Ervaringen begaafd jong kind gevraagd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:57

FloortjeM schreef:
Er is een heel werkbaar document, de versnellingswenselijkheidslijst, op basis waarvan je een indruk kan krijgen over de vraag of versnellen in het belang van het kind zou kunnen zijn. Het is niet omdat het buiten de 'normaallijn' is dat je nu per definitief niks moet doen omdat je vreest voor de gevolgen van je handelen voor de toekomst.

Want als je kind nu zowel qua leerstof als emotioneel niet aansluit, en na versnellen emotioneel misschien nog steeds niet, maar qua leerstof wel, dan heb je toch progressie geboekt. En als je emotioneel prima zit, is doorschuiven sowieso al niet de meest voor de hand liggende keuze, omdat je kind dan veelal goed in zn vel zit. Het is gewoon maatwerk



Ja het is maatwerk, en helaas heb ik het gevoel dat dat maatwerk in het schoolsysteem momenteel niet altijd haalbaar is. En nou hangt dat wel erg af van school en leerkracht. Want de school waar onze kinderen zitten hebben we gekozen op basis van het maatwerk wat ze bieden, de hb klas die er zit en de manier waarop ze dat inrichten. Maar nu is mijn kind niet hb getest, valt dus eigenlijk buiten die klas, maat zit ook niet op haar plek in de normale klas. Dat in combi met een juf die dat maatwerk maar lastig vind is dit jaar voor onze dochter een weggegooid jaar....
Maar wat moet je dan? Andere school zoeken voor een kind wat sociaal al 'anders' is?
Of hopen dat t volgend jaar met een andere leerkracht beter wordt? En dat de hb deskundige zich hard genoeg maakt...
Ik pleit echt voor meer maatwerk in het (basis)onderwijs...

pmarena

Berichten: 48081
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ervaringen begaafd jong kind gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:50

Je moet het ook maar net treffen met de juf natuurlijk.... en ook is het wel spannend vind ik, want ook al zoek je een school uit op bepaalde zaken, dan is dat nog niet allemaal in beton gegoten en kunnen er veranderingen plaatsvinden.

Ik vind dat best spannend eerlijk gezegd, want zo maar even naar een andere school dat doe je ook niet... ook al vanwege ditzelfde punt, het zal je gebeuren dat je van school wisselt en een jaar later gaan ze daar ook juist datgene anders doen, waar je voor kwam....

Ik denk dat je met een contactpersoon binnen de school nog de beste troef in handen hebt, iemand die onafhankelijk van juf of leerjaar voor de behoeftes van je kind opkomt binnen de school :)

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re: Ervaringen begaafd jong kind gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:42

Wat je kan doen, is aandringen bij de IB'er op het aanvragen van een arrangement. Niet alle scholen zijn daar even enthousiast over, in de beleving van onderwijsland zijn arrangementen toch vooral om kinderen met leerachterstanden en gedragsproblemen er toch bij te kunnen houden, maar een arrangement is bedoeld om gelden vrij te maken voor alle kinderen die niet uitkomen met het reguliere programma. En als je een arrangement hebt, kan de school voor dat geld expertise inhuren, of leermiddelen kopen (een taalcursus, een wiskunde-voor-de-basisschool-boek), ze kunnen iemand vrijmaken om je kind te helpen etcetera. Als het arrangement er eenmaal is, moet de school ook aan het samenwerkingsverband dat de arrangementen uitgeeft, rekening en verantwoording geven over hoe ze de zaken hebben aangepakt. Dat arrangement geeft vaak wel een gevoel van urgentie, zodat ze wat gaan doen.

En anders is het inderdaad een kwestie van: zonde van dit jaar, hopelijk heeft ze volgend jaar een leerkracht die er wel de meerwaarde van inziet.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 12:14

Ondertussen lopen de frustraties behoorlijk op.... de vrouw van de overkoepelende organisatie geeft al 2 weken geen antwoord meer, ook na 2x een mail te sturen of ze reeds tijd vond om een datum vast te prikken, de juf antwoord al geruime tijd amper of niet op mails(en neen, ik bestook er niet, het gaat dan om een mail/maand ofzo, als iets voorgevallen was), en tja.... zo krijg je alleen het gevoel dat niemand je serieus neemt natuurlijk....
Er staat een intakegesprek met de psychologe geplant op 1 april, maar die weet nog niet zeker of ze na Pasen al tijd zal hebben om aan de slag te gaan met dochter, dus eens dat dan op gang komt er we rond zijn, is het schooljaar voorbij en is er niets gebeurd...

Vorige week zei ze dat ze rekenoefeningen moest maken in de pauze met enkele andere kinderen die ook te traag waren.... toen ik haar vroeg of ze moeilijk waren, zei ze dat ze vooral saai waren en veel te lang.(de oefeningen zijn a la 4+2+1+1= ? En dan moeten ze alles eerst afzonderlijk tussen haakjes uitrekenen, en dan snapte ik wel waarom ze te traag was.... maar de juf blijkbaar niet, anders zet je zo’n kind toch niet in de pauze aan zo’n oefeningen?
*zucht*

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:56

Dat laatste snap ik niet helemaal. Tussen haakjes als eerste uitrekenen moet altijd. En die sommen lijken me nou geen hogere wiskunde. Als ze daar al zo lang over doet dan weet ik niet of je er goed aan doet om dit hele traject in te gaan.

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Ervaringen begaafd jong kind gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:59

Als het dodelijk saai is voor een kind, gaat de zin om het “even af te maken” ook snel over.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:12

FloortjeM schreef:
Wat je kan doen, is aandringen bij de IB'er op het aanvragen van een arrangement. Niet alle scholen zijn daar even enthousiast over, in de beleving van onderwijsland zijn arrangementen toch vooral om kinderen met leerachterstanden en gedragsproblemen er toch bij te kunnen houden, maar een arrangement is bedoeld om gelden vrij te maken voor alle kinderen die niet uitkomen met het reguliere programma. En als je een arrangement hebt, kan de school voor dat geld expertise inhuren, of leermiddelen kopen (een taalcursus, een wiskunde-voor-de-basisschool-boek), ze kunnen iemand vrijmaken om je kind te helpen etcetera. Als het arrangement er eenmaal is, moet de school ook aan het samenwerkingsverband dat de arrangementen uitgeeft, rekening en verantwoording geven over hoe ze de zaken hebben aangepakt. Dat arrangement geeft vaak wel een gevoel van urgentie, zodat ze wat gaan doen.

En anders is het inderdaad een kwestie van: zonde van dit jaar, hopelijk heeft ze volgend jaar een leerkracht die er wel de meerwaarde van inziet.


Enig idee waar ik meer info kan vinden over die arrangementen? Ik heb er nooit eerder van gehoord...

Wel vanmorgen uit mijn dochter kunnen vissen dat ze nu eindelijk aan het door toetsen zijn met de CITO, om te kijken op wel niveau ze op dit moment zit. Dus er gebeurt in ieder geval iets. 1 april hebben we weer een gesprek met de leerkracht en de hb deskundige dus ben benieuwd.

Sprak wel een andere moeder van de week over deze juf. De opmerking: het lijkt of deze juf op haar bezem naar school is gekomen. Gemaakt door de andere moeder vat wel heel goed het gevoel wat wij, maar blijkbaar dus meerdere mensen bij deze persoon hebben...

pmarena

Berichten: 48081
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ervaringen begaafd jong kind gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:27

Kinderen in de pauze door laten werken vind ik niet zo tof, dat spul moet juist zoveel mogelijk naar buiten!

Maar bedoel je dat ze stapje voor stapje de som uit moet schrijven dus niet slechts het antwoord op mag schrijven....? Want dat is toch juist normaal? Laten zien hoe je aan het antwoord komt is juist belangrijk.

Dat is voor iedereen irritant :=
Goede les juist om te leren dat je dat gewoon even snel op papier moet zetten en dan ben je klaar.

Dat "daar heb ik geen zin in want dat is te makkelijk" moet je ook niet gaan lopen voeden, vind ik...
maak het gewoon, laat zien dat je het kan, dan "zeuren" de juffen er niet over door.

Dat werkt bij die kleine van ons tenminste het beste, laten beseffen dat de juf moet zien dat je het kan want die kan het ook niet ruiken :)

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:29

Suzanne F. schreef:
Dat laatste snap ik niet helemaal. Tussen haakjes als eerste uitrekenen moet altijd. En die sommen lijken me nou geen hogere wiskunde. Als ze daar al zo lang over doet dan weet ik niet of je er goed aan doet om dit hele traject in te gaan.



Het feit dat ze zich niet kan zetten tot het maken van die sommen, is juist een reden om het traject in te gaan. Want juf en moeder weten prima dat ze die sommen beheerst. Kinderen die meer/hoogbegaafd zijn, hebben vaak veel minder behoefte aan het inoefenen van eindeloos het zelfde.
Gelukkig had de school van mijn jongens dat door en hoefden ze maar de helft ofzo van de oefeningen te maken en mochten daarna wel iets anders/leuks/uitdagends gaan doen. Ipv nog meer rijtjes, kwamen er rekentijgers of sudoku's of. Dus nog steeds wiskunde/rekenen maar wel anders.

Het is alsof je iemand die in de keuken van een restaurant komt werken om het gehele pakket te leren, zegt "als je 2 zakken uien gepeld hebt, dan ga je iets anders leren".
En na die 2 zakken uien, mag je appels schillen.
En na die appels schillen, aardappels schillen en daarna peren schillen of boontjes afhalen of ...

Maar echt iets leukers dan dit, krijg je na 2 maanden nog steeds niet. Dan gaat de moed je in de schoenen zakken, zeker als je pas net 6 bent.
Want ze krijgt niets leukers, ze leert niets nieuws.

Femke_Tweety

Berichten: 11978
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ervaringen begaafd jong kind gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:39

Waarom koos de juf voor dat type sommen?

Beheerst ze die sommen wel écht?
Zo ja, heel vreemde keus om daar voor te kiezen. En sneu, want demotiverend.
Maar als ze deze eigenlijk nog niet beheerst, dan moet ze die toch aanleren voor het moeilijkere werk kan starten.
Maar de keus om het in de pauze te doen snap ik dan weer niet zo goed.


Ik denk dat communicatie hier het sleutelwoord is.

Waarom deze keus.
Pas dan valt er inhoudelijk iets over te zeggen.


Tussen haakjes weg werken is overigens echt wel stap 1 bij ingewikkelde of meervoudige sommen.
Doe ik op mijn 41 nu nog, anders gaan je uitkomsten verkeerd uitkomen.

Haakjes wegwerken.
Macht/wortel in volgorde van de som
Vermenigvuldigen/delen in volgorde som
Optellen/aftrekken in volgorde som

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:51

Bloemetje75 schreef:
Suzanne F. schreef:
Dat laatste snap ik niet helemaal. Tussen haakjes als eerste uitrekenen moet altijd. En die sommen lijken me nou geen hogere wiskunde. Als ze daar al zo lang over doet dan weet ik niet of je er goed aan doet om dit hele traject in te gaan.



Het feit dat ze zich niet kan zetten tot het maken van die sommen, is juist een reden om het traject in te gaan. Want juf en moeder weten prima dat ze die sommen beheerst. Kinderen die meer/hoogbegaafd zijn, hebben vaak veel minder behoefte aan het inoefenen van eindeloos het zelfde.
Gelukkig had de school van mijn jongens dat door en hoefden ze maar de helft ofzo van de oefeningen te maken en mochten daarna wel iets anders/leuks/uitdagends gaan doen. Ipv nog meer rijtjes, kwamen er rekentijgers of sudoku's of. Dus nog steeds wiskunde/rekenen maar wel anders.

Het is alsof je iemand die in de keuken van een restaurant komt werken om het gehele pakket te leren, zegt "als je 2 zakken uien gepeld hebt, dan ga je iets anders leren".
En na die 2 zakken uien, mag je appels schillen.
En na die appels schillen, aardappels schillen en daarna peren schillen of boontjes afhalen of ...

Maar echt iets leukers dan dit, krijg je na 2 maanden nog steeds niet. Dan gaat de moed je in de schoenen zakken, zeker als je pas net 6 bent.
Want ze krijgt niets leukers, ze leert niets nieuws.


Ja ik snap het wel. Maar ja, jeetje er komt nog zoveel wat saai is. Die van mij maakte gewoon razendsnel wat ze moest doen en dan mocht ze wat anders gaan doen. Extra werkjes die wel leuk waren bijvoorbeeld.
Begaafd zijn is meer dan alleen de aanleg, het is geen reden om dan maar heel traag te werken of het niet te doen. Het hele leven zal je dingen tegenkomen die je niet leuk vindt om te doen. Of dat nou de badkamer schoonmaken is of een boekverslag maken of 200 pagina’s leren voor een examen. Dat is gewoon een stukje mentaliteit en dat maakt ook deel uit van het succes dat iemand later heeft. Je kan nog zoveel aanleg hebben maar zonder doorzettingsvermogen heb je er niks aan.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:00

Je hebt saai en saai.
Ik heb mijn kind ook recent terecht gewezen op afraffelen. Heb haar toen duidelijk gezegd dat het ook gewoon af moet als het makkelijk is en hoe sneller ze klaar is hoe sneller ze om andere dingen kan vragen.
Saai ontkom je ook niet perse aan in het leven. Ik heb net 3 dagen 700 wetenschappelijke artikelen op include/exclude doorgescreened, echt reeeete saai en vervelend RSI-gevoelig werkje, maar aan de andere kant kom je pas voor dat werk in aanmerking met een PhD :+
Soms moet je nou eenmaal even doorbikkelen, ook dat is deel van het leven.

