Huidige werkgever beïnvloedt sollicitatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Huidige werkgever beïnvloedt sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-21 15:28

Hey allemaal, ik was benieuwd of jullie mij konden helpen met deze kwestie. Mijn vriend geeft aan dat ik er echt werk van moet maken omdat het niet oké is gegaan, maar ik twijfel wat juist is.

Situatieschets: Ik werk bij een particulier, cosmetisch bedrijf in de zorg als therapeut voor 35,5 uur. Het is een groot bedrijf en erg bekend en redelijk goed aangeschreven binnen het kleine wereldje. Ik heb het hier naar mijn zin, heb recent een contractverlenging gekregen en bij gelijk functioneren wordt deze aankomend jaar in een vast contract omgezet.

Onlangs heb ik gesolliciteerd op een functie voor erbij als therapeut, maar in het ziekenhuis. De werkzaamheden zijn anders ingericht en het is minder commercieel, meer samenwerking met artsen, etc. Het salaris is daarnaast beter (en volgens CAO). Dit zou een functie voor 12 uur zijn. Het leek me een leuke uitdaging en een waardevolle aanvulling op mijn huidige werkzaamheden. Mijn plan was om te minderen bij mijn huidige baan en de beide banen te combineren.

Tijdens de sollicitatieprocedure ging het erg goed, uiteindelijk was de keuze tussen mij en nog twee andere kandidaten. Er werd gevraagd of ik referenties kon geven. Ik heb o.a. mijn huidig leidinggevende benaderd, ook aangegeven dat ik de sollicitatie had lopen. Ze had akkoord gegeven dat zij voor mij een referentie wilde zijn. Mijn leidinggevende gaf vervolgens wel aan dat de baas eigenlijk niet zo blij is als ik de banen zou gaan combineren i.v.m. concurrentie. De manager van de afdeling in het ziekenhuis zou haar later die dag telefonisch benaderen en ze zouden het erover hebben.

Zodoende werd ik vandaag benaderd door het ziekenhuis dat de keuze tussen mij en nog een andere kandidaat erg moeilijk was, maar dat ze uiteindelijk niet mij hebben aangenomen omdat mijn huidig werkgever de combinatie niet ziet zitten.

Als ik het dus goed begrijp, heeft mijn huidig werkgever er mogelijk voor gezorgd dat ik deze baan niet heb gekregen. Ze heeft het gehad over concurrentie, maar in mijn concurrentiebeding staat niks beschreven over een bovenstaande situatie. Ik mag geen nevenactiviteiten hebben in een straal van 10km rondom mijn huidige locatie, maar waar ik heb gesolliciteerd is 35+ km er vandaan.

Inmiddels heb ik zelf mijn rechtsbijstand benaderd en zij geven aan dat ik waarschijnlijk geen sterke zaak heb omdat ik niks zwart op wit heb en ik niet ben aangenomen. Om die reden ga ik het ziekenhuis vragen of zij de reden voor afwijzing naar mij toe kunnen sturen. Dit en andere bewijsstukken kan ik dan online melden in een zaak. Mijn vriend heeft tevens juridisch loket gebeld en die zegt dat het concurrentiebeding van mijn werkgever niet helemaal rechtsgeldig is omdat ik nog een tijdelijk contract heb en dat tevens de boetes voor het overtreden veel te hoog zijn.

Ik vind het zelf een lastige kwestie, ik zal de melding online invullen, maar was benieuwd of iemand van jullie hier ook tips voor heeft. Ik wil niet op een vervelende manier weg bij mijn huidige werkgever, zij zijn een grote speler binnen mijn wereldje. Maar aan de andere kant ben ik ook best wel pissig dat zij mogelijk ervoor hebben gezorgd dat ik deze kans heb misgelopen. :/


neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Huidige werkgever beïnvloedt sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:35

En wat nu als je dit zo hoog gaat opspelen, dat je straks geen vast contract meer krijgt bij je huidige werkgever?

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-21 15:40

neetoch schreef:
En wat nu als je dit zo hoog gaat opspelen, dat je straks geen vast contract meer krijgt bij je huidige werkgever?


Hoe goed het bedrijf ook is, ik zie mijzelf hier niet nog 10 jaar werken. Ik kan hier niet verder groeien en het is voor mij te massaal en commercieel. Dat is voor nu oke, maar niet voor heel lang. Ik wil alleen niet op een nare manier weg.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Huidige werkgever beïnvloedt sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:44

Je zegt zelf dat het een klein wereldje is.... Ik zou geen fratsen uithalen en de eerste mooie kans pakken.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Huidige werkgever beïnvloedt sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:49

Als het wereldje klein is zou ik er toch goed over nadenken. Je moet immers nog wel aan nieuw werk geraken...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:51

Als je al 35,5 uur werkt en er 12 uur bij wilt doen en je wilt dan wat minderen bij je huidige werkgever zou ik hem nooit als referentie opgeven. Dan schiet je jezelf in je voet.

Sky_As

Berichten: 4696
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Huidige werkgever beïnvloedt sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:57

Ik vind het ook niet heel handig gehandeld op deze manier.

Ik snap je huidige werkgever ook ergens wel een beetje. 35 uur werken is al best veel....en je zult niet de eerste zijn die in een burnout of iets terecht komt. Die kosten komen dan grotendeels voor je huidige werkgever.

Daarnaast als je er nu werk van gaat maken, weet je en zeker dat je contract niet verlengd gaat worden, je dit adres zeker nooit meer als referentie op hoeft te geven, en het zal er niet gezelliger op worden.
Dan had je beter deze baan op kunnen zeggen en voor het ziekenhuis beginnen en kijken of je er dan iets anders bij kan vinden.

Ik zou het laten zitten, en als een les voor de volgende keer zien........

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:02

Tja... Raar gezegd wellicht, maar ik zou niet mijn huidige werkgever opgeven als referentie juist om dit soort geneuzel voor te zijn.

Wanneer je contract niet verlengd wordt, omdat er geen plek meer is, of ontslag wegens economische redenen etc... Dan kun je je laatste werkgever wel als referentie opgeven.

Iedere potentiële werkgever snapt heus wel dat je vanwege je nog lopende contract liever niet je huidige werkgever als referentie opgeeft, tenzij ze dus al weten dat je weggaat.

Nu wil jij niet volledig weg, maar wel minder uren werken daar. Dat voelt een beetje hetzelfde voor een werkgever. Daarnaast; wat als je teveel hooi op je vork neemt en daardoor ziek wordt? Die kosten zijn dan grotendeels voor de werkgever waar je de meeste uren draait.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:03

Hoewel misschien niet netjes snap ik je huidige werkgever wel.

Je werkgever zal er niet al te happig op zijn als je bij hun minder gaat werken om elders ongeveer hetzelfde te gaan doen. Wat hierboven ook al gezegd wordt: potentieel risico op burn-out, stress gerelateerde klachten.

Wellicht dat ze minder negatief er tegenover stonden als je iets had gevonden in een compleet andere sector. Dan nog, veel werkgevers hebben in hun arbeidsovereenkomst iets opgenomen over nevenwerkzaamheden. Dat nevenwerkzaamheden minstens altijd van te voren overlegd moeten worden.

De optie die hier genoemd wordt, deze baan opzeggen, bij het ziekenhuis aan de slag en dan hopen op uren erbij of iets anders erbij zoeken was de handigere optie geweest.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:05

En dan... als je gelijk krijgt heb je nogsteeds die baan niet en ben je wellicht een arbeidsconflict met je huidige werkgever rijker.

Ik zou eens gaan praten met je werkgever over wat er wel mogelijk zou kunnen zijn. Je heb al bijna een fulltime baan, ik kan me voorstellen dat het voor hun niet fijn is als je minder uren gaat maken. Dan kun je wellicht ook fluiten naar een verlenging.

Ik denk dat je je dit zelf niet op de meest handige manier hebt aangepakt. Als je ze toch op de hoogte moest stellen ivm referentie had je ook beter een gesprek aan kunnen gaan met hoe jij het ziet en hoe zij het zien en daar dan een overeenstemming in vinden.

Noblesse_Jarig

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Huidige werkgever beïnvloedt sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:10

Oei dit heb je inderdaad zelf niet zo handig aangepakt, vind ik persoonlijk. Jouw huidige werkgever moet jou gaan ‘promoten’ met een goede referentie bij de concurrentie zodat je daar aan de slag kan, en minder uren gaat maken bij huidige werkgever? :=
Zou ik als werkgever niet blij van worden, nee.
Of het kan/mag kan ik je helaas niet mee helpen.

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:15

Ik vind het raar dat je solliciteert op nevenactiviteiten zonder dit eerst met je baas te bespreken.
Het lijkt mij dat je eerst met hen bespreekt dat je minder uren wil gaan werken als je die baan krijgt, of zij ermee akkoord zijn dat je gaat solliciteren op een vergelijkbare functie daar en daarna pas je sollicitatie verstuurt. Ik kan me ook goed voorstellen dat jouw baas niet heel blij is als je veel meer uren gaat maken (en bang is dat je daardoor je werk daar minder goed doet).

Legal wise denk ik dat je geen poot om op te staan hebt.

      Sometimes the things you cannot change end up changing you.

Sherivey
Berichten: 8591
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:15

Ik snap je werkgever eerlijk gezegd wel.
Je gaat meer dan een fulltime werkweek maken, dus risico op overbelasting wordt groter.

Daarnaast is er natuurlijk altijd kans dat je op je nieuwe werk meer uur kunt maken en bij je huidige baan stopt, wat voor je huidige werkgever ook niet fijn is.

Hoe staat dit trouwens in de contract? Geloof dat in mijn contract staat dat ik geen nevenactiviteiten mag verrichten in zelfde branche, of wat mijn huidige werkzaamheden zou kunnen beperken/verstoren. Bvb doordat ik hier minder flexibele beschikbaarheid door krijg.

Maar pin me daar niet op vast, is al weer even geleden dat ik mn contract voor mn neus had

:wave:

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:28

Waarom heb je je huidige werkgever als referentie opgegeven?

IMANDRA

Berichten: 9798
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Huidige werkgever beïnvloedt sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:31

Maar als de werkgever het er niet mee eens was, hadden ze ook aan kunnen geven zich niet prettig te voelen bij het geven van een referentie toch?

Ik snap je huidige werkgever wel TS, en een juridisch proces zal je niets opleveren, je loopt alleen risico's om een bepaalde reputatie te krijgen. Ik zou het laten gaan, voor hetzelfde geld was je huidige werkgever super positief over je maar zijn ze zoals aangegeven gewoon niet blij met de combinatie. Die relatie wil je dan wel behouden lijkt me... Kan je in de toekomst nog voordelen bieden als je wel besluit weg te gaan.

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Huidige werkgever beïnvloedt sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:33

Als iemand je opbelt omdat je opgegeven bent als referentie, en je zegt dat je er zelf niet zo blij mee bent als huidige werkgever ivm te hoge belasting, is dat strafbaar dan? :?
‘T is toch niet verplicht om alleen maar te promoten?

Paardengek in hart en nieren!

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-21 16:39

Wauw, bedankt voor jullie snelle reacties! Ik zal ze proberen te beantwoorden.

Palmera schreef:
Je zegt zelf dat het een klein wereldje is.... Ik zou geen fratsen uithalen en de eerste mooie kans pakken.

Mijn eerste reactie ook. :j directe omgeving pleit voor de andere kant, vandaar dat ik meerdere meningen wilde hebben.

janderegelaa schreef:
Als je al 35,5 uur werkt en er 12 uur bij wilt doen en je wilt dan wat minderen bij je huidige werkgever zou ik hem nooit als referentie opgeven. Dan schiet je jezelf in je voet.


Yes, huidige werkgever opgeven is inderdaad een moeilijke, maar toch bewuste keuze geweest. Daar is vanuit mijn werk ook nooit moeilijk over gedaan en zij is vol lof over mij geweest. Mijn vorige werkgever kon ik niet benaderen, dus dit was mijn enige referentie.

Sky_As schreef:
Ik vind het ook niet heel handig gehandeld op deze manier.

Ik snap je huidige werkgever ook ergens wel een beetje. 35 uur werken is al best veel....en je zult niet de eerste zijn die in een burnout of iets terecht komt. Die kosten komen dan grotendeels voor je huidige werkgever.

Daarnaast als je er nu werk van gaat maken, weet je en zeker dat je contract niet verlengd gaat worden, je dit adres zeker nooit meer als referentie op hoeft te geven, en het zal er niet gezelliger op worden.
Dan had je beter deze baan op kunnen zeggen en voor het ziekenhuis beginnen en kijken of je er dan iets anders bij kan vinden.

Ik zou het laten zitten, en als een les voor de volgende keer zien........


Nee, ik zou de banen combineren, dus 1 dag minder bij huidige werkgever. Ik ga dit soort werk niet 40+ uitvoeren. :D
Op zich maakt het mij niet uit als ik binnen een half jaar ergens anders werk, maar ik wil niet op een rotwijze hier weg gaan.

Ineke2 schreef:
Tja... Raar gezegd wellicht, maar ik zou niet mijn huidige werkgever opgeven als referentie juist om dit soort geneuzel voor te zijn.

Wanneer je contract niet verlengd wordt, omdat er geen plek meer is, of ontslag wegens economische redenen etc... Dan kun je je laatste werkgever wel als referentie opgeven.

Iedere potentiële werkgever snapt heus wel dat je vanwege je nog lopende contract liever niet je huidige werkgever als referentie opgeeft, tenzij ze dus al weten dat je weggaat.

Nu wil jij niet volledig weg, maar wel minder uren werken daar. Dat voelt een beetje hetzelfde voor een werkgever. Daarnaast; wat als je teveel hooi op je vork neemt en daardoor ziek wordt? Die kosten zijn dan grotendeels voor de werkgever waar je de meeste uren draait.


Zie hierboven.

Apple schreef:
Hoewel misschien niet netjes snap ik je huidige werkgever wel.

Je werkgever zal er niet al te happig op zijn als je bij hun minder gaat werken om elders ongeveer hetzelfde te gaan doen. Wat hierboven ook al gezegd wordt: potentieel risico op burn-out, stress gerelateerde klachten.

Wellicht dat ze minder negatief er tegenover stonden als je iets had gevonden in een compleet andere sector. Dan nog, veel werkgevers hebben in hun arbeidsovereenkomst iets opgenomen over nevenwerkzaamheden. Dat nevenwerkzaamheden minstens altijd van te voren overlegd moeten worden.

De optie die hier genoemd wordt, deze baan opzeggen, bij het ziekenhuis aan de slag en dan hopen op uren erbij of iets anders erbij zoeken was de handigere optie geweest.


Ik heb zojuist leidinggevende gesproken en inderdaad doen ze 'moeilijk' omdat het een soortgelijke sector is. De activiteiten zijn anders en de werkwijze ook, maar het is en blijft dezelfde branche. Ze zijn bang dat ik voorkeuren ga ontwikkelen voor bepaalde behandeltechnieken of dat ik kennis meeneem naar een ander bedrijf.

Inmiddels ben ik erachter dat mijn huidige werkgever gewoonweg niet akkoord gaat met een combinatie van wat voor een ander bedrijf binnen deze sector dan ook, dus inderdaad was volledig hier stoppen en de beperkte uren bij het ziekenhuis combineren met wat anders een betere optie geweest. :)

miccamaaike schreef:
En dan... als je gelijk krijgt heb je nogsteeds die baan niet en ben je wellicht een arbeidsconflict met je huidige werkgever rijker.

Ik zou eens gaan praten met je werkgever over wat er wel mogelijk zou kunnen zijn. Je heb al bijna een fulltime baan, ik kan me voorstellen dat het voor hun niet fijn is als je minder uren gaat maken. Dan kun je wellicht ook fluiten naar een verlenging.

Ik denk dat je je dit zelf niet op de meest handige manier hebt aangepakt. Als je ze toch op de hoogte moest stellen ivm referentie had je ook beter een gesprek aan kunnen gaan met hoe jij het ziet en hoe zij het zien en daar dan een overeenstemming in vinden.


Eens. Wijze les voor een volgende. Zoals hierboven aangegeven, is een combinatie met mijn huidig werk en iets anders binnen deze sector dus geen optie.

Noblesse_ schreef:
Oei dit heb je inderdaad zelf niet zo handig aangepakt, vind ik persoonlijk. Jouw huidige werkgever moet jou gaan ‘promoten’ met een goede referentie bij de concurrentie zodat je daar aan de slag kan, en minder uren gaat maken bij huidige werkgever? :=
Zou ik als werkgever niet blij van worden, nee.
Of het kan/mag kan ik je helaas niet mee helpen.


Als je het zo stelt, klinkt het heel stom inderdaad. :D Nee, heb bij mijn werkgever aangegeven dat de werkzaamheden anders zijn, het is geen concurrent. De kennis en ervaring die ik daar zou op doen, zouden wel weer van aanvulling kunnen zijn bij mijn huidig werk.

Doubtless schreef:
Ik vind het raar dat je solliciteert op nevenactiviteiten zonder dit eerst met je baas te bespreken.
Het lijkt mij dat je eerst met hen bespreekt dat je minder uren wil gaan werken als je die baan krijgt, of zij ermee akkoord zijn dat je gaat solliciteren op een vergelijkbare functie daar en daarna pas je sollicitatie verstuurt. Ik kan me ook goed voorstellen dat jouw baas niet heel blij is als je veel meer uren gaat maken (en bang is dat je daardoor je werk daar minder goed doet).

Legal wise denk ik dat je geen poot om op te staan hebt.


Dat laatste denk ik ook. De volgorde was mogelijk niet handig, nee.

Dilan93 schreef:
Ik snap je werkgever eerlijk gezegd wel.
Je gaat meer dan een fulltime werkweek maken, dus risico op overbelasting wordt groter.


Nee, want ik zou minderen bij huidige werkgever.

Dilan93 schreef:
Daarnaast is er natuurlijk altijd kans dat je op je nieuwe werk meer uur kunt maken en bij je huidige baan stopt, wat voor je huidige werkgever ook niet fijn is.

Hoe staat dit trouwens in de contract? Geloof dat in mijn contract staat dat ik geen nevenactiviteiten mag verrichten in zelfde branche, of wat mijn huidige werkzaamheden zou kunnen beperken/verstoren. Bvb doordat ik hier minder flexibele beschikbaarheid door krijg.

Maar pin me daar niet op vast, is al weer even geleden dat ik mn contract voor mn neus had


In contract staat dat er geen nevenactiviteiten mogen worden uitgevoerd in dezelfde branche binnen een straal van 10km, ik zou daar ruim buiten zitten. De rest van het contract zou ik er even bij moeten halen.

marleen_usar schreef:
Waarom heb je je huidige werkgever als referentie opgegeven?


Zie bovenstaand.

IMANDRA schreef:
Maar als de werkgever het er niet mee eens was, hadden ze ook aan kunnen geven zich niet prettig te voelen bij het geven van een referentie toch?

Ik snap je huidige werkgever wel TS, en een juridisch proces zal je niets opleveren, je loopt alleen risico's om een bepaalde reputatie te krijgen. Ik zou het laten gaan, voor hetzelfde geld was je huidige werkgever super positief over je maar zijn ze zoals aangegeven gewoon niet blij met de combinatie. Die relatie wil je dan wel behouden lijkt me... Kan je in de toekomst nog voordelen bieden als je wel besluit weg te gaan.


Ze wilde graag referentie geven. Na telefoontje van vandaag begrijp ik dat ze ook alleen maar vol lof over mij is geweest en dat ze me absoluut niet kwijt willen.

Noblesse_Jarig

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:44

Maar was je huidige werkgever al op de hoogte dat je zou minderen bij hen, en zo ja, hadden ze al aangegeven dit niet te zien zitten?

Dan kan je het nog steeds vanuit twee standpunten bekijken.
Indien ze niet wisten dat je minder uren wou maken bij hun, kunnen ze denken dat je met die andere job erbij gewoon heel veel uren gaat maken met eventuele burn-out tot gevolg etc.
Indien ja, als ze jou promoten bij iemand anders ga je bij hen minder uren maken dus snap ik dat ze dat wel aangeven a la ‘ja ze is heel goed voor de job etc, maar wij zouden het jammer vinden dat ze mindert bij ons’

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Huidige werkgever beïnvloedt sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:49


Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:49

Wat jammer dat je niet bent aangenomen!

Waar ik allereerst benieuwd naar ben TS, is wat je hoopt te bereiken door deze kwestie eventueel juridisch op te pakken? :)

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:53

Noblesse_ schreef:
Maar was je huidige werkgever al op de hoogte dat je zou minderen bij hen, en zo ja, hadden ze al aangegeven dit niet te zien zitten?




Dit is ook mijn vraag; als je dit nog niet uitgebreid met jouw werkgever had besproken vantevoren, zou ik de volgorde die je hebt gekozen ook wat onlogisch vinden.
Mijn werkgever zou ook niet blij worden van zo'n keuze om dan bij een ander bedrijf een aantal uren te gaan werken maar bij hen dan minder. Op zich snap ik de huidige werkgever dan ook wel.

Ik snap verder niet zo goed wat je dan met verdere acties wilt bereiken? Ik denk niet dat dat je reputatie veel goed doet, al helemaal niet als het zo'n klein wereldje is.

_Nancy

Berichten: 14091
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:57

Goed dat je nog in gesprek bent gegaan met je leidinggevende.

Ik snap het punt van je werkgever heel goed, kennis meenemen naar een bedrijf in dezelfde branche, ook al zit ie 35+ km verderop en minder flexibel worden, is niet wat je wilt dat medewerkers doen als ondernemer.

Ik zou dit laten gaan, wat anderen ook al zeggen.
Je wint er waarschijnlijk helemaal niets mee, je krijgt die baan bij het andere bedrijf toch niet meer en het levert je een vervelend arbeidsconflict op met je huidige werkgever. Zonde.. :n

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:01

Cinderella schreef:
Waar ik allereerst benieuwd naar ben TS, is wat je hoopt te bereiken door deze kwestie eventueel juridisch op te pakken? :)


miccamaaike schreef:
En dan... als je gelijk krijgt heb je nogsteeds die baan niet en ben je wellicht een arbeidsconflict met je huidige werkgever rijker.


Ik vraag me bovenstaand ook af. Wat zou je willen bereiken met het hoger op te pakken? Of wat denkt jouw omgeving die je pusht om dit op te pakken dat het je meer gaat opleveren? Het enige wat ik namelijk voorzie is dat je idd de relatie met je huidige werkgever verzuurt (waarvan je zelf al aangeeft dat het een best groot probleem kan zijn gezien het kleine werkwereldje) maar je kan die nieuwe baan niet meer afdwingen natuurlijk. Ik zou het dus ook vooral zien als een wijze les voor de volgende keer.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Huidige werkgever beïnvloedt sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:04

Ik zou het laten rusten en mijn les eruit trekken. Nu weer even low profile en kijken of er iets anders leuks voorbij komt.

Ben wel benieuwd wat voor werk je precies doet TS?

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:05

Los van wat wel of niet netjes is is het mij onduidelijk of je van te voren met je huidige werkgever hebt aangegeven te willen solliciteren bij dit (of een ander?) bedrijf en dat je als gevolg minder uren zou gaan werken en hoe ze hier op gereageerd hebben?
Of heb je niks gezegd en om een referentie gevraagd op het moment dat je die nodig had?
In het verleden heeft een vorige leidinggevende van mij wel eens een referentie moeten geven over een collega waar ze eigenlijk niet achter stond, ze was ook niet op de hoogte gebracht en toen heeft ze HR gebeld. Volgens mij mogen ze niks negatiefs zeggen maar in jouw geval is dat lastig want dat hebben ze ook niet echt gedaan. Wel hebben ze aangegeven dat ze er niet op zitten te wachten dat jij deze banen combineert maar ik denk dat dat het een twijfel gemaakt maar niet voldoende sterk juridisch gezien.

Ik zou het zo laten, je wil misschien later nog eens een referentie opgeven en zoals je zegt is het een klein wereldje. Investeer in de relatie met je huidige werkgever en kijk wat daar aan kansen en mogelijkheden liggen. Ook al zie je jezelf er niet werken op de lange termijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers