9 tot 5 mentaliteit

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 10:46

ElCamino schreef:
Wij hebben ook een kloksysteem.
Heeft niks met wantrouwen of controle van mensen maken.

Het gaat om veiligheid met name ! Wanneer er een ontruiming is bij ons bij een calamiteit en we staan buiten wordt er adh van de kloklijst afgevinkt wie er buiten staat.
Wanneer er iemand niet is gaat de BHV zoeken. Dat is dus van belang voor degene die "zoek" is maar ook voor de veiligheid van onze BHV-ers.

Tevens klok je hier voor een bezoek aan de dokter/tandarts etc etc, dan weet personeelszaken wie waarom afwezig was en je zet je verlofdagen erin....

Klokken een toppunt van wantrouwen noemen gaat nergens over.... althans, bij een productiebedrijf als het onze niet.


Al het bezoek wordt ook geregistreerd vanuit receptie en zelfs de chauffeurs moeten melden bij expeditie, zodat we precies weten wie er binnen zijn.

Geen productiebedrijf, maar ik ben het er ook niet mee eens dat klokken het toppunt van wanvertrouwen is. In het hoogseizoen maken wij dusdanig lange weken (50 - 60 uur per week en dat geregeld meerdere weken achter elkaar), dat het geen kwestie is van "Oh ik heb vandaag 2 uur overgewerkt, dan werk ik volgende week woensdag 2 uur minder". Dat gaat dus om 10 - 20 overuren per week en als dat niet fatsoenlijk wordt bijgehouden heb ik geen flauw idee hoe veel uren ik heb :+ Dus juist top dat ik precies weet welke uren ik dan terug kan pakken op een rustiger moment en welke uren ik 200 % betaald krijg.
Het is bij ons echt niet dat ze op de minuut (of op het uur, of op de dag) gaan muggenziften, maar vind het toch wel fijn dat er een idee is van hoe veel ik extra heb gewerkt.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 10:47

Tiggs schreef:
Balenciaga schreef:
Wat is daar mis mee?


Ik vind dat echt het toppunt van wantrouwen.


Het is ook bescherming van de medewerker.

Ik ben blij dat we klokken. Het vertrouwen in de medewerker in het bedrijf is juist gigantisch groot maar omdat iedereen zo ontzettend gemotiveerd is, is de kan dat mensen veel te veel werken heel groot. Nu kan ik ook tegen iemand zeggen: neem jij maar een projectje minder.

Geen 9-5 mentaliteit gaat 2 kanten op.
Ik moet er niet aan denken dat ik altijd exact om 8 uur aanwezig zou moeten ziin. Ik vind het echt een heerlijkheid dat ik bij mooi weer tussen de middag rustig 2 uur weg kan zijn naar mijn paard en dan savonds gewoon het werk nog even kan afmaken.

Overigens kun je echt beter door de weeks een dag vrij zijn dan zaterdag. Dan is het tenminste overal lekker rustig.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 10:53

Zoolgangster schreef:
EvaC schreef:
Bij "geen 9-5 mentaliteit" gaan mijn nekharen altijd overeind staan. Vaak houdt het in dat je overuren maakt zonder compensatie en het niet erg vindt om elke seconde van de dag bereikbaar te kunnen zijn voor je werkgever. Ik vind dat een schandalige eis. Overuren verdienen compensatie en bereikbaar zijn kan op de afgesproken uren dat je voor iemand aan het werk bent.

Iedereen werkt voor geld, niet voor z'n plezier en op het moment dat deze eisen gesteld gaan worden moet de werkgever ook gewoon over de brug komen. Je kan van werknemers niet verwachten dat zij net zoveel hart voor de zaak hebben als de werkgever, dat is onrealistisch.

Als ik het op mezelf betrek:
Overuren, prima. Maar daar wil ik wel voor worden betaald.
Bereikbaar tot einde werktijd. Stuur je mij een mail om 17.01 uur? Dan heb je gewoon pech, daar krijg je de volgende dag antwoord op.

Ook mogelijk : je kunt alleen 20 uur per week werken bij een werkgever, maar moet wel 24/7 beschikbaar zijn voor invalwerk.


Oh, god, ja! Zo'n werkgever heb ik dus gehad. Duidelijk aangegeven dat ik absoluut niet meer dan 24 uur per week kan werken omdat ik ook 2 dagen per week de administratie voor ons eigen bedrijf doe. Was bij sollicitatie en ondertekenen contract geen enkel probleem. Tot ik eenmaal een goede 3 maand op weg was en er gevraagd werd of ik niet toch nog per week een dag extra kon komen werken, dan kon ik voor mijn eigen bedrijf toch wel gewoon op zaterdag of zondag aan de slag? How about no?! Daarnaast maakte ik al 6 overuren per week voor die werkgever waar hij me niet voor betaalde. Dan is de rek er voor mij behoorlijk uit hoor. Heb dit uiteraard ook aangegeven, de extra werkdag kon wel betaald worden, maar de overuren niet 8)7

Kitty schreef:
EvaC schreef:
Bij "geen 9-5 mentaliteit" gaan mijn nekharen altijd overeind staan. Vaak houdt het in dat je overuren maakt zonder compensatie en het niet erg vindt om elke seconde van de dag bereikbaar te kunnen zijn voor je werkgever. Ik vind dat een schandalige eis. Overuren verdienen compensatie en bereikbaar zijn kan op de afgesproken uren dat je voor iemand aan het werk bent.

Iedereen werkt voor geld, niet voor z'n plezier en op het moment dat deze eisen gesteld gaan worden moet de werkgever ook gewoon over de brug komen. Je kan van werknemers niet verwachten dat zij net zoveel hart voor de zaak hebben als de werkgever, dat is onrealistisch.

Als ik het op mezelf betrek:
Overuren, prima. Maar daar wil ik wel voor worden betaald.
Bereikbaar tot einde werktijd. Stuur je mij een mail om 17.01 uur? Dan heb je gewoon pech, daar krijg je de volgende dag antwoord op.

Gelukkig denken onze medewerkers er anders over. Er zijn dagen dat ze langer doorwerken, maar daarentegen gaan ze ook soms eerder weg. Ze werken bij ons om geld te verdienen, maar als ze er geen plezier aan beleven heb ik liever dat ze een andere baan zoeken. Werkplezier en goede resultaten gaan bij mij hand in hand.
Ik wil ook geen medewerkers met een 9 tot 5-mentaliteit. Als er werk ligt dat af moet, dan moet dat gebeuren. Maar ze krijgen netjes voor al hun uren betaald en er is ook genoeg ruimte om het werk flexibel in te delen.


Natuurlijk moet je plezier in je werk hebben, maar nog steeds werk je dan niet voor je plezier. Als je de keuze hebt; ga je dan werken of ga je wat leuks doen?

Super fijn dat jij je bedrijf zo hebt kunnen structureren dat de balans tussen werken en vrij nemen goed is. Ik vind ook dat dat zo moet zijn als je van je werknemers vraagt om soms wat langer te blijven. Werk mag nooit je privéleven overheersen.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 11:08

Oh, dan schiet mij ook nog iets te binnen! Ik werkte een tijdje als nachtreceptioniste in een hotel in Rotterdam. Ik werkte 3 nachten per week en had dat een beetje onderschat qua impact op je leven, maar dat terzijde. :')
Werd er opeens de regel ingevoerd dat je naast de nachten die je werkte, 3 nachten als back-up moest staan. Dit hield in dat je tot 's avonds 10u kon worden opgeroepen om te komen werken. Uiteraaaard stond hier geen vergoeding tegenover. Dus, er werd verwacht dat je zonder vergoeding nog ff 3 avonden per week in je agenda blokte. Hierover stond ook niets in onze contracten (0-uren contract) dus heb gevraagd of ze van de pot gerukt waren en de back-up diensten geweigerd.
Kan hier echt nog steeds gefrustreerd om raken, ook al is het ondertussen 2 jaar geleden :+ Maar idioot hoe weinig respect sommige werkgevers hebben voor je privéleven.

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 11:23

Voor mij staat geen 9 tot 5 mentaliteit om net even wat extra flexibiliteit te bieden als het bedrijf het nodig heeft.

In praktijk red ik t prima met mn uren. Soms is er wat loos en dan red ik t even niet en maak ik wat meer uren

Omgekeerd...als er bij mij wat loos is, dan maak ik ook wel eens minder uren.
Daar doet de baas ook niet moeilijk over. :o

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 11:39

''Geen 9 tot 5 mentaliteit" vind ik prima maar dan moet het mij persoonlijk ook iets opleveren, en niet alleen leuk zijn voor de baas z'n portemonnee. Dat kan dan voor mij of betekenen dat er ofwel een direct persoonlijk belang zit bij onbetaald overwerken of dat ik dat graag doe voor een ander, maar dan ook enige flexibiliteit terugverwacht als ik iets nodig heb (en dat hoeft van mij dan nog niet eens 1 op 1 te zijn qua geinvesteerde tijd ook terugkrijgen, daar doe ik niet moeilijk over). Ik zit nu in een vakgebied (academia) waar je het met een strakke 9 tot 5 mentaliteit meestal niet zo ver schopt. Dat vind ik prima want ik vind het geweldig wat ik aan het doen ben en beschouw het als een investering in mijzelf, maar ik wil er niet aan denken hoeveel onbetaalde extra uren ik er aan het eind van de rit een keer heb ingestoken :')

Klokken vind ik prima als er maar geen misbruik van wordt gemaakt ten koste van de werknemer. Ik werkte ooit in de horeca met een kloksysteem, je moest 15 min van tevoren aanwezig zijn en als je tot sluit werkte ook 15-30 minuten wachten op de manager met wie je je sluitdienst had terwijl die een aantal managementstaken deed zodat jullie samen weg konden en er niemand alleen over bleef. Prima, want veiligheidsredenen, maar dat was allemaal in je eigen tijd, je moest eerst uitklokken en dan wachten dus dat was onbetaald. Ik draaide toen zo 4 of 5 sluitdiensten per week dus dat scheelde me toch wat uurtjes aan inkomsten op maandbasis. Toen durfde ik daar niet echt wat van te zeggen maar tegenwoordig zou ik dat echt niet meer doen. Oh, en de meningen zullen er wel over verdeeld zijn maar een niet doorbetaalde pauze op werk is iets wat ik ook niet zo snel meer ga accepteren :=

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 12:38

Flexibiliteit is altijd leuk, zowel van werknemer richting werkgever, als van werkgever richting werknemer. Maar iedere job heeft nu eenmaal zijn eigen karakteristieken en het is niet erg om daar je voorkeur in te hebben. Dus als je graag in een kantoorjob met relatief vaste uren werkt en de weekenden vrij, is daar niets mis mee. Genoeg jobs die daaraan voldoen.
Ik snap die afkeer tegenover die 9 to 5 mentaliteit niet: het is de aard van je job, de aard van je functie, de uren die in je contract afgesproken staan en de uren die je als verloning krijgt uitbetaald. Niks mis mee toch?

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: 9 tot 5 mentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 12:49

Yv_ : ik begin om 08.00 uur officieel.... ik ben er altijd al 07.30 en klok dan in, dat betalen ze ook niet uit.... dat zijn gewoon afspraken, als ik na 16.30 wegga ook niet, tenzij ik gewoon een over uren briefje schrijf.... dan wordt het aangepast....

op kantoor hebben ze "wisselende werktijden" : ergen tussen 07.00 en 09.00 inklokken en ergens tussen 16.00 en 18.00 weer weg, als je einde maand maar gewoon je uren hebt gemaakt....
Ben blij dat er hier dus wel een soort vertrouwen is tussen werkgever en medewerkers en er wordt niet zo moeilijk gedaan...
Dat is gelukkig niet nodig hier, en er werken ook 110-125 man.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 14:24

Ik heb zelf geen 9 tot 5 mentaliteit maar heb er wel problemen mee als de werkgever dit van te voren nadrukkelijk vraagt. Want dat betekent vaak veel meer dan ‘flexibel’ zijn.