Hulp gezocht : nieuw duurzaam product

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Hulp gezocht : nieuw duurzaam product

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-20 13:59

Voor mijn HBO studie heb ik het vak rapporteren.
Voor dit vak moeten wij een rapport schrijven over een nieuw en duurzaam product of dienst.
Echter zou ik momenteel niet weten over welk product of dienst ik dit moet doen.

Zijn er bokkers die mij kunnen helpen :D ?
Wat mis jij nou echt in het leven of bij de paarden?


Verplicht:
- Nieuw (mag niet bestaan)
- Duurzaam
- Moet haalbaar zijn. Het mag niet te veel kosten. Tijdsbestek voor zomer 2021.


Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:03

Mag het helemaal nog niet bestaan of mag het nog niet op grote schaal toegepast worden? In het tweede geval zou ik eens naar fruitleer (mangoleer, ananasleer) kijken. In het eerste geval wens ik je veel succes :+

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-20 14:08

Haarbal schreef:
Mag het helemaal nog niet bestaan of mag het nog niet op grote schaal toegepast worden? In het tweede geval zou ik eens naar fruitleer (mangoleer, ananasleer) kijken. In het eerste geval wens ik je veel succes :+


Het moet dus echt een geheel nieuw product zijn :n

De hele klas is ook ontzettend blij met dit vak 8)7

Rex_Rolfo

Berichten: 5365
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:26

Passadena schreef:
- Moet haalbaar zijn. Het mag niet te veel kosten. Tijdsbestek voor zomer 2021.

Wat bedoel je hier mee?
- moet het project ook daadwerkelijk uitvoerbaar zijn en zomer volgend jaar in de praktijk gebracht worden?
- moet het project niet al te fantasierijk zijn (geen zwevende auto's op afval, al is dat idee met dank aan Dr. E. Brown ook niet geheel nieuw) en moet het rapport volgend jaar af zijn?

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-20 14:35

Rex_Rolfo schreef:
Passadena schreef:
- Moet haalbaar zijn. Het mag niet te veel kosten. Tijdsbestek voor zomer 2021.

Wat bedoel je hier mee?
- moet het project ook daadwerkelijk uitvoerbaar zijn en zomer volgend jaar in de praktijk gebracht worden?
- moet het project niet al te fantasierijk zijn (geen zwevende auto's op afval, al is dat idee met dank aan Dr. E. Brown ook niet geheel nieuw) en moet het rapport volgend jaar af zijn?


Het moet een haalbaar product zijn dus iets wat daadwerkelijk kan. Dus vliegende auto’s is geen optie.
Daarnaast moet het iets zijn dat geen 1.000den euro’s gaat kosten.
En het product moet voor de zomer 2021 uitgevoerd kunnen zijn( wij hoeven het niet uit te voeren. We bedenken alleen het plan)

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hulp gezocht : nieuw duurzaam product

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:38

Ik denk dat als iemand een idee heeft die echt helemaal aansluit bij deze eisen, deze persoon er goed aan doet het idee voor zich te houden en het zelf uitwerken, kan goed geld mee verdiend worden. :D Je hebt hier weinig aan maar dit is toch wel een beetje een domme schoolopdracht. Als het allemaal zo gemakkelijk was om dergelijke ideeën uit de mouw te schudden, zou iedereen toch een rijke ondernemer zijn. :')

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:39

Lastig zeg! Ik denk dat zo'n beetje alle simpele, duurzame producten al zo'n beetje bedacht zijn.
Misschien moet je het juist nog kleiner en specifieker zoeken, bijvoorbeeld niet fruitleer op zich, maar een bepaald gebruiksvoorwerp van fruitleer.

Ook geen nieuwe, want deze heb ik zelf ooit voor een schoolproject gebruikt, maar wie weet kennen ze het nog niet: ik noemde het bloeipapier; inpakpapier gemaakt van composteerbaar papier, waar bloemzaden in verwerkt zitten, zodat je na het uitpakken van je kado het inpakpapier in de grond stopt en er bloemen uit groeien.
Ik heb dat járen geleden ooit bedacht, het is ook haalbaar, dat heb ik destijds uitgezocht, maar het is volgens mij nooit door iemand verder uitgewerkt.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:42

Heerlijk onderzoeks opdrachten. <3
Denk wel net zoals Gini dat de richtlijnen wel iets te utopisch opgesteld zijn, misschien kan je het daar met de docent over hebben? Een aanpassing op een huidig probleem (schoolkantine met alleen plastic bestek aanpassen bijv) een stuk realistischer is.
Verder zou ik in je dagelijks leven kijken hoeveel milieu impact je acties hebben en kijken of je daar iets in kan aanpassen. Ga eens langs de winkel en vraag jezelf bijvoorbeeld af, “waarom is dit van plastic/zo gemaakt?”

