Arbo eisen bij slaapdiensten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Arbo eisen bij slaapdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 22:15

Wie weet hier meer van en kan mij vertellen of het volgende gewoon mag?

Voor mijn werk (zorgmedewerker CAO ziekenhuizen) ben ik 1 a 2 keer in week ingeroosterd om een bereikbaarheidsdienst te draaien. Vooral in de weekenden houdt dit in dat ik 12 uur aanwezig moet zijn in de buurt van het ziekenhuis en dus dat ik daar moet overnachten. Nu is dit op dit moment (meer dan) goed geregeld. Bij gebrek aan piketkamers worden wij ondergebracht in een hotel.

Dit is kostbaar en ik begrijp de keuze van het ziekenhuis om piketkamers te bouwen. Dit worden hokjes van 6m2 met een douche en een toilet en een tv. Maar..... zonder enige vorm van daglicht; er zitten geen ramen in. Ze worden volledig inpandig gebouwd met als doel om te dienen als piket-, kolf en werkkamer.

En nu staat een kleine afdeling op zijn achterste benen. Want, wij hebben het gevoel in een cel opgesloten te gaan worden in tijd die officieel vrije tijd is. Ja, ik mag er weg maar ik moet binnen een gestelde tijd aanwezig zijn. Effectief kom je dus nergens en zelfs een restaurant is niet aanwezig.

Ik kan niets vinden over eisen waar een piketkamer in dit geval aan moet voldoen. Het enige dat ik kan vinden is dat het een acceptabele ruimte moet zijn, maar dat is een ruim begrip (ik vind het niet acceptabel).

Is ons eis ‘daglicht’ dan echt zoveel gevraagd?

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Arbo eisen bij slaapdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:20

Je kan toch naar buiten? Ik zie er niet echt een probleem in.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:21

Als je er ook moet slapen lijkt een raam me wel noodzakelijk. Of is er verder een ventilatiesysteem?
Als kolfkamer lijkt me dat minder erg.

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:22

Ik zie het probleem niet zo. Je zegt in de TT dat het een slaapdienst is dus van die 12 uur slaap je er al 8 ofzo. En je kunt gewoon naar buiten, alleen niet te ver weg. Het lijkt me juist fijn.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:24

Een slaapkamer moet wettelijk gezien een raam hebben. Nu is alleen de vraag of deze 'multifunctionele werkkamers' ook daadwerkelijk als slaapkamer tellen...

Edit; in het bouwbesluit zijn regels opgenomen voor de oppervlakte aan daglicht die een verblijfsruimte (dus ook een slaapkamer) minimaal moet hebben. Technisch gezien ben je niet aan het werk wanneer je daar verblijft toch? Je bent alleen oproepbaar, maar de uren dat je daar zit krijg je niet uitbetaald? Dan lijkt het mij zeer aannemelijk dat deze regels ook voor die ruimtes gelden, want je wordt blijkbaar geacht om daar in je vrije tijd te gaan slapen. Dan lijkt het mij logisch dat je slaapvertrek ook aan de wettelijke eisen moet voldoen.

3 slagen om de arm, ik ben geen jurist en het bouwbesluit gaat over woonhuizen, niet over kantoorpanden. Ik zou iig zeker juridisch advies gaan inwinnen met je afdeling, want ik heb zo'n vermoeden dat het namelijk niet mag.
Laatst bijgewerkt door Haarbal op 02-02-21 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 22:25

Ja, je kunt naar buiten. Maar om nu uren in de stromende regen op een bankje in Amsterdam te gaan zitten....

Je kunt eigenlijk nergens anders naar toe. Er is geen personeelsrestaurant, geen koffiecorner, op mijn afdeling wordt de temperatuur buiten werktijden naar 17 graden gezet. De enige levende ziel is de receptioniste en de beveiliger.

Edit;
Er komt ventilatie, alleen kan met ons nog niet vertellen of wij deze zelf kunnen bedienen. Hetzelfde geldt voor de verwarming. In de meeste vertrekken is dit centraal geregeld.
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 02-02-21 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:26

Je slaapt toch voornamelijk?
Ik had ooit een kantoor zonder raam, dat mag gewoon (en ik werkte overdag). Maar kon er gewoon uit om naar buiten te gaan. Ben nu wel blij met ramen maar dit is niet verplicht. Als je echt hele dagen in zo'n hol werkt heb je andere rechten maar dit lijkt me erg ver gezocht.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34632
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:34

Omdat wij destijds geacht werden op een opklapbed in een vol kantoor te slapen heb ik hier ook onderzoek naar gedaan. Helaas geeft de arbo hier geen duidelijke richtlijnen voor. Ze geven alleen aan dat er een adequaat verblijf moet zijn. Maar wat dat concreet inhoudt word niet vermeld.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:37

Maar van slapen in een gesloten hok krijg je toch koppijn?
Je kan helemaal niet ventileren dan. En die muffige lucht als er geslapen is wordt niet ververst.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 02-02-21 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:37

Hutcherson schreef:
Je slaapt toch voornamelijk?
Ik had ooit een kantoor zonder raam, dat mag gewoon (en ik werkte overdag). Maar kon er gewoon uit om naar buiten te gaan. Ben nu wel blij met ramen maar dit is niet verplicht. Als je echt hele dagen in zo'n hol werkt heb je andere rechten maar dit lijkt me erg ver gezocht.


Nou het mag zeker niet. Van het bouwbesluit (bestaande bouw) en ook niet van de arbo.

Dat jij in die situatie gezet werd, zegt niets over of het echt mocht.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 22:39

Doordeweeks slapen we er voornamelijk alleen maar. In het weekend moeten we vanaf 19.00 daar zitten en dat is waar wij als groep problemen mee hebben. Er is nergens om naar toe te gaan en we moeten wachten op een bed in een geblindeerde ruimte van 6m2 tot we mogelijk gebeld worden.

Wij hebben hier als groep onze zorgen over geuit. Ik vraag mij echter af of hier eventueel nog wettelijke eisen en regels voor gelden.

Als deze er niet zijn, dan is dat ook duidelijk. En prijs ik mijzelf gelukkig dat ik over driekwart jaar verhuis naar de omgeving van mijn werk. En heb ik een slaapkamer met wel 3 ramen! Voor mijn collega’s wil ik echter nog wel even doorzoeken.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:40

Knert schreef:
Hutcherson schreef:
Je slaapt toch voornamelijk?
Ik had ooit een kantoor zonder raam, dat mag gewoon (en ik werkte overdag). Maar kon er gewoon uit om naar buiten te gaan. Ben nu wel blij met ramen maar dit is niet verplicht. Als je echt hele dagen in zo'n hol werkt heb je andere rechten maar dit lijkt me erg ver gezocht.


Nou het mag zeker niet. Van het bouwbesluit (bestaande bouw) en ook niet van de arbo.

Dat jij in die situatie gezet werd, zegt niets over of het echt mocht.


Ik werd niet in die situatie gezet. Dit kantoor huurde ik zelf. Dit was gewoon een kleiner kantoor in een groot pand. Als zoiets niet zou mogen arbo-technisch dan zou de vormgeving zo niet mogen. Eigenaar was een gemeente.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 22:43

SusanH schreef:
Omdat wij destijds geacht werden op een opklapbed in een vol kantoor te slapen heb ik hier ook onderzoek naar gedaan. Helaas geeft de arbo hier geen duidelijke richtlijnen voor. Ze geven alleen aan dat er een adequaat verblijf moet zijn. Maar wat dat concreet inhoudt word niet vermeld.



Wait, what? Dat klinkt als kamperen op je werk :wow: .

Dat adequate verblijf ben ik al meerdere malen tegengekomen. Maar nergens staat gespecificeerd wat adequaat dan inhoudt.

Haarbal schreef:
Een slaapkamer moet wettelijk gezien een raam hebben. Nu is alleen de vraag of deze 'multifunctionele werkkamers' ook daadwerkelijk als slaapkamer tellen...

Edit; in het bouwbesluit zijn regels opgenomen voor de oppervlakte aan daglicht die een verblijfsruimte (dus ook een slaapkamer) minimaal moet hebben. Technisch gezien ben je niet aan het werk wanneer je daar verblijft toch? Je bent alleen oproepbaar, maar de uren dat je daar zit krijg je niet uitbetaald? Dan lijkt het mij zeer aannemelijk dat deze regels ook voor die ruimtes gelden, want je wordt blijkbaar geacht om daar in je vrije tijd te gaan slapen. Dan lijkt het mij logisch dat je slaapvertrek ook aan de wettelijke eisen moet voldoen.

3 slagen om de arm, ik ben geen jurist en het bouwbesluit gaat over woonhuizen, niet over kantoorpanden. Ik zou iig zeker juridisch advies gaan inwinnen met je afdeling, want ik heb zo'n vermoeden dat het namelijk niet mag.


Ik ben inderdaad bereikbaar in mijn vrije tijd. En dat is misschien wel de reden dat we als groep vrij heftig reageren. Wanneer ik 12 uur lang aanwezigheidsdienst moest draaien dan had het beter verteerbaar geweest. Maar nu is dit mijn vrije tijd. Tijd die ik niet gecompenseerd krijg in tijd of geld, maar wel tijd waarin mijn werkgever mij restricties oplegt. In de huidige situatie kijk ik vaak naar buiten, schrijf wat, luister een muziekje en hoort het gewoon bij het werk (ieder werk heeft z’n leuke en mindere kanten). In de situatie die komt is er niets.

Behalve dat woordje ‘adequaat’. Maar nergens staat wat adequaat is.
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 02-02-21 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Arbo eisen bij slaapdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:50

Ik zou even fijntjes met het bouwbesluit gaan zwaaien denk ik...

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:51

Bestaat er een beroepsvereniging voor jouw vak? Zo ja dan zou ik daar mijn vraag neerleggen. Zij zouden je moeten kunnen helpen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Arbo eisen bij slaapdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:54

Het moet een ruimte zijn adequaat ingericht als "nachtverblijf" (wat een woord). Dus dat er geen restaurant ed aanwezig zijn lijkt me niet iers waar je wat mee kan....
Ramen lijkt me een lastigere.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 22:59

Ir111 schreef:
Bestaat er een beroepsvereniging voor jouw vak? Zo ja dan zou ik daar mijn vraag neerleggen. Zij zouden je moeten kunnen helpen.


Die hebben we wel. Dat is geen vakbond, maar misschien dat ze wel zouden kunnen helpen!

Daar ga ik morgen eens in duiken! Thanks!

Bouwbesluit neem ik mee, al geldt dat ben ik bang alleen voor woonvertrekken. Maar ik duik daar morgen ook eens in.

En nogmaals, wanneer blijkt dat dit mag, dan is dat gewoon wat het is. Maar toch heb ik voor nu even besloten mijn huid even duur te verkopen.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:01

secricible schreef:
Het moet een ruimte zijn adequaat ingericht als "nachtverblijf" (wat een woord). Dus dat er geen restaurant ed aanwezig zijn lijkt me niet iers waar je wat mee kan....
Ramen lijkt me een lastigere.


Als het adequaat ingericht moet zijn als nachtverblijf, dan moet het dus voldoen aan de eisen die het bouwbesluit stelt aan een slaapkamer. En dan moeten er dus ramen in.

Ik denk dat je juridisch sterk zou staan, TS.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:06

maaikemuis schreef:
Die hebben we wel. Dat is geen vakbond, maar misschien dat ze wel zouden kunnen helpen!

Daar ga ik morgen eens in duiken! Thanks!

Graag gedaan.

Vaak kent een beroepsvereniging de regels goed (jij bent vast niet de eerste met deze vraag) of weten ze hoe de regels geïnterpreteerd moeten worden (bv omdat daar jurisprudentie aan ten grondslag ligt).

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Arbo eisen bij slaapdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:11

Ik heb ook wel in een cv hok geslapen, zat nog net wel een raampje in trouwens. Dat vind ik persoonlijk ook wel vereiste hoor. Maar die CV ketel vond ik ook niet kunnen eigenlijk.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:12

Lante schreef:
Ik heb ook wel in een cv hok geslapen, zat nog net wel een raampje in trouwens. Dat vind ik persoonlijk ook wel vereiste hoor. Maar die CV ketel vond ik ook niet kunnen eigenlijk.


Dat kan ook niet, als dat ding besluit om stuk te gaan heb jij geen enkele kans van overleven...

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Arbo eisen bij slaapdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:16

Zijn die kamertjes tijdelijk om ook in te overnachten, of blijft dat ook na Corona zo?
Als het tijdelijk is, zou ik me er niet al te druk om maken.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Arbo eisen bij slaapdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:19

Ben ik de enige die het raar vind dat je werkgever kan bepalen wat jij doet in je vrije tijd zonder je daarvoor te betalen?

Ik vind dat dit überhaupt al niet zou moeten kunnen. Voor oproepdiensten zou je toch linksom of rechtsom gecompenseerd moeten worden lijkt me?

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Arbo eisen bij slaapdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:26

Je wordt in de meeste cao's gecompenseerd voor daadwerkelijke oproepen. In sommige cao's is er ook een vergoeding voor het bereikbaar zijn.
Bereikbaarheidsdiensten zijn in de zorg gewoon gangbaar.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:34

Nou, ik vind dat je stampij maakt om niks :o . Je kunt ook zien dat jullie je eigen rustruimtes krijgen, tja, niet zo groot, maar die kamers zijn toch voornamelijk om te slapen. Bovendien is er ook nog tv en ik neem aan dat jullie daar ook kunnen internetten... En dergelijk, misschien dat er ook nog een tafeltje en stoeltje in past om nog te kunnen lezen, studeren of whatever. Ik snap dat je nu de luxe van de hotelkamer bent gewend, maar het ziekenhuis kan moeilijk zulke grote kamers bouwen of jullie ziekenhuiskamers toewijzen? Ik zou hooguit informeren naar de ventilatie.