Binnen welke redelijkheid woon/ werkverkeer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Binnen welke redelijkheid woon/ werkverkeer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 18:39

Ik werk als VIG-er in de terminale thuiszorg.
Ik rijd zo'n 3 a 4 keer per week 's avonds om 22.00 uur naar mijn cliënt en 's morgens rond 7.00 uur weer terug naar huis.

Wij zijn afhankelijk van het aanbod cliënten en als er weinig zijn dan heb je weinig te kiezen natuurlijk.
Maar er is nu al tijden een cliënt die letterlijk op 500 meter afstand van mij woont en ik word al die tijd naar Verweggistan gestuurd.
Deze week ook weer, ruim 49 km enkele reis, aan het eind van de week betekent dat gewoon 400 km.
Zeker gezien de huidige benzineprijzen vind ik dit niet grappig meer.

In de CAO staat er niks over, onze situatie is enigszins uniek dus dat staat nergens beschreven.
Ook afspraken uit het verleden zijn allemaal de deur uit door interne verschuivingen.
De laatste (interim) manager vond dat we niet moesten zeuren, onze werkuren waren niet afwijkend dat we eisen konden stellen aan een maximale reisafstand (of tijd) ivm vermoeidheid.

Nou wil ik hem wel eens zien na een nachtdienst :x maar dat terzijde.

Probleem is dat de situatie bij sommige cliënten een hoger/ lager niveau (verpleegkundig/ verzorgende) gewenst is.

Ons gebied is door een fusie 2 jaar geleden aanzienlijk groter geworden en voor mij zijn de reisafstanden niet beter geworden. We hebben nog steeds aanvragen/ cliënten aan de randen van het complete gebied.
Het komt steeds vaker voor dat ik niet meer in een straal 20 km ingezet wordt terwijl daar wel cliënten zijn.

We hebben ook nog eens verschillende plannners die zo'n beetje allemaal 1 dag werken, helpt dus ook niet mee.
En er is een planner die ik niet mag en ik heb een heel sterk voorgevoel dat dit wederzijds is :+

Laatste jaar hebben we een interim manager gehad, die is per april weggegaan. De volgende manager ging na een maand ofzo al ergens anders in de organisatie werken en de huidige manager zit thuis met corona.

Wat ik met dit topic wil? Geen idee, even mijn hoofd leegmaken denk ik.
Ik vind het heerlijk werk, maar ik ben het zat om maar steeds van hot naar her te gaan. Ik ben goed genoeg om maar steeds in te vallen in diverse hospices, maar als ik dan een keer iets wil geven ze niet thuis.
Vooral ook omdat ik dan alsnog word teruggeappt/ gemaild door de niet leuke planner als ik aangeef (bij een andere planner) ergens anders ingezet te willen worden.

Ik ga wel vannacht of iig deze week een mail sturen naar onze manager hierover.
Moet het nog even netjes gaan verwoorden :')

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33788
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Binnen welke redelijkheid woon/ werkverkeer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 18:53

Mij lijkt het dat er meer dan genoeg werk is in de zorg, zeker als je geen benzine vergoed krijgt lijkt het mij niet grappig steeds zover rijden. Misschien toch eens verder kijken?

Ibbel

Berichten: 49115
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Binnen welke redelijkheid woon/ werkverkeer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 19:01

De crux is, dit is geen woon-werkverkeer. Woon-werkverkeer gaat over je reizen van waar je woont naar waar je kantoor is. Daar zijn vaste bedragen voor, afhankelijk van hoe ver weg je woont, met een maximum.

Jouw kilometers zijn 'klantkilometers'. Je bezoekt klanten en die kilometers mogen gewoon volgens de belastingdienstregels vergoed worden à 19 ct per kilometer. En daar zit geen maximum op.

Heeft jouw bedrijf een OR? Ik zou het daar eens neerleggen.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 19:01

We krijgen wel vergoeding, maar dat is bij lange na niet toereikend voor wat ik verbruik en rij.

Probleem is dat ik nergens meer aan de bak kom voor alleen maar nachtzorg, laat staan het aantal contracturen (officieel mag je maar max 24 uur per week nachtdiensten draaien) en mn huidige schaal (ben hoog ingeschaald)

Ik heb dit jaar eigenlijk niet meer gezocht naar vacatures, maar vorig jaar zat er al niet veel tussen.


Net wat Ibbel zegt het is een aantal cent per gereden km. Maar dat is al enige tijd niet meegegroeid met de economie.
OR is inderdaad een goeie, dankjewel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 19:10

Lastig, hoor. Onze woon-werk (huis-kantoor) is inderdaad €0,19/km, maar voor werk op locatie met eigen vervoer krijg ik een hogere kilometervergoeding. Of een bedrijfswagen mee, als die beschikbaar is.

Ik zou inderdaad in gesprek gaan, zowel over de planning als je vergoeding. Je afschrijving van de auto gaat inderdaad ook harder zo. En inderdaad, anders toch eens solliciteren als je niet tevreden bent! Zelfs al ga je er financieel wat op achteruit, misschien levert het je wel minder frustratie en meer vrije tijd op en dat is ook wat waard. :(:)

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 19:11

Maar aan een hoog ingeschaald salaris én hoge reiskosten icm lage vergoeding zou het wellicht de overweging waard zijn om toch een werkgever dichter bij huis te zoeken. Als je netto misschien evenveel overhoudt (om maar niet te spreken van de niet/
-financiële voordelen) bij een andere werkgever, ook al zit je in een lagere schaal.. en ze zitten overal te springen om mensen toch? Ik zou eens in gesprek gaan met een andere partij, al is het alleen maar om een sterkere onderhandelingspositie te hebben naar je huidige WG.

D_akota

Berichten: 663
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 19:21

Moet je dit met je eigen auto doen of het je een auto via de thuiszorg? Anders zou ik toch eens gaan kijken naar een andere baan. Je hoort toch overal dat ze staan te springen om personeel. Misschien is dit nu de kans om ook “ eisen “ te stellen zoals schaal en voorkeur voor bepaalde uren? Kan zijn dat ik het mis heb hoor, ben zelf al sinds 2013 niet meer werkzaam in de zorg (was ook vig-er)

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 19:55

Normaal hoort een VIG-er in schaal 35, maar gezien ons werk schaalde mijn toenmalige teamleidster ons in schaal 40.
Ongeacht wat ik ga doen, ik zak in uren en in bruto/ netto salaris en dat is iets wat ik me niet kan permiteren.

Alles is met eigen auto. Wij rijden enkel vanuit huis naar 1 cliënt. Dat kan dus 3 km zijn, maar in dit geval 49 km (en zelfs meer)

En dit werk vind ik echt ontzettend leuk.
Mijn werkgever en degene met wie we gefuseerd zijn zijn de grootste aanbieders van terminale nachtzorg.

Dat betekent dat als ik dit zelfde werk wil blijven doen, ik in een heel ander gebied moet gaan zoeken en zodoende nog meer kilometers zal maken :')

Wyb_ster

Berichten: 784
Geregistreerd: 22-10-14

Re: Binnen welke redelijkheid woon/ werkverkeer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:03

En over een heel andere boeg, een zuinigere auto? Ik snap dat deze situatie heel vervelend moet zijn. Al kan ik me ook voorstellen dat daarmee het probleem van de afstand, terwijl je weet dat het dichterbij kan, niet weg is.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Binnen welke redelijkheid woon/ werkverkeer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 20:07

Op dit moment niet haalbaar helaas.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:08

Balen zeg, :\ ik snap dat het niet echt heel leuk is als je een client om de hoek kunt krijgen maar in plaats daarvan een heel eind moet gaan rijden. Kun je niet met je collegas onderling ruilen? Al is dat natuurlijk niet heel fijn voor de clienten. Die wennen toch aan hun vaste contact.

Het is natuurlijk redelijk uniek werk wat je doet, zwaar maar dankbaar. _/-\o_ Dat heb je niet zo maar even gevonden. Of je zou zzp er moeten worden en je laten inhuren door partikulieren of instanties. Geen idee of dat eigenlijk bestaat, maar dan heb je zelf soort van controle. Maar ja nee zeggen tegen een hulpvraag zal ook heel moeilijk zijn denk ik. -O-

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:45

Onder welke cao val je?
Onze ambulante woonbegeleiders krijgen 29ct per kilometer zonder maximum. Cao gehandicaptenzorg.
Rechtstreeks naar een cliënt rijden valt niet onder het gewone woon-werk verkeer in principe en kan de organisatie als het goed is gewoon declareren. Tenminste: wij kunnen dat.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Binnen welke redelijkheid woon/ werkverkeer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 21:06

VVT

En nee ZZP-er wil ik niet worden
Zitten mij te veel haken en ogen aan .

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:33

Onali schreef:
VVT

En nee ZZP-er wil ik niet worden
Zitten mij te veel haken en ogen aan .


Kijk dan eens naar artikel 9.2 lid 2a. Daar staat 15 cent per kilometer over de eerste 10 kilometer, daarna 27 cent per kilometer.
Misschien goed om na te vragen waarom dit niet voor jou van toepassing is.

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:47

Onali schreef:
We krijgen wel vergoeding, maar dat is bij lange na niet toereikend voor wat ik verbruik en rij.

Probleem is dat ik nergens meer aan de bak kom voor alleen maar nachtzorg, laat staan het aantal contracturen (officieel mag je maar max 24 uur per week nachtdiensten draaien) en mn huidige schaal (ben hoog ingeschaald)

Ik heb dit jaar eigenlijk niet meer gezocht naar vacatures, maar vorig jaar zat er al niet veel tussen.


Net wat Ibbel zegt het is een aantal cent per gereden km. Maar dat is al enige tijd niet meegegroeid met de economie.
OR is inderdaad een goeie, dankjewel.



Mag ik vragen welke regio je zit. Bij ons krijg je 27 uur pw nacht dienst. en vacatures beschikbaar

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:52

Onali schreef:
We krijgen wel vergoeding, maar dat is bij lange na niet toereikend voor wat ik verbruik en rij.

Probleem is dat ik nergens meer aan de bak kom voor alleen maar nachtzorg, laat staan het aantal contracturen (officieel mag je maar max 24 uur per week nachtdiensten draaien) en mn huidige schaal (ben hoog ingeschaald)

Ik heb dit jaar eigenlijk niet meer gezocht naar vacatures, maar vorig jaar zat er al niet veel tussen.


Net wat Ibbel zegt het is een aantal cent per gereden km. Maar dat is al enige tijd niet meegegroeid met de economie.
OR is inderdaad een goeie, dankjewel.


Ik weet niet waar je woont maar hier in omgeving Utrecht wordt zeker wel alleen nachtdienst gezocht! Dat zijn geen populaire diensten dus als er iemand is die als enige dat wil zijn ze heel blij.
Er worden speciaal vacatures voor uitgeschreven.

OR zou ik ook zeker doen :j

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Binnen welke redelijkheid woon/ werkverkeer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:33

Kun je geen auto van het werk bedingen als je steeds zo ver moet reizen? Ik zie toch regelmatig auto’s van thuiszorgorganisaties rondrijden.