CAO - worden we belazerd?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Mjetterd, Giolli, Sica, ynskek

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

PoelieWoelie

CAO - worden we belazerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-21 10:41

Hoi,

Zojuist hebben mijn collega's en ik ontdekt dat wij hoogst waarschijnlijk al geruime tijd te weinig compensatie krijgen voor het werken op zon- en feestdagen. Ik werk fulltime (40 uur) in een meubelwinkel.

Onze werkgever zegt dat dit niet voor ons geldt. Wij denken van wel.

In mijn contract staat dat wij vallen onder CAO Retail Non-Food: https://www.inretail.nl/Uploaded_files/ ... 11c133.pdf

Hierin staat toch echt dat wij op zondag een toeslag van 50% krijgen en op feestdagen zelfs 100%. Dat valt niet te ontkennen toch?

Overigens moet ik af en toe 6 dagen werken, wat ik liever niet doe, maar dat doe ik wel vanwege personeelstekort en mijn min-uren door de lock-down. Hierover kan ik alleen niet specifiek iets terugvinden..

Is hier iemand die verstand hiervan heeft en misschien mij hierbij zou willen helpen? Ik kom graag goed voorbereid aan bij een eventueel gesprek.

Alvast bedankt :)

xPabloBokt

Re: CAO - worden we belazerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:08

Als er in de CAO staat dat jullie recht hebben op toeslag dan mag de werkgever daar niet ten nadele van de werknemer van afwijken.

With shortness of breath
I'll try to explain the infinite
And how rare and beautiful it truly is that we exist

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:52

Contact opnemen met een vakbond. Die kan je alles vertellen over waar je baas aan moet voldoen. En kan je ook helpen als hij daar niet aan wil voldoen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:59

zoek even een wetswinkel op bij jou in de buurt,die kunnen je heel goed helpen

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:06

Waarom denkt je werkgever dat het niet voor jullie geldt, kan hij dat uitleggen? :)

Ik denk sowieso even er achter proberen te komen of het inhalen van die min-uren nog voor andere regelgeving zorgt wat betreft toeslagen?

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP met veel info http://www.barefoot-webshop.nl
Mijn Vinted kledingkast, nu vooral kinderkleding t/m maat 128: Klik hier

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:14

Ben je lid van een vakbond?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:43

Vraag eens waarom je werkgever vindt dat het niet voor jullie geldt?
Zijn er hierover ook nog afspraken in je arbeidsovereenkomst of in een personeelsreglement terug te vinden?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:58

Ik zou, als ik in jou schoenen stond, lid worden van een vakbond voor een paar tientjes per jaar en daar de situatie uiteggen. Ik denk dat je werkgever heus wel weet hoe het hoort maar dit liever niet wil betalen. Met iemand van de vakbond erbij sta je gewoon steviger in je schoenen en is er geen ruimte voor discussie.
Daar kan je ook navragen hoe er om gegaan moet worden met de uren die je wel beschikbaar was voor werk maar er geen werk was. Kan me niet voorstellen dat je de niet gewerkte uren buiten jou invloed om allemaal in de min staat

Kato M2 Top Tuiger
Veron Z2
Melody M2

Neonlight
Moderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:05

Zoek inderdaad contact met de vakbond, die kan meer voor je betekenen als een rechtswinkel of juridisch loket, zij zijn degenen die de CAO mede tot stand maken.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:28

Mocht je geen lid zijn van vakbond en je hebt wel een rechtsbijstandverzekering met daarin de module werk- en inkomen, dan kan je hun ook bellen voor advies en eventueel hulp.

[o]F zegt;"Ik heb ook een pony, maar die is in de hemel".
Je wordt gemist kleine witte vriend.
Rust zacht

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-21 15:30

Ontzettend bedankt voor alle behulpzame reacties! Ik had nog geen tijd gehad om te reageren maar ik heb met jullie hulp wel één en ander uit kunnen zoeken.

Ik heb van een mug een olifant gemaakt want na één melding naar de baas toe zijn ze het gelijk uit gaan zoeken en kreeg een excuses en zijn mijn uren direct aangepast :)

Verklaring was dat de CAO twee jaar geleden is veranderd en in het oude CAO de toeslag niet van toepassing was. Laten we ze maar het voordeel van de twijfel geven want het zijn wat dat betreft nette werkgevers. :j

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:41

Wel met terugwerkende kracht dan? ;-)

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:48

Gelukkig maar poeliewoelie! Hier ook minuren door de corona, die mogen wij ook gewoon inhalen, en weekends geld bij ons dan ook het toeslagpercentage. (Bij pinkster krijg ik bv 300%, 1x voor de vaste werkdag, en dan nog 2x omdat ik werk op een feestdag, dus op 1 dag 2 mindagen ingehaald, en niks op loon ingeleverd, dat zijn de leuksten!)
(Mindagen hier door het thuis moeten blijven bij zoontje)

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM1 +7
http://www.haflingerdressuurstal.nl

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-21 16:09

Choiix schreef:
Wel met terugwerkende kracht dan? ;-)

Jazeker!

Nu nog even uitzoeken hoe dat zit met min-uren door Corona. Dat blijft een lastig punt vind ik.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie