Marktonderzoek meerprijs diervriendelijkere melk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Marktonderzoek meerprijs diervriendelijkere melk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:15

Wij zijn momenteel bezig met een marktonderzoek in melkproducten. Specifiek van schapen en geiten, maar ook melk van andere dieren kan hierin mee genomen worden. Wij hebben hieromtrent enkele vragen en zijn benieuw of jullie hierop willen antwoorden.

Even een situatie schets. Het betreft een melkerij die zou willen afstappen van het traditionele melken. Dit houd in dat de jonge dieren binnen de 24 uur na geboorte van de moeder worden gescheiden. Er zou over gestapt worden op een systeem waarbij de jonge dieren de eerste 4 weken full time bij de moeder lopen. Daarna worden de jonge dieren en moeders langzaam aan gescheiden, opbouwend met 4 uur en dit uitbreidend tegen 6 weken naar een dagdeel. De jonge dieren gaan 's ochtends in groep weg bij de moeders, waarbij de moeders 's avonds gemolken worden en herenigd met hun lammeren/kalveren. Op gemiddeld 100 tot 120 dagen volgt dan het spenen waarbij de moeders volledig worden ingezet in de melkerij. Dit zorgt wel voor een mindere opbrengst. De opbrengst is steeds het grootste in de eerste weken en ook het intensief melken verhoogd de opbrengst over de volledige periode. Dit brengt dus een opbrengstverlies met zich mee dat gecompenseerd dient te worden.

Onze vragen hier rond zijn:

- Is dit concept iets dat jullie aanspreekt?
- Moest de keuze er zijn in de winkel, zouden jullie dan gaan voor deze melk(producten) of de traditionele melk(producten)?
- Is er bereidheid om hier een meerprijs voor te betalen?
- Hoeveel zou die meerprijs zijn? Stel dat de traditionele melkproducten €1 de liter/kg kosten, hoeveel zouden jullie dan bereid zijn om te betalen?
- Zouden jullie een verdere verplaatsing overwegen om puur deze producten te kunnen aanschaffen?


Voor diegene die het willen invullen: Alvast bedankt!

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Marktonderzoek meerprijs diervriendelijkere melk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:29

Wat gebeurd er met de mannelijke dieren na de afspeenperiode?
Ik neem aan dat niet alles aangehouden kan worden dus deze zullen ook geslacht worden.
Als mensen diervriendelijke melk willen willen ze ook niet dat daar jonkies voor worden geslacht.
Zij drinken/gebruiken daarom vervangende plantaardige melk.

Bij paardenmelkerijen kennen ze al wel dit systeem en worden elk jaar een gedeelte van de jonge dieren of "oudere" melkdieren verkocht.

Voor jouw vragen: hier thuis drinken wij geen geiten/schapen/paardenmelk. Ik koop alleen af en toe geitenkaas.

Anoniem

Re: Marktonderzoek meerprijs diervriendelijkere melk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:32

De mannelijke dieren worden inderdaad geslacht. Helaas kan niet alles in 1 maal verbeterd worden. Wel zou er ingezet worden op duurmelken waarbij er 2 tot 3 jaar wordt gemolken zonder dracht.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:34

Ik drink nog wel melk,koemelk nu maar alleen biologische.Voor het boven beschreven systeem dat jonge dieren nog bij de moeder mogen verblijven zou ik veel meer willen betalen dan nu.Zeker 4 keer zo veel.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:44

Tegenover ons huis zit een schapenboer die het zo'n beetje aanpakt als jullie voorstel. Ze verkopen aan huis zelfgemaakt schapenijs (echt heel lekker!) en zelfgemaakte schapenkaas. In de zomer mag je in de wei tussen de schaapjes gaan wandelen. Ik vind het wel echt een fijn concept en we kopen bij hen dus soms wel ijs en kaas. Hun kaas is wel duurder als in de supermarkt maar we hebben het er wel voor over want lokaal product, diervriendelijk, enz.

Misschien nog handig om inspiratie op te doen? https://www.hetnijswolkje.be/

Nu ik hun website heb bekeken denk ik wel dat ze de lammetjes weghalen bij de moeders, dus toch niet helemaal hetzelfde.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:49

Ik ben hier ook heel nieuwsgierig naar. Zo zou ik in de toekomst het liefst overstappen op een systeem waarbij wij ook de kalfjes bij de moeders kunnen laten en daarnaast met behulp van gesekst sperma alleen vrouwelijke nakomelingen geboren willen laten worden die mogen blijven. Daarnaast hoop ik dan ook dat we veel meer persistentie kunnen fokken waardoor er niet jaarlijks een kalf geboren hoeft te worden. Zodat je niet teveel vervanging van je veestapel krijgt en dus veel te groot groeit. Maar goed, dit is voor mij een droombeeld en momenteel nog niet realistisch. Haken en ogen, mitsen en maren.

Maar toch, als je weet of er mensen zijn die het er voor over hebben om (veel) meer te betalen voor deze melk, kan ik misschien een keer een bedrijfsplan gaan opstellen om ooit te kunnen omschakelen. Wie betaald, bepaald, en als er een markt voor is..

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Marktonderzoek meerprijs diervriendelijkere melk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:57

Spreekt me zeker aan, al ben ik beperkt tot lactosevrij dus zal niet jullie eerste klant zijn. Ik gok dat er zeker markt voor is al zou je veel via landelijke bestellingen moeten doen. In mijn regio zijn er redelijk wat initiatieven mbt scharrelvlees en lokale producten en maar weinig kunnen uit helaas! Het enthousiasme daalt rap zodra mensen de portemonnee moeten trekken

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:58

Peppertree schreef:
Ik ben hier ook heel nieuwsgierig naar. Zo zou ik in de toekomst het liefst overstappen op een systeem waarbij wij ook de kalfjes bij de moeders kunnen laten en daarnaast met behulp van gesekst sperma alleen vrouwelijke nakomelingen geboren willen laten worden die mogen blijven. Daarnaast hoop ik dan ook dat we veel meer persistentie kunnen fokken waardoor er niet jaarlijks een kalf geboren hoeft te worden. Zodat je niet teveel vervanging van je veestapel krijgt en dus veel te groot groeit. Maar goed, dit is voor mij een droombeeld en momenteel nog niet realistisch. Haken en ogen, mitsen en maren.

Maar toch, als je weet of er mensen zijn die het er voor over hebben om (veel) meer te betalen voor deze melk, kan ik misschien een keer een bedrijfsplan gaan opstellen om ooit te kunnen omschakelen. Wie betaald, bepaald, en als er een markt voor is..

Ik heb er echt veel meer geld voor over als ik zonder gewetensbezwaar van mijn melk kan genieten.Ik ben vegetarier maar om gezondheidsredenen drink ik nog wel melk. Ik ben er van overtuigd dat melk van blije koeien veel en veel gezonder is ook.En beter smaakt.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Marktonderzoek meerprijs diervriendelijkere melk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:04

Ook zijn wij bezig met de fokkerij om uiteindelijk alleen A2A2 melk te hebben. Om een goed plan te kunnen maken moet je echter wel weten hoeveel meer mensen er dan voor over hebben.

Daarnaast, als je nu over wil schakelen naar biologisch als melkveehouder is dat niet eens meteen mogelijk, omdat mensen blijkbaar wel biologisch willen, maar er niet voor willen betalen. Dat lijkt me nog enorm spannend om uiteindelijk die stap te gaan zetten, dat je die zekerheid nooit hebt.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:06

Daar zou ik ook zeker wel een meerprijs voor willen betalen. Melk is spotgoedkoop (rond de euro per liter) Dat mag van mij best anderhalf of twee euro zijn als dat een grote welzijnsverbetering geeft.

Grotere verplaatsing om het te halen: Hangt er helemaal van af hoe en wat. Ik ga er niet een halve provincie voor door rijden, maar eens in de zoveel tijd naar een andere winkel of een buurtsuper o.i.d. vind ik prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:10

Peppertree schreef:
Ook zijn wij bezig met de fokkerij om uiteindelijk alleen A2A2 melk te hebben. Om een goed plan te kunnen maken moet je echter wel weten hoeveel meer mensen er dan voor over hebben.

Daarnaast, als je nu over wil schakelen naar biologisch als melkveehouder is dat niet eens meteen mogelijk, omdat mensen blijkbaar wel biologisch willen, maar er niet voor willen betalen. Dat lijkt me nog enorm spannend om uiteindelijk die stap te gaan zetten, dat je die zekerheid nooit hebt.


Hier in deze streek gaat bio nog als een trein. Denk aan €0,35 cent voor een ei, rundvlees aan het dubbele van de prijs, net zoals groenten en fruit. Nu is bio niet de insteek, omdat de omschakeling erg duur is en het jaren duurt eer een bedrijf effectief bio is en er ook een meerprijs voor krijgen.

Dank je wel voor jou antwoord Julius!

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:12

Ik verwacht niet dat je het kan redden om voor 1,5 of 2 die melk te produceren. Dat zal dan eerder 3 of zelfs 4 euro zijn. Dan wordt melk wel echt een luxeproduct. Iets wat ik in principe logisch vind, maar goed, dat vergt wel een hele cultuuromslag.

Maar goed, ik ben hier een beetje Moestuin haar topic aan t kapen. Die had het vooral meer over geiten en schapen, denk ik?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:13

Als je dat idee kan combineren met het idee van Peppertree; alleen vrouwelijke dieren fokken dmv sperma seksen, dan zou ik zeker interesse hebben! Ik verdraag weinig lactose, maar voor een lekkere oude kaas van dat soort melk zou ik zeker het dubbele over hebben.

Het label ‘bio’ zou voor mij niet nodig zijn, maar glyfosaat/GMO vrij voer zou zeker een plus zijn.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:15

Moestuin schreef:
Onze vragen hier rond zijn:

1 Is dit concept iets dat jullie aanspreekt?
2 Moest de keuze er zijn in de winkel, zouden jullie dan gaan voor deze melk(producten) of de traditionele melk(producten)?
3 Is er bereidheid om hier een meerprijs voor te betalen?
4 Hoeveel zou die meerprijs zijn? Stel dat de traditionele melkproducten €1 de liter/kg kosten, hoeveel zouden jullie dan bereid zijn om te betalen?
5 Zouden jullie een verdere verplaatsing overwegen om puur deze producten te kunnen aanschaffen?

1. ja
2. zeker voor deze producten
3. ja
4. zeker het dubbele maar als dat nog steeds verliesgevend is mag het nog meer zijn (als in 3 of 4 euro zoals boven genoemd)
5. ja, maar binnen het redelijke, ik wil best een dorp verderop rijden maar een halve provincie door niet

Ik koop hier graag, zij hebben een webshop, dat scheelt een hoop gedoe: https://www.brandroodkaas.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:22

Peppertree schreef:
Ik verwacht niet dat je het kan redden om voor 1,5 of 2 die melk te produceren. Dat zal dan eerder 3 of zelfs 4 euro zijn. Dan wordt melk wel echt een luxeproduct. Iets wat ik in principe logisch vind, maar goed, dat vergt wel een hele cultuuromslag.

Maar goed, ik ben hier een beetje Moestuin haar topic aan t kapen. Die had het vooral meer over geiten en schapen, denk ik?


De 1 euro is puur als voorbeeld genomen omdat het dan makkelijker om te rekenen is welke meerwaarde je eraan zou geven :) Het gaat in de eerste plaats inderdaad over schapen en geiten. Bedankt voor jou input alvast!

8nnemiek: Helaas is dit momenteel nog alleen maar beperkt mogelijk bij rundvee. In de andere richtingen moet je het blijven doen met het aloude gokken en de bestaande wijsheden over wanneer te dekken voor welk geslacht. Ook jij bedankt voor jou input!

Ir111 Dank je voor de website, zeer interessant en zeker het bekijken waard.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:30

Mijn biologische melk wordt nu door AH gewoon thuisbezorgd.Dat zou wel gemakkelijk zijn voor die extra biologische+diervriendelijke melk.Het zou in de schappen van de supermarkt moeten komen.Er zijn tegenwoordig toch veel meer bewust geproduceerde voedingsmiddelen in de supermarkt?Vroeger moest je daarvoor naar een reform-of natuurvoedingswinkel. Voor kort houdbare producten was de omloopsnelheid daar te laag.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Marktonderzoek meerprijs diervriendelijkere melk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:40

Ik zou hier zeker meer geld voor over hebben, zeker als het zou gaan om kaas. Koemelk is denk ik niet zomaar 1 op 1 te vervangen voor geiten/schapenmelk? (Qua smaak en qua verwerking in gerechten?)

Hoeveel, moeilijk te zeggen, misschien het dubbele?
Mochten er geen mannetjes geboren/geslacht voor moeten worden, zou ik er nog meer geld aan willen geven. Jammer dat dat (nog) niet gaat.

Zouden jullie ook verzenden of over veel winkels verdelen? Want nu reageren er natuurlijk allemaal mensen die niet in jouw buurt wonen.

Roodvos

Berichten: 6659
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:52

- Is dit concept iets dat jullie aanspreekt? Ja

- Moest de keuze er zijn in de winkel, zouden jullie dan gaan voor deze melk(producten) of de traditionele melk(producten)? Als de verschillen in 1 oogopslag duidelijk zichtbaar zijn in (overvolle) schap met melkproducten dan zou ik hier wel voor willen kiezen. Als ik op zoek moet om het te vinden zal ik waarschijnlijk iets anders pakken.

- Is er bereidheid om hier een meerprijs voor te betalen? Ja. Maar ik gebruik door lactose-intolerantie nauwelijks melkproducten. Een stukje oude of belegen harde kaas vind ik wel lekker, dus zo 1x in de maand neem ik dat mee. Ik ga dat niet merken in mijn uitgaven. Maar dat ligt natuurlijk anders voor een huishouding met een paar opgroeiende kinderen.

- Hoeveel zou die meerprijs zijn? Stel dat de traditionele melkproducten €1 de liter/kg kosten, hoeveel zouden jullie dan bereid zijn om te betalen? Geen idee, het dubbele max denk ik.

- Zouden jullie een verdere verplaatsing overwegen om puur deze producten te kunnen aanschaffen? Nee. Ik heb geen winkels of supermarkt in mijn woonplaats, en haal 1x in de week tegelijk al mijn boodschappen. Ik ga niet alleen voor een stukje kaas naar een andere plaats en supermarkt rijden.

Aanvullende opmerking: ik koop wel geitenkaas maar geen schapenkaas, dat vind ik te sterk van smaak.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:31

1 Ja, klinkt heel fijn, ook met je aanvulling dat het zou gaan om slecht eens in de twee/drie jaar een kalf
2 deze melk(producten)
3 Ja
4 Lastig. Twee euro sowieso, waarschijnlijk wel meer.
5 Hm, dat dan weer niet zo snel, of het moet op de route zijn.

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:50

Moestuin schreef:
Onze vragen hier rond zijn:

- Is dit concept iets dat jullie aanspreekt?
ja Zeker wel.
- Moest de keuze er zijn in de winkel, zouden jullie dan gaan voor deze melk(producten) of de traditionele melk(producten)?
indien de prijs en beschikbaarheid binnen mijn "norm" vallen: zeker!

- Is er bereidheid om hier een meerprijs voor te betalen?
Ja, maar niet heel veel meerprijs. Als "standaard" €1 per liter zou zijn, dan ben ik bereid om maximaal €1,10-1,20 per liter te betalen. Zeker als ik van een bepaald product meerdere liters per keer nodig heb.
- Hoeveel zou die meerprijs zijn? Stel dat de traditionele melkproducten €1 de liter/kg kosten, hoeveel zouden jullie dan bereid zijn om te betalen?
- Zouden jullie een verdere verplaatsing overwegen om puur deze producten te kunnen aanschaffen?
Liefst in de supermarkt verkrijgbaar, anders binnen een straal van zeg 5km, als er ook andere dingen te verkrijgen zijn zoals eieren bijvoorbeeld


Voor diegene die het willen invullen: Alvast bedankt!

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:57

Geiten kun je wel doormelken een 2e jaar maar schapen niet. Die stoppen met melkgeven is mijn ervaring. We leuk bedacht, alleen vrouwelijke dieren geboren laten worden....maar daar is niet eindeloos plaats voor dus ook die wacht het slagersmes. Ik zou er zeker meer geld voor over hebben, 2 of 3 keer zoveel maar ben wel benieuwd wat er nodig is om hierin je brood te kunnen verdienen. Het doel is dan uiteraard wel om de veestapel te verkleinen en mensen minder zuivel te laten gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:59

- Is dit concept iets dat jullie aanspreekt? Nee, mannelijke kalfjes worden nog steeds geslacht. En de koeien moeten waarschijnlijk nog steeds elk jaar een kalfje baren.
- Moest de keuze er zijn in de winkel, zouden jullie dan gaan voor deze melk(producten) of de traditionele melk(producten)? Plantaardige alternatieven.
- Is er bereidheid om hier een meerprijs voor te betalen? Nvt
- Hoeveel zou die meerprijs zijn? Stel dat de traditionele melkproducten €1 de liter/kg kosten, hoeveel zouden jullie dan bereid zijn om te betalen? Nvt
- Zouden jullie een verdere verplaatsing overwegen om puur deze producten te kunnen aanschaffen? Nvt

Ik denk dat dit concept niet echt de toekomst heeft op de lange termijn.. wel goed dat jullie ermee bezig zijn maar ik denk dat veehouderij op zijn retour is.
Misschien kan het bedrijf helemaal over op een ander pad. Boeren activiteiten organiseren, knuffelen met koeien?

Edit: zie nu dat het niet om koeien gaat :+ maar mijn antwoorden zitten wel in dezelfde strekking ook voor schapen en geiten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-03-21 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:00

- Is dit concept iets dat jullie aanspreekt?
Ja, vind ik heel belangrijk!

- Moest de keuze er zijn in de winkel, zouden jullie dan gaan voor deze melk(producten) of de traditionele melk(producten)?
Ik zou dan gaan voor deze melkproducten, tenzij ze ver buiten mijn budget liggen.

- Is er bereidheid om hier een meerprijs voor te betalen?
Ja. Als "standaard" €1 per liter zou zijn, dan ben ik bereid om maximaal €2,50 per liter te betalen. Als ik werkend zou zijn misschien wel meer, afhankelijk van hoe veel ik dat product nodig heb.

- Hoeveel zou die meerprijs zijn? Stel dat de traditionele melkproducten €1 de liter/kg kosten, hoeveel zouden jullie dan bereid zijn om te betalen?
Zie vorige antwoord.

- Zouden jullie een verdere verplaatsing overwegen om puur deze producten te kunnen aanschaffen?
Liefst in de supermarkt verkrijgbaar, anders binnen een straal van 15km, als er ook andere dingen te verkrijgen zijn zoals eieren bijvoorbeeld en helemaal leuk is het als je een kijkje kunt nemen op de boerderij haha

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:12

Moestuin schreef:
De mannelijke dieren worden inderdaad geslacht. Helaas kan niet alles in 1 maal verbeterd worden. Wel zou er ingezet worden op duurmelken waarbij er 2 tot 3 jaar wordt gemolken zonder dracht.



Je spreekt hier dus over gebruik maken van hormonen?

Duurmelken voor 2-3 jaar zonder hormonen gaat niets opleveren.

Anoniem

Re: Marktonderzoek meerprijs diervriendelijkere melk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:12

Nee, geiten kunnen al prima langere tijd gemolken worden zonder hormonen bij te geven hoor.