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Hulp gezocht : nieuw duurzaam product

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:44

IJs stokjes welke als je ze in de grond stopt een plantje uit groeit :j

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:46

Een betaalbare manier om hooinetten 's nachts automatisch te voeren. Door vaker kleinere porties te voeren is er minder verspilling en kan er bij dikke paarden in totaal minder gevoerd worden zonder negatieve effecten op de maag. Zowel minder hoeven voeren als minder verspilling is duurzaam.

Dan denk ik bijvoorbeeld aan een systeem waar je met magneten haken dicht houdt en die met een tijdsklok opent, waarbij er een deksel aan de onderzijde zit die ook met een magneet wordt dichtgehouden maar eventueel het gewicht van het hooinet helpt met openen.

Huidige hooivoermachines zijn vaak extreem prijzig (1000-2000 euro) en hebben geen mogelijkheid tot hooinetten.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

tamary

Berichten: 29057
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hulp gezocht : nieuw duurzaam product

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:49

Consumeren en duurzaam? Consuminderen en duurzaam gaat beter samen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Rex_Rolfo

Berichten: 5365
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:53

Gini schreef:
Ik denk dat als iemand een idee heeft die echt helemaal aansluit bij deze eisen, deze persoon er goed aan doet het idee voor zich te houden en het zelf uitwerken, kan goed geld mee verdiend worden.

Je krijgt inderdaad het idee van een docent die de schoolklas helemaal zat is, ondernemer wil worden en maar niet op goede ideeën kan komen :+


Het meest lastige is de definitie van haalbaar. Als je iets moet verzinnen dat per zomer 2021 werkelijkheid kan worden kun je het beter zelf uit gaan voeren en die hele opdracht laten stikken.

Minder direct haalbaar (want er is een techniek voor nodig die nog niet bestaat) is al een stuk makkelijker. Kijk dan om je heen naar iets wat altijd bij het afval terecht komt.
- banden, autobanden vervangen door iets duurzamer is misschien te groot, maar fiets(binnen)banden worden minder eisen aan gesteld dus makkelijker alternatief voor te verzinnen
- het overgrote deel van wat bij afvalverbranding overblijft is kattengrit.
- dienst: grote groep mensen verzamelen die duurzame ideeën voor anderen verzinnen ..

Loeky01
Berichten: 7312
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Hulp gezocht : nieuw duurzaam product

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 15:01

Mijn opleiding heeft hier ook een handje van. De enige tip die ik je kan geven; hou het klein!
Een interactief document over een onderwerp (voorbeeld) kan ook al een innovatie zijn. Je bouwt dan iets uit over iets bestaands waardoor je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden, maar toch voldoet aan de eisen van je opleiding.
Hierin kan je inderdaad bijvoorbeeld kijken naar schoolkantines en afval scheiden bijvoorbeeld.

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-20 15:05

Gini schreef:
Ik denk dat als iemand een idee heeft die echt helemaal aansluit bij deze eisen, deze persoon er goed aan doet het idee voor zich te houden en het zelf uitwerken, kan goed geld mee verdiend worden. :D Je hebt hier weinig aan maar dit is toch wel een beetje een domme schoolopdracht. Als het allemaal zo gemakkelijk was om dergelijke ideeën uit de mouw te schudden, zou iedereen toch een rijke ondernemer zijn. :')


Je bent niet de enige die dit dacht :’)
Als ik een geweldig idee zou hebben zou ik die niet presenteren en lekker voor mijzelf houden.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 15:10

Ik wel een soort mechanisch lieveheerstbeestje dat ik op mijn planten kan zetten zodat ‘ie ze constant controleert op beestjes en ze dan ook direct opvreet zodat ik geen slechte bestrijdingsmiddelen hoef te gebruiken.

Een soort robotstofzuiger maar dan van een millimeter zegmaar.

Elk bad heeft er eendje.

hwn
Berichten: 4658
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 15:17

Corona- vaccin ? :D

Of nee, ik had het er vandaag nog over in de winkel: zelfreinigende brillenglazen (of iets met ruitenwissers op een bril of zo) zodat je bij vuil of bedamping (leve de mondmaskers! :) ) niet constant je bril moet gaan schoonmaken.

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 15:24

Het hoeft niet altijd echt helemaal nieuw te wezen, aanpassingen kunnen ook de uitkomst zijn.
2 Jaar terug een groepje studenten geholpen met het leveren van producten die ze zelf aanpaste tot een ander vernieuwend product.
Vond het wel een goed idee van ze!
Een bestaande mestboy verandert/ aangepast naar de PicknPull

Afbeelding

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Mondy

Berichten: 11788
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 15:40


Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _KimmeL en 11 bezoekers