Werken in de thuiszorg

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kelpla
Berichten: 887
Geregistreerd: 06-01-05

Werken in de thuiszorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-20 12:24

Hallo,

Wie werkt er in de thuiszorg? En dan niet als verpleegkundige?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Is het zwaar? Wordt er veel van jullie verwacht?


Doedatje
Berichten: 618
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:33

Ik loop nu stage in de thuiszorg, wel als verpleegkundige, maar ik loop voornamelijk mee met verzorgende IG. Ik vind de werkdruk veel minder dan in het verzorgingstehuis, waar ik een bijbaantje had. Ik heb het gevoel dat ik echt de tijd kan nemen voor iemand, behalve als er iets geregeld moet worden, dan kom ik vaak tijd te kort. Het is soms lichamelijk wel zwaar, omdat de cliënt niet altijd een hoog-laag bed heeft of andere situaties, waarbij je geen goede houding aan kan nemen.

Paletti-Anouk-Hugo-Bente

Misty12

Berichten: 7031
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:42

Sinds juni werk ik in de thuiszorg als huishoudelijk ondersteuner. Daarvoor werkte ik als schoonmaakster in kantoren/winkels/scholen/enz. Dat is veel zwaarder. Ik krijg nu 2 uur voor een appartement en daarvoor had ik 2 uur voor een heel kantoor. Wat wordt er van mij verwacht? Ik moet toiletten doen, badkamer, stoffen zuigen dweilen. Bij sommige cliënten moet ik 1x per 2 weken het bed verschonen. Incidenteel ramen lappen. Maar alleen als dat veilig kan. Ik hoef niet op een ladder om op 1 hoog de ramen te gaan lappen. Wel op een huishoudtrap . Sommige cliënten ( heb ik niet) hebben ook een wasmodule en dan moet je was in de wasmachine doen, ophangen, opvouwen, strijken. Maar daar krijg je extra tijd voor. Je hoeft echt niet elke week de badkamer van onder tot boven te poetsen. Zo nu en dan de keukenkastjes van binnen, maar dat is ook 1x in de 2/3 maanden of zo. Aanrecht en kookplaat wel regelmatig (uiteraard). Ik heb een aantal alleenstaande (oudere ) dames en die wonen nog zelfstandig. De bovenverdieping wordt dan niet zo vaak gebruikt, dus die doe ik ook niet elke week. Verder moet je sociaal doen, want ze stellen het erg op prijs als je de tijd neemt voor een kopje koffie (thee) en gezellig kletst over wat-dan-ook. Bij 1 dame begin ik met een kopje thee en we praten dan bij. Bij deze mevrouw doe ik ook wel eens iets anders, zoals laatst moest er in een klokje een nieuwe batterij in. Of ze heeft een brief die ze niet snapt, die moet ik even lezen en uitleggen. Die mevrouw is beginnend dement. Mijn dochter doet dit werk ook , wel bij een andere organisatie, maar zij moet ook wel eens boodschappen doen. Ik vind dit best dankbaar werk, want het is niet alleen poetsen. Ik werk zelfstandig, maar wel vaak in overleg met de cliënten. Ik vraag of ze nog wensen hebben, of ik iets speciaals moet doen en anders doe ik de gewone dingen. Op 1 echtpaar na waar die vrouw weinig kan, heb ik allemaal mensen van 75+. Het is best gezellig. Ik heb nu 5 cliënten, dus elke dag van de week 1. Bij dat echtpaar heb ik 2,5 uur, bij alle andere mensen 2 uur. Het is wel te doen om 2 adressen op 1 dag te hebben, maar niet elke dag. Tenminste voor mij wordt dat teveel. Ik heb tot nu toe ook niet echt meegemaakt dat het heel erg vies is in huis. Alleen in de zomervakantie had ik inval bij een jonge man die geestelijk iets minder was. Hij had een hond en het was daar best een troep. Voor de rest valt het mee.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Onali

Berichten: 18380
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Werken in de thuiszorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:58

Werk al 17 jaar in de thuiszorg als VIG-er.
Tja wat noem je zwaar?
Vaak moet je werken met wat je hebt en dat is in vergelijking met een verpleeghuis niet veel.
Huizen zijn ook niet arbo technisch ingericht.

Ik kom in rijtjeshuizen, flats, boerderijen, villa's, landgoeden. Jong en oud.

Je moet snel kunnen schakelen want alles gaat mis op vrijdagavond en dan moet je het met de HAP redden. Vooruit denken (wat heb ik nodig om het weekend te overbruggen) snel denken (iemand heeft diarree, ga snel naar een cliënt waarvan je weet dat die inco materiaal heeft)

Vergeleken met 17 jaar terug is er nu wel andere werkdruk. Toendertijd werd er niet zo moeilijk gedaan over aanrijdtijden en tijdsoverschrijding.
Nu wel.


Ik werk inmiddels al weer 8 jaar in de terminale thuiszorg en zou echt niks anders meer willen.

Black is the colour of my true love's hair

Britta31

Berichten: 13065
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Werken in de thuiszorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:41

Wel 20 jaar terug.Maar werkte als verzorgende.Wat ik vooral leuk vond dat ik bij bejaarden en gezinnen met kleine kinderen kwam.s'morgens bij het gezin de kinderen in bad en 2 uur later een bejaarde van 96 onder de douche.Ook een tijd,alles bij elkaar een jaar bij een gezin geweest voor in het begin hele dagen.Later toen de moeder opknapte werd het minder.Altijd met veel plezier gedaan.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Sneeuwvlok23

Berichten: 187
Geregistreerd: 08-05-18

Re: Werken in de thuiszorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:49

Ik ben in de zomervakantie begonnen als hulp in de huishouding, dus het zelfde als wat Misty12 beschrijft. Bevalt me erg goed! Ik heb zelf een hekel aan schoonmaken, dus had er eigenlijk eerst geen zin in. Maar uiteindelijk ben ik nog steeds bezig met dat zelfde zomerbaantje en is het nu mijn bijbaan geworden :) De klanten die ik tot nu toe heb gehad zijn allemaal erg aardig en willen graag een praatje met je aanknopen. Soms zit ik meer dan een halfuur bij ze op de bank thee te leuten en moet ik het afkappen, omdat ik anders mijn werk niet afkrijg! Zou het alleen nooit fulltime willen doen, omdat ik dan denk dat het vrij eentonig wordt: 3 toiletten per dag schoonmaken en bijna alleen maar afstoffen/stofzuigen/dwijlen

Woodwick

Berichten: 149
Geregistreerd: 12-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:01

Kelpla schreef:
Hallo,

Wie werkt er in de thuiszorg? En dan niet als verpleegkundige?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Is het zwaar? Wordt er veel van jullie verwacht?



Doel je dan op verzorgende IG, huishoudelijke hulp of persoonlijk begeleider? Daar zit natuurlijke ook verschil in..
Ik werk in de thuiszorg als verzorgende IG en ik zou echt niet meer naar een verzorgingstehuis willen qua werk. Thuiszorg is erg divers, veel verschillende zorgvragers en handelingen. Maar zoals hierboven ook al aangegeven is moet je vaak roeien met de riemen die je op dat moment hebt en creatief denken. De tijden zijn bij ons ruim ingeschoten zodat je ook echt de tijd voor een zorgvrager hebt, komt er dan wat tussendoor qua regelen moet je snel kunnen schakelen en je planning aan kunnen passen

Mats♥

Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 16:12

Ik werk nu 7 jaar in de thuiszorg als verzorgende. Vind het heerlijk werk!
Ik sluit me verder aan bij wat woodwick zegt.
Meestal is het bij ons qua tijden ook wel goed geïndiceerd. Maar het komt natuurlijk wel eens voor dat je uitloopt door onverwachte situaties, dan moet je wel een tandje bij zetten. Maar er zijn meestal nog collega's in de wijk die je evt om hulp kan vragen.
Zelf heb ik geen ervaring met intramuraal werken, persoonlijk trekt dat mij niet zo. Maar qua zwaarte verschillen zou ik daar niets over kunnen zeggen.

Mistie
Berichten: 977
Geregistreerd: 17-03-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Werken in de thuiszorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 16:50

Ik werk in de thuiszorg als verpleegkundige, maar doe daarnaast ook verzorgende taken.
Het leuke is dat je veel verschillende dingen ziet, heel divers. In de regel heb ik vaste (langdurige) klanten en wordt de route verder gevuld met kortdurende zorg.
Dingen die voorkomen zijn veel ADL zorg, wondzorg, katheterzorg, sondevoeding, maar ook regelmatig terminale zorg.

Het is vaak wat ‘zoeken’ in nieuwe situaties om een goede werkplaats te creëren. Denk bv aan een rookvrije werkomgeving, maar ook het ergonomisch werken. Belangrijk om daarin een actieve rol te hebben. Met regelmaat hebben clienten bv de badkamer moeten aanpassen (bv cabine er uit) of de indeling van de slaapkamer moeten aanpassen zodat er voldoende werkruimte is.
Op het moment dat we moeten werken met een actieve/passieve lift zorgen voor een harde ondergrond en zal dus de vloerbedekking vervangen moeten worden. Dit soort dilemma’s heb je intramuraal natuurlijk niet en zorgt soms voor een uitdaging om je werk veilig te kunnen doen.

Maar ik zou niet anders willen! :-)

marleen_88

Berichten: 14011
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 17:46

Ik heb 8 jaar lang in vakanties als bijbaan in de thuiszorg gewerkt. Ik werkte als huishoudelijke hulp, erg dankbaar en fijn werk. Ik had allemaal lieve mensen waar ik mocht werken en bouwde echt een band op.
Ik vond het niet zwaar, werkte 2x3 uur per dag.

Doe wel en zie niet om

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Werken in de thuiszorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 17:53

Ik heb jaren in de thuiszorg gewerkt als huishoudelijke hulp. Prima bijbaantje, ik werkte voornamelijk als invaller (was met mijn rooster het handigst) en kreeg dan 1 dag van te voren te horen of ik moest gaan werken. Ook had ik meestal 1 of 2 vaste adresjes. Ik heb me altijd prima vermaakt. In het begin dat ik daar kwam werken kreeg iedereen standaard 3 uur, en dat is voor ouder persoon die kant-en-klaarmaaltijden krijgt wel erg veel. Vaak gebruiken ze maar een deel van het huis en is er dan op een gegeven moment geen werk meer. Ik ben daarnaast ook nog hulp geweest voor psychiatrie/'jongere' mensen, dus niet de standaard thuiszorg-doelgroep waar je het eerst aan zou denken. Daar was het soms wel zwaar, zowel lichamelijk als psychisch. Enorme zooi, stinkende boel (elke week weer, terwijl het écht schoon was als ik daar weg ging), iemand die heel manipulatief is... Dat waren niet met favorieten zeg maar, haha! Wat zou je nog meer willen weten?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 12 bezoekers