Mijn studie maakt mij ongelukkig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Mijn studie maakt mij ongelukkig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 00:17

Boem daar is valt de bom; mijn studie maakt mij ongelukkig. Stiekem wist ik dit al sinds het eerste jaar, maar goed ik dacht dat het misschien zou komen door de corona crisis en ik had wel verwacht dat het beter zou worden als ik fysiek naar school mocht. Nou nee dus.. Op het moment ben ik tweede jaars hbo communicatie student en voel ik mij dus extreem moedeloos. De studie werkt zonder tentamens, maar met een portfolio en het is de bedoeling dat je je studie als het ware zelf invult met opdrachten. Klinkt voor een student heel aantrekkelijk natuurlijk maar in de praktijk bied dit totaal niks concreets. Desperate ben ik opzoek naar uitdaging en opdrachten die ik kan doen. Op het moment ga ik dan ook maar 1 dag in de week naar school en bestaat de rest van de studie uit bijvoorbeeld het ontwerpen van een poster die ik binnen een uurtje in elkaar geknutseld heb. Er is dan ook geen goed of fout, waardoor ik totaal een richtlijn mis. Zie het niet verkeerd ik ben bezig met twee praktijkopdrachten en heb mij ingeschreven voor 4 verschillende trainingen, maar dit komt gewoon niet van de grond. Als ik op mij heen kijk naar andere hbo studenten heb ik het idee dat iedereen hard aan het leren is en echt iets aan het bereiken is, terwijl ik nu gewoon met twee vingers in mijn neus mijn propedeuse heb behaald. De invulling van mijn week ben ik voor mijn gevoel dan ook volledig kwijt en ik tel de doordeweekse dagen echt af tot het weer weekend is en mijn vrienden weer tijd hebben om af te spreken.
Gelukkig heb ik inmiddels mijn gevoelens uitgesproken naar mijn ouders en ik ben al een zoektocht gestart naar andere hbo opleidingen. Zo is mijn oog gestuit op de opleiding social work en lijkt dit mij wel iets. Ik kan hier in februari starten met een voltijd opleiding en het uitzicht naar deze studie geeft mij weer een beetje motivatie. Toch voel ik enige twijfels; wat nou als ik weer een verkeerde keuze maak en ik nog steeds hele dagen thuis zit? Vorig jaar heb ik mij hier echt mentaal ziek van gevoeld en ik wil me gewoon niet weer zo voelen.. Daarnaast ben ik ook een beetje opzoek naar lotgenootjes die ook halverwege een school gestopt zijn en gestart zijn in een februari start.

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen met jullie ervaringen! Het lucht mij sowieso al op om het zo van mijn af te schrijven :)

LvA1993

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-02-10

Re: Mijn studie maakt mij ongelukkig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 00:26

Ik ben door persoonlijke omstandigheden gestopt tien weken voor het eind van mijn opleiding. Beste keuze geweest! In plaats van in juni, was ik daardoor ik januari pas klaar. Maar zou het zo weer doen. Dit was overigens wel dezelfde opleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 07:39

Wat vervelend, joh. Ik kan me wel voorstellen dat je hier ongelukkig van wordt.

Kun je niet een dagje meelopen met de opleiding Social Work en eens in gesprek gaan met studenten over de manier waarop die opleiding gaat? En heb je al een idee wat je wilt doen als je later groot bent? :P En welke opleiding/ervaring je daarvoor nodig hebt?

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Mijn studie maakt mij ongelukkig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 07:56

Ik ben niet zozeer een lotgenoot. Ik heb wel dezelfde studie gevolgd, maar herken niet zozeer je probleen. Wat had je gehoopt dat er zou komen? En je hebt helemaal geen vakken?

Tatjanaa

Berichten: 2985
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 08:06

stroopkoek schreef:
Boem daar is valt de bom; mijn studie maakt mij ongelukkig…

Gelukkig heb ik inmiddels mijn gevoelens uitgesproken naar mijn ouders en ik ben al een zoektocht gestart naar andere hbo opleidingen.

Vorig jaar heb ik mij hier echt mentaal ziek van gevoeld en ik wil me gewoon niet weer zo voelen..

Een eerlijk besluit naar jezelf toe! Helemaal niets mis mee om erachter te komen dat je iets niet leuk vind en gaat voor je eigen geluk. Daar is helemaal niets mis mee, als schetst onze maatschappij soms anders - the perfect life via socials

[quote=“stroopkoek”] Toch voel ik enige twijfels; wat nou als ik weer een verkeerde keuze maak en ik nog steeds hele dagen thuis zit? [/quote]
Ik ken het gevoel van de verkeerde keus maken. Ik heb 2 keer niet de juiste studie gekozen, 3e heb ik afgemaakt. Toen ik daaraan begon kwam ik in het eerste jaar waarbij ik al 4 jaar had gestudeerd. Ik was ook echt bang dat ik alwéér een foute keus zou maken en deze studie het na een poos het ook niet zou zijn.

Probeer nu zowel via de opleiding zelf als via andere kanalen (Bokt, Facebook) informatie op te doen over de lesvormen. Ook de lesvormen tijdens Corona, aangezien dit momenteel belangrijk is. Probeer nog open dagen mee te pakken, daar kan je ook docenten spreken en vragen naar de lesmethoden van verschillende vakken. Kijk ook naar andere steden waar dezelfde studie wordt aangeboden. De studie kan in stad A heel anders worden vorm gegeven dan in stad B. Een huisgenootje van mij ging om die reden na 1 jaar dezelfde studie doen in Rotterdam. Daar hadden ze een hele andere onderwijsvorm welke beter bij haar paste.

Mocht je communicatie wel leuk vinden kan je dus ook kijken of je dit in een andere stad kan gaan studeren. Daar kan je onderwijsvorm heel anders zijn

Hopelijk kom je er een beetje uit :)

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 09:17

Elin_ schreef:
Ik ben niet zozeer een lotgenoot. Ik heb wel dezelfde studie gevolgd, maar herken niet zozeer je probleen. Wat had je gehoopt dat er zou komen? En je hebt helemaal geen vakken?

Hier hetzelfde, ik herken dit helemaal niet van mijn opleiding. Aan welke hogeschool studeer je, TS?

Ik heb de opleiding zelf aan de HvA gevolgd en daar had je (toen in ieder geval) nog gewoon vakken en tentamens. Daarnaast werkte je ieder blok aan een groepsproject. Als je de inhoud wel interessant vindt, zou je ook eens kunnen kijken of je kunt overstappen naar een andere hogeschool. Je zal misschien een paar vakken in moeten halen, maar het lijkt me dat je ook wel wat vrijstellingen moet kunnen krijgen.

Anoniem

Re: Mijn studie maakt mij ongelukkig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 09:40

Ik ben destijds ook een half jaar voor het einde van mijn eerste HBO studie gestopt en in september daarna begonnen met een volledig nieuwe HBO studie. Beste keuze ooit wat mij betreft, ja doodeng maar bleek precies te zijn wat ik wou en voor het behalen van mijn diploma had ik al diverse werkaanbiedingen en een vast contract ondertekend.

Ik heb destijds wel veel gehad aan gesprekken met mijn slb'er op de eerste opleiding en aan meeloop dagen op andere studies. Maar ik kan mij voorstellen dat die meeloopdagen nu niet zo evident zijn? Heb je een idee welke kant je op wil? Heb je goed contact met je slb'er of desnoods een andere docent van je huidige opleiding waarmee je eens in gesprek kan gaan? Weet je welke manier van studeren wel voor meer motivatie zorgt? Heeft jouw hogeschool de mogelijkheid om ergens anders begeleiding te zoeken voor een loopbaan keuze?

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 10:52

culaccino schreef:
Wat vervelend, joh. Ik kan me wel voorstellen dat je hier ongelukkig van wordt.

Kun je niet een dagje meelopen met de opleiding Social Work en eens in gesprek gaan met studenten over de manier waarop die opleiding gaat? En heb je al een idee wat je wilt doen als je later groot bent? :P En welke opleiding/ervaring je daarvoor nodig hebt?


Als het goed is kan ik binnenkort mee lopen met een student van de opleiding social work, dus daar wacht ik nu nog een beetje op. Ook zou ik mij in kunnen schrijven voor een dag proefstuderen dus ik denk dat ik dit ook nog ga doen.

Wat ik later wil worden is nog een beetje vaag voor mij. Ben er wel achter gekomen dat dit met de maatschappij te maken heeft en niet perse met een marketing kant. Ook vind ik veel praktijkwerk erg leuk, maar dus wel in combinatie met theorie die je vast kunt pakken.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 11:00

xSwanHeart schreef:
Elin_ schreef:
Ik ben niet zozeer een lotgenoot. Ik heb wel dezelfde studie gevolgd, maar herken niet zozeer je probleen. Wat had je gehoopt dat er zou komen? En je hebt helemaal geen vakken?

Hier hetzelfde, ik herken dit helemaal niet van mijn opleiding. Aan welke hogeschool studeer je, TS?

Ik heb de opleiding zelf aan de HvA gevolgd en daar had je (toen in ieder geval) nog gewoon vakken en tentamens. Daarnaast werkte je ieder blok aan een groepsproject. Als je de inhoud wel interessant vindt, zou je ook eens kunnen kijken of je kunt overstappen naar een andere hogeschool. Je zal misschien een paar vakken in moeten halen, maar het lijkt me dat je ook wel wat vrijstellingen moet kunnen krijgen.


Ik studeer aan hogeschool InHolland. Het kan best kloppen dat de meeste van jullie dit niet herkennen het is dan ook pas sinds vorig jaar dat ze dit onderwijs zo gestart zijn. Het gaat dan ook echt om je eigen leerproces en het constant reflecteren op je gemaakte werk. Op zich geen verkeerd concept alleen de uitvoering in de praktijk werkt voor mijn gevoel minder. Ik heb dan ook niet echt het idee dat ik iets leer en ik zit dus soms hele dagen thuis niks te doen. Daarnaast was de opendag waar ik twee jaar geleden ben gaan kijken nog gericht op het oude onderwijs met tentamens etc, waardoor ik al een verkeerd beeld had van de inhoud van de opleiding.

Om met dezelfde opleiding ergens anders verder te gaan zou een optie zijn, omdat ik zo inhoudelijk nog voor mijn gevoel niet veel weet over het vak. Maar toch ben ik er ook een beetje achter gekomen dat het vaak met een marketing doeleinde is, bijvoorbeeld; hoe krijg je meer likes op social media of laten mensen meer reviews achter? Voor mijn gevoel is het nu niet meer dan dat en blijft het ook zo eentonig. Ik zoek dus eigenlijk echt iets nieuws waar ik met een frisse start aan kan beginnen.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Mijn studie maakt mij ongelukkig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 11:18

Ah jammer. Ik heb wel ervaring met een nieuwe module. Dat kregen wij ook in jaar 3. Eerste jaar dat het nieuw ging met (achteraf hebben ze gewijzigd met jaar erna) veel te veel projecten en tegelijkertijd vakken halen, dus zeer stressvol. Dus ik begrijp de frustratie. Jammer dat marketing nu niet meer voelt dan wat je beschrijft, want het is veel breder!

Een test handig om te doen? Beroepskeuze? Voor mij hielp het aanvragen van brochures over de opleidingen. Daardoor heb ik (in een keer, gelukkig) de juist opleiding kunnen kiezen. Ik las de brochure en dacht dit ben ik! Wel kritisch naar de school gekeken. Daar zit zeer veel verschil in. (Dat blijkt nu al wel weer van de opleiding communicatie).

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 11:39

Elin_ schreef:
Ah jammer. Ik heb wel ervaring met een nieuwe module. Dat kregen wij ook in jaar 3. Eerste jaar dat het nieuw ging met (achteraf hebben ze gewijzigd met jaar erna) veel te veel projecten en tegelijkertijd vakken halen, dus zeer stressvol. Dus ik begrijp de frustratie. Jammer dat marketing nu niet meer voelt dan wat je beschrijft, want het is veel breder!

Een test handig om te doen? Beroepskeuze? Voor mij hielp het aanvragen van brochures over de opleidingen. Daardoor heb ik (in een keer, gelukkig) de juist opleiding kunnen kiezen. Ik las de brochure en dacht dit ben ik! Wel kritisch naar de school gekeken. Daar zit zeer veel verschil in. (Dat blijkt nu al wel weer van de opleiding communicatie).


Ja het klonk allemaal zo goed met veel praktijk werk enz, maar het lijkt gewoon niet goed uitgedacht. Marketing is sowieso niet echt iets wat mij interesseert en had eigenlijk verwacht dat het meer ook op een maatschappelijk manier ingezet kon worden (voor het klimaat bijv).

Brochure is misschien wel een goed idee! Wel vind ik de school zelf echt wel heel fijn en ben ook van plan om hier wel te blijven, maar de opleidingsvorm en hoe ik ondersteunt wordt (gewoon geen les hebben :p) frustreert me echt.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 11:47

Tatjanaa schreef:
stroopkoek schreef:
Boem daar is valt de bom; mijn studie maakt mij ongelukkig…

Gelukkig heb ik inmiddels mijn gevoelens uitgesproken naar mijn ouders en ik ben al een zoektocht gestart naar andere hbo opleidingen.

Vorig jaar heb ik mij hier echt mentaal ziek van gevoeld en ik wil me gewoon niet weer zo voelen..

Een eerlijk besluit naar jezelf toe! Helemaal niets mis mee om erachter te komen dat je iets niet leuk vind en gaat voor je eigen geluk. Daar is helemaal niets mis mee, als schetst onze maatschappij soms anders - the perfect life via socials

[quote=“stroopkoek”] Toch voel ik enige twijfels; wat nou als ik weer een verkeerde keuze maak en ik nog steeds hele dagen thuis zit?

Ik ken het gevoel van de verkeerde keus maken. Ik heb 2 keer niet de juiste studie gekozen, 3e heb ik afgemaakt. Toen ik daaraan begon kwam ik in het eerste jaar waarbij ik al 4 jaar had gestudeerd. Ik was ook echt bang dat ik alwéér een foute keus zou maken en deze studie het na een poos het ook niet zou zijn.

Probeer nu zowel via de opleiding zelf als via andere kanalen (Bokt, Facebook) informatie op te doen over de lesvormen. Ook de lesvormen tijdens Corona, aangezien dit momenteel belangrijk is. Probeer nog open dagen mee te pakken, daar kan je ook docenten spreken en vragen naar de lesmethoden van verschillende vakken. Kijk ook naar andere steden waar dezelfde studie wordt aangeboden. De studie kan in stad A heel anders worden vorm gegeven dan in stad B. Een huisgenootje van mij ging om die reden na 1 jaar dezelfde studie doen in Rotterdam. Daar hadden ze een hele andere onderwijsvorm welke beter bij haar paste.

Mocht je communicatie wel leuk vinden kan je dus ook kijken of je dit in een andere stad kan gaan studeren. Daar kan je onderwijsvorm heel anders zijn

Hopelijk kom je er een beetje uit :)[/quote]

Bedankt voor je uitgebreide berichtje! Open dag heb ik toevallig afgelopen zaterdag gevolgd en ik voelde me helemaal opfleuren door het feit dat ik eindelijk ‘echt’ kan gaan studeren. Tijdens deze open dag ben ik bij de pabo en social work langs geweest. Pabo klonk leuk, maar is toch niet iets voor mij en zat er ook erg mee in mijn maag dat ik dan pas volgend jaar september kan starten (ik wil gewoon niet thuis zitten met niks). Social work was ik zoals ik al verwacht had erg enthousiast over en heb ook een docent van daar mijn verhaal uitgelegd. Hij liet mij het rooster zien van een eerstejaars social work student waar dus praktijk en theorie ook echt in samen kwamen. Precies wat ik nu wil eigenlijk! Mijn pijlen zijn dus al gericht op deze opleiding, maar ik moet alleen nog de bevestiging krijgen dat het ook daadwerkelijk leuk is als ik een dag meeloop. Stiekem ook best wel bang dat dit het dus ook niet is en dat ik helemaal geen plan B heb.

Karlijnxxx
Berichten: 1415
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Mijn studie maakt mij ongelukkig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:25

Als je meer houdt van het traditionele onderwijs, waarom probeer je dan niet op de universiteit te komen met je propedeuse? Daar kan je ook marketing of communicatie studeren, dan wel op een meer theoretisch niveau tijdens je bachelor en pas meer praktisch tijdens je master. Let wel op dat communicatie opleiding niet dezelfde content bevat als marketing.
Wil je nog wel communicatie of marketing blijven doen, of zoek je iets anders?