Groep 2 of groep 3?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Groep 2 of groep 3?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-21 16:36

Wat is wijsheid?
Mijn heerlijke 5 jarige dochter zit momenteel in een groep 1/2 klas. Ze is van 8 oktober 2015, wat dus op veel scholen nog steeds zorgt voor het dilemma in de kleuterklas.. wel of niet naar groep 3.

Cognitief gezien is ze er helemaal klaar voor. Haar rekentoets was voldoende en wat betreft taal scoort ze het beste van alle groepen. Ze doet enthousiast mee op school en is erg leergierig.
Verder past ze zich heel erg aan, aan het kind waarmee ze speelt. De kan dus op het niveau van een 4 jarige spelen als op het niveau van een 5/6jarige.

Doordat het speelse ook nog zo in haar zit twijfelt de juf.
Ik twijfel omdat het ook een gevoelig meisje is. Ze praat met mij nooit over haar gevoelens en kan zich door haar kleine zusje flink op haar kop laten zitten.
Zo heeft ze bijvoorbeeld ook nog nooit ruzie gehad omdat ze altijd anderen laat kiezen, zij vindt alles wel prima.
Waar ik bij haar voor vrees is dat wanneer ze tegenslagen krijgt in groep 3, dat ze dan dichtslaat en het plezier in leren kwijtraakt. Of dat ze bijvoorbeeld door haar gevoeligheid nog niet bestand is tegen de wat harder wordende onderlinge verhoudingen tussen kinderen.

Blijft ze volgend jaar in groep 2 dan zit ze als 6 jarige dus ook bij veel 4 jarigen in de klas.
Gaat ze naar groep 3 zal ze de jongste van de klas zijn en zal ze als 11 jarige naar de middelbare school gaan. Zou ze bijvoorbeeld als 16 jarige al klaar kunnen zijn met de havo.. en dan al studeren?

Iemand die in hetzelfde schuitje heeft gezeten die adviezen heeft? Of wellicht juffen?
Ik vind dit echt wel een lastige.


Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Groep 2 of groep 3?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:41

Wat wil ze zelf?

Als ik het zo lees zou ik haar nog een jaartje laten klauteren en extra uitdagingen aanbieden op ander gebied. Maar als ze zelf graag mee wilt naar groep 3 haar laten gaan.

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:44

Ja ik, was in groep 2 qua leervaardigheden echt klaar voor groep 3 maar kon nog niet zo goed voor mezelf op komen. Sociaal wat onzeker en makkelijk over me heen laten lopen.
Dus mijn ouders lieten mij een jaartje extra in groep 2 en dat heeft me goed gedaan. Gaf een hoop rust ook en ik vond t echt geen probleem om met jongere kleuters in een klas te zitten.
En het maakte dat ik net wat zekerder was toen ik een groep hoger ging.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:46

Bij mij was er ook even sprake van dat ik groep 2 mocht overslaan en naar groep 3 mocht (hoewel het bij mij ook wel een iets andere situatie was omdat wij net terugkwamen uit het buitenland en ik in april jarig ben - het ging puur om hoe ver ik al was met leren), maar mijn ouders hebben toen besloten om het niet te doen. Hoewel ik idd cognitief al vrij ver ontwikkeld was en mezelf bijvoorbeeld ook al had leren lezen, was ik ook nog heel erg speels en leek het mijn ouders om die reden geen goed idee om me al naar groep 3 te laten gaan. Thuis ging ik zelf rustig verder met boekjes lezen en nerden, terwijl ik op school nog lekker kon spelen.

Overigens had ik hier zelf helemaal geen zeggenschap in. :+ Dat is ook iets waar je je als kind nog helemaal geen voorstelling van kunt maken op die leeftijd, laat staan zo'n beslissing kunt nemen.

Ik kwam op de middelbare school trouwens in de klas met een meisje dat denk ik in eenzelfde situatie had gezeten (wat ouder zijn dan andere kinderen): die is ook van oktober, maar dus van het jaar voor mij. Ik geloof niet dat ze er slechter van is geworden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-04-21 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:55

Ik ben 4 oktober jarig en zat dus ook tussen 2 klassen in.

Ik ben naar groep 3 gegaan toendertijd en was 15 toen ik naar het MBO ging.
Als kind en puber heb ik er nooit iets van gemerkt. Ik denk dat je je ook wel ontwikkelt met je klasgenoten mee en dat dat niet in die 1-2 jaar verschil zit.

Het is denk ik heel kind afhankelijk, is ze klaar om naar groep 3 te gaan of niet. Wat adviseert haar juf/meester? Als je vertrouwen in diegene hebt, zou ik dat advies volgen.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:57

Mars schreef:
Ja ik, was in groep 2 qua leervaardigheden echt klaar voor groep 3 maar kon nog niet zo goed voor mezelf op komen. Sociaal wat onzeker en makkelijk over me heen laten lopen.
Dus mijn ouders lieten mij een jaartje extra in groep 2 en dat heeft me goed gedaan. Gaf een hoop rust ook en ik vond t echt geen probleem om met jongere kleuters in een klas te zitten.
En het maakte dat ik net wat zekerder was toen ik een groep hoger ging.


Hier precies hetzelfde! Ik ben overigens van 3 oktober dus vergelijkbaar denk ik :)

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:59

Ik zelf ben van eind oktober en heb daardoor 3 jaar kleuterschool gehad en zat laatste jaar ook met 4-jarigen.
Ik had gewoon mijn vriendinnetjes waar ik al een jaar mee in de klas zat en die een jaar jonger waren.
Lagere school mocht ik een klas overslaan, op basis van het niveau wat ik had maar mijn ouders zagen dat niet zitten.
Ik ben altijd de oudste geweest samen met een meisje wat op dezelfde dag jarig was. Nooit enig last van gehad.

Het leven is als een kerstmuts

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Re: Groep 2 of groep 3?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 17:04

Wij hebben onze dochter een jaar extra laten kleuteren. Ze was ook nog zo speels. We hebben er geen spijt van. Ze doet het erg goed op school. Ze is de oudste van de klas en heeft daar verder geen last van.

”I don’t go looking for trouble. Trouble usually finds me.” ~ Harry Potter

LaDonna75

Berichten: 2123
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Groep 2 of groep 3?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 17:09

Mijn dochter van eind september heeft 2 jaar gekleuterd. Ze zit in de klas met veel kinderen die tussen augustus en december jarig zijn, een vrij jonge klas dus. Ze was er ook klaar voor, was toe aan groep 3. Mijn advies: kijk naar je kind en het advies van school. Overigens bleek mijn dochter hoogbegaafd en loopt ze nu (8 jaar, groep 5) met alles enorm voor maar zit sociaal-emotioneel op haar plek in groep 5.

<3 Welsh partbreds
Sanaa (Welsh partbred, 1,46m) M1 tussen de paarden
Welsh x Duitse sportpony in de maak

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 17:11

Met welke leerlingen heeft ze de meeste connectie, van groep 1 of 2?
Als ze het qua leerwerk aan kan en veel speelt met de kinderen die straks naar groep 3 gaan zou ik haar mee laten gaan.
Zijn het kindjes uit de andere groep waar ze meer mee optrekt dan mooi laten zitten.

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-21 17:19

Haar beste vriendinnetje blijft in groep 2 volgend jaar, dus mijn dochter wil in groep 2 blijven :')

Er zijn heel weinig groep 2 kinderen straks, dus er zullen heel veel kleine instromers zijn (waaronder haar zusje). Hoewel zij niet bij elkaar in de groep komen is dat dus wel het leeftijdsverschil straks. Ruim 2 jaar, dat vind ik toch wel veel. Als ze de indeling zo houden als nu zit ze volgend jaar maar met een stuk of 5 leeftijdsgenootjes en dat staat me wel wat tegen.

Zouden ze echt een groep 2 hebben zou ik er heel anders in staan.
Extra taken gaat ze sowieso krijgen mocht ze in groep 2 blijven :j

Met juf hebben we nu afgesproken het er in juni weer over te hebben. Juf vind het ook een lastige keuze.

Ze speelt dus met iedereen en past haar spel aan, aan het kind waarmee ze speelt. Doordat er zoveel groep 1'ers zijn leek het een tijdje alsof ze op dat speelniveau zat. Maar ze past zich dus echt aan. Ze past zich ook aan op het spel van de oudere kinderen en dat vindt ze even leuk.

Leandra

Berichten: 1591
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 17:36

Mijn dochter is van eind oktober 2014 en wij stonden voor dezelfde keuze. Wij hebben samen met de school besloten om haar nog een jaar te laten kleuteren en daar hebben we geen spijt van. Ze kon groep 3 ook wel aan maar dan zou ze waarschijnlijk op haar tenen moeten lopen. Nu is ze helemaal klaar voor groep 3. Ze krijgt extra taakjes en mag de nieuwe kinderen in de klas wegwijs maken. Dat vindt ze geweldig.
Ze is al erg lang voor haar leeftijd dus nu wel echt de langste in de klas maar dat maakt geen verschil.
Wij zijn heel blij dat we deze keuze hebben gemaakt.

Mijn advies zou zijn: De kleutertijd komt niet meer terug, als het kan laat haar er zo lang mogelijk van genieten.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 17:42

Voor dezelfde afwegingen gestaan met mijn twee dochters, doorgegaan naar groep 3 en bij allebei achteraf een prima keuze geweest. De oudste stond als 20-jarige met Pabo-diploma voor de klas, maar 20 of 21 maakt dan ook niet veel meer uit.
De jongste is van januari, dus ik blij dat ik dat probleem nu niet had, en qua leeftijd een lekkere middenmoter in de klas had gebaard. Maar helaas, halverwege groep 4 verveelde hij zich zo ongenadig dat hij toch maar een klas overgeslagen heeft en nu is hij ook altijd de jongste.
Nu 3 vwo en hij vindt het prima.
Hier dus 3x een positieve ervaring -en die van mij waren ook geen vooroplopende bijdehandjes. Maar net als jouw dochter konden ze zich prima aanpassen :)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 18:12

Zou kijken voor een jaar extra kleuteren met verrijking :)

Gup is net zo oud en daar gaan ze een groep 2/3 maken voor een paar van dit soort gevallen

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Groep 2 of groep 3?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 18:16

Ik had het ook, en ben wel gelijk naar groep 3 gegaan, achteraf was dat echt niet handig. Op mijn 15e uit huis naar het hbo. En mentaal was een jaartje kleuteren ook beter geweest. Nu ik zelf juf en moeder ben zou ik voor mijn kind de keuze maken voor een jaartje extra kleuteren

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 18:20

Ik ben zelf van midden september en dus ook een vroege leerling.

Mijn basisschool weet ik niet mee zo goed. Ik zat op een klein dorpsschooltje en we hadden altijd gemengde groepen. Heel heel heel vaag weet ik nog dat ik de overgang van groep 5 naar 6 wat spannender vond de eerste dag en daarna had ik daar geen enkel probleem mee.

Op mijn 11e zat ik inderdaad op de middelbare school en daar was echt wel een gigantische schok van de grootte van de school ect. Maar ik denk dat die schakeling in veel mindere mate met mijn jonge leeftijd te maken had, maar meer met de overgang van een dorpsschooltje van 50 leerlingen en iedereen die je kent naar de grote school gaan met 1200 leerlingen... Tel daar totaal geen leuke klas bij op en je hebt een goed recept om schoolziek te worden.

Uiteindelijk heb ik keurig in 6 jaar mijn VWO afgemaakt en zat ik op mijn 17e op de universiteit en was ik aan het werk op een accountantskantoor. Ook hier totaal geen problemen met mijn vrij jonge leeftijd gehad (mijn collega's des te meer). Op mijn 21e nu vertel ik samen met mijn baas bestuurder wat ze allemaal beter moeten doen :D

Als ik een jaar lang had moeten kleuteren, was ik mij zeker weten gaan vervelen op de basisschool met alle gevolgen daarvan. Kijk dus ook echt naar de hoeveelheid uitdaging die je dochter nodig heeft.

Tikfouten zijn te danken aan mijn telefoon

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 18:30

Ik heb alleen de beginpost gelezen en ik herken mezelf in het beschreven gedrag (anderen laten beslissen, speels, slim, zusje op de kop laten zitten, weinig praten met ma etc.). Ik was zo slim (en sluw) dat ik deed alsof ik kon lezen en schrijven, ook omdat ik nog speels was en er geen zin in had. In groep 4 vertelde ik het mijn moeder en werd ik na een maand groep 4 teruggestuurd naar groep 3 (waarschijnlijk hadden ze het veel later gemerkt als ik niet trots had verteld hoe ik iedereen voor de gek hield). Ik was heel speels en ondanks mijn intelect niet klaar voor meer leerwerk. Met deze ervaring zou ik zeggen dat ze best een jaar kan wachten met groep 3, maar dit zeg ik alleen gebasseerd op de beschrijving en mijn eigen ervaring.
En ter aanvulling dankzij bovenstaande reactie, ondanks mijn brein deed ik 7 jaar over vwo en moest ik vorig jaar stoppen op de universiteit, dus nu zit ik op mijn 21e in mijn eerste jaar op de hogeschool. Puur omdat de manier van leren niet bij mij past. Dus het verschilt echt per persoon en jij kent je kind het beste van ons.

Edit: ik lees ook dat ze zelf graag bij haar vriendin in de klas blijft. Ik vond het heel erg eng dat ik naar groep 3 ging met allemaal enge vreemde mensen terwijl mijn beste vriendin in groep 4 bleef en jaren later vond ik dat nog vervelend (ondanks dat ik nieuwe vriendinnen/vrienden had in die groep), maar dat is puur mijn karakter en ik kan dat heel slecht bij jouw dochter van achter een scherm beoordelen. Overigens zijn wij nog steeds beste vriendinnen en we zitten nu op dezelfde school met verschillende opleidingen (zij 4e en ik 1e), dus goede vriendschappen gaan niet zomaar verloren. :D

Ik hoop dat je iets kan met alle ervaringen, want ik lees wel dat het voor iedereen verschilt. Welk advies geven de leraren (als je dat wil delen)?

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:22

Lekker nog een jaartje kleuteren. Laat haar maar lekker spelen. Leren en stil zitten moet ze nog lang genoeg. Zorg wel dat ze eventueel extra werkjes en uitdaging kan krijgen in de klas.
Ik ben heel blij dat ik met mijn dochter toen deze keuze gemaakt heb. Ze staat nu sterk in haar schoenen en is nu 1 van de oudsten van de klas ipv 1 van de jongsten. Ze past super in de groep en haalt goede cijfers. Al had ze makkelijk een jaar kunnen overslaan. In de kleuterklas had ik deze keuze en in groep 7 nog een keer. Ik ben blij dat ik het niet heb gedaan. Ze zit nu in 2 VWO en het gaat super, ook sociaal gezien.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-21 20:27

Fijn om alle reacties te lezen, dank daarvoor!

Het zijn vooral lange reacties dus het quoten laat ik even achterwege :o

Als ze nog een jaar zou kleuteren zouden ze haar zeker voorzien van extra opdrachtjes. Veel ook met ruimtelijk inzicht, problemen moeten oplossen. Het vervelen, zoals sommigen ook al aankaarten, baart me alsnog wel een beetje zorgen omdat klassikaal alles wel gelijk blijft en dan weet ze veel natuurlijk al. Al kan ik me tegelijkertijd ook wel weer voorstellen dat ze het leuk vindt en het goed is voor haar ego dat ze al veel weet.

Vorige week hebben we een gesprek met de juf gehad. Vader nam helaas het gesprek behoorlijk over waardoor ik minder van de juf te horen heb gekregen dan gehoopt. Ik ga dus nog even een individueel gesprek met haar aanvragen om een wat duidelijker beeld te krijgen.

De overgang van groep 2 naar groep 3 is trouwens op deze school niet zo heftig als op sommige andere scholen. Het overgaan op echt lesgeven en aan tafel zitten gaat heel stapsgewijs. Zeker het eerste halfjaar wordt er ook nog veel gespeeld.

Ik laat al jullie reacties even tot me komen en neem het mee in het sudderproces in mijn hoofd.
Morgen maar even een nieuwe afspraak met de juf maken.

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:30

Vader nam het gesprek over? Is dat jouw man of ex man? Zei je niet: houd je maar mond nu maar even?’ :')

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:32

Ik heb ook een introvert kind dat makkelijk in de achtergrond verdwijnt omdat ze het iedereen naar de zin wil maken. Ik ben ontzettend blij dat ze nu pas naar groep 3 gaat (7) want ze is nu echt enorm veel zelfverzekerder geworden en mondiger.
Ja, de leerstof is veel te simpel, maar desnoods slaan we dan later wel een jaartje over als het nodig is.
Voor ons was het absoluut de beste weg.
Haar beste vriendje heeft 3 jaar gekleutert omdat hij zo‘n speelse dromer is. Was ook echt verstandig van zijn moeder, zijn oudere broer is daarop namelijk totaal vastgelopen.

Ik ben zelf een vroege leerling en ik was kwa leerstof prima op mijn plek maar ik ben altijd het buitenbeentje geweest. Veel te naief in verhouding tot mijn klasgenootjes. Heb dan ook totaal geen fijne herinneringen aan de basisschool.

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Groep 2 of groep 3?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:35

Ik ben altijd een vroege leerling geweest, nooit blijven zitten of langer gekleuterd, waardoor ik met mijn 16 jaar op het HBO gigantisch onderuit ging. Liever nu een jaartje extra kleuteren, dan heel veel later vastlopen.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:35

Wat grappig dat het zo verschilt per school. Hier gaan ze gewoon per kalender jaar naar de volgende groep. Dus heel 2015 gaat naar groep 3 volgend school jaar. Dus mijn zoon van 6 oktober gaat zonder twijfel naar groep 3. Uiteraard wordt er ook wel per kind gekeken hoor. Want mijn dochter van januari is bijvoorbeeld een jaar eerder naar groep 3 gegaan en er zijn ook kindjes die een jaartje later zijn gegaan...

noviceh

Berichten: 4781
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Groep 2 of groep 3?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:44

Moeilijk zeg! Denk je dat ze emotioneel toe is aan groep 3?

♥12-5-1999 Ryvonne Promise †2-4-2013 "If the world would end today..."

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Re: Groep 2 of groep 3?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:53

Bij mij was groep 3 ook nog veel spelen en ondertussen het leren er een beetje tussen stoppen (had er niet bij stilgestaan dat dat bij sommige scholen anders is haha). Daarom moest ik met mijn speelsheid naar groep 3, want toen mocht ik nog met lego spelen en in groep 4 moest ik veel ste veel saai lezen en schrijven. :D
Maar het is niet leuk om een klas terug te gaan als je net op je plek zit, dat vond ik echt lastig toen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers