Nieuwe werkgever, geen pensioenregeling

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Nieuwe werkgever, geen pensioenregeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 19:10

Zoals de titel al zegt, heb ik een nieuwe baan. Nu heb ik mijn contract ontvangen en de werkgever regelt niks qua mijn pensioen.

Hoe doen andere dit? Ik heb er echt 0 verstand van. Iemand tips wat wel/wat niet.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:13

Zoek even op jaarruimte pensioen :)

Je kunt (is verstandig) ervoor kiezen om zelf pensioen op te bouwen. Wanneer je dit doet mag je binnen je jaarruimte, dit bedrag aftrekken van je inkomstenbelasting als lijfrentepremie. Er zijn diverse manieren om zelf voor je pensioen te sparen. Google biedt op zich al best veel informatie :)

Ik heb zelf gekozen voor een bankspaarproduct.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Nieuwe werkgever, geen pensioenregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:23

Als je een CAO hebt kun je daar even in kijken wat een werkgever wel of niet moet regelen aan pensioen.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:23

Zelfstandig pensioen opbouwen is veel fijner dan via een werkgever. Je kan dan zelf beslissen hoe je dat doet.
Wij hebben een vermogensopbouw rekening bij een bank. Dan wordt je geld voor je belegd en over 30jaar heb je dan een pensioen.
Of je kan een extra huis kopen en dat verkopen als je met pensioen gaat. Of je eigen huis verkopen als je met pensioen gaat.
Zoiets. Idd even googlen, er zijn genoeg mogelijkheden, maar ik zou sowieso zelf gaan sparen. En meer salaris bedingen omdat je dit zelf moet regelen ;) heeft m’n man iig wel gedaan toen, gingen ze mee akkoord.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Nieuwe werkgever, geen pensioenregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 08:18

Ik heb 12,5jr in een sector gewerkt zonder Cao en waar de werkgever dus ook niks deed aan pensioen opbouw. Ik heb dit toen altijd zelf geregeld met een lijfrente inmiddels omgeschoold en nu in een baan waar het een stuk beter geregeld is maar ik laat m'n lijfrente lekker doorlopen.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Nieuwe werkgever, geen pensioenregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:00

Ik heb ook een werkgever zonder pensioen. Heb zelf in het verleden ook klantenservice gedaan voor pensioenen en ook lijfrentes etc. En eerlijk... leg gewoon wat opzij via een aparte bankrekening, die je desnoods vast zet. Maar doe geen rare constructies, want puntje bij paaltje zijn die helemaal niet zo rendabel.

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Nieuwe werkgever, geen pensioenregeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 09:47

Is het dan ook beter om meer salaris te vragen, omdat ik het zelf moet regelen? Brengt dat zelf regelen meer kosten met zich mee voor mij?

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:51

Meliaforever schreef:
Is het dan ook beter om meer salaris te vragen, omdat ik het zelf moet regelen? Brengt dat zelf regelen meer kosten met zich mee voor mij?


Als je werkgever wél pensioen voor je zou regelen, dan betaalt hij daar een groot deel aan mee (werkgever circa 60%, jij 40%).
Nu jij het zelf moet regelen, betaal jij alles zelf. Dus feitelijk verdien jij nu minder geld.
Daarom is het heel verstandig om meer salaris vragen als je geen pensioen krijgt van je werkgever.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 10:05

Mdrf schreef:
Ik heb ook een werkgever zonder pensioen. Heb zelf in het verleden ook klantenservice gedaan voor pensioenen en ook lijfrentes etc. En eerlijk... leg gewoon wat opzij via een aparte bankrekening, die je desnoods vast zet. Maar doe geen rare constructies, want puntje bij paaltje zijn die helemaal niet zo rendabel.


Dat begrijp ik niet. Ik heb de jaren dat ik nu een vermogensopbouwrekening heb zooooveel meer rendement dan een willekeurige aparte bankrekening :?
Dit klopt echt niet, er zijn veel meer manieren om meer rendement van je geld te krijgen.

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 10:06

Dispar_Vulgo schreef:
Meliaforever schreef:
Is het dan ook beter om meer salaris te vragen, omdat ik het zelf moet regelen? Brengt dat zelf regelen meer kosten met zich mee voor mij?


Als je werkgever wél pensioen voor je zou regelen, dan betaalt hij daar een groot deel aan mee (werkgever circa 60%, jij 40%).
Nu jij het zelf moet regelen, betaal jij alles zelf. Dus feitelijk verdien jij nu minder geld.
Daarom is het heel verstandig om meer salaris vragen als je geen pensioen krijgt van je werkgever.


Hm ja dat is wel een verschil ja. Weet je toevallig ook hoeveel ik meer kan vragen? Ik ga 24 uur werken.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 10:11

verootjoo schreef:
Mdrf schreef:
Ik heb ook een werkgever zonder pensioen. Heb zelf in het verleden ook klantenservice gedaan voor pensioenen en ook lijfrentes etc. En eerlijk... leg gewoon wat opzij via een aparte bankrekening, die je desnoods vast zet. Maar doe geen rare constructies, want puntje bij paaltje zijn die helemaal niet zo rendabel.


Dat begrijp ik niet. Ik heb de jaren dat ik nu een vermogensopbouwrekening heb zooooveel meer rendement dan een willekeurige aparte bankrekening :?
Dit klopt echt niet, er zijn veel meer manieren om meer rendement van je geld te krijgen.


Mijn ervaring is totaal anders, ook wat ik bij klanten zag helaas... Maar ieders eigen keuze.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Nieuwe werkgever, geen pensioenregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 10:40

Heb je dit soort vragen niet bij je sollicitatiegesprek aangekaart ?

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 10:50

Meliaforever schreef:
Hm ja dat is wel een verschil ja. Weet je toevallig ook hoeveel ik meer kan vragen? Ik ga 24 uur werken.


Veel pensioenregelingen zijn zo ingestoken dat er ongeveer 20% van het inkomen wordt gebruikt voor pensioenopbouw (maar dan legt de werkgever vaak 50/60% in en jijzelf 40/50%).

Ik zou toch echt minimaal 10% (netto!) loon meer willen als ik mijn eigen pensioen moet opbouwen. Je kunt ook op voorhand berekenen wat je jaarruimte is (schatting) en dat bedrag als extra salaris bedingen. Bij een bankspaarproduct, binnen de jaarruimte, kun je de inleg op je belastbaar inkomen in mindering brengen. Meer inleggen dan je jaarruimte levert geen voordeel op.

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 11:29

bigone schreef:
Heb je dit soort vragen niet bij je sollicitatiegesprek aangekaart ?


We zijn nog bezig met 'onderhandelen', maar hij biedt geen pensioenregeling aan. Dus ik ben nu aan het uitzoeken wat ik dan moet doen. :)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Nieuwe werkgever, geen pensioenregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 11:31


_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 11:32

Ik kreeg bij mijn vorige werkgever waar ook geen pensioen was, een bedrag per maand erbij (bovenop het afgesproken salaris) om dat zelf in een potje te gaan leggen.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 13:36

Ik vind het advies om dan meer loon te vragen, wel een beetje kort door de bocht hoor. Wie weet zit dat "meer loon ter compensatie" al lang in het salaris-aanbod van TS verwerkt :=

Ik denk dat het dan vooral wijs is om rond te kijken wat andere mensen in een vergelijkbare situatie verdienen, om een beeld te krijgen :)

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Nieuwe werkgever, geen pensioenregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 13:49

Toen ik een werkgever had zonder pensioenregeling, heb ik een Rabobank toekomst sparen geopend. Transparant en eenvoudig. Ik stort er nu nog steeds op al naar gelang er ruimte is. Destijds kreeg ik inderdaad meer salaris om het te compenseren.

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Nieuwe werkgever, geen pensioenregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 14:39

Ik heb ook een nieuwe baan zonder pensionregeling. en ik volg ook even.

ik heb eerst een half jaar contract gekregen. nu ben ik mezelf een beetje aan het oriënteren over mijn pension wat handig is.
Ik heb mezelf inderdaad ook voor genomen dat zodra ik een vast contract krijg aan geboden dit zeker een puntje is wat ik aan ga kaarten. Voor nu is dat half jaartje te overzien en vind ik het zonde wat te regelen mocht het in dat half jaartje toch niet wat worden tussen mij en de werkgever. Maar ik heb voor mezelf al besloten mocht het wel klikken en een vast contract krijgen ik dan graag meer salaris wil zodat ik zelf mijn pension kan regelen, of dat het bedrijf het toch voor mij gaat regelen.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 14:41

Je zou eens een (kennismakings)gesprek kunnen doen met een financieel adviseur. Deze kan je wel een schatting geven hoeveel het je per maand kost om zelf pensioen op te bouwen. Dan kan je kijken of/hoeveel je hiervan door je werkgever kan laten meebetalen.

https://www.nibud.nl/consumenten/zelf-p ... -opbouwen/

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 22:21

verootjoo schreef:
Zelfstandig pensioen opbouwen is veel fijner dan via een werkgever. Je kan dan zelf beslissen hoe je dat doet.
Wij hebben een vermogensopbouw rekening bij een bank. Dan wordt je geld voor je belegd en over 30jaar heb je dan een pensioen.
Of je kan een extra huis kopen en dat verkopen als je met pensioen gaat. Of je eigen huis verkopen als je met pensioen gaat.
Zoiets. Idd even googlen, er zijn genoeg mogelijkheden, maar ik zou sowieso zelf gaan sparen. En meer salaris bedingen omdat je dit zelf moet regelen ;) heeft m’n man iig wel gedaan toen, gingen ze mee akkoord.


Behalve dat veel werkgevers ook geld inleggen, dus is een secundaire arbeidsvoorwaarde.
Soms 50% tot 100% van de premie.

En als je zelf voor je pensioen zorgt, moet je dat structureel/consequent doen.
Ik ken veel ZZP-ers, die zeggen/denken: ihet komt mij nu niet uit, later ga ik dit regelen.
En dan ben je al snel te laat.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Nieuwe werkgever, geen pensioenregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 23:13

Ik wil je in ieder geval op het hart drukken om hier iets voor te regelen en niet het voor nu maar even te laten voor wat het is. De verhalen zijn zo schrijnend van mensen die hun pensioen niet goed hebben opgebouwd. Als je jong bent lijkt het nog zo ver weg.

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Nieuwe werkgever, geen pensioenregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 07:05

Is wel gek. Mijn moeder werkt bij een klein bedrijf en had aangegeven dat ze het zonde vond om het geld wat ze nu moesten betalen aan pensioen dus of ze dan zonder mocht. Volgens de baas van het bedrijf is het onmogelijk om geen pensioen te doen, misschien heeft dat met Cao te maken maar bij hun kon ze er dus niet onder uit. Mijn moeder koos hier bewust voor omdat het om een heel klein pensioen ging met flinke kosten en ze iets anders achter de hand heb voor haar zelf en mijn vader

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 07:11

tirzasarah10 schreef:
Is wel gek. Mijn moeder werkt bij een klein bedrijf en had aangegeven dat ze het zonde vond om het geld wat ze nu moesten betalen aan pensioen dus of ze dan zonder mocht. Volgens de baas van het bedrijf is het onmogelijk om geen pensioen te doen, misschien heeft dat met Cao te maken maar bij hun kon ze er dus niet onder uit. Mijn moeder koos hier bewust voor omdat het om een heel klein pensioen ging met flinke kosten en ze iets anders achter de hand heb voor haar zelf en mijn vader


Als je bij een bedrijf werkt met pensioen regeling ben je idd verplicht daar aan mee te doen volgens de regels van hun.
Maar ook soms als je zelfstandig bent, als je fysiotherapeut bent bv ben je ook verplicht mee te doen met een bepaald pensioensysteem wat echt niet fijn is.
Wij waren blij dat m’n man niet een pensioenregeling heeft want zelf doen is echt fijner :o maar je moet het dan idd wel goed doen en niet vergeten iets te regelen.