Laat studeerders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Laat studeerders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-21 08:04

Door verschillende omstandigheden heb ik nog geen diploma gehaald. Ik zit er toch aan te denken om dit te doen, nu is er deeltijd en voltijd.
In deeltijd zijn er veel studies te vinden maar dit heeft vaak wel wat voeten in de aarde wat betreft passend werk in die richting.
Dus ik zit eraan te denken om toch voltijd te doen, het enige probleem; ik ben ouder dan de gemiddelde student.
Namelijk 25.. dit voelt als een enorme drempel en de leeftijd dat ik dan ben afgestudeerd, 29, voelt ook erg oud :=

Ik vraag me af of het wel verstandig is om zo laat nog te beginnen, alles moet dan nog opgebouwd worden natuurlijk, qua werkervaring.

Kan ook niet gaan studeren en gewoon verder gaan met werken wat opzich ook prima is, al is dit niet in een sector met geweldige kansen voor de toekomst met het oog op automatisering.

Iemand op bokt een soortgelijke ervaring of situatie?


horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Laat studeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 08:06

Ik startte weer met een opleiding op mijn 23e, een zware universitaire opleiding van minstens 6 jaar. Ik heb doorgezet en ga er 7 jaar over doen. Maar ik maak wel mijn droom waar. Zonder die studie was ik ook 29 jaar geworden ;). Ondanks de zware studie heb ik er wel voor gekozen om veel werkervaring op te doen, waarschijnlijk doe ik er daarom een jaartje langer over maar ik sta wel sterker in mijn schoenen als ik klaar ben.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

xPabloBokt

Berichten: 9360
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 08:10

Op het HBO kan dit prima! Ik ben nu bijna 25 en zit in mijn 3e jaar maar ik ben zelfs niet de oudste van mijn jaar. Geloof dat een jaargenoot dit jaar 27 wordt. Een eerstejaars die ik ken is geloof ik inmiddels al 24.

Dus als je het wil, gewoon doen! Ja je zult ook verse schoolverlaters tegen komen maar bij mij ligt de gemiddelde leeftijd zelfs rond de 20 of hoger.

Ik ben zelf nét 28 als ik afstudeer (half jaar studievertraging door omstandigheden). Laat het je niet tegen houden!

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 08:13

Je bent nog hartstikke jong en hebt nog een heel leven voor je!

Ik ben 39 en ben vorig jaar weer gaan studeren (psychologie aan de OU), ik had al wel een andere universitaire bachelor maar wil nu een andere richting in. Veel van mijn studiegenootjes zijn van mijn leeftijd, sommige jonger, sommige stukken ouder.

Het verschilt wel heel erg per studie wat de gemiddelde leeftijd en de spreiding is. Als je veel jonge studiegenoten hebt dan zul je misschien merken dat je zelf net in een andere levensfase zit en op bepaalde punten minder aansluiting vindt. Maar dat hoeft niet erg te zijn en daar moet je je vooral niet door tegen laten houden. En misschien kost het even wat tijd en moeite om weer in een studieritme te komen als je dat een tijd niet gedaan hebt.

thirteenn

Berichten: 2082
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 08:14

Ik vind je niet oud hoor. Toen ik de titel las dacht ik meer aan 30+ :+ ik ben zelf nu op 27 afgestudeerd en heb op een vorige opleiding iemand in mijn klas gehad die in het eerste jaar 30 was. Ik zou zeggen laat het je vooral niet tegenhouden om te doen wat je wilt doen.

All magic comes with a price, dearie

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Laat studeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 08:21

Geen ervaring vanuit student-kant, maar meer vanuit de werkgever-kant.
29 is voor ons echt geen bezwaar als je dan pas na je studie begint met werken, dat is nog steeds harstikke jong. Ik vind het eerder een plus omdat er meer levenservaring is en al werkervaring (ook al is dat in een totaal andere sector).

yvje86

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 08:23

Ik heb vanwege financiële redenen gekozen voor een deeltijd opleiding bedrijfseconomie, maar wel op een school en geen loi oid. Ik heb een huis en dus ook gewoon vaste lasten die betaald moesten worden dus voltijd was geen optie voor mij.

Ben deze zomer afgestudeerd met mijn 35 jaar. Ik was bij lange na niet de oudste van de klas. Denk dat de gemiddelde leeftijd toch wel rond de 40 lag, wat mij betreft een plus aangezien deze mensen erg serieus zijn. Ik zou zelf er niet aan moeten denken om in zo'n voltijd klas te komen met pubers, heb namelijk eens een aantal lessen ingehaald in een voltijdklas maar daar was ik snel van genezen.

mysa

Berichten: 10440
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 08:23

Gewoon doen. Mijn zoon is 26 en dan nu wel derdejaars maar begon dus op zijn 23e (hbo) Er zijn er meer van zijn leeftijd in die jaargang.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-21 08:40

yvje86 schreef:
Ik heb vanwege financiële redenen gekozen voor een deeltijd opleiding bedrijfseconomie, maar wel op een school en geen loi oid. Ik heb een huis en dus ook gewoon vaste lasten die betaald moesten worden dus voltijd was geen optie voor mij.

Ben deze zomer afgestudeerd met mijn 35 jaar. Ik was bij lange na niet de oudste van de klas. Denk dat de gemiddelde leeftijd toch wel rond de 40 lag, wat mij betreft een plus aangezien deze mensen erg serieus zijn. Ik zou zelf er niet aan moeten denken om in zo'n voltijd klas te komen met pubers, heb namelijk eens een aantal lessen ingehaald in een voltijdklas maar daar was ik snel van genezen.

Ja was het echt zo erg? Neem aan dat zij er ook zitten om te leren..?

Verder vooral veel positieve reacties, echt super fijn en bemoedigend om te lezen <3

La_Lune

Berichten: 426
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 08:41

Laat je vooral niet tegenhouden door je leeftijd! In mijn (hbo) studie waren in jaar 1 de meeste studenten rond de 20/22, maar er zaten ook genoeg studenten van rond de 25 en die gaan ook gewoon nog lekker mee met de groep. In mijn ervaring wordt er niet echt op leeftijd gelet. Zeker niet als je nog in de 20 bent.

Blijgeestig
Berichten: 172
Geregistreerd: 20-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 08:45

Ik vind het grappig dat je jezelf oud noemt hihi. Het ligt natuurlijk aan de studie, maar het is niet gek om 25 in het eerste jaar te zijn. De gemiddelde leeftijd in het eerste jaar is niet 18. Bij was dat 21. Zat mensen van 23, 24, 25 of 26 op de studie :) succes !

jeetje77

Berichten: 3450
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 08:46

Ik ben op mijn 29e nog begonnen met de HBO-v, was 34 toen ik klaar was. Ben wel bewust iets gaan doen waarbij ik niet op mijn 25 al een carrière in had moeten maken. En opleiding waarbij mijn leeftijd/levenservaring ook gewoon een voordeel kon zijn.

Verder heb ik me tijdens mijn opleiding nooit oud gevoeld. Zat in groep met allemaal herintreders, zij instromers enz. Was een middenmaatje qua leeftijd zelfs.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-21 09:49

@jeetje77, dat lijkt me ook een studie waarin het handig is om al wat meer levenservaring te hebben. Ook tegenover cliënten.

@lalune, blijgeestig, die leeftijden vallen mij heel erg mee. Zat echt richting de 17/18 te denken!

Studeerden jullie ook allemaal voltijd?

yvje86

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 09:52

Biks2 schreef:
yvje86 schreef:
Ik heb vanwege financiële redenen gekozen voor een deeltijd opleiding bedrijfseconomie, maar wel op een school en geen loi oid. Ik heb een huis en dus ook gewoon vaste lasten die betaald moesten worden dus voltijd was geen optie voor mij.

Ben deze zomer afgestudeerd met mijn 35 jaar. Ik was bij lange na niet de oudste van de klas. Denk dat de gemiddelde leeftijd toch wel rond de 40 lag, wat mij betreft een plus aangezien deze mensen erg serieus zijn. Ik zou zelf er niet aan moeten denken om in zo'n voltijd klas te komen met pubers, heb namelijk eens een aantal lessen ingehaald in een voltijdklas maar daar was ik snel van genezen.

Ja was het echt zo erg? Neem aan dat zij er ook zitten om te leren..?

Verder vooral veel positieve reacties, echt super fijn en bemoedigend om te lezen <3


Ja het was echt zo erg. Steeds geroezemoes en geklets onderling en spelletjes op hun laptops spelen. Te laat komen, ongeïnteresseerd gedrag.
En dan heb ik 'maar' 3 lessen bij moeten wonen.

Levita

Berichten: 1413
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Laat studeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:03

Ik ben met 36 jaar begonnen aan mijn 2e HBO studie. Ik wilde altijd dierfysiotherapeut worden en daarvoor moet je eerst voor humaan studeren. Dus met 36 jaar begonnen aan fysiotherapie en hopelijk over een paar maanden klaar en dan ben ik 41. En dan nog 2,5 jaar dierfysiotherapie :D

#NeverforgetLevita 04-07-1993 - 27-10-2017
#NeverforgetZaza 28-04-2004 - 06-11-2020
Ruiterfysiotherapeut omgeving Arnhem
Houding en zit instructie met Joker
www.reflectfysiotherapie.nl

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Laat studeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:06

Ik zou me er niet al te druk over maken! Ik studeer nu zelf nog, en ben vrijwel altijd een van de jongsten in mijn jaar; een heel groot deel (zo niet het merendeel) is tussen de 25 en de 30 jaar.

Vergeet niet dat veel buitenlandse studenten ook pas later aan hun studie beginnen. :)

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Laat studeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:09

Ik ben 25 bijna 26 en dit jaar weer gaan studeren. Ik was er erg bang voor maar er zitten gelukkig maar 20 jarigen in de klas. Oudste is zelfs 33 al. Vind het zelfs leuker dan verwacht!

https://www.instagram.com/zomora.horses/
They don't judge, gossip or lie. Horses, our true friends. He might only be here for a part of your life, but for him you are his whole life :+:

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:10

Je hebt nog heel lang te gaan voordat je met pensioen mag, dus wat dat betreft ben je nog hartstikke jong! Ik zou je dus zeker niet laten afschrikken door je leeftijd om een studie te doen.
Wel zou ik goed nadenken of je dit voltijd of deeltijd wil gaan doen. Het ligt denk ik een beetje aan de studie in hoeverre je tussen de pubers komt te zitten als je voltijd gaat doen. Ik studeer momenteel hbo social work (laatste jaar) en ben bijna 25. Stel ik was de studie nu begonnen, dan zou ik denk ik deeltijd gaan doen. Ik merkte in het eerste jaar al een flink leeftijdsverschil (en dus verschil in ontwikkeling) tussen mezelf en jongere studenten en toen was ik 21/22. Het voelde soms net alsof ik op de middelbare school zat. Hier werd vanuit de studie ook op ingespeeld.. zo moesten we bijvoorbeeld 2 uur per week huiswerk maken in de klas, wat ik zelf echt niet oké vond :P
Ik denk dat het met een specifiekere studie die niet wordt gekozen als je niet weet wat je wil gaan doen, het dan al heel anders is met leeftijden. Social work, verpleegkunde etc wordt best veel gekozen wanneer men niet weet wat ze willen.. Daardoor dus ook veel ongemotiveerde studenten die uiteindelijk afvallen in het eerste jaar.

Doedatje
Berichten: 620
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:12

Ik doe hbo-v en in het eerste jaar zat ik ook met iemand van 25 in klas, terwijl de rest 18 was, maar dat gaf geen problemen. Ze paste er heel goed tussen. Nu zit ik in het laatste jaar en zit ik met mensen van 30+ in de klas wat ook geen probleem is. Leeftijd maakt niet zoveel meer uit, want er is altijd 1 gemeenschappelijke deler.

Een vriendin doet vastgoed en makelaardij en zij was een uitzondering met haar 18 jaar. Iedereen was 20+ in het eerste jaar, dus het ligt er ook nog aan welke opleiding je gaat doen.

Paletti-Anouk-Hugo-Bente

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:16

Altijd doen, je bent nooit 'te oud' om te leren, je bent pas (!) 29 als je klaar bent. Draai het eens om, je hebt waarschijnlijk nog een lange werkcarrière voor je. Waarin je dus nog heel lang profijt hebben van deze keus.

heb vertrouwen, houd moed

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Laat studeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:37

Ik heb de keuze ook gemaakt. Dit schooljaar begonnen met een particuliere hbo deeltijd opleiding. Ik ben 25 en 29 als ik klaar ben. Er zitten ook vrouwen van 40/45. Je bent nooit te oud om te leren ts, doen!!

SnuitjeLove
Berichten: 1071
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:49

Ik ben vorig jaar begonnen aan Social Work voltijd op HBO, zit nu in het tweede jaar en word dit schoolnaar 26, ben 28 als ik het zonder vertraging afmaak.
Ik had in het eerste jaar ook 17/18jarige in mijn klas maar merkte daar weinig aan. Het waren alle redelijke serieuze studenten wat wellicht ook aan de richting ligt. Je moet namelijk goed zelfrefelcteren voor deze opleiding. Had ook wel een paar van 23+ ertussen zitten. Heb mij nooit oud gevoeld.

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Laat studeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:52

Ik ben 20,mijn beste vriendin (leren kennen op de opleiding) begon met de opleiding toen ze 28 was. Lekker doen dus!

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-21 13:39

Wisselende verhalen maar veelal positief.

Ik heb volgende maand open dagen waar ik ook de sfeer kan gaan proeven. Deeltijd lijkt me wel fijner, maar misschien niet te doen qua relevant werk en je krijgt dan geen lening, dus daar twijfel ik nog over. Word je trouwens aangenomen zonder werkervaring onder de functie student deeltijd? (Lijkt me voor een werkgever niet heel interessant?).

Grootste bezwaren die ik had, is dat je als 29e jarige starter misschien veel vragen krijgt op sollicitaties of niet interessant bent.. Maar dat valt mee las ik.

Ervaringen met jongere studenten zijn wisselend lees ik, maar zal ook aan je eigen instelling liggen denk ik..

Anoniem

Re: Laat studeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 13:48

Ik ben op mijn 23e begonnen, klasgenoten waren 17-18. Ik merk wel dat het wat lastiger is om aansluiting te vinden maar de mensen waar ik een klik mee heb zijn over het algemeen wel de serieuze studenten.
Het verschil in motivatie is waar ik het meeste tegenaan loop, maar het grootste deel waarbij ik moet samenwerken heb ik nu gehad.
Ik ben 29 als ik afstudeer.

Ik zou zeggen doen! Waarschijnlijk krijg je spijt als je het niet doet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 53 bezoekers