Femke_Tweety

Berichten: 11978
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ervaringen begaafd jong kind gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:18

Saai met functie is gevoelsmatig anders dan saai zonder functie. Dan wordt het onzinnig.

Daarom mijn vraag, waaróm deze sommen, en waarom op dat moment.

Pas als dat helder is, kun je weten of iets wellicht beter anders kan, of dat dit een zinvolle keus is.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:23

Suzanne F. schreef:
Dat laatste snap ik niet helemaal. Tussen haakjes als eerste uitrekenen moet altijd. En die sommen lijken me nou geen hogere wiskunde. Als ze daar al zo lang over doet dan weet ik niet of je er goed aan doet om dit hele traject in te gaan.


Ik denk dat het probleem is dat iemand die al goed kan rekenen gewoon vrijwel meteen ziet dat het 8 is. (En misschien ook echt dat ze het ziet, bv
* * * *
* * * *
want dat is 8!)

Terwijl het kan dat het bv zo moet worden uitgeschreven:
4 + 2 + 1 + 1 =
(4 +2 ) + 1 + 1 =
6 + 1 + 1 =
(6 +1) + 1 =
7 + 1 = 8

En dat is heel frustrerend als je allang al weet wat de uitkomst is.

Hier zit dus een deel waar kinderen met hoogbegaafdheid tegenaan lopen, want leren om dingen systematisch uit te werken is heel belangrijk, maar het systematisch uitwerken van iets dat heel makkelijk is, is niet fijn en geeft vooral frustratie. Je kunt pas leren dat zo'n uitwerking helpend kan zijn als je ook echt op de grens zit van iets dat je niet meteen overziet. Anders wordt het al snel iets wat eerder lijkt op straf dan iets anders, en als het dan ook de pauze kost versterkt het dat helemaal. En dat helpt niet voor de motivatie van een kind.

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:27

Maar saai of overbodig, omdat dat voor de meeste kinderen een goede leerstijl is, betekent niet dat het voor ieder kind past. Een HB kind ziet niet waarom die tussenstappen nodig zijn.

Mijn nichtje (ook HB) had bv. enorme moeite met het spellend (letters rijgen) / in lettergrepen leren lezen. Die zag gewoon meteen het hele woord.
Dus als je die Ah-puh-puh-eh-l liet doen, was dat enorm frustrerend voor haar. "Er staat toch gewoon appel" zei ze dan.....

Haar broertje had weer enorm moeite met breuken. De juf kreeg het niet uitgelegd. Totdat zijn zus het deed. Kwartje in een keer gevallen. "Mijn zus spreekt mijn taal" zei hij toen.

<edit> wat Shadow dus ook zegt

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Ervaringen begaafd jong kind gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 17:33

Idd wat enkele hier zeggen. Ze weet al lang dat het 8 is, al dan een heel blad vol tussenstappen te maken, dat is haar te veel en motivatie -9... dat gaat bv thuis prima voor 10 oefeningen, maar blijkbaar waren het er in school een stuk meer en als er iets saai vindt, dan lukt vlug werken heel moeilijk, want het is niet leuk.... tuurlijk moet ze dit ook leren, maar ze is net 6... zelfs voor volwassene zijn saaie dingen soms moeilijk motiveerbaar, laat staan een 6-jarige.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Ervaringen begaafd jong kind gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:42

Dan moet je dus hetzelfde kunstje gaan doen, maar dan in hexadecimaal. Of met hele grote getallen. Zo lang het eenvoudig is, en ze 'ziet' het antwoord in een keer zonder de methode te gebruiken, zal ze de methode niet leren. En dat laatste is juist het doel.

musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:42

Ik kan me herinneren dat ik bij wijze van spreke vanzelf leerde lezen (mijn moeder leerde me een paar woorden en toen snapte ik het systeem), maar dat betekende niet dat ik in groep drie de methode niet snapte. De juf riep "buh - oooo - hm - BOOM!" en ik riep het net als iedereen na. Er werd ons ten strengste verboden om "bee" of "em" te zeggen en de reden snapte ik meteen. Nooit in de fout gegaan ook. Nee, ik geloof niet dat ik me in groep drie en vier nou zo heb verveeld. Ik ervoer het meer als "lekker makkelijk". En ook: eindelijk gaat de school eens over taal en rekenen. Dus ik zou die sommetjes braaf hebben gedaan op de manier waarop de juf het wou, ook al zou ik daar het nut niet van hebben ingezien.

Natuurlijk had ik niet zo'n megavoorsprong als sommige kinderen over wie het hier gaat. Toen in groep vier de tafels kwamen, moest ik dat bijvoorbeeld gewoon leren. Misschien was ik ook wel een braver kind ("juf/meester is de baas dus haar/zijn systeem ook, einde discussie"). Maar dan nog: werken volgens het gevraagde systeem is ook een vaardigheid. Ouders komen tegenwoordig veel sneller dan vroeger aan met "maar dat heeft mijn kind helemaal niet nodig". Niet te gauw doen. Pas als de leerkracht aantoonbare onzin vertelt, mag je zijn/haar gezag aanvechten.

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:46

En waarom in de pauze? Als straf oid omdat ze er geen zin in had?

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:50

Ik zou dan ook als leerkracht denk ik een paar veel langere sommen maken (4+2+1+6+3+2+4+1) of nog langer dan dat, leuke puzzels en je moet vanzelf wel gaan groeperen. En lukt dat, dan weet je dat het goed zit, en lukt het niet dan heb je een mooie aanleiding om het concreet te maken.

Het is ook zo frustrerend dat er dan geprobeerd wordt om iets wat uiteindelijk alsnog geautomatiseerd gaat worden eerst weer in stukjes te hakken. Geldt inderdaad ook heel erg voor het lezen: als iemand al meteen ziet dat er 'appel' staat, dan is het weer terug naar opsplitsen veel lastiger. (En prima als je dan een woord leert spellen - maar dat is een andere vaardigheid dan letters rijgen om tot lezen te komen.)

Mijn school had ook zo'n rare lesmethode, met plaatjes op de plaats van de moeilijkere woorden.
Dan had je een zin als 'het /3 staat in de wei' maar ik las dat dan eerst als 'het staat in de wei' want plaatjes tellen niet als letters, en daarna als 'het een hoofd van een wit paard met een rood halster staat in de wei' en dan is het volgen van de zin heel ingewikkeld.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 17:52

Neen, omdat ze niet klaar was, samen met nog een 4-tal andere kindjes(ongeveer de helft van de klas dus)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:54

Ook eens met Shadow :j
Dat zijn ook punten waar in werkomgevingen veel tegenop loopt dat er een verplichte routine is die voor je gevoel nergens op slaat. Soms is er een goede reden, soms ben je gewoon overgekwalificeerd maar moet je nou eenmaal de eenheid bewaren maar vaak is iets ook gewoon slecht doordacht.
Als je met het laatste te maken hebt of denkt te hebben dan is dat niet motiverend.

Wellicht kan de juf het zo aanbieden dat uit het hoofd niet meer gaat zodat ze het nut ziet.

Femke_Tweety

Berichten: 11978
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 18:03

tengeltje11 schreef:
Neen, omdat ze niet klaar was, samen met nog een 4-tal andere kindjes(ongeveer de helft van de klas dus)



Waarom was ze niet klaar?
Vond ze het moeilijk, was ze aan het dagdromen en daarom veel later gestart, had ze zich er niet toe kunnen zetten?


Echt, ik denk niet dat we moeten oordelen op basis van halve plaatjes en niet complete gegevens.

Ga het gesprek aan met de juf.

En als ik dit allemaal zo lees, probeer haar echt te laten testen door een góede psycholoog/tester.

Want het blijft op deze manier een beetje 'moeder vindt kind begaafd vs juf ziet dat eigenlijk niet echt'.

Zoek het in dit specifieke geval eerst eens echt uit.

Komt er inderdaad een hoge score uit, zal de juf waarschijnlijk iets meer genegen zijn om er ook echt rekening mee te houden. En zo niet heb je in ieder geval als ouder duidelijkheid. En kan de juf wellicht kijken of ze zelf iets kan bijscholen op dit gebied.

Komt er een gemiddelde score uit, dan is het zaak om verder te kijken wat er precies speelt.


Wel een goede tester kiezen, dus 1 die de eventuele valkuilen van HB herkent.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ervaringen begaafd jong kind gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 18:09

Wij hebben hulp van logopedie om het leren communiceren van behoeftes. Dus niet introvert mopperen dat de oefening te simpel is, maar actief de juf vragen om een stapje meer. Ik zie daar zeker al wat vooruitgang in :j

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 18:14

Natuurlijk moet je nog vaak genoeg saaie dingen doen. Maar kinderen die met 6jaar afhaken, dat moet je gewoon niet willen en dat is best te voorkomen met kleine aanpassingen.