Groep 2 of groep 3?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Groep 2 of groep 3?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 10:44

Hoe zo niet?
Ze heeft dan gewoon de ruimte om een keer een jaartje langer over te doen zonder dat het een late leerling wordt.
Je zou haar maar naar groep 2 laten gaan en dat ze dan blijf zitten. Dan heb je een 6 jarige in groep 2.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 10:48

Blussem schreef:
Hoe zo niet?
Ze heeft dan gewoon de ruimte om een keer een jaartje langer over te doen zonder dat het een late leerling wordt.
Je zou haar maar naar groep 2 laten gaan en dat ze dan blijf zitten. Dan heb je een 6 jarige in groep 2.


Waarom zou ze in groep 2 blijven zitten?

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Groep 2 of groep 3?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:16

Ik heb wel ervaring van heeeuuuul lang geleden :D , ben zelf van eind oktober en heb ook 3 jaar gekleuterd. Ik denk zelf dat dat achteraf niet zo handig was. Ik kon al lezen voor ik in groep 3 zat, en ik weet nog hoe blij ik was dat ik eindelijk naar groep 3 mocht om wat te leren en dat ik me zo teleurgesteld voelde dat het zo traag ging :'). Ik was ook stil en verlegen, dus ik begon niet te keten, maar ik weet nog wel dat we met de groep een boekje moesten lezen en dat ik de beurt kreeg en totaal niet wist waar we waren, ik was maar zelf door gaan lezen en zat al bijna aan het eind. Dat gehakkel van die andere kindjes vond ik maar irritant Volgens mij kwamen ze er zo ook achter, toen mocht ik meelezen met groep 4, wat mij veel beter lag. Heel mijn lagere schooltijd lag ik bijna een groep voor, ik had achteraf geloof ik groep 5 of 6 ook mogen overslaan, maar in die tijd bespraken mijn ouders dat niet met mij en zij vonden dat niet nodig.

Ik heb verder geen advies, want elk kind is anders, mijn stiefdochter heeft bijv 2,5 jaar gekleuterd, en dat is wel goed geweest. Bespreek het met de juf ook. Heeft ze veel vriendinnen die naar groep 3 gaan? Want dat zou ook houvast kunnen geven. En je kunt toch ook niet in de toekomst kijken, dus ik zou me niet al druk maken over dat ze met haar 16e van de havo komt bijv. Misschien doet ze wel vwo ;). Of blijft ze ergens een keer zitten. De toekomst kun je toch niet overzien nu. En er is geen foute keus ook, voor beide is wat te zeggen en zijn goede argumenten voor.
Is ze uitgeleerd in groep 2 denk je?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:24

Sizzle schreef:
Dat laatste ben ik niet met je eens.
In iedergeval in bij onze dochter maken enkele maanden echt een enorm verschil.
Voor mezelf heb ik ook gemerkt dat heel veel van mijn sociale problemen op de basisschool echt veroorzaakt werden door een gebrek aan rijpheid, het domweg niet delen van gemeenschappelijke interesses.


Maar in principe weet je dat niet. Je maakt een keus en als dat mis gaat, moet iets de schuld krijgen.

De overgang blijft voor sommige kinderen groot, ook een maand of een jaar later. Dat is ook karakter, omgaan met situaties, begeleiding etc.

Daarbij hebben heel veel basisscholen al gemengde groepen van 2 of zelfs 3 jaren bij elkaar. Maar ook dat verschilt per plaats en onderwijs.

Ik zelf heb op Montessori gezeten, dus altijd 3 jaren bij elkaar en daar lag helemaal geen aandacht op. Pas bij het laatste jaar en het afscheid.

Maar zowel ik zelf als mijn zoon waren echt heel erg klaar met groep 8 en toch was de overgang naar de eerste op VO heel groot. Zoonlief van eind April en ik van Juli. Ik had meer moeite, maar hij is echt een nuchtere jongen en ik was een gevoelig meisje. We konden hem goed begeleiden en het was een leuke overgang. Bij mij ontbrak het aan alles in dat opzicht.

Ik vind dat mensen te makkelijk denken over een jaar langer kleuteren of later blijven zitten. Verveling kan echt een heel groot probleem worden.
Maar dan weer; alles valt of staat met de begeleiding.En in Nederland wordt echt veel te weinig naar een individu gekeken.

biancatjuh27

Berichten: 317
Geregistreerd: 18-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:48

Blussem schreef:
Hoe zo niet?
Ze heeft dan gewoon de ruimte om een keer een jaartje langer over te doen zonder dat het een late leerling wordt.
Je zou haar maar naar groep 2 laten gaan en dat ze dan blijf zitten. Dan heb je een 6 jarige in groep 2.


Wat is er mis met als 6 jarige in groep 2 zitten?

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:10

Kimbers schreef:
Haar beste vriendinnetje blijft in groep 2 volgend jaar, dus mijn dochter wil in groep 2 blijven :')

Er zijn heel weinig groep 2 kinderen straks, dus er zullen heel veel kleine instromers zijn (waaronder haar zusje). Hoewel zij niet bij elkaar in de groep komen is dat dus wel het leeftijdsverschil straks. Ruim 2 jaar, dat vind ik toch wel veel. Als ze de indeling zo houden als nu zit ze volgend jaar maar met een stuk of 5 leeftijdsgenootjes en dat staat me wel wat tegen.

Zouden ze echt een groep 2 hebben zou ik er heel anders in staan.
Extra taken gaat ze sowieso krijgen mocht ze in groep 2 blijven :j

Met juf hebben we nu afgesproken het er in juni weer over te hebben. Juf vind het ook een lastige keuze.

Ze speelt dus met iedereen en past haar spel aan, aan het kind waarmee ze speelt. Doordat er zoveel groep 1'ers zijn leek het een tijdje alsof ze op dat speelniveau zat. Maar ze past zich dus echt aan. Ze past zich ook aan op het spel van de oudere kinderen en dat vindt ze even leuk.


Zomaar even wat losse gedachten n.a.v. het lezen van je topic:
als ze zich qua spel juist goed aanpast, lijkt het mij juist minder een probleem om wél naar groep 3 te gaan. Qua niveau kan ze dat aan, en qua spel/omgang met de andere kinderen blijkbaar ook. Als ze goed kan spelen met mensen die ouder zijn dan haar, kan ze dat blijkbaar aan/daar bij en is het nog een heel jaar spelen met kinderen van 2 jaar jonger misschien juist veel aanpassen onder haar kunnen/interesses, ook al lijkt ze dat zo op het oog goed te doen. (ze zal als gevoelig kind misschien ook niet snel daar iets over uitlaten?)

Wat je zegt over het bang zijn voor tegenslagen. Ik denk dat ze dat hoe dan ook een keer zal moeten gaan leren, en haar gevoelige karakter speelt daarin zeker mee. Maar dat is iets waar ze ongeacht of ze nog een jaar kleutert of niet denk ik mee moet gaan leren omgaan :) ik zou de gevoeligheid, misschien neiging tot faalangst/fouten durven maken daar actief mee aan de slag gaan, misschien zelfs een coach of iets. :) Maar ik zou niet zomaar denken: oh ik laat haar nog in groep 2 dan kan ze lekker haar ding doen daar en gaat ze vanzelf meer praten/minder 'hoog' gevoelig zijn. Het kan met heel veel dingen te maken hebben. In mijn geval was het juist als ik uitdaging kreeg en dingen leuk ging vinden, die angst verdween. En wakkerde verveling het juist aan. Lastig te zeggen omdat het per situatie uiteraard verschillend is, maar ik zou niet zomaar de conclusie trekken: ze is gevoelig, dús sociaal emotioneel beter als ze in 2 blijft. Maar meer los van je keuze daar misschien proberen aan te werken samen of met iemand anders, en te ontdekken wat precies de reden is dat ze het lastig vind om haar gevoelens te benoemen :) Dat is dan meer op inhoud werken dan op de vorm. Als je denkt dat je daar in groep 2 dan meer tijd/ruimte voor hebt om dat aan te pakken, zou dat een keuze kunnen zijn :) maar dan zou ik wel goed nadenken over 'hoe' dat 'eraan' werken vorm krijgt, aangezien de factoren die daarbij bij kunnen dragen misschien juist wel weer in groep 3 meer aanwezig zijn (bij wijze van spreken)

Wat betreft het toekomstplaatje, op 16 jarige leeftijd studeren etc. Ik denk dat je daar heel lastig vantevoren al iets over kunt zeggen. Er zijn zoveel factoren die nog mee kunnen spelen in dat hele verhaal. Ik zou niet op basis daarvan je keuze maken :) Zelf was ik jong, maar ging ik vwo doen waardoor je sowieso 6 jaar verder bent, ben ik 1 jaar blijven zitten door verhuizen naar andere school met compleet nieuw vakkenpakket, en heb ik na mijn studie ook nog eens lekker een tussenjaar genomen. waardoor ik van altijd de jongste opeens naar normaal/wat ouder ging. :+
Ook hoor ik sommige hier zeggen dat ze achteraf spijt hebben dan ze niet nog een jaar langer hebben gekleuterd, maar ik denk dat het bijna onmogelijk is om zoiets achteraf te zeggen. Ja, dan had je misschien bepaalde nadelen van je leeftijd niet gehad. Maar elke keuze heeft een prijs. En je weet niet wat die prijs van een jaar langer kleuteren was geweest. Ik was bijv. fysiek nog wat jonger, wat later ongesteld etc. Was dat heel leuk? Nee. Maar ik had genoeg vriendinnen en lag goed genoeg in de groep om er gewoon bij te horen. Had dit 'probleem' er niet geweest als ik een jaar langer had gekleuterd? Klopt. Maaar ik weet niet wat ik dan misschien had moeten 'missen', wat ik nu wel heb gehad en dus misschien wel onbewust van ben :).

Over all: elke keuze heeft een prijs, denk ik :) en het is denk ik bepalen welke aspecten (voors en tegens) het meest zwaar wegen. Zelf heb ik wel groep 2 overgeslagen, maar had ik een hele leuke juf in groep 3 die sowieso vond dat er nog wel wat meer gespeeld mocht worden in 3, dus wij hadden ook in 3 een speelhoek waardoor die overgang wat minder was. misschien een unieke situatie, maar wilde het toch even noemen :) ik kon overigens ook heel goed spelen met iedereen uit groep 1, dat ging allemaal zichtbaar goed, maar merkte wel dat ik mij meer ging aanpassen aan hun spel/gedrag; waar ik thuis eigenlijk heel ander gedrag liet zien. waardoor dat toch ging scheefgroeien en dit uiteindelijk ook weer voor motivatieproblemen zorgde.
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 23-04-21 16:31, in het totaal 6 keer bewerkt

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:16

Er zitten altijd 6-jarigen in groep 2, behalve aan het begin van het schooljaar uiteraard. Het gemiddelde kind zit bijna een half jaar als 6-jarige in groep 2. En in de praktijk is het voor sommigen wat korter, en voor anderen wat langer.

Ik zou trouwens ook naar fysieke leeftijd kijken. Vroege leerlingen die wat kleiner gebouwd zijn zullen waarschijnlijk altijd de kleinste van de klas blijven, en sommigen vinden dat heel erg. Er zijn natuurlijk ook kinderen die duidelijk groter zijn dan hun klasgenootjes, maar daar heeft zo'n kind zelf meestal geen probleem mee.
Het hoeft geen factor te zijn, maar ik zou het toch even meenemen in gedachten.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Groep 2 of groep 3?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 17:37

Maar je moet als ouder ook niet alles als een mogelijk probleem zien.
Want dat breng je zomaar ongemerkt en ongewild over op je kind.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Groep 2 of groep 3?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 17:53

Wij hebben het uiteindelijk gewoon aan ons kind gevraagt. Zei zei destijds dat ze nog niet naar de eerste klas (groep 3) wilde. Nu kijkt ze er naar uit.

Leandra

Berichten: 1595
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 04:22

Sizzle schreef:
Wij hebben het uiteindelijk gewoon aan ons kind gevraagt. Zei zei destijds dat ze nog niet naar de eerste klas (groep 3) wilde. Nu kijkt ze er naar uit.


Dit hebben wij ook gedaan. Ze wilde afgelopen jaar ook in groep 2 blijven. En nu heeft ze er zin in om naar groep 3 te gaan. Is er ook helemaal klaar voor.

_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:39

Hier iemand die groep 2 heeft overgeslagen en dus ook altijd de jongste was. Ik ging dan ook op mijn 11e naar de middelbare school en op mijn 17e naar de universiteit. Ik heb er eigenlijk nooit last van gehad, nooit problemen gehad met dat mijn klasgenoten ouder waren, en ervaar het juist als een voordeel dat ik nu ook eerder klaar ben met studeren, mede daardoor heb ik besloten om nog een master er achteraan te doen. Dus over het jonger zijn dan de rest zou ik me niet al te veel zorgen maken :)

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 20:48

Even een update.
Deze week nogmaals een gesprek met de juf gehad en juf geeft aan geen enkele twijfel meer te hebben en dat het kind gewoon naar groep 3 'moet'.

Ze heeft weer enorme sprongen gemaakt en is nogmaals getoetst. Wederom met kop en schouders boven iedereen uit en stijgt boven groep 2 niveau uit. Juf merkt dat ze steeds minder haar vinger opsteekt omdat ze vaak de enige is die het doet. Kind houdt er niet van om op te vallen, gaat liever op in de massa dus logisch dat ze haar vinger niet meer op wil steken. Meer gelijkgestemden zal haar goed doen hierin.

Juf is bang voor verveling volgend jaar en dat ze daardoor geen zin meer heeft.

De laatste tijd hoor ik haar ook alleen nog maar over kinderen die volgend schooljaar ook naar groep 3 gaan dus ook dat zit wel goed.

Kind wil inmiddels zelf ook wel naar groep 3 dus de knoop is doorgehakt :)

Dank voor jullie meningen!

wyoming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:14

LindyH schreef:
Er zitten altijd 6-jarigen in groep 2, behalve aan het begin van het schooljaar uiteraard. Het gemiddelde kind zit bijna een half jaar als 6-jarige in groep 2. En in de praktijk is het voor sommigen wat korter, en voor anderen wat langer.


Een vroege leerling die een jaar extra kleutert is aan het begin van groep 2 al 6 jaar.

Maar voor de TS fijn dat er nu duidelijk is dat ze gewoon naar groep 3 kan en dat ze er ook zin in heeft.