Copyright plaatjes en videos en (educatieve) blogs

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Copyright plaatjes en videos en (educatieve) blogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-21 18:53

Hey bokkertjes.

ik heb nu al een tijdje eem blog (www.lifetolegend.com) en loop her en der toch wel vast met copyright. Dit gaat specifiek om de copyright van films als voorbeelden van mijn educatief onderlegde artikelen en het embedden van video's van youtube.

Er is zoiets als fair use. Ik vraag mij af of mijn blog onder fair use valt? (Ik heb geprobeerd contact te krijgen met Disney en Marvel mbt of ik gebruik kan maken van posters etc, maar natuurlijk zonder een respons).

Maar nu ik wederom op zoek ben naar het antwoord op diezelfde vraag kom ik aan een website voorbij die claimt dat het embedden van video's van youtube hetzelfde copyright probleem geeft, terwijl ik eerder op meerdere websites heb geleden dat hem embedden van een video geen probleem is MITS embedding aan staat op betreffende video.

Ik probeer nu al zeker een half jaar het antwoord te vinden op mijn eerste vraag: Hoe weet ik (of kan ik er voor zorgen) dat ik gebruik mag maken van plaatjes van films?

En nu dus ook: Mag ik nou wel of niet videos embedden van youtube als de embed optie aan staat?

Ik gebruik verder voornamelijk fotos van wikipedia, unsplash, wat artiesten die me toestemming geven om te delen, of illustreer ze zelf, maar soms is het gewoon veel beter om voorbeelden te geven uit de welbekende filmwereld.

Ik hoop dat 1 van jullie wat verheldering kan geven!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30198
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Copyright plaatjes en videos en (educatieve) blogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:11


The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Copyright plaatjes en videos en (educatieve) blogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-21 00:13

Thanks Prrr, waar zou ik het dan kunnen kopen? Das namelijk ook een vraag die ik aan Disney en Marvel heb gevraagd, helaas ook zonder reactie...

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Copyright plaatjes en videos en (educatieve) blogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-21 00:14


Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-21 00:38


Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 00:53

Fair use is een concept uit het Amerikaanse auteursrecht.

Ik vraag me af of jouw gebruik van een afbeelding niet zou kunnen vallen onder de uitzondering voor educatieve doeleinden? Maar ik weet niet precies wat jij wil doen en ik heb me niet verdiept in alle voorwaarden van deze uitzondering, dus ik kan er geen uitspraken over doen. Misschien wel interessant om eens op te zoeken.

https://economie.fgov.be/nl/themas/inte ... gen-op-het

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Copyright plaatjes en videos en (educatieve) blogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-21 00:58

Bedankt schermerdier! Ik kom er zelf dus ook niet helemaal uit. Technisch gezien valt mijn werk inderdaad onder educatief, maar ik doe dit zeker op het moment nog hobbymatig (ik verdien er op het moment niks mee) in de toekomst gaat dat anders zijn, deels door iets als google adsense, deels door misschien merch of cursussen die op diezelfde website (zonder die specifieke plaatjes, die blijven dan natuurlijk in de blogs en komen niet in de cursussen terecht) is dat een factor vraag ik me dan af? Zijn dit uberhaupt factoren? Maakt het uit of het een bedrijf betreft of niet? Het lijkt mij niet, het blijft immers educatief, en buiten adsense om, wat is toegestaan, verdien ik niet direct met die plaatjes of blog posts. Zijn die cursussen die op diezelfde website aangeboden worden dan wel een factor?

Naja, om maar wat te noemen dus. Er zijn zo veel nuances waarvan ik niet weet of die uberhaypt invloed hebben. Ik heb zojuist een mailtje gestuurd naar Charlottes Law in de hoop dat zij wat antwoorden kan geven. Mocht dat zo zijn dan kom ik er op terug!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 01:04

Bij nader inzicht denk ik niet dat je je op deze uitzondering kan beroepen, want dat dit enkel geldt voor erkende onderwijsinstellingen.

Maar als ik deze link doorlees, zou je je wel kunnem beroepen op het citaatrecht, zolang je steeds de auteur vermeldt en niet meer als nodig gebruik maakt van beschermde werken.

https://www.deauteurs.be/dossiers/auteu ... itaatrecht

Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat je hier zo snel problemen mee krijgt, als je duidelijkt maakt dat het niet jouw eigen werk is en je de bron/auteur vermeldt.

Zo kijk ik vaak op youtube naar ArtProf, die heel veel afbeeldingen tonen van kunstwerken in hun filmpjes ter educatie en ter kritiek, steeds met vermelding van de auteur erbij.


Ter info: het geeft ook niet dat ik Belgische bronnen doorstuur, auteursrecht wordt geregeld door Europese richtlijnen :)

Edit 2: deze link is veel interessanter en uitgebreider dan de vorige.

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, xYaartje en 9 bezoekers