Pff, nieuwe baan aannemen of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Pff, nieuwe baan aannemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-21 07:59

Ik slaap er al twee nachten niet van..

Maandag sollicitatiegesprek gehad, contract aangeboden gekregen, dus dat was positief na toch ook wel wat afwijzingen (niet uitgenodigd worden voor gesprekken).

Ik ben niet meteen ingegaan op het aanbod maar heb gevraagd een dagje mee te lopen. Dit is goed gegaan en het is een fijn bedrijf.

Maar ik durf de stap niet goed te zetten. Vind het erg spannend en heb gewoon behoefte aan rust. Mijn nieuwe baan betaalt 2x zoveel (ook de reden waarom ik een nieuwe baan zoek) maar ik ga ook 13 uur per week meer werken.

De werkzaamheden zijn eigenlijk de hele dag telefoneren (nog niet eerder gedaan, lijkt me niet vreselijk maar ook niet geweldig).

Reistijd maakt geen verschil. Werkdruk ligt bij de nieuwe baan wel hoger dan de oude.

Heb beloofd vandaag de knoop door te hakken.

Help?


CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Re: Pff, nieuwe baan aannemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:06

Ik zou zeggen dat je er voor moet gaan. Tenzij je het uitsluitend zou doen voor het hogere salaris en het werk minder leuk is dan wat je nu doet. Waarom zou je liever bij je oude baan blijven? Leuker werk, meer rust?

"Don't you know there ain't no devil? It's just God when he's drunk."

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Pff, nieuwe baan aannemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:11

Hoe zijn je toekomstige leidinggevende en collega's?
Je zit toch een groot deel van de tijd met ze opgescheept, dus zijn het fijne mensen en is de sfeer goed?

996981
Berichten: 9681
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:14

Verplaats je even terug in het gevoel toen je bij je huidige baan begon. Voelde je je daar gelijk rustig en op je gemak, of had je ongeveer dezelfde gevoelens als nu? Denk je dat je rust niet kan vinden in je nieuwe baan?

De meeste mensen vinden verandering spannend. Maar als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg :) als dat voldoende is voor je zou ik bij je huidige baan blijven. Persoonlijk zou ik zeker voor de nieuwe baan gaan. Je gaat er iets nieuws doen. Dat is altijd goed voor je ontwikkeling!

Succes

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-21 08:15

Mijn werk vind ik nu best wel leuk ja. Alleen heb ik geen collega's van mijn leeftijd (zijn 30j ouder), verdiend het weinig en heb ik geen zicht op vast contract. Dus eigenlijk moet ik gewoon weg van mezelf.

Nieuwe baan, collega's zijn echt heel aardig, het is gewoon heel anders. Commercieel bedrijf, jong bedrijf.. veel activiteiten naast het werk ect.

Ik voel me meer senang bij mijn oude plek maar als ik deze baan afwijs is het puur op gevoel en dat is geen reden vind ik. En het is op papier een slimmere carrière stap. Mijn baan nu stelt niet zoveel voor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110632
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Pff, nieuwe baan aannemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:17

Lees je eigen berichten eens terug. Je geeft het antwoord namelijk zelf al :)
En het onbekende is altijd eng en onzeker, maar dat is echt een drempel waar je overheen moet stappen :j

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:18

Volg je gevoel!

Ik weet niet wat je nu doet voor werk, maar ik weet wel dat veel telefoonwerk echt zwaar is.

Het is een werknemersmarkt (echt!) dus pin je niet vast op dit ene aanbod als het niet goed voelt. Zoek uit waar je twijfel vandaan komt. Ik heb geleerd: bij twijfel niet oversteken. Maar je moet wel eerst de oorzaak achterhalen om te bepalen waarom je niet oversteekt.

Edit: is het alleen de stap naar iets nieuws of zit er meer achter?
Laatst bijgewerkt door Olympia96 op 11-11-21 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

juniper

Berichten: 1574
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:19

Stel je neemt de nieuwe baan en na een tijdje blijkt het niks te zijn, kun je dan eventueel weer iets anders vinden? Wat zijn je toekomstdoelen, hoe past deze nieuwe baan hier in? Wat zijn je plannen met de extra financiele vrijheid?

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-21 08:24

Bedankt voor jullie berichtjes.

Ik sta nu in een winkeltje. Ken het reilen en zeilen er en ben daar echt tot rust gekomen na een turbulente periode in mijn persoonlijk leven. Wordt nu aan gewerkt. Ik vind wel dat ik gewoon aan de 'serieuze' baan zou moeten, of een nieuwe studie moet oppakken. Dat tweede lukt me niet omdat ik enorm keuzestress krijg van een studiekeuze maken.

|o

Plannen met de financiële vrijheid heb ik niet, maar ik kan dan weer sparen in plaats van soms mijn spaarrekening aanspreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:30

Ik zou de stap maken.. je huidige baan heeft ook allerlei nadelige punten. Voordeel van je nieuwe baan is dat je er op al (?) die punten iig op vooruit gaat. Als het echt niks blijkt te zijn, kan je vanaf daar (met een veel betere financiële positie) altijd weer verder kijken.

Ik heb bij mijn huidige baan ruim een jaar getwijfeld of dit wel wat was voor mij. Is ook niet erg. Iets nieuws is gewoon spannend en kan je onzeker maken. Blijven hangen in je oude vertrouwde werkomgeving voelt dan heel veilig. Maar daar wist je in begin ook niet hoe of wat. En is dat ook allemaal goed gekomen.

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:32

Ik ga mee met Olympia, omdat het handig is te weten waarom je precies twijfelt en ik ben ook vierkant voor gevoel volgen.
Kijkende naar mijn eigen situatie, ik moet mezelf met dit soort dingen juist wel altijd ff een schop onder mijn kont verkopen en de stap gewoon nemen, want de enige die me tegenhoud ben ik eigenlijk altijd zelf (stukje faalangst die eigenlijk nooit terecht is), mijn hoofd dus, die mijn gevoel dan in de weg zit. Tot nu toe heeft dat (gelukkig) altijd goed uitgepakt dus dan zou ik zeggen gewoon doen! Maar als er andere redenen zijn waarom je twijfelt is dat wellicht weer niet het beste advies :')

proud momma of a beautiful girl and boy, proud girlfriend of a bearded viking

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-21 08:42

Ik ben gewoon bang..
Dat ik het niet aan kan
Dat het teveel uren zijn en ik daardoor niet toekom aan belangrijke dingen zoals wat persoonlijke ontwikkeling of een studiekeuze maken (al heb ik het gevoel als ik daar heel erg op focus, het eigenlijk ook niet beter wordt)
Bang dat mijn nieuwe baan echt niet leuk wordt en ik me verschrikkelijk ga voelen
Dat ik nog niet aan een verandering toe ben (werk pas 2,5 maand bij huidige plek)

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:50

Niet iedere baan is een goede match (dat heb ik zelf ook ervaren). Probeer bij jezelf na te gaan of je gevoel echt met déze baan te maken heeft of zou je je bij elke potentiële nieuwe baan zo voelen.

Denk je dat je spijt gaat krijgen als je het niet doet?

En het is ook geen schande hè, als je besluit het niet te doen!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37231
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:50

Ik ga even over een andere boeg. Je hebt een hektische stress periode gehad. Voelt je prettig bij de baan die je nu hebt. Maar je vind dat je "moet" gaan naar een betere baan. Waarom "moet" dat? Omdat dat "hoort"?
Rust in je werk is zo belangrijk. 13 uur meer en meer werkdruk kan weer meer stress opleveren. Kunnje dat aan? Kun je ook zonder die salaris verhoging en voorlopig blijven waar je zit.

Soms is je gevoel volgen heel verstandig om te doen. Ik heb ook altijd geleerd bij twijfel niet inhalen.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:52

Biks2 schreef:
Ik ben gewoon bang..
Dat ik het niet aan kan
Dat het teveel uren zijn en ik daardoor niet toekom aan belangrijke dingen zoals wat persoonlijke ontwikkeling of een studiekeuze maken (al heb ik het gevoel als ik daar heel erg op focus, het eigenlijk ook niet beter wordt)
Bang dat mijn nieuwe baan echt niet leuk wordt en ik me verschrikkelijk ga voelen
Dat ik nog niet aan een verandering toe ben (werk pas 2,5 maand bij huidige plek)


Dat is het, je bent gewoon bang, en dat is helemaal niet erg maar je moet het wel (proberen) los laten.
Iets nieuws en onbekends is altijd eng, je angstbrein geeft nu aan dat er gevaar is en dat je bij het veilige moet blijven. Maar dat valt allemaal wel mee.
Geef niet toe aan de onzekerheid en paniek, even diep ademhalen en relativeren, het komt goed!

Tuurlijk kan je dit wel aan! En als het toch niet is wat je had gehoopt dan ga je weer verder kijken.

Je kan beter spijt hebben van alles wat je wel geprobeerd hebt dan wat je allemaal aan je voorbij hebt laten gaan!

Ik ga je missen vriendje... 04-10-10

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Pff, nieuwe baan aannemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:57

Gefeliciteerd TS, je hebt duidelijk een goede indruk gemaakt.
Ik zou de kans aannemen met de gedachte dat je geen huwelijk aan gaat, je kan gewoon weer weg maar dan met meer ervaring.
Als je bang bent voor de werkstress en je gaat sowieso meer verdienen dan zou ik niet twijfelen over een tegen aanbod: ik neem de baan aan, maar wil dan wel een contract met 1 dag per week minder.
Als ze dan nee zeggen dan kun je ook besluiten dat dit wellicht niet de droombaan is maar dat er wel wat anders op je pad komt.
Solliciteren kun je duidelijk prima :)

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-21 09:03

@karuna, ik vind wel dat het hoort inderdaad. Financieel echt onafhankelijk zijn vind ik belangrijk. Ik kan mijn vaste lasten wel betalen maar ik zou als ik met dit salaris een woning zoek alleen, die nooit kunnen vinden even als voorbeeld.

Het werk gaat dus om de ene week 3 en de andere week 4 dagen. Savonds nog thuis wat werken komt geregeld voor en wordt ook verwacht. Nu trek ik de deur dicht en is het klaar.

@sizzle, dankje wel! Solliciteren lukt inmiddels wel haha, dat is tenminste iets, nu nog werken :+

3 om 4 dagen was wel het minimale, ze hadden liever 4 elke week en eigenlijk nog liever 5.

@vesceron, je hebt wel gelijk hoor. Ik denk echt heel moeilijk. Maar ben gewoon bang om in de proeftijd onderuit te gaan en dan is m'n oude baan weg. Ik vind dat wel weer iets nieuws maar hele tijd ergens wennen vind ik ook wel zwaar. Al is het niet dat ik niet mezelf kan of durf te zijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37231
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Pff, nieuwe baan aannemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 09:07

Mmm heel eerlijk de baan klinkt meer als je moet presteren ook thuis savonds. Als je uit een stresperiode komt lijkt me dat geen ideale baan. Ze wilden al meer uren, het gevaar dat die meer uren er komen maar dan thuis in je vrije tijd is wel vrij reeel.

Ik zelf zou passen en doorzoeken maar minder prestatiedruk.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 09:11

Minder dan 3 dagen wordt inderdaad waarschijnlijk lastig.
Dat thuiswerken kan je echt opbreken als je dat niet gewend bent. Dan moet je echt leren hoe je thuis de mentale deur dicht trekt.
Ik zou in dit geval je gevoel volgen en nu wellicht eerst voor iets gaan waarbij je minder richting overwerk gedwongen wordt.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 09:21

Ik ga mee met Karuna.

Denk je dat je er spijt van gaat krijgen als je het niet doet? Ja? Dan zou ik zeggen doen.
Gaat het een gigantische opluchting zijn als je het niet doet? Ja? Dan zou ik zeggen laat het gaat en zoek rustig verder.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Pff, nieuwe baan aannemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 09:25

Tja ik zou zeggen, je vult nu in hoe het is maar wat nou als dat enorm meevalt? Als je het niet doet dan weet je het niet en misschien onderschat je jezelf wel en kan je het prima aan..

Maargoed, als je zoveel twijfelt is het misschien beter van niet en kan het bedrijf opzoek naar iemand die beter past.

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Pff, nieuwe baan aannemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 09:55

Even een ander geluid:

Ik zou het niet doen.
Als ik tussen de regeltjes doorlees heb ik het idee dat je het ook helemaal niet wilt en dat is geen schande hè! Dat is het mooie van bedenktijd, je mag ook bedenken waarom dit niet de juiste plek is voor jou.

Als je jezelf moet overtuigen waarom je dit wél zou moeten doen, is dit imo niet de juiste baan voor jou. Gezonde spanning is tot daar aan toe, maar het klinkt alsof je straks met grote tegenzin naar je eerste werkdag zou gaan.

                                                                              alles is liefde

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 09:58

Ik zou het niet doen :n ik zie toch een aantal rode vlaggen in je verhaal: jong en commercieel, een minimaal aantal dagen dat hoger is dan je wilt en verplichte activiteiten buiten het werk om.
Ik zou verder kijken naar wat anders: je werk is iets om je lasten te kunnen betalen, maar is niet je einddoel, je wilt immers weer gaan studeren.
Ik zou dan naar iets zoeken met minder prestatie drang, uren die je aanstaan en geen extra verplichtingen...

xPabloBokt

Berichten: 9374
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 09:58

Achterom schreef:
Ik zou het niet doen :n ik zie toch een aantal rode vlaggen in je verhaal: jong en commercieel, een minimaal aantal dagen dat hoger is dan je wilt en verplichte activiteiten buiten het werk om.
Ik zou verder kijken naar wat anders: je werk is iets om je lasten te kunnen betalen, maar is niet je einddoel, je wilt immers weer gaan studeren.
Ik zou dan naar iets zoeken met minder prestatie drang, uren die je aanstaan en geen extra verplichtingen...


Hier ben ik het mee eens :j

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:02

Maak een lijstje met alle voors en tegens op rij naast elkaar, kijk daar nog eens kritisch naar. Zijn alle tegens inderdaad zo tegen en alle zijn alle leuke dingen wel zo leuk, ook voor op de langere termijn. Geld is leuk, financieel onafhankelijk zijn ook, maar is het zaligmakend? Je kunt de baan natuurlijk ook accepteren en na verloop van tijd verder zien. Het is niet zo dat als je de baan aanneemt er niet meer mee kunt stoppen als het toch niet is wat je er van had gehoopt.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 bezoekers