Onderhandelen over salaris

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Binck8
Berichten: 424
Geregistreerd: 21-05-19

Onderhandelen over salaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-21 21:14

Ik heb een salarisvoorstel ontvangen van mijn waarschijnlijk nieuwe werkgever. Nu lees ik dat het gebruikelijk is om te onderhandelen hierover, maar hoe pak je dat aan en is het niet juist vreemd of arrogant als je aangeeft met te willen?
Wat ze bieden is niet zo slecht... Maar twijfel of ik niet toch moet proberen het omhoog te krijgen?

When you get tired, learn to rest, not quit.


Blue_flower
Berichten: 1917
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Onderhandelen over salaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 21:16

Het is niet per se gebruikelijk. Dat hangt echt af van het werk, de cao en hoe vast daar salarissen in staan. Bijv. In de zorg kun je beperkt onderhandelen door de vaste schalen waarmee gewerkt wordt.

Aranel
Berichten: 20192
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 21:17

Bij dit soort zaken is het echt 'nee heb je, ja kun je krijgen.'

En dan niet vragen 'is er een mogelijkheid dat ik in een hogere schaal/ trede kom, want dan is het antwoord waarschijnlijk meteen nee.
Wees zelfverzekerd, weet waar je op inzet en wat anderen in een vergelijkbare functie verdienen.

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 21:17

Meestal is er wel een uitleg bij in welke trede of schaal je ingedeeld bent. Als jij het daarmee eens bent, dan zou ik persoonlijk makkelijk akkoord gaan. Maar goed, ik ben ook niet zo'n held in dat soort dingen aangeven.

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Onderhandelen over salaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 21:19

Altijd onderhandelen. Één van de redenen dat vrouwen nog steeds minder verdienen dan mannen is omdat zij dit vaak niet durven. Het is vrij simpel...zij bieden bijvoorbeeld 2000, jij zegt "2800 lijkt me meer op zijn plek" en je eindigt op 2500.

Kiwiaa

Berichten: 961
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 21:25

Dat hangt volgens mij echt heel erg af van de sector.. mijn vriend is developer, heb al meerdere keren meegemaakt dat ze hem proberen te naaien en dat hij echt wel 2-3x over en weer moet onderhandelen. Hij zegt dan gewoon 'dit is te weinig, bij werk x verdiende ik zoveel en ik heb nu dit en dit van ervaring opgedaan en ik ga weg ómdat ik daar te weinig verdiende' bijvoorbeeld.

Ik ben ook slecht in onderhandelen, vandaar dat ik even hem als voorbeeld neem _O-

Wat ik zelf deed bij mijn tweede job is het loon van de eerste job (die goed betaald was) op tafel gooien. Ik kreeg minder dan mijn vorige loon (maar was ook niet realistisch), maar op die manier wel meer als de rest van de collega's. Huidige job heb ik gewoon ja gezegd op het voorstel dat ze deden, was zeker mooi en ook heel transparant hoe ze erbij kwamen.

Dus lang verhaal kort: hangt echt af van de situatie. Probeer zeker je vorige loon in je achterhoofd te houden, beetje te zoeken wat andere mensen in een vergelijkbare functie verdienen en van daaruit opmaken of het reëel is om te onderhandelen.

Wat rijdt op een zwart paard en heeft spijt?
Spoiler:
Zorry

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 21:35

Volgens mij volgen de meeste verhoging bij mensen die van baan switchen en daarbij goed onderhandelen. Daarna misschien nog de standaard jaarlijkse verhoging van tredes als je het goed genoeg doet of ga je pas hogerop bij een hogere functie. Ik zou dit zien als een kans, maar je moet je er wel goed bij voelen dan kun je denk ik ook pas goed overtuigen.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 21:40

Neeee dat is niet vreemd of arrogant! Laat zien dat je weet wie je bent en wat je in huis hebt! Je bent een aanwinst voor ze :j en zo moet je het ook benaderen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Ook wanneer er sprake is van een CAO. Binnen een CAO kun je geen schalen stijgen (je functie is ingeschaald), maar je kunt wel onderhandelen over de hoogte van de trede.

Bedenk wat je graag wil verdienen, motiveer dit voor jezelf (check; is dit realistisch en waarom) en uit dit richting je werkgever :)
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 30-11-21 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 21:42

Solliciteer je vanuit een baan of vanuit een ww of andersoortige uitkering? In het eerste geval durfde ik (ik ben inmiddels zzp’er) best wel hoog in te zetten en te bluffen.
Meestal gaf ik dan aan “bedankt voor het aanbod, maar ik zat meer aan … te denken om die en die reden. Laat maar weten of jullie in de buurt kunnen komen, anders gaat het over”

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Santos_05

Berichten: 3059
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 21:46

Het verschilt wat je op solliciteert, hoeveel ervaring je hebt en hoe het bedrijf er in staat.

Zijn er 100 mensen voor dezelfde functie of wilden ze je graag hebben op je kwaliteiten? Hoe graag wil jij de functie?

Je kan er voor kiezen om niet in onderhandeling te gaan als het loon naar je verwachting is en je de voordelen ziet.

Ga je wel in onderhandeling loop je ook het risico dat ze voor een ander gaan.

Insta: EBR_samen_sterk/ FB:EBR https://www.tiktok.com/@hbh_teamebr?_t=8csqHkwEQOo&_r=1
Boomslepen, ploegen, horseboarden, horseball met onze paarden - 1e Equifair Neckrope 2023

Toktokmiauw
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 21:51

Het ligt er ook aan of je een cao hebt (dit staat in je contract) Want als dit het geval is dan gebruikt de werkgever schalen en daarin tredes (deze kun je ook online opzoeken dan). De schalen zijn dan weer verbonden aan bepaalde functies. En als jouw werkgever helemaal onderin de schaal jou een aanbod gedaan heeft terwijl jij wel ervaring meeneemt, zou ik absoluut onderhandelen!
Sowieso is het aan te raden online (glasdoor bijvoorbeeld) te onderzoeken wat er gemiddeld betaald wordt voor jouw functie. En dat in combinatie met ervaring en competenties mee te nemen naar je werkgever en een tegenbod te doen.

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Onderhandelen over salaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 09:08

Ik heb 1x gewoon ronduit gezegd dat ik hun voorstel belabberd vond en dat ik het een tegenvaller vond na het fijne gesprek dat we hadden :+ Uiteindelijk gezegd wat ik wou hebben en gekregen. Ik bleef daarmee overigens gewoon op mijn oude salaris, omdat dit al prima was. Zij doken er best wel wat onder, ondanks dat ik mijn salaris had genoemd.

Leo

Berichten: 50035
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Onderhandelen over salaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 09:11

Volgens mij is dit ontzettend afhankelijk van de sector. In de commerciële sector lijkt me meer haalbaar en onderhandelbaar dan in de zorg.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

topsylover

Berichten: 5637
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 09:13

Ik lees even mee, zit in dezelfde situatie ongeveer.
Ik werk nu bijna een jaar bij dit bedrijf via een uitzendbureau. Ze willen me overnemen zodat zij goedkoper uit zijn, maar mij daarbij slechts 0 euro loonsverhoging bieden. Ik moet ze even op een aardige manier duidelijk maken dat ik minstens een verhoging van de kosten van het uitzendbureau verwacht en lager niet ga accepteren. :=

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 09:19

Overal staan ze te springen om personeel. Je hebt best wel wat macht nu in deze markt, zou zeker eisen durven te stellen. Nee heb je, ja kun je krijgen idd :)! Vergelijk ook goed met andere functies online wat reëel is.

Eivissa (v. Rubiquil) <3 samen sinds 25-06-2013
Dressuur B + 11 | L1 + 11 | L2 + 11 | M1 + 2

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 09:21

Leo schreef:
Volgens mij is dit ontzettend afhankelijk van de sector. In de commerciële sector lijkt me meer haalbaar en onderhandelbaar dan in de zorg.


Toch zijn er in de zorg nu ook zulke tekorten dat wat treden omhoog ook niet onmogelijk is

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling


Toktokmiauw
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 09:26

topsylover schreef:
Ik lees even mee, zit in dezelfde situatie ongeveer.
Ik werk nu bijna een jaar bij dit bedrijf via een uitzendbureau. Ze willen me overnemen zodat zij goedkoper uit zijn, maar mij daarbij slechts 0 euro loonsverhoging bieden. Ik moet ze even op een aardige manier duidelijk maken dat ik minstens een verhoging van de kosten van het uitzendbureau verwacht en lager niet ga accepteren. :=


Het is net wat je zelf belangrijker vindt. Als je op je plek bent daar en het werk leuk vindt waarbij je een vast contract krijgt bij overname. Dat kan voor sommige mensen zwaarder wegen dan het financiële plaatje.

Mocht dit minder bij jou spelen en je bent bereid afscheid te nemen als de werkgever niet mee wilt geven. Dan zou je kunnen aangeven dan de voorwaarden voor jou minder aan jouw verwachtingen voldoen. Als erover gesproken kan worden, je hoopt dat jullie tot een mooie samenwerking over kunnen gaan. Mocht daar geen ruimte voor zijn, dat je dan jammer genoeg je opties open moet houden voor andere werknemers.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, manou_diablo, Nyko en 6 bezoekers