Wie lukt het studeren ook niet meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Wie lukt het studeren ook niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-21 18:46

Hoi Bokkers!

Zoals de titel zegt, wie lukt het studeren ook niet meer?

Ik ben in 2019 begonnen met Social work. Echter brak natuurlijk corona uit. Nou had ik het grootste deel van het jaar al afgerond en kon ik goed meekomen.

Helaas op 1 verslag na, niet mijn P behaald.

Maar goed, kon m nog halen in jaar 2.

Jaar 2 in november uitgevallen qua lessen, toetsen en samenwerking dingen.

Het thuis leren lukte me niet meer en mijn hoofd stopte er compleet mee.
Ik liep nog wel stage, maar kwam erachter dat ik dus echt geen hulpverlener ben. Besloten om mijn P proberen te halen en dan verder te kijken.

Helaas na (teveel imo) pogingen nog steeds niet gehaald.

Wel had ik besloten om een nieuwe studie te starten in 2021. Dit werd Toegepaste psychologie.
In theorie vrij veel overlap, alleen dan veel meer theoretisch en minder hulpverlener zijn. Daarnaast loop je pas in het 3e jaar stage, dus dat vind ik ook erg prettig.

Ik was helemaal blij om weer te mogen starten met school, een nieuwe studie, nieuwe klas en een nieuwe school.

Ondanks ik heel veel overlappende vakken/toetsen/ boeken heb, kan ik geen vrijstelling aanvragen. Dit had te maken met de ECs.

Maar god, wat valt me dit zwaar tegen zeg. Ik vind het hele schoolse niet leuk meer. De opleiding en stof vind ik rete interessant, maar alles eromheen gewoon niet.

Omgaan met klasgenootjes vond ik niks aan, het reizen vind ik zwaarder vallen dan dat ik van te voren had verwacht, de lessen waren imo erg veel herhaling, maar toch had ik het idee dat ik gigantisch achterliep.

Ik heb hierover een gesprek gehad met mijn SLBer maar voor mijn gevoel werd ik niet begrepen en werd er niet lekker meegedacht.

Dus ik heb besloten om de stekker eruit te trekken.

Het lukt me gewoon niet meer.

Gelukkig mag ik bij mijn werk blijven en kan ik daar uurtjes maken.
Dit is een supermarkt waar ik eigenlijk best blij ben.

Nu heb ik daar aangegeven dat ik dus (tijdelijk?) gestopt ben met studeren en kwam een van mijn leidinggevenden aanzetten met het idee of ik niet eventueel intern opgeleid zou willen worden en dan een BBL zou willen doen.

Ik heb hier even een weekend overna gedacht en heb voorzichtig ja gezegd.

Dit zou dan vanaf februari zijn en dan kan ik nu eventjes alles op een rijtje zetten om weer rust in mijn hoofd te creëren.

Echter vind ik het wel een hele stap. Ik ga van 2 (onafgemaakte) HBO opleidingen dus nu naar BBL mbo niveau 4.

Het is mij namelijk altijd vermeld dat ik perse een (HBO) diploma op zak moest hebben, wou ik ergens goed terecht komen en verdienen. En eigenlijk, heel stiekem voelt het nu een beetje als falen.
Ik heb altijd mezelf willen bewijzen en aantonen dat ik goed kon meedraaien op HBO niveau.

Maar helaas loopt het niet precies zoals ik in gedachten had.

Gelukkig heb ik inmiddels wel steun van m'n moeder gekregen en staat mijn ontzettend lieve vriend dik achter me en is hij blij voor me dat ik mezelf nu op deze manier kan gaan ontwikkelen.

Sorry voor het lange verhaal _O-

Zijn er mensen die zich een beetje in mijn verhaal kunnen vinden? Of eventueel tips oid hebben?


chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Wie lukt het studeren ook niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 19:12

Leg je neer bij het 'faal' gevoel. Over 10 jaar gaat echt niemand meer vragen welke studies je allemaal gedaan hebt. Doe wat goed voelt en waar je gelukkig bij bent, dat is mijn tip.

Heeft de opleiding doorgroeimogelijkheden en kan je leidinggevenden/managing dingen doen, doe dat en vanuit daar groei je weer verder. Eventueel uit de retail als je dat wil. Maar laat het'help ik faal als ik niet HBO doe' los. (Het is moeilijk I know!)

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 19:17

De meest succesvolle mensen hebben niet eens een afgeronde opleiding...

Wil je ergens solliciteren bij bepaalde bedrijven is een papier wel nodig, maar goed verdienen kun je ook zonder papier.

https://www.facebook.com/horsemanshipZeeland
´I pretty much do what I want too much, don´t I?` :Z

Kairos
Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 19:29

Heel eerlijk, ik zou zeggen gewoon doen als je je op je plek voelt in de supermarkt. Je moet het ook niet als falen zien, als je manager er geen vertrouwen in heeft, zouden ze je écht geen opleiding aanbieden (ik spreek uit ervaring, maar daar zijn ze uiteindelijk wel op terug gekomen. Ik had alleen zoiets van ''nu wil ik niet meer,'' toen ze het aanboden, dus ik zit nu in het 1e jaar SW na een tussenjaar en een gestopte opleiding). Vaak kun je bij de interne opleidingen als je eenmaal MBO4 tot Teamleider hebt gedaan, ook daarna nog een HBO volgen tot (assistent)-supermarktmanager, als je daar na de MBO nog behoefte aan hebt. Bij mij in het filiaal zijn er ook meerdere mensen heel blij met hun interne opleiding, is absoluut niets mis mee. :)

~ The comeback is always stronger than the setback ~

belle_boef

Berichten: 10727
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 19:31

Joh, lekker je mbo papiertje halen. Daarna kan je altijd doorleren. En als je perse een hbo papiertje wil. Ga nu lekker werken, tot rust komen een een werkend leren hbo opleiding doen die bij je past of toch weer voltijd als je weer energie er voor hebt.

Je goed voelen is echt belangrijker dan een papiertje. Al is geen papiertje in deze tijd geen probleem maar helemaal niks is ook niet veel.

Eloya

Berichten: 5186
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Wie lukt het studeren ook niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 19:36

Ik ben van hbo naar mbo verpleegkunde gegaan. En dit gaf eerst e het faal gevoel maar daarna zoveel rust. En nu ben ik precies waar ik had willen zijn. Psychiatrisch verpleegkundige in de acute psychiatrie.

Iets wat ik met hbo waarschijnlijk niet meteen had gehaald omdat de opleiding minder praktisch is opgesteld.

En vanaf hier kan ik mij weer verder ontwikkelen als ik zou willen.

Ik zie zoveel collega's op latere leeftijd nog hun hbo papier halen en niemand kijkt daar vreemd van op :)

Dus als jij je prettig voelt in de supermarkt lekker de bbl gaan doen! Pak even die rust. Papiertje en dan kan je altijd nog verder kijken.

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

Lisa_22
Berichten: 337
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 19:41

Ik heb zelf geen ervaring met dat gevoel maar heb het veel om mij heen zien gebeuren, telkens met veel succes. Vrienden die erachter kwamen dat ze gewoon maar zijn doorgestroomd naar het niveau passend bij de vooropleiding omdat dat "zo hoorde", maar die er vervolgens achter kwamen dat dat helemaal niet bij ze paste. Ze hebben een stapje terug gedaan, vonden het moeilijk om toe te geven, maar zijn nu zo blij met wat ze nu doen! Dat is echt goud waard!

Ik zou dus proberen om dat gevoel van falen naast je neer te leggen, genieten van de nieuwe uitdaging.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-21 10:21

Dankjulliewel voor het reageren!

Het gevoel van falen is inmiddels ook al een stukje minder, al moet ik wel toegeven dat het nog wel vrij gek voelt.

Het 'grappige' is dus dat mijn vriend exact hetzelfde heeft.
Hij is nu ook ingestroomd bij een werkgever en heeft ook een interne opleiding gekregen en is heel blij met z'n plek.

Dus ik hoop dat ik net zoiets kan krijgen zoals hij dat heeft.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 10:50

Ik zou ook proberen om het ‘faal’-gevoel los te laten, hoe moeilijk dat ook is. Ik ging na het behalen van mijn vwo-diploma naar het hbo en daar vonden mensen ook wat van, maar de manier van leren op het hbo sprak mij veel meer aan. Voor jou werkt het leren in de praktijk op een plek waar je je fijn voelt misschien wel veel beter dan in een schoolse setting. Moet je die kans dan maar laten schieten omdat je theoretisch gezien een hbo-studie zou kunnen volgen? Ik heb ook een aantal verkeerde studiekeuzes gemaakt en zit nu in het laatste jaar van de opleiding die ik helemaal geweldig vind. Als ik direct naar mijn gevoel had geluisterd en me minder aangetrokken had van de mening van anderen, dan was ik hier misschien wel meteen terecht gekomen. Volg alsjeblieft je gevoel, ga doen wat jij leuk vindt en probeer je eigen dromen na te jagen. Zoals al eerder werd geopperd gaat straks niemand meer vragen welke opleiding je precies gevolgd hebt en al zouden ze het vragen?! Het is niet iets om je voor te schamen. Een mbo-diploma is niet minder waard dan een hbo-diploma als het je brengt waar je gelukkig van wordt. Het enige wat je nu ‘hoort’ te doen is voor jezelf kiezen en voor je eigen toekomst.

Heel veel succes met het maken van de (definitieve) keuze. :)

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 11:11

Dat HBO-papiertje is soms over-rated. Ik had het behaald maar heb daarna eerst eens 3 jaar in MBO-functie gewerkt voor de praktische basis-vaardigheden en het zelfvertrouwen die nodig zijn om te kunnen functioneren in mijn veld.

Mensen zijn geen eenheidsworst maar toch proberen we ze daar in te proppen met ons schoolsysteem. Wat mij betreft is het schoolsysteem in veel gevallen datgene dat faalt, niet de individuele student.

Een slim iemand in mijn omgeving zei laatst "maak veel plezier, dan komt succes vanzelf". Ik denk dat daar een kern van waarheid in zit. Dus:veel plezier met het maken van je keuze.

akishino
Berichten: 1870
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 11:18

Eigenlijk best erg dat er zo veel mensen een gevoel van falen hebben als ze geen hbo of uni diploma hebben. Jij bent namelijk niet de enige met dit gevoel TS, ik hoor dit tegenwoordig zo vaak!
Als jij gelukkig bent met je werk en/of opleiding, wat maakt het dan uit welk niveau opleiding je wel (of niet) hebt gevolgd. Zo denk ik er tenminste over :o En dat is wat ik mijn kinderen ook mee geef.

HOOP is een klein lichtje in je hart, dat vandaag MOED geeft en morgen KRACHT

Amado7Jarig

Berichten: 10725
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Wie lukt het studeren ook niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 11:21

Nee hoor TS. Ik dacht altijd: je moet werken waar je hart ligt. Salaris is handig en heb je soms nodig maar met een mbo diploma verdien je ook prima en als je dan werk heb wat je leuk vind, wat is er dan mis met een mbo diploma ? :)

Niet perfect is ook goed

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Wie lukt het studeren ook niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 12:59

Goh, tegen mij is dat ook altijd gezegd dat ik een hoge opleiding moest behalen om goed mijn brood te kunnen verdienen etc. Ik heb veel tegenwind gekregen toen ik voor mezelf koos en een "lagere" opleiding ging doen. Ben daarna overigens wel nog naar de universiteit gegaan (deels ook van moeten). En eerlijk? ik doe mijn werk graag, ik heb een richting gevolgd die bij me past en ik vind het werk fijn (heb ook altijd werk gehad dat aansloot bij mijn diploma), maar ik heb er ook veel voor opgegeven, waaronder ook mijn gezondheid. Ik zou als ik nu opnieuw zou kunnen beginnen vermoed ik logwel iets doen in dezelfde richting als nu, maar een minder hoog niveau zodat ik mijn grenzen beter zou kunnen bewaken.
Je moet nog lang genoeg gaan werken. Ik zou zeggen: doe vooral iets wat je graag doet, ongeacht het niveau of diploma. Ok, misschien verdient dat minder, maar geld is imo echt niet alles. Voor mezelf verdien ik liever minder met iets wat ik leuk vind dan meer met iets wat me niet ligt of waar er een slechte sfeer is of ik mezelf totaal mee uitput.

Het is geen falen. Het is gewoon kijken naar wat jij nu op dit momentnodige hebt en aankan. Misschien lukt het nu niet om die studie op HBO af te maken (het is ook gewoon erg vervelend geweest met corona!) en heb je er later wel de mentale ruimte voor als je dat dan nog steeds wil. Het is alleen maar goed dat je nu luistert naar je gevoel. Dat is ook een stukje zelfreflectie, jezelf leren kennen etc... Belangrijke vaardigheden voor een (toegepaste) psycholoog / social worker

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wie lukt het studeren ook niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 13:13

Je moet doen waar je gelukkig van wordt. Een geweldige kans krijg je van je werkplek! Grijp die aan, kom tot rust vanwege dat “ schoolse gevoel” leer en werk tegelijk. Later kun je zeker nog doorleren als je perse dat HBO papiertje zou willen hebben.

Ik momenteel bezig met een MBO4 opleiding en heel blij met mijn carrière switch tot nu toe. Wie weet ga nog wel doorleren op HBO niveau, maar eerst maar eens dit papiertje halen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wie lukt het studeren ook niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 13:45

Er is helemaal niks mis met mbo. Ik merk dat dat steeds meer de tendens lijkt te zijn, maar onze maatschappij draait nog steeds vooral op mbo’ers en daar is een schreeuwend tekort aan.
Op een BBL is de manier van leren heel anders en misschien past dat beter bij je.
Als hbo je 2x niet is gelukt lijkt het me juist heel verstandig om mbo te gaan doen, je krijgt meer zelfvertrouwen en voldoening van iets wat je goed lukt ipv iets wat je steeds net niet lukt.
Daarnaast kun je altijd hierna nog hbo doen als je dat tegen die tijd alsnog zou willen.

[o]

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Wie lukt het studeren ook niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-21 15:33

Ik heb in het verleden ook wel eens mbo gedaan, maar dat vond ik destijds niet uitdagend genoeg.

Al zou dat best kunnen komen door de opleidingen hoor.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Wie lukt het studeren ook niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 20:07

In 2015 maakte ik dit topic aan Badeendje @ [STW] Overstap wo naar hbo

Ik ben destijds ook gestopt, van wo naar hbo gegaan, en dat was de beste keuze ooit. Na m'n hbo weer begonnen aan de uni voor de extra verdieping, maar nu ik wat jaartjes ouder ben kan ik het allemaal wat beter overzien dan destijds. Gewoon doen, je kunt altijd nog doorstromen!

Elk bad heeft er eendje.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 77 bezoekers