Stop gezette facebook advertenties, toch volledig betalen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Stop gezette facebook advertenties, toch volledig betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-21 13:30

Weet iemand toevallig hoe dat zit?

Stel, je hebt een advertentie geplaatst voor X aantal dagen, maar na Y aantal dagen besluit je om de advertentie stop te zetten om wat voor reden dan ook. Wordt dan toch het volledige bedrag in rekening gebracht?

Ik ben bezig met een casus waarin een bedrijf een copyright infringement heeft gepleegd. Deze advertenties zijn door iemand anders via een dispute offline gehaald via Facebook. Ik ben benieuwd wat er te zeggen valt over de consequenties voor het bedrijf in kwestie en of het eventuele advertentiedagen gewoon nog moeten betalen?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Stop gezette facebook advertenties, toch volledig betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:38

Ligt er aan wat je hierover bent overeengekomen.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Stop gezette facebook advertenties, toch volledig betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:48

Je betaald bij Facebook meestal op basis van CPC of CPV, en stelt een dag of totaal limiet in.
Als je besluit je advertentie campagne te stoppen zijn er geen clicks of views meer en betaal je ook niet meer.

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:02

Ik heb de algemene voorwaarden voor advertenties even doorgespit, en inbreuk op intellectueel eigendom valt onder verboden inhoud.

Je kunt dus contact zoeken met FB over wat hun policy voor resterende advertentietijd is (die is nl. niet openbaar geloof ik), of zoek het op non-conformiteit aan de voorwaarden aan de kant van het bedrijf, en kijk wat je daar verder mee kan.

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Stop gezette facebook advertenties, toch volledig betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:09

Ik betaal normaal alleen wat je tot dan toe hebt afgenomen. Zet wel vaker adds stop als het niet lekker loopt.

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Stop gezette facebook advertenties, toch volledig betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-21 15:04

Thanks allen! Tis dus veilig om te zeggen dat, onder normale omstandigheden, als je je advertentie stop zet, je ook niet verder betaald. Maar op het moment dat er, zoals Eva zegt, inbreuk is gedaan op intellectueel eigendom en de advertentie om deze reden offline is gehaald, dit een ander verhaal is. Toch?

Ik ben er inmiddels ook achter dat in zaken waarbij er iets mis is gegaan met de advertentie zelf vanwege downtime of wat dan ook, je geld kan terugvragen. En dat per zaak bekeken wordt of men dat krijgt of niet. Maar dat zegt nog vrij weinig over de omschreven situatie.

Ps: Het is mij niet overkomen, maar iemand anders wel. Ze heeft effectief actie kunnen ondernemen en ik schrijf daar nu een artikel over. Ik zou alleen graag duidelijk antwoord hebben op de vraag of het offline halen van een advertentie vanwege inbreuk op intellectueel eigendom, ook verlies is van het geld voor de resterende advertentieperiode.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Stop gezette facebook advertenties, toch volledig betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:38

Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar ik ga er vanuit dat Facebook niet je advertentie budget in rekening kan brengen als hun de advertentie offline halen.
Genoeg bedrijven hebben een budget van duizenden euro's op een add staan, maar betalen per click.

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Stop gezette facebook advertenties, toch volledig betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-21 18:40

Thanks Peerke, ik vind het zo onwerkelijk, een bedrijf koopt X aantal klikken of tijd, met een advertentie waarvan de art overduidelijk gestolen is, en er zijn geen concequenties, behalve een advertentie die offline gehaald wordt.... Zo is het wel erg makkelijk om systematisch fraude te plegen...

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:07

Xyris schreef:
Thanks Peerke, ik vind het zo onwerkelijk, een bedrijf koopt X aantal klikken of tijd, met een advertentie waarvan de art overduidelijk gestolen is, en er zijn geen concequenties, behalve een advertentie die offline gehaald wordt.... Zo is het wel erg makkelijk om systematisch fraude te plegen...

Helemaal geen consequenties weet ik nog zo niet. Facebook is redelijk strict met wat online mag en wat niet en als er vanwege copyright infringement advertenties offline gehaald worden, KAN het zijn dat het bedrijf geen advertenties meer mag plaatsen.

Dammie

Berichten: 3316
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Stop gezette facebook advertenties, toch volledig betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:12

Ik snap het niet.
Facebook krijgt te horen dat er advertenties gepubliceerd zijn waarvan de rechten niet bij de adverteerder zijn. Facebook stopt de advertenties.
Wat verwacht je nog meer?
Facebook is geen rechtbank. Als je wilt dat de adverteerder aangepakt wordt, dan moet je rechterlijke stappen ondernemen.

1 hp ought to be enough for anybody
[o]

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Stop gezette facebook advertenties, toch volledig betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-21 22:36

Bedankt destination! Dat laatste lijkt inderdaad niet van toepassing te zijn.

Wat ik wil weten Dammie, is of de tijd die gereserveerd is voor een advertentie (of kliks, of wat dan ook) in het geval van een copyright infringement gewoon doorbetaald moeten worden, of niet. Ik wil mensen graag correct informeren.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Exitium

Berichten: 7137
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:48

Xyris schreef:
Thanks Peerke, ik vind het zo onwerkelijk, een bedrijf koopt X aantal klikken of tijd, met een advertentie waarvan de art overduidelijk gestolen is, en er zijn geen concequenties, behalve een advertentie die offline gehaald wordt.... Zo is het wel erg makkelijk om systematisch fraude te plegen...

De consequenties komen pas als het bedrijf aangeklaagd wordt door degene waarvan de art gebruikt is, en die laatste in het gelijk gesteld wordt. Bedrijf zal dan een schadevergoeding moeten betalen aan degene wiens art gebruikt is.

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie


Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:09

Xyris schreef:
Bedankt destination! Dat laatste lijkt inderdaad niet van toepassing te zijn.

Wat ik wil weten Dammie, is of de tijd die gereserveerd is voor een advertentie (of kliks, of wat dan ook) in het geval van een copyright infringement gewoon doorbetaald moeten worden, of niet. Ik wil mensen graag correct informeren.


Nee, het moment dat je als adverteerder de advertenties stopzet of Facebook doet dat omwille van het niet voldoen aan de Facebook-richtlijnen, wordt geen bedrag meer in rekening gebracht.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kyraalica, YandexBot en 82 bezoekers