En dan word je ineens greenkeeper op een golfterrein..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: En dan word je ineens greenkeeper op een golfterrein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:20

Fijn dat je in sommige dingen goed bent. Rechte lijnen rijden en hoeken uitrijden, dat is een voordeel als je paardrijdt, dan leer je dat al. Ha ha

Toushie

Berichten: 7269
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:58

Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt in je nieuwe baan. Inderdaad greenkeeper hoor je niet vaak als beroep maar belangrijk is dat je het naar je zin hebt :D

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: En dan word je ineens greenkeeper op een golfterrein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:08

Zo leuk om te lezen hoe blij je bent :D zou er bijna een carrièreswitch van overwegen haha. Heerlijk dat buiten werken! Gaat dit werk ook in de winter door? :)

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 18:15

In de winter gaat veel van het werk inderdaad gewoon door.
Maaien is dan uiteraard wel veel minder frequent, maar de overige gebieden worden wel wat beter aangepakt bvb, snoeiwerk, bunkers afsteken, vijveronderhoud, herstellingen aan bvb hekwerk, ...

We hebben overigens afgelopen week ook al gedeelten bemest (eigenlijk nog net te koud), de greens staan erg mager namelijk.
Ook zijn de greens bezand want deze zijn in Maart hol geprikt, en gezien er nog niet veel groei in het gras zit, hebben we extra bezand om wat meer van de gaten dicht de krijgen.

Ook is er een groot water/sproeivat aangekocht om de fairways te kunnen beregenen. Afgelopen jaren werden alleen de greens en tee,'s beregend. Maar de zomers worden steeds heter en ook de fairways beginnen nu te lijden onder de droogte van afgelopen jaar.

Langzaamaan begint alles wel te groeien gelukkig en zo beginnen ook de patronen steeds beter zichtbaar te worden in het gras. Het ultieme doel is om er een blokpatroon in te krijgen door min. 2 wekelijks in verschillende richtingen te maaien.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Re: En dan word je ineens greenkeeper op een golfterrein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:28

Jullie hebben geen Meikever-invasies? Jaarlijks terugkerend feest op ‘mijn’ baan.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 19:34

Cowboy55 schreef:
Jullie hebben geen Meikever-invasies? Jaarlijks terugkerend feest op ‘mijn’ baan.


Oh ja hoor, veel last van engerlingen en vooral dus de kraaien die de grond open maken om deze lekkernijen te komen smullen.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:19

BillyJ schreef:
Cowboy55 schreef:
Jullie hebben geen Meikever-invasies? Jaarlijks terugkerend feest op ‘mijn’ baan.


Oh ja hoor, veel last van engerlingen en vooral dus de kraaien die de grond open maken om deze lekkernijen te komen smullen.


Dat dus. Gisteren een paar hele dikke engerlingen gezien in een divot. Party time :(

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 12:38

Idd party time voor de kraaien haha ..

Het zijn er dit jaar precies wel erg veel heb ik de indruk. Mss door de hete zomer in combi met de zachte winter.
Bijna overal waar ik kantjes moet steken of inzaaien kom ik ze tegen ..

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:48

BillyJ schreef:
Idd party time voor de kraaien haha ..

Het zijn er dit jaar precies wel erg veel heb ik de indruk. Mss door de hete zomer in combi met de zachte winter.
Bijna overal waar ik kantjes moet steken of inzaaien kom ik ze tegen ..

Ph te laag is deel van het probleem, droogte inderdaad een ander. Test je bodem dus.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 16:11

tamary schreef:
BillyJ schreef:
Idd party time voor de kraaien haha ..

Het zijn er dit jaar precies wel erg veel heb ik de indruk. Mss door de hete zomer in combi met de zachte winter.
Bijna overal waar ik kantjes moet steken of inzaaien kom ik ze tegen ..

Ph te laag is deel van het probleem, droogte inderdaad een ander. Test je bodem dus.



Ik zal morgen eens vragen hoe vaak dat gedaan word.

Ze zitten vooral in de fairways, gelukkig, daar word niet beregend. Dus droogte zou zeker een grote factor kunnen zijn.

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Re: En dan word je ineens greenkeeper op een golfterrein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 16:24

Heb niets met golf, maar vind dit zo interessant om te volgen!

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:42

tamary schreef:
BillyJ schreef:
Idd party time voor de kraaien haha ..

Het zijn er dit jaar precies wel erg veel heb ik de indruk. Mss door de hete zomer in combi met de zachte winter.
Bijna overal waar ik kantjes moet steken of inzaaien kom ik ze tegen ..

Ph te laag is deel van het probleem, droogte inderdaad een ander. Test je bodem dus.


Droogte zeker. Vorig jaar is bij ons veel gesproeid. Dan gaan de engerlingen dieper zitten want droge voeten :D en kunnen de kraaien er niet meer bij.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 21:32

Wij gaan dit jaar dus voor het 1st "beregenen" op de fairways. Ben benieuwd of dat veel effect gaat hebben als het echt weer zo heet word.

Vandaag is er op de greens (dacht ik) gesproeid met kopersulfaat of iets dergelijks ik gok dus voor het mos? Ik heb niet alles meegekregen :')

Anouk146
Berichten: 190
Geregistreerd: 19-09-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:08

Wat leuk om te lezen en heerlijke job zo te horen! Bij ons op de baan doen ze sinds een jaar ook aan ecologisch beleid, helaas nu wel schimmelvorming op de greens :(

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 15:22

Anouk146 schreef:
Wat leuk om te lezen en heerlijke job zo te horen! Bij ons op de baan doen ze sinds een jaar ook aan ecologisch beleid, helaas nu wel schimmelvorming op de greens :(


Hebben ze bij ons idd ook soms last van .. het gras heeft weinig weerbaarheid op zulke korte lengtes helaas.
Je kan de plekken van vorig jaar nog zien.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:28

En? Hoe is het nu? Alles groeit en bloeit er met een noodgang op los neem ik aan?

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 01:01

Cowboy55 schreef:
En? Hoe is het nu? Alles groeit en bloeit er met een noodgang op los neem ik aan?


Wow, geen idee dat er nog interesse was :7

Alles groeit inderdaad als een malle, en met mensen in vakantie of ziekte is het moeilijk om alles perfect bij te houden, maar het lukt ons wel aardig.
We krijgen veel lof en complimenten althans hahahaha ....

Inmiddels rij ik de tee's, surroundings en greens en verder word dit opgevuld met de bunkers en heel veel bosmaaien nu in elk vrij uur :')
Maar eigenlijk komen we iemand te kort om echt overal de puntjes op de i te zetten.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 17:55

BillyJ schreef:
Inmiddels rij ik de tee's, surroundings en greens en verder word dit opgevuld met de bunkers en heel veel bosmaaien nu in elk vrij uur :')
Maar eigenlijk komen we iemand te kort om echt overal de puntjes op de i te zetten.


Zeg maar waar, ik kom er aan! *\o/*

Nou nee, grapje, maar: iemand er bij geen optie?

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 18:59

soesita schreef:
BillyJ schreef:
Inmiddels rij ik de tee's, surroundings en greens en verder word dit opgevuld met de bunkers en heel veel bosmaaien nu in elk vrij uur :')
Maar eigenlijk komen we iemand te kort om echt overal de puntjes op de i te zetten.


Zeg maar waar, ik kom er aan! *\o/*

Nou nee, grapje, maar: iemand er bij geen optie?



Als je naar België wil komen :+

Vandaag voor het eerst de rough gereden .. beetje mispakt bij sommige bomen en wat aardige zweepslagen te pakken gekregen van zwiepende takken :')

Van de week gaan we (indien droog genoeg) de greens hol prikken, bezanden en inzaaien.

Verder is alles groener groenst en bloemen er veel prachtige bloemen in de ecozones en rough roughs.
Het gras groeit als een tierelier.
Het terrein ligt nu met alle regen op sommige plek wel nat, maar daar hebben wij als greenkeepers alleen maar last van, de golfers op zich niet echt..

Elke dag verwonder ik mij nog steeds aan alle pracht en praal. Zoveel mooie bloesems nu ook in de bomen <3 de lindes beginnen ook te bloeien en beginnen heerlijk te ruiken.
Laats tijdens bosmaaien wilde bosaardbeitjes gevonden en daar maai ik dan ook lekker omheen alsook de mooie bloemetjes hahaha :+ :7
Ook véél rijpe kersen, zal eens een bakje moeten meenemen hahaha

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Re: En dan word je ineens greenkeeper op een golfterrein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:02

Vraag: als jullie gaan prikken en zanden laten jullie/de baaneigenaren dat de spelers van tevoren weten? Of is het “surprise”!?

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 18:32

Cowboy55 schreef:
Vraag: als jullie gaan prikken en zanden laten jullie/de baaneigenaren dat de spelers van tevoren weten? Of is het “surprise”!?


Wij zijn officiëel een onderaanneming. Wij laten het weten op bureau in het clubhouse, wat hun er dan vervolgens mee doen weet ik ook niet.
Wel geven ze veel info over het terrein online door naar wat ik weet. En uiteraard houden we rekening met bvb competitie.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: En dan word je ineens greenkeeper op een golfterrein..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 17:18

Vandaag als test en tussen de regen door de oefengreens geprikt.

De golfers leken toch op de hoogte dat er zou begonnen worden met prikken.
Als we direct kunnen opruimen (dit gebeurd zowieso) en dan ook direct kunnen rollen en maaien alvast hebben de golfers zo minimaal mogelijk ongemak behalve wat wachttijd bij een bepaalde green dan.
Bezanden kan zowieso alleen als het kurkdroog is. Maar gezien we met weinig mensen zijn en véél werk, proberen we het nu wat tussendoor te nemen allemaal