Volwassene met bijbaantje naast gewone werk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Volwassene met bijbaantje naast gewone werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 12:53

Zijn er hier volwassenen met een fulltime baan, die ook een bijbaantje hebben voor wat extra cash?

Ik heb jarenlang taxi gereden naast mijn gewone baan, de vrijdagnacht. Maar