6 maand of langer naar Canada?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

6 maand of langer naar Canada?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-21 16:23

Hoi bokkers!

Ik ben erover aan het nadenken om volgend jaar 6 maand (of misschien langer) naar Canada te gaan; vooral om daar op een ranch te werken en van het leven te proeven!
Ik studeer komend jaar hopelijk af als dierenarts assistent en zou dan liefst in september 2022 vertrekken. Nu om een beetje een beeld te krijgen of dit een realistisch idee was vroeg ik mij af aan welke kosten ik zo al moet denken?

Ik weet dat Canada speciale visa heeft voor jongeren waarmee je een jaar kan werken maar dat er hier maar een beperkt aantal van vergeven worden (de prijs hiervan heb ik nog niet kunnen vinden?). Ook heb ik de site Workaway al gevonden; ik zou willen gaan werken voor kost en inwoon en zou er dus niets aan moeten verdienen! Het gaat mij puur om de ervaring.

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden (gewoon maar ook qua kosten)?

Everything will be alright.


Wilkje
Berichten: 102
Geregistreerd: 20-08-07
Woonplaats: Zuidelijk Flevoland

Re: 6 maand of langer naar Canada?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 16:51

Onze zoon gaat dit jaar nog naar Canada om te werken in de landbouw. Hij verwacht nu ieder moment z'n visum en vertrekt dan gelijk. Hij regelt alles via visa4you. Prettig bedrijf met een vast contactpersoon. Zij regelen alles voor je.

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:46

Ik heb dit gedaan na mijn studie diergeneeskunde. Je kan je aanmelden voor de facebookgroep Canada iec en dan nog iets. Dat zijn groepen voor de werkvisums.

Of als je Googled op iec Canada vind je ook een hoop.

Via workaway kan je wel baantjes vinden, maar je mag niet werken zonder visum. Ook geen vrijwilligerswerk. Doe je dat toch, dan wordt je zonder pardon teruggestuurd, ik heb het zien gebeuren bij andere Nederlanders.

Qua kosten weet ik het niet meer en verder had ik geen kosten, want ik bleef bij vrienden.

Als je meer vragen hebt, stel ze gerust.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

JudithO

Berichten: 7054
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:47

Voor zoiets moet je een working holiday visum hebben. Dat is heel goed zelf te doen, via een instantie is echt niet nodig. De kosten zijn niet heel hoog, hoeveel precies weet ik zo even niet meer. Als je vragen hebt over het proces mag je me altijd even een berichtje sturen.

Of je geld verdiend met je werk is niet relevant, werken is werken en dus moet je een visum hebben.
De WHP heeft inderdaad een beperkt aantal plaatsen per jaar, maar als je er gewoon direct bij openen van de pool bij bent is de kans bijna 100% dat je ingeloot wordt.

Workaway is inderdaad een goede optie voor het vinden van een geschikt adres.
Weet je al in welk deel van Canada je wilt gaan zitten?

Verdere kosten hangen echt helemaal af van waar je precies gaat werken. Sommige plekken laten je mee-eten met het gezin, op andere plekken moet je het zelf regelen. Houd er rekening mee dat boodschappen in Canada erg duur zijn, dat op alle producten nog de BTW komt bij het afrekenen, en dat een rijbewijs echt een noodzaak is. Wat betreft dat rijbewijs, regel even een internationaal rijbewijs bij de ANWB vlak voor je gaat. Dat is een soort vertaling van je rijbewijs.

Ik zie dat je 21 bent, een auto huren kan dan erg lastig zijn vanwege je leeftijd. Veel bedrijven verhuren niet aan mensen onder de 24 (of 25?). Bedrijven die dat wel doen rekenen een hoger bedrag vanwege hogere verzekeringskosten.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 18:29

Leuk dat je dit wilt doen! Ik ben op mijn 18e voor het eerst naar Canada gegaan om op ranches te werken en het was de beste keuze van m’n leven.
Veel geleerd en vooral heel veel plezier gehad. Veel contacten opgebouwd, probeer jaarlijks terug te gaan (althans, als Corona niet in de weg zit) en wil uiteindelijk zelfs graag emigreren.

Om legaal te kunnen werken heb je inderdaad een visum nodig. Een WHV is relatief makkelijk en goedkoop te krijgen. Het kost wel veel tijd om alle documenten bij elkaar te krijgen en tegenwoordig is het inderdaad een loting, maar volgens mij is die loting voor Nederlanders redelijk te doen (in sommige landen is de kans ontzettend klein).
De regels zijn trouwens wat vaag wat betreft vrijwilligerswerk op ranches. Officieel schijnt het te zijn dat je op 3 verschillende boerderijen voor 1 maand per keer (dus Max 3 maanden in totaal) op boerderijen vrijwilligerswerk mag doen zonder een werk visum. Maar niet iedereen van de Canadese douane is het hiermee eens/ hiervan op de hoogte of zegt weer wat anders. Dus dat zou ik zeker niet proberen om dit zo tegen de douane te zeggen. Ik ken iemand die dit wel heeft gedaan en dit ook zo tegen de douane heeft gezegd en zij is doorgelaten. Maar heb ook vaak zat gehoord dat mensen worden terug gestuurd wanneer ze het woord “work/ “farm or ranch”/ “volunteer” of iets hebben genoemd. Dus beter het zekere voor het onzekere nemen.

Qua kosten moet je een bepaald bedrag op je rekening hebben om de eerste maanden jezelf te kunnen onderhouden. Ik dacht dat dit 1000 euro/ dollar was? Weet ik niet meer precies. Ik heb zelf niet heel veel geld nodig gehad. Ik werkte tegen kost en inwoning en kon daarnaast geld verdienen bij de plaatselijke koeien veiling. Op sommige boerderijen krijg je ook wel betaald. Dus het ligt er echt een beetje aan wat je gaat doen (of je betaald krijgt) en hoeveel je wil uitgeven. Wil je veel uitjes doen en/of veel kopen, dan heb je vanzelfsprekend meer geld nodig dan wanneer je dit niet wilt. Het is natuurlijk wel leuk om wat te hebben om Canada echt te kunnen zien. Denk aan rodeo, ijshockey, pow wow, natuurparken etc.

Behalve de praktische zaken is het belangrijk om te beseffen dat het grote deel van Canada extreem weer kent. Hiermee bedoel ik (redelijk) warme zomers maar vooral ook hele koude winters. Op de plek waar ik zat (saskatchewan) heb ik -40 met gevoelstemp van -49 meegemaakt. Daarnaast kan het in de winter erg glad zijn waardoor paardrijden soms vrijwel onmogelijk is. Je weet gewoon nooit wat het weer doet. Zo kan het in april +30 zijn maar ook net zo goed -20. Je weet het niet :D
Ik zie dat je in september zou willen vertrekken. Dan kom je wel in een leuk seizoen terecht mocht je op een cattle ranch willen werken. Tegen die tijd (iets later nog, richting oktober) gaan de koeien weer richting huis of naar de stockyards, wat betekent dat er veel cattle drives zijn en ander werk met koeien is. Dat is toch wel mijn favoriete seizoen wat dat betreft.


Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: 6 maand of langer naar Canada?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-21 16:38

Met deze reacties kan ik al veel! Ook leuk om die persoonlijke ervaringen te lezen.

Dat je sowieso een visum nodig hebt was ik inderdaad van op de hoogte, voor de rest moet ik het allemaal nog eens goed uitzoeken en nalezen enzovoort, ook eens bekijken in welk deel van canada ik wil zitten.

Everything will be alright.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers