anders is dan is voorgesteld hoor je zeker gecompenseerd te worden.
Maak zoveel mogelijk screenshots van hun site voor je ze aansprakelijk gaat stellen, ze zullen niet de eerste zijn die snel hun site aanpassen bij problemen.

Anomien

Berichten: 7384
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 15:37

Azmay schreef:
Getuigschrift heb ik niets aan vrees ik.
De voorwaarden zeggen dat ik moet betalen.

Ik hoopte ergens dat er nog een wet zou zijn omdat het geleverde kwalitatief absoluut niet overeen komt met het beloofde imo :=


Als ze nergens bij aan zijn gesloten lijkt me dat ook wel een eigen risico. En 1000 euro voor die lessen is goedkoop.

Meestal betaal je dat voor 2 dagen a 6 uurtjes exclusief boeken. Dus goedkoop lijkt me nu wel duurkoop.

Ben bang dat je op de blaren moet zitten. Ik zou proberen het toch af te maken. Je zult er vast wel wat van opsteken toch?

Ineke2

Berichten: 33113
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 15:41

Anomien schreef:
Azmay schreef:
Getuigschrift heb ik niets aan vrees ik.
De voorwaarden zeggen dat ik moet betalen.

Ik hoopte ergens dat er nog een wet zou zijn omdat het geleverde kwalitatief absoluut niet overeen komt met het beloofde imo :=


Als ze nergens bij aan zijn gesloten lijkt me dat ook wel een eigen risico. En 1000 euro voor die lessen is goedkoop.
Meestal betaal je dat voor 2 dagen exclusief boeken.

Nou dat is dan weer niet zomaar waar. 1000 euro voor een “ flut “ cursus is duur.
Voor ts en verder iedereen lees je eerst in en vraag ook in je omgeving of het iets goed is. Lees de voorwaarden en trap vooral niet in de woorden “ laatste kans om nog mee te doen oid”

Ik betaal voor een volledige mbo 4 opleiding (deeltijd studie) met erkend diploma bijna 7000 euro. Daarvan heb ik een aardig bedrag terug gekregen via de belastingaangifte.

Blijft duur, maar ik heb straks wel echt wat aan dat papiertje.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 05-12-21 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 15:43

Kan je die man niet benaderen om dit onderling op te kunnen lossen?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 15:44

Er is inderdaad wel enige bescherming vanuit de wet. Maar dan moet je het wel kunnen aantonen dat het echt tekort schiet. Als
Ze hun verplichtingen nakomen van het daadwerkelijk geven van lessen en verstrekken van lesmateriaal, dan moet je het echt op de inhoud gaan aantonen, dat is gewoon heel lastig. Zeker ook omdat het bedrag niet heel hoog is voor het aantal lessen dat je krijgt, is maar de vraag wat je kunt verwachten.

Ik zou denk ik eerst een klacht indienen en als ze daar niet voldoende op reageren een voorstel sturen dat je gecompenseerd wordt in een deel van de kosten.

Brainless

Berichten: 29726
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 15:50

Lieke schreef:
Zeker ook omdat het bedrag niet heel hoog is voor het aantal lessen dat je krijgt, is maar de vraag wat je kunt verwachten..

Ik persoonlijk vind 33E per x voor een theoretische groepsles best prijzig.
Zelfs bij beroemde mensen met een gewaardeerde cursus is het niet zo duur.

BV bij Annemarie van der Toorn kost een cursus trailerladen of langelijnen enz 125E voor 7 1/2 uur les incl lunch.
De cursus paardenpsychologie kost 60E...