Excel bewerking gezocht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karlijnxxx
Berichten: 1419
Geregistreerd: 09-07-10

Excel bewerking gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 21:05

Hi medebokkers!

Ik zit al een tijdje ergens op te broeden in Excel, maar helaas heb ik het nog niet kunnen vinden. Ik wil eigenlijk omgekeerd werken in Excel.

Ik wil graag productnummer volume en kosten vanuit een tabel, omzetten in een dataset adhv volume. Let op: ik ben met een projectje voor mijzelf bezig, niet voor school oid.

Bijv.

Productnr 1 kost 5 euro en je hebt een volume van 3.
Productnr 2 kost 10 euro en je hebt een volume van 2.

In tabelvorm heb ik staan:
Productnr, kosten,volume
1,5,3
2,10,2

Ik wil deze tabelvorm dan omvormen in een dataset aan de hand van de volume:

Productnr, kosten
1,5
1,5
1,5
2,10
2,10

Maar hoe ik ook zoek, ik kan niet vinden hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. Welke bokker weet raad! (Het is om statistieken te kunnen draaien, maar omdat wat ik wil berekenen gewogen moet worden adhv volume, lijkt het mij het makkelijkste als ik tabel data kan transformeren naar een dataset adhv volume). Zijn hier bokkers die dit eerder zijn tegengekomen die mij hiermee kunnen helpen?

Ik hoor het graag!

Groet!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Excel bewerking gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 21:32

Ik heb ooit een mini-cursus draaitabellen gedaan en probeer nu in m’n geheugen te graven of ik toen ook jouw stap heb gedaan.
Maandag kan ik dat op kantoor opzoeken, als er voor die tijd niemand anders met een oplossing is gekomen.

Anoniem

Re: Excel bewerking gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 22:03

Je kunt bijvoorbeeld van je dataset een Pivot table maken, om zo verder te rekenen via de Pivot table. Of kijk of je in de statistische berekening het volume mee kan nemen als het gewicht. Je kunt ook met Macro’s werken, maar dat vind ik persoonlijk wat lastiger.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 22:05

Ik kon dat inderdaad ook die draaitabellen en dergelijke maar als je het een tijd niet hebt gedaan ben je het kwijt, tenminste ik wel -O-

Karlijnxxx
Berichten: 1419
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 22:14

In theorie wil ik eigenlijk de andere kant op. Ik wil van een 'draaitabel' naar een data array/data set gaan. En doordat het precies andersom is, is dit erg lastig. :')

@hilary: Ik kan zeker wachten tot volgende week, ik ben benieuwd of je collega's oplossingen weten :)

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Excel bewerking gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 22:19

Hm. Ik snap eigenlijk niet waarom je dit voor elkaar wilt krijgen. Normaliter wil je geen redundante informatie in een tabel zetten, daar is excel niet voor gemaakt. Wat voor tests wil je uitvoeren waardoor dit handiger is? Is het nl. niet makkelijker om je formules zo te maken dat je de weging meeneemt in je berekening? Wat voor tests wil je uitvoeren?

Santos_05

Berichten: 3071
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 22:21

Ik mis je punt. Wat is je doel?

Dus ik ben benieuwd naar de oplossing. En draaitabel is niets anders dan een samenvatting van heel veel data. Dus van draaitabel naar data mis je volgens mij de details?

Zoals gezegd, ik ben benieuwd!

Karlijnxxx
Berichten: 1419
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 22:34

Alvast heel erg bedankt voor het meewerken iedereen. Ik weet dat het onhandig klinkt. Ik zal proberen uit te leggen wat ik wil proberen.

Ik wil een bell curve bouwen van een gegeven waarin ik volume wil laten meewegen.

Stel een bell curve van de kosten: Als ik de average trek van de prijs zonder deze te wegen voor volume kom je op een andere gemiddelde uit dan als ik wel weeg voor volume van verkoop. Dit kan ik in de average berekening wel oplossen door (kosten*volume)/totaal volume door elkaar te delen, in mijn voorbeeld is de gemiddelde kosten 7 per product, ipv 7,5 als ik de average formule over enkel de kosten zou doen. Helaas voor de standaarddeviatie van de kosten is dit moeilijker als ik volume wil meewegen. Dus als iemand daar een oplossing voor heeft zou het ook werken voor nu :) .

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Excel bewerking gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 22:46