Eigen bedrijf vanuit de Wajong

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloementje3

Berichten: 334
Geregistreerd: 01-04-12

Eigen bedrijf vanuit de Wajong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 15:12

Heei Allemaal,

Toen ik jonger was ben ik in de Waijong terecht gekomen omdat ik het lichamelijk en geestelijk niet goed met mij ging. De afgelopen 10 jaar altijd gewerkt alleen ik merk dat er altijd een bepaalde druk op mij hangt waardoor ik de afgelopen 5 jaar met een Burnout heb doorgewerkt om maar mee te draaien en een "normaal" persoon te zijn.

In de Corona tijd ben ik ontslagen vanwege inkrimpen van het bedrijf. Nu mag ik dus weer terug komen maar ik voel daar niet zo veel voor omdat ik er twee keer uitgegooid ben in een jaar tijd en mijn situatie het nu gewoon niet toelaat ook ben ik plannen aan het maken ben voor mijn eigen bedrijf. De Wajong ziet mij natuurlijk graag fulltime terug gaan naar mijn oude bedrijf wat ik ook zeker had gedaan als dat nu een optie voor mij zal zijn alleen in mijn situatie nu is dat geen optie. Stilzitten is ook geen optie voor mij en vandaar mijn eigen bedrijf plannen. De middelen heb ik er voor, het plan is er.

Heb het netjes aangegeven bij de Wajong maar nu moet ik een compleet betoog schrijven waarom ik dit wil doen en waarom het beter voor mij is en waarom ik sneller uit de Waiong kom als ik hier mee start. Ik vind het eerlijk gezegd best lastig want als je het verkeerde zegt dan ben ik de *** Dus is er iemand die ervaring hiermee heeft en weet wat zij willen horen? En wat ik zeker moet benoemen? Je mag altijd in een privé bericht contact opnemen als jij het liever niet openbaar post hier.

Kom aub niet met opmerkingen van handje ophouden bij de overheid die opmerkingen heb ik al vaak genoeg gehoord en jij kent niet mijn situatie. Ik wil juist een inspiratie zijn als het ene niet lukt gaan we voor het andere en altijd je dromen blijven volgen.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Eigen bedrijf vanuit de Wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:32

Zorg dat je goed weet hoe dit juridisch zit. Niet alleen qua belastingen, maar ook hoe het zit met je recht op wajong qua inkomen bij failliet, etc. Heb je iemand achter je staan die meer aanzicht heeft bij uwv dan een particulier? Juridische afdeling vakbond bv? Want uwv mag dan wel van alles willen en vinden, dat betekent niet dat wat zij van jouw willen ook de enige optie is. Win dus informatie in qua wat jouw opties zijn qua uren, inkomen, etc. Incl. binnen welke grenzen je moet blijven om je recht op wajong te behouden, ook al verdien je genoeg om het niet nodig te hebben. Val je er namelijk buiten en heb je als nog hulp nodig, dan ben je met bijstand altijd slechter af (verlies koophuis, spaargeld, enz.). Weet dus wat de wet je aan (on)mogelijkheden biedt.

bloementje3

Berichten: 334
Geregistreerd: 01-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 15:39

tamary schreef:
Zorg dat je goed weet hoe dit juridisch zit. Niet alleen qua belastingen, maar ook hoe het zit met je recht op wajong qua inkomen bij failliet, etc. Heb je iemand achter je staan die meer aanzicht heeft bij uwv dan een particulier? Juridische afdeling vakbond bv? Want uwv mag dan wel van alles willen en vinden, dat betekent niet dat wat zij van jouw willen ook de enige optie is. Win dus informatie in qua wat jouw opties zijn qua uren, inkomen, etc. Incl. binnen welke grenzen je moet blijven om je recht op wajong te behouden, ook al verdien je genoeg om het niet nodig te hebben. Val je er namelijk buiten en heb je als nog hulp nodig, dan ben je met bijstand altijd slechter af (verlies koophuis, spaargeld, enz.). Weet dus wat de wet je aan (on)mogelijkheden biedt.


Heeii! Dank je wel voor je reactie. Ja dat is dus het vervelende zij laten daar niks over los. Als mijn bedrijf straks eenmaal loopt dan krijg ik de Wajong toch niet meer en ben ook bereid parttime te gaan werken alleen moet er wel werk zijn. Gelukkig ga ik een bedrijf opstarten dat mocht ik een terug val hebben mijn vriend de meeste taken kan overnemen en mijn schoonouders ook nog kunnen bijspringen daarom hebben we ook samen de plannen gemaakt en steunen zij mij volledig hier in.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Eigen bedrijf vanuit de Wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:42

Tuurlijk zegt uwv niks over alternatieve opties. Bel met een vakbond, wordt lid en leg je plannen daar voor voor hulp en onafhankelijk advies qua juridische kant van het verhaal ivm uwv.

bloementje3

Berichten: 334
Geregistreerd: 01-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 15:44

tamary schreef:
Tuurlijk zegt uwv niks over alternatieve opties. Bel met een vakbond, wordt lid en leg je plannen daar voor voor hulp en onafhankelijk advies qua juridische kant van het verhaal ivm uwv.


Dank je wel voor je tip :D hier heb ik echt wat aan <3 Ga er mee aan de slag.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:45

Ik werk in het sociale werk. Ik heb wel redelijk verstand van uitkeringen en weer integreren in de maatschappij. Mijn advies is bel met het UWV. Leg je situatie uit en kom met concrete vragen bij het UWV, anders word je van het kastje naar de muur gestuurd. Als je ervoor kiest om een bedrijf te starten heb je de kans dat ze gaan korten op je uitkering.

bloementje3

Berichten: 334
Geregistreerd: 01-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 15:48

Gizeppie schreef:
Ik werk in het sociale werk. Ik heb wel redelijk verstand van uitkeringen en weer integreren in de maatschappij. Mijn advies is bel met het UWV. Leg je situatie uit en kom met concrete vragen bij het UWV, anders word je van het kastje naar de muur gestuurd. Als je ervoor kiest om een bedrijf te starten heb je de kans dat ze gaan korten op je uitkering.


Ja heb al contact gehad met diegene die over integratie gaat. Wordt inderdaad gekort maar dat is logisch alleen moet nu dus een betoog schrijven waarom zij hier akkoord voor moeten geven ipv werken voor een baas. En vandaar wat tips gevraagd wat ik er in kan zetten.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:53

bloementje3 schreef:
Gizeppie schreef:
Ik werk in het sociale werk. Ik heb wel redelijk verstand van uitkeringen en weer integreren in de maatschappij. Mijn advies is bel met het UWV. Leg je situatie uit en kom met concrete vragen bij het UWV, anders word je van het kastje naar de muur gestuurd. Als je ervoor kiest om een bedrijf te starten heb je de kans dat ze gaan korten op je uitkering.


Ja heb al contact gehad met diegene die over integratie gaat. Wordt inderdaad gekort maar dat is logisch alleen moet nu dus een betoog schrijven waarom zij hier akkoord voor moeten geven ipv werken voor een baas. En vandaar wat tips gevraagd wat ik er in kan zetten.


Je moet overal verantwoording voor geven als je geld ontvangt van de overheid. Dit is de afgelopen jaren alleen maar meer geworden. En ik begrijp dat ergens wel. De overheid ziet als je in loondienst gaat minder als risico, dan als ZZP. Ik heb overigens ook met Wajongers gewerkt die een eigen bedrijf op wilden starten. Ik heb toen samen een ondernemersplan gemaakt. Ik heb echter ook ervaren dat veel mensen niet goed nadenken over het starten van een bedrijf.. Ik vind het dus best wel goed dat je een betoog moet maken over je motivatie.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:59

Ik denk dat je vanuit je hart moet schrijven, ipv vanuit tips van anderen die jou en je situatie helemaal niet kennen.
Heb je een adviseur of arbeidsdeskundige bij het UWV? Die kun je daarbij gewoon om hulp vragen, als je geholpen wilt worden. En dan heb ik het niet (alleen) over die motivatie, maar ook om bv met je te sparren over de haalbaarheid van je eigen onderneming, en wat je daarbij bv nog nodig hebt.
Ik denk dat je insteek om zsm die wajong uit te komen, misschien wel helemaal niet de handigste weg is. Wajong geeft ook de mogelijkheid om gebruik te maken van voorzieningen. Dus misschien is het in jouw situatie wel veel slimmer om een tienjarenplan te maken mbt je eigen bedrijf, dan een kickstart te willen om maar zsm van dat UWV af te zijn... Op dit moment kun je gebruik maken van hulp om een ondernemings- en/of financieringsplan op te stellen, diverse voorzieningen zoals bv hulpmiddelen, maar ook trainingen en workshops, en er is een vrij ruim opleidingsbudget waar je mogelijk wat aan hebt. Of straks coaching on the job, als je opgestart bent...
Mocht je het niet kunnen vinden met je contactpersoon binnen het UWV, kun je ook gewoon een andere contactpersoon aanvragen. Dat is helemaal niet raar. het moet wel een beetje 'klikken' met iemand die met jou meekijkt.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:04

Bloementje: ik denk dat de Bart de Graaff Foundation wel iets kan zijn: https://bartfoundation.nl/
Speciaal gericht op jongeren met een beperking die een eigen bedrijf willen starten. Zij worden dan gekoppeld aan een mentor (/mentorbedrijf) en krijgen daar dan steun in. En die hebben vast ook ervaring met de de wajong en hoe je dat deel dan aanpakt.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:07

Eatshay schreef:
Ik denk dat je vanuit je hart moet schrijven, ipv vanuit tips van anderen die jou en je situatie helemaal niet kennen.
Heb je een adviseur of arbeidsdeskundige bij het UWV? Die kun je daarbij gewoon om hulp vragen, als je geholpen wilt worden. En dan heb ik het niet (alleen) over die motivatie, maar ook om bv met je te sparren over de haalbaarheid van je eigen onderneming, en wat je daarbij bv nog nodig hebt.
Ik denk dat je insteek om zsm die wajong uit te komen, misschien wel helemaal niet de handigste weg is. Wajong geeft ook de mogelijkheid om gebruik te maken van voorzieningen. Dus misschien is het in jouw situatie wel veel slimmer om een tienjarenplan te maken mbt je eigen bedrijf, dan een kickstart te willen om maar zsm van dat UWV af te zijn... Op dit moment kun je gebruik maken van hulp om een ondernemings- en/of financieringsplan op te stellen, diverse voorzieningen zoals bv hulpmiddelen, maar ook trainingen en workshops, en er is een vrij ruim opleidingsbudget waar je mogelijk wat aan hebt. Of straks coaching on the job, als je opgestart bent...
Mocht je het niet kunnen vinden met je contactpersoon binnen het UWV, kun je ook gewoon een andere contactpersoon aanvragen. Dat is helemaal niet raar. het moet wel een beetje 'klikken' met iemand die met jou meekijkt.


Ik ben het helemaal met je eens. Er zijn vaak ook instanties beschikbaar bij het UWV of via het UWV die je kunnen helpen met een goed plan opstellen of trainingen aanbieden. Je kunt ook gebruik maken van een jobscoach, omdat je in het DGR staat. Ik denk dat Eatshay de juiste punten hier aansnijdt.