Arbo eisen bij slaapdiensten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Arbo eisen bij slaapdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:37

Voor die oproepuren krijg je toch ook een vergoeding? Ik heb een paar kennissen in de zorg werken en die krijgen ook nog een vergoeding om bereikbaar te zijn.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:39

Bereikbaarheid niet in alle zorgberoepen volgens mij. Wel sowieso als je gebeld wordt.

En dan is er nog verschil tussen bereikbaarheid of beschikbaarheid (bij die laatste moet je in huis zijn. Ts hoeft dat nu alleen omdat ze verder weg woont dan voorgeschreven)

ievie

Berichten: 2196
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:40

_Nelleke_ schreef:
Ben ik de enige die het raar vind dat je werkgever kan bepalen wat jij doet in je vrije tijd zonder je daarvoor te betalen?

Ik vind dat dit überhaupt al niet zou moeten kunnen. Voor oproepdiensten zou je toch linksom of rechtsom gecompenseerd moeten worden lijkt me?


Dit wilde ik ook zeggen. Heb slaapdiensten gedraaid in de gehandicaptenzorg. Dit was wel gecombineerd met fysiek aanwezig zijn. De nacht duurde 8 uur, hiervan kreeg ik de helft betaald. De uren voorafgaand en na de nacht kreeg ik volledig. Misschien goed om daar ook eens naar te kijken?

Verder weet ik niets van eisen aan een slaapvertrek. Zoals al genoemd is, zou ik contact opnemen met de vakbond om info te vragen.
En, ook niet onbelangrijk.. hebben jullie er al met je werkgever over gesproken en je zorgen geuit?

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 00:23

Mazida schreef:
Nou, ik vind dat je stampij maakt om niks :o . Je kunt ook zien dat jullie je eigen rustruimtes krijgen, tja, niet zo groot, maar die kamers zijn toch voornamelijk om te slapen. Bovendien is er ook nog tv en ik neem aan dat jullie daar ook kunnen internetten... En dergelijk, misschien dat er ook nog een tafeltje en stoeltje in past om nog te kunnen lezen, studeren of whatever. Ik snap dat je nu de luxe van de hotelkamer bent gewend, maar het ziekenhuis kan moeilijk zulke grote kamers bouwen of jullie ziekenhuiskamers toewijzen? Ik zou hooguit informeren naar de ventilatie.


Een bed (2m2), douche(1m2) en wc(0,75m2), nog zonder loopruimte gerekend is dat al erg krap op een kamertje van 6m2.

Maar goed, eens kijken voor een mogelijke indeling:
(Ik reken even met kamer van 1,5*4m) bed vooraan, achterin badkamertje van 1,5*2 en dan is alle ruimte al op, dus niks geen ruimte voor een stoel oid, tv zou al aan voeteneind van het bed moeten en waar ga je in hemelsnaam genoeg ruimte creëren voor fatsoenlijke deuropeningen? Want ben in dit voorbeeld uitgegaan van looppad van ~60cm, wat erg krap is....

Dan kan je nog beter een kamertje met bed en stoel hebben en een gezamenlijke badkamer...


Groot gelijk dat jullie hier niet mee akkoord gaan ts. Ik krijg het al benieuwd bij het idee, en ben alles behalve claustrofobisch.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 00:28

Er zijn legio studenten die een kamer van 6 m2 huren, dus van een paar uurtjes in zo'n kamertje ga je echt niet dood hoor. En anders maak je overdag in je bereikbaarheid een fijne wandeling. En eerlijk is eerlijk, waarschijnlijk zit je ook veel op je mobiel tijdens zo'n dienst, daar haar heb je toch geen ruime hotelkamer voor nodig?

En zeventien graden? Als je slaapt is dat juist een perfecte temperatuur, je wilt echt niet met een hogere temperatuur slapen. Niet gezond.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Arbo eisen bij slaapdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 00:32

En wat zijn we toch eigenlijk verwend in Nederland dat je klaagt dat je een paar uur in een kamertje van 6 m2 zit, terwijl in ontwikkelingslanden hele gezinnen op 6 m2 wonen. Zonder elektriciteit, zonder fijn bed, zonder tv, om alles even in perspectief te zetten.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 00:38

Mazida schreef:
En wat zijn we toch eigenlijk verwend in Nederland dat je klaagt dat je een paar uur in een kamertje van 6 m2 zit, terwijl in ontwikkelingslanden hele gezinnen op 6 m2 wonen. Zonder elektriciteit, zonder fijn bed, zonder tv, om alles even in perspectief te zetten.


Okay, duidelijk, JIJ vindt het geen probleem. TS en haar collega's wel. En veel andere bokkers ook zo te lezen. En dan is er nog de vraag of het uberhaupt wettelijk wel mag. Maar je hebt je punt gemaakt, jij zou het geen probleem vinden, dat is duidelijk, dus je kan er over ophouden nu en dan kan TS misschien van anderen nog wat advies krijgen over of dit wettelijk gezien mag.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 01:06

12 uur bereikbaarheidsdienst. Ik tekende er gelijk voor!! Wat is de maximale aan reistijd die jullie mogen hebben? Zijn er anders nog opties om (tijdelijk) elders te verblijven? Wat er gezegd is, vraag je beroepsvereniging. Vaak zitten daar ook juristen die je zo kunnen vertellen wat mag en wat niet mag. Misschien zou een aannemer of architect je ook meer kunnen vertellen.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 01:23

Hebben jullie geen ondernemingsraad die dit op kan pakken? Als er zoveel mensen een probleem in zien, dan is dit toch wel iets dat besproken kan worden?

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 02:38

Knert schreef:
Nou het mag zeker niet. Van het bouwbesluit (bestaande bouw) en ook niet van de arbo.

Dat jij in die situatie gezet werd, zegt niets over of het echt mocht.

Mag wel hoor, als er maar voldoende licht is.
Citaat:
In het Arbeidsbesluit en de arbobeleidsregels staan enkele bepalingen over de aanwezigheid van daglicht op de werkplek. Er wordt hierin geen verschil gemaakt tussen kantoren en werkplaatsen.

Arbeidsplaatsen en de directe toegangen daartoe zijn gedurende de aanwezigheid van de werknemers door daglicht, door kunstlicht of door beide voldoende en doelmatig verlicht.

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 06:50

ievie schreef:
_Nelleke_ schreef:
Ben ik de enige die het raar vind dat je werkgever kan bepalen wat jij doet in je vrije tijd zonder je daarvoor te betalen?

Ik vind dat dit überhaupt al niet zou moeten kunnen. Voor oproepdiensten zou je toch linksom of rechtsom gecompenseerd moeten worden lijkt me?


Dit wilde ik ook zeggen. Heb slaapdiensten gedraaid in de gehandicaptenzorg. Dit was wel gecombineerd met fysiek aanwezig zijn. De nacht duurde 8 uur, hiervan kreeg ik de helft betaald. De uren voorafgaand en na de nacht kreeg ik volledig. Misschien goed om daar ook eens naar te kijken?

Verder weet ik niets van eisen aan een slaapvertrek. Zoals al genoemd is, zou ik contact opnemen met de vakbond om info te vragen.
En, ook niet onbelangrijk.. hebben jullie er al met je werkgever over gesproken en je zorgen geuit?




De nacht duurde 8 uur en je kreeg de helft uitbetaald maar wel uren ervoor of erna. Dus je liep 4 uur ort mis per nachtdienst?



Te ja het lijkt me niet ideaal inderdaad. Krijg je wel betaald die uren? En het is mij niet helemaal duidelijk waarom je daar moet slapen en niet thuis. Binnen hoeveel tijd moet je dan oproepbaar zijn. Lijkt mij toch dat je een redelijke aanrijtijd moet krijgen. Bij mijn vriend was dit vroeger 25 min bij oproepdienst

maaikemuis
Berichten: 5276
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Arbo eisen bij slaapdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 09:43

Onze slaapdiensten zijn als volgt:

Doordeweeks volgt deze na een aanwezigheidsdienst. Dus ben ik tot 23.00 aanwezig en daarna ben ik 8,5 uur bereikbaar. Daarna ga ik een gewone dagdienst in. Tijdens die 8,5 uur word ik voor ongeveer een kwartier gecompenseerd, de rest is eigen tijd. Tenzij ik word opgeroepen, die uren worden wel uitbetaald. Daarnaast schuift mijn dagdienst op met de uren die ik werk. Voor deze diensten zou je nog kunnen stellen dat de kamers acceptabel zijn, om 23.00 wil ik wel slapen.

De weekenden zijn anders. Dit zijn 12 uur durende bereikbaarheidsdiensten, beginnend om 19.00. Voor deze diensten worden wij 1 uur en 17 minuten gecompenseerd. Deze compensatie is steeds meer om te doen, maar ik behoor (nog niet) tot de groep die hier een probleem mee heeft. En voor deze diensten vind ik de kamers niet acceptabel, om al genoemde reden(en). Het is is mijn vrije tijd die ik daar door moet brengen.

De vraag is ook niet direct of het voor anderen acceptabel zou zijn (al is het wel interessant om te lezen), de vraag is of hier iets over geschreven staat ander dan ‘adequaat’ of dat ‘adequaat’ nog gespecificeerd wordt. Het kan ook zijn dat het antwoord niet bestaat, dan rest ons niets als oplossingen bedenken om de situatie zo goed mogelijk te krijgen: grotere kamers, ambient verlichting, iets ruimer bed, openstelling sportzaal patiënten voor medewerkers, openstellen huiskamer na 17.00, frisdrank- en snackmachine, zelf regelbare temperatuur, dat soort dingen.

De aanrijtijd is 30 minuten. De grootste groep, waaronder ik nu, zit op 35 minuten. Stemmen gaan nu al op om dan maar iets harder te rijden. Voor mij is het van voorbijgaande aard. Na 15 jaar dit soort diensten 1 a2 keer per week, begon het mij dermate op te breken dat ik een huis heb gekocht waarbij ik ruim binnen de aanrijtijd kom te zitten.

Silly1972

Berichten: 14776
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Arbo eisen bij slaapdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:00

Heb je er al met je werk zelf over gepraat?

maaikemuis
Berichten: 5276
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Arbo eisen bij slaapdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 10:32

Al heel wat vergaderingen alleen blijkt de locatie de bottleneck. Zijn zijn blij dat ze een loze ruimte hebben gevonden waar dit ingebouwd kan worden. Wij snappen niet dat dit niet tijdens de grote aanbouwingen van de afgelopen 10 jaar is meegenomen. Tot pak en beet 5 jaar geleden was de hotelsituatie het goedkoopst.

We hebben in ieder geval een televise bedongen en een koelkast *\%/*

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Arbo eisen bij slaapdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:01

Je moest een tv en koelkast nog bedingen :wow:

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:02

Wel een reden voor mij om nooit ergens te gaan werken waar ze bereikbaarheidsdiensten hebben. Wat een uitbuiterij zeg.

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:03

belle_boef schreef:
Je moest een tv en koelkast nog bedingen :wow:



Mensen van hogerop hebben geen idee hoe dit soort dingen werken.

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:08

maaikemuis schreef:
Onze slaapdiensten zijn als volgt:

Doordeweeks volgt deze na een aanwezigheidsdienst. Dus ben ik tot 23.00 aanwezig en daarna ben ik 8,5 uur bereikbaar. Daarna ga ik een gewone dagdienst in. Tijdens die 8,5 uur word ik voor ongeveer een kwartier gecompenseerd, de rest is eigen tijd. Tenzij ik word opgeroepen, die uren worden wel uitbetaald. Daarnaast schuift mijn dagdienst op met de uren die ik werk. Voor deze diensten zou je nog kunnen stellen dat de kamers acceptabel zijn, om 23.00 wil ik wel slapen.

De weekenden zijn anders. Dit zijn 12 uur durende bereikbaarheidsdiensten, beginnend om 19.00. Voor deze diensten worden wij 1 uur en 17 minuten gecompenseerd. Deze compensatie is steeds meer om te doen, maar ik behoor (nog niet) tot de groep die hier een probleem mee heeft. En voor deze diensten vind ik de kamers niet acceptabel, om al genoemde reden(en). Het is is mijn vrije tijd die ik daar door moet brengen.



Dus je draait een soort avond dienst waar je bij aanwezig bent. Meteen daarop volgt een slaapdienst en dan weer een ochtend dienst. ( Stel je wordt tijdens je slaapdienst opgeroepen dan mag je die uren van de ochtend dienst aftrekken?) ( En een kwartier betaald?! Of 1,17 min?! En dan moet je op je werk slapen om de aanrij tijd te halen?! En anders moet je je privé tijd zo indelen zodat je altijd kan werken tijdens een standby dienst voor 15 of 1,17 min loon?)

Begrijp ik het goed, als dit zo is vind ik dat echt schandalig! En zou ik heel snel opzoek gaan naar een andere baan.
Kan me bijna niet voorstellen dat dit cao technische mag???

maaikemuis
Berichten: 5276
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 11:25

Ja, we zitten qua uren en regels direct op de basislijn van de cao. Doordeweeks hebben we zogenaamde uitslaapuren, stel ik werk tot 2.00 dan begin ik 2.00+8.00 om 10 uur de volgende dag (die 8 is boven cao). En op dit moment vind ik de regeling van bereikbaarheid prima. It comes with the job, ik ben niets anders gewend en bij deze werkgever is het, nu, goed geregeld. Op persoonlijk vlak ben ik een tevreden persoon met de diensten die ik draai en ik draai ze ook graag.

En een hotel is ook een rare regeling en ik snap heel goed dat het ziekenhuis dat anders wil. Alleen wil ik wel strijden voor een goed alternatief.

Een deel van de verwarring bij ‘bovenaf’ kwam door het bereikbare aspect. Andere gebruikers werken namelijk in aanwezigheid om hebben rusturen. Wij zijn de enige groep die uitslaapuren hebben (en dus niet de kamer per saldo verlaten om 8.30) en we zijn schijnbaar de enigen die er in het weekend zo lang zitten. Gelukkig is dat besef wel doorgedrongen en wordt daar wel rekening mee gehouden bij de plannen.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:28

Onali schreef:
belle_boef schreef:
Je moest een tv en koelkast nog bedingen :wow:


Mensen van hogerop hebben geen idee hoe dit soort dingen werken.


Op de afdeling waar ik werk (24 uur per dag mensen aanwezig, 3 ploegendiensten, dus zat mensen die hun maaltijden daar moeten eten) hebben we moeten vechten om een kookplaat en een oven te krijgen, en niet alleen de magnetron die ze in gedachten hadden. Het hele idee dat je weleens iets anders wil eten dan ping-maaltijden was niet bij ze opgekomen... Nu hebben we 1 combi oven voor 70 man, en 2 mini koelkastjes (kleiner dan tafelmodel).

DuoPenotti

Berichten: 29423
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Arbo eisen bij slaapdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:31

die 3 ploegen, 7 dagen in de week heb ik ook gedraaid, maar daar dus ook alleen een magnetron en daar had dan weer niemand moeite mee.
Dus ook weer verschillend per persoon/afdeling hoe daar mee omgegaan werd.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:32

DuoPenotti schreef:
die 3 ploegen, 7 dagen in de week heb ik ook gedraaid, maar daar dus ook alleen een magnetron en daar had dan weer niemand moeite mee.
Dus ook weer verschillend per persoon/afdeling hoe daar mee omgegaan werd.


Oh ik zou dacht echt verschrikkelijk vinden. Ik wil toch wel een beetje normaal kunnen eten, dus eens een keertje een eitje kunnen bakken of wat pasta kunnen koken. Of een keer een diepvriespizza oid

DuoPenotti

Berichten: 29423
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Arbo eisen bij slaapdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:35

Op zondag werd er samen met de naast gelegen afdeling regelmatig pizza of shoarma besteld :D

Maar de rest van de week thuis gemaakte pasta opwarmen, maaltijdsalade oid.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:45

DuoPenotti schreef:
Op zondag werd er samen met de naast gelegen afdeling regelmatig pizza of shoarma besteld :D

Maar de rest van de week thuis gemaakte pasta opwarmen, maaltijdsalade oid.


:D :D Zondag is bij ons chinees

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34619
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:48

Komt er ook een koffie apparaat en een waterkoker? Of kun je ergens anders koffie en thee pakken?