Werken met paarden in het buitenland, hoe pak je dat aan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
m0niekkkie

Berichten: 405
Geregistreerd: 08-12-11
Woonplaats: Friesland

Werken met paarden in het buitenland, hoe pak je dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-22 19:37

Ik heb eigenlijk al heel lang het idee om ergens op een stal in het buitenland te gaan werken maar het is er eerder nooit van gekomen. Het lijkt me nu wel een goed moment om er dan toch voor te gaan. Ik heb trouwens altijd al in de paarden gewerkt, op meerdere bedrijven als stalmedewerker. De stal waar ik de afgelopen 3 jaar werkte, is nu gestopt.
Het is wel zo dat ik op het moment helemaal niet zo goed in mijn vel zit. Ik ben daar mee bezig en wil me eigenlijk eerst iets beter voelen voordat ik zo'n avontuur aan ga maar wil me toch vast oriƫnteren. Het zou me ook goed doen denk ik, lekker in een andere omgeving met paarden bezig zijn. Ik sta open voor van alles en ben al wat aan het rondneuzen naar vacatures maar vind het lastig om iets te kiezen. Hoe weet je wat een fijne plek met leuke collega's en goede werkomstandigheden is?

Ik hoop op ervaringen en tips van bokkers die ook in het buitenland werken of hebben gewerkt. En misschien kunnen jullie me zelfs wel aan een leuk adres helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:40

Ik heb twee jaar in de rensport gewerkt in de UK. Als je dat wat lijkt, geef maar een gil, dan weet ik nog wel een fijne stal voor je met leuke mensen en geen overdreven lange werkdagen! Ze zullen daar ook bereid zijn je te leren rijden op renpaarden als je dat wilt.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Werken met paarden in het buitenland, hoe pak je dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:43

Hoi m0niekkkie, wat een leuk plan! Ik lees even mee als je het niet erg vindt. Ik wil dit ook al jaren maar telkens redenen om niet te gaan natuurlijk.
Voor hoelang zou jij willen gaan?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:45

Ik ben destijds bij mijn stal in Zweden terecht gekomen via de site YardandGroom, misschien staat daar iets leuks bij?

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Werken met paarden in het buitenland, hoe pak je dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 20:00

Ik wou inderdaad ook Yard and Groom aanraden, staat veel op! En dan kan je eventueel gericht naar ervaringen zoeken.

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Werken met paarden in het buitenland, hoe pak je dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 20:08


Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Werken met paarden in het buitenland, hoe pak je dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 20:12

Heb je enig idee wat voor soort stal? Dressuur, spring, ren, western, recreatief, buitenritten met toeristen..
Of juist landen waar je graag heen zou willen?

m0niekkkie

Berichten: 405
Geregistreerd: 08-12-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-22 23:06

Mkango schreef:
Ik heb twee jaar in de rensport gewerkt in de UK. Als je dat wat lijkt, geef maar een gil, dan weet ik nog wel een fijne stal voor je met leuke mensen en geen overdreven lange werkdagen! Ze zullen daar ook bereid zijn je te leren rijden op renpaarden als je dat wilt.


Oh daar ben ik wel heel benieuwd naar! Wil je daar wat meer over vertellen? Mag ook via pb.

Biks2 schreef:
Hoi m0niekkkie, wat een leuk plan! Ik lees even mee als je het niet erg vindt. Ik wil dit ook al jaren maar telkens redenen om niet te gaan natuurlijk.
Voor hoelang zou jij willen gaan?


Leuk, zeker doen. Ik ben nu 31 en ik denk dat ik er later spijt van krijg als ik het nu niet doe. Ik weet nog niet precies hoe lang, een paar maanden, een half jaar, misschien wil ik er wel nog langer blijven als het heel goed bevalt.

BaileyMix schreef:
Ik ben destijds bij mijn stal in Zweden terecht gekomen via de site YardandGroom, misschien staat daar iets leuks bij?


Ik zal die site even bekijken, dankjewel.

Poosje81 schreef:
En anders, mocht je je niet meteen vast willen leggen;

https://www.facebook.com/groups/2421343751512591

Zo kreeg ik van de week vraag van Nederlanders, in Zweden, voor een maand.


Wat houdt dit precies in?

Nirvana_ schreef:
Heb je enig idee wat voor soort stal? Dressuur, spring, ren, western, recreatief, buitenritten met toeristen..
Of juist landen waar je graag heen zou willen?


De tak van sport maakt me niet zo heel veel uit. Ik heb hier al met verschillende soorten paarden mogen werken, friezen, tinkers, pre's, dravers en dressuurpaarden. Western lijkt me ook best leuk om te leren of bijvoorbeeld met volbloeden wat hierboven genoemd werd.
Ik blijf het liefst in Europa. Mijn Engels is prima, andere talen niet zo.

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 23:43


Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 23:47

m0niekkkie schreef:
....Ik sta open voor van alles en ben al wat aan het rondneuzen naar vacatures maar vind het lastig om iets te kiezen. Hoe weet je wat een fijne plek met leuke collega's en goede werkomstandigheden is?



Vraag referenties van mensen die er al eens hebben gewerkt, dan kan je goed een beeld vormen. Meestal vertellen ze je ook hoe de werkdagen eruit zien, over het team, de omgeving etc.

Als je nog wat huiverig bent voor andere culturen of de taal, zorg dan dat je niet te ver van een wat grotere stad of toeristische plek gaat. Meestal is op zulke plekken de cultuurbariere wat minder groot en heb je meer aanspraak.
Of kies voor een land dat dicht bij Nederland ligt qua cultuur en taal, bijvoorbeeld Denemarken of Zweden.

Yardandgroom of de job corner op Eurodressage hebben wel solide vacatures meestal.

Werken in het buitenland is absoluut een ervaring die je bij gaat blijven. Bedenk wel dat je jezelf gewoon meeneemt, en dat een andere omgeving en cultuur zowel bevrijdend als confronterend kan zijn. Het kan je sterker maken of juist teleurstellen als je verwachtingen te rooskleurig zijn.

Maar over het algemeen zou ik zeggen, ga ervoor *\o/*

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Werken met paarden in het buitenland, hoe pak je dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:42

Ik verplaats dit topic naar [STW] School, Studie en Werk omdat het werkgerelateerd is.