FloortjeM schreef:Er is een heel werkbaar document, de versnellingswenselijkheidslijst, op basis waarvan je een indruk kan krijgen over de vraag of versnellen in het belang van het kind zou kunnen zijn. Het is niet omdat het buiten de 'normaallijn' is dat je nu per definitief niks moet doen omdat je vreest voor de gevolgen van je handelen voor de toekomst.
Want als je kind nu zowel qua leerstof als emotioneel niet aansluit, en na versnellen emotioneel misschien nog steeds niet, maar qua leerstof wel, dan heb je toch progressie geboekt. En als je emotioneel prima zit, is doorschuiven sowieso al niet de meest voor de hand liggende keuze, omdat je kind dan veelal goed in zn vel zit. Het is gewoon maatwerk
Ja het is maatwerk, en helaas heb ik het gevoel dat dat maatwerk in het schoolsysteem momenteel niet altijd haalbaar is. En nou hangt dat wel erg af van school en leerkracht. Want de school waar onze kinderen zitten hebben we gekozen op basis van het maatwerk wat ze bieden, de hb klas die er zit en de manier waarop ze dat inrichten. Maar nu is mijn kind niet hb getest, valt dus eigenlijk buiten die klas, maat zit ook niet op haar plek in de normale klas. Dat in combi met een juf die dat maatwerk maar lastig vind is dit jaar voor onze dochter een weggegooid jaar....
Maar wat moet je dan? Andere school zoeken voor een kind wat sociaal al 'anders' is?
Of hopen dat t volgend jaar met een andere leerkracht beter wordt? En dat de hb deskundige zich hard genoeg maakt...
Ik pleit echt voor meer maatwerk in het (basis)onderwijs...