Stoppen met opleiding, wat zijn mijn rechten?

Moderators: Hanmar, Mondy, Giolli, Mjetterd, Dani, Sica, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Juttertje88

Stoppen met opleiding, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-21 13:44

Hoi!
Ik heb een vraag m.b.t. het stoppen met mijn thuisstudie.
Sinds juni 2020 volg ik de studie 'onderwijsassistent' via de LOI.
Nu zit ik er over na te denken om te stoppen met de studie.

Ik heb al eerder contact gehad met de LOI. Zij zeggen dat ik mij verbind aan de hele opleiding, omdat ik het lesmateriaal vervroegd heb aangevraagd. (Ik heb dit vervroegd aangevraagd, omdat juist de laatste boeken erg handig zijn om al in te zien voor ik met stage zou beginnen (over didactiek en pedagogiek). Maar ook zegt LOI dat als ik wil stoppen, ik 2 maanden voor het einde van mijn eerste studiejaar schriftelijk of per email op moet zeggen.

Volgens mijn rechtsbijstand mag ik zo'n opleiding ten alle tijde opzeggen. Ook zou ik dan geen boete of schadevergoeding hoeven betalen.
Het enige wat ik wel moet betalen, zijn de daadwerkelijk gemaakte kosten. (Opleiders laten je vaak veel meer betalen). Ik moet het dan wel aanvechten. Is de kans dat ik dan win echt groot?

Als ik toch wil stoppen, dan wil de loi alle kosten in 1x in rekening brengen.
Dit mag toch ook niet? Als je daar geen geld voor hebt om het in 1x te betalen, dan mag je toch wettelijk in termijnen betalen?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Als je meer wilt weten vraag dan maar. Mijn hoofd zit zo vol door dit dilemma, ik weet het echt even niet meer waar ik goed aan doe.

Alvast bedankt!

Ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg, niet voor hoe jij het opvat.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 13:49

Als je rechtsbijstand hebt, dan laat je het die toch mooi oppakken. Vooral als ze zeggen dat je gelijk hebt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 14:24

loulou schreef:
Als je rechtsbijstand hebt, dan laat je het die toch mooi oppakken. Vooral als ze zeggen dat je gelijk hebt

Helemaal mee eens, vraag dit soort dingen niet op Bokt (helemaal niet als je rechtsbijstand er al mee bezig is). Daarnaast is in termijnen betalen een service en geen wettelijk recht.

Hulp nodig bij het solliciteren, schrijven van een sterke motivatiebrief of een overtuigend cv? Stuur een PB of kijk op www.Solliz.nl :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 14:28

Als je al het lesmateriaal in huis hebt en een contract hebt met LOI, ja dan mogen ze je aan je contract houden.
Dat houdt in, of je blijft elke maand betalen totdat je klaar bent of je zegt op en moet het resterende bedrag in 1 x voldoen.

Betalen in termijnen is een gunst en geen recht.
Maar als je toch alles moet betalen kun je beter het niet opzeggen en zo maandelijks betalen (dat is dan ook een soort afbetaling per maand).

Het is anders te makkelijk om te zeggen; "Ik wil al het lesmateriaal van de studie" en dan na 1 jaar opzeggen en wel alle kunde in huis hebben om de studie te kunnen doen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Matheno

Re: Stoppen met opleiding, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:24

Ik moest toen alles in 1 keer betalen.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-21 12:03

Brainless schreef:
Als je al het lesmateriaal in huis hebt en een contract hebt met LOI, ja dan mogen ze je aan je contract houden.
Dat houdt in, of je blijft elke maand betalen totdat je klaar bent of je zegt op en moet het resterende bedrag in 1 x voldoen.

Betalen in termijnen is een gunst en geen recht.
Maar als je toch alles moet betalen kun je beter het niet opzeggen en zo maandelijks betalen (dat is dan ook een soort afbetaling per maand).

Het is anders te makkelijk om te zeggen; "Ik wil al het lesmateriaal van de studie" en dan na 1 jaar opzeggen en wel alle kunde in huis hebben om de studie te kunnen doen.

Ik heb wel contract getekend, maar daar staat in dat je 1 per jaar op kunt zeggen (uiterlijk 2 maanden voor het einde van het eerste studiejaar). Er staat NIKS over in dat je, als je al het materiaal in huis hebt, je de hele opleiding moet betalen.

Josje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:17

In hun algemene voorwaarden staat dat je je verbindt voor de gehele studieduur van de opleiding. Zie artikel 12 voor meer informatie. Daaruit blijkt dat je het gehele bedrag moet betalen.

Maar... In de praktijk kan de rechter bepalen dat de hoogte van de annuleringskosten onredelijk zijn. Dan moet je wel naar de rechter stappen.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:43

Ik heb 3 jaar geleden een studie gevolgd bij de LOI, ik ben tke gestopt omdat hun zo'n ontzettend late reactie termijn hebben waardoor ik heel goed snap dat je 2x zo lang over je opleiding mag doen. Want zo ga je er inderdaad langer over doen. Ik heb met die reden opgezegd en moest nog een restbedrag betalen en dan kon ik stoppen. Dit was een paar honderd euro. Inmiddels toch weer dezelfde opleiding begonnen omdat alles veranderd zou zijn, maar man wat heb ik weer een spijt :')

Volg onze sprookjesbruiloft!
[LZP] Van Tinder tot Trouwen!

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-21 14:04

Josje_D schreef:
In hun algemene voorwaarden staat dat je je verbindt voor de gehele studieduur van de opleiding. Zie artikel 12 voor meer informatie. Daaruit blijkt dat je het gehele bedrag moet betalen.

Maar... In de praktijk kan de rechter bepalen dat de hoogte van de annuleringskosten onredelijk zijn. Dan moet je wel naar de rechter stappen.

Ja dat staat er inderdaad. Maar in de onderwijsovereenkomst die ik heb getekend, staat dat je 1x per jaar op kunt zeggen..

brokjes

Re: Stoppen met opleiding, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:23

Rechtsbijstand laten oplossen.

Ben wel benieuwd wat eruit komt, ik hoor vaker dit soort verhalen over LOI dus zou mooi zijn als je gelijk krijgt.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-21 15:47

brokjes schreef:
Rechtsbijstand laten oplossen.

Ben wel benieuwd wat eruit komt, ik hoor vaker dit soort verhalen over LOI dus zou mooi zijn als je gelijk krijgt.

Die is er nu mee bezig (toen ik het topic startte nog niet).

Vanaf nu reageer ik na deze reactie van mij voorlopig even niet, totdat het is opgelost. Bedankt voor de reacties alvast!

Josje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:09

Juttertje88 schreef:
Ja dat staat er inderdaad. Maar in de onderwijsovereenkomst die ik heb getekend, staat dat je 1x per jaar op kunt zeggen..

Dat klopt ook wel. Ik ga er vanuit dat dit gaat om een volledig opleiding die langer duurt dan 1 jaar. Dan kan je uiterlijk 2 maanden voor het verstrijken van het lopende studiejaar opzeggen. Als je minder dan 2 maanden in acht neemt dan moet je het komende studiejaar betalen. Dus dan zal je nog 1 jaar moeten doorbetalen en het jaar daarna niet meer (artikel 12.2.b).

Zo lees ik het in ieder geval.

Heel veel succes hiermee, ik hoop dat je onder de betalingen uitkomt.
Een studie is toch altijd weer een flinke klap geld -O-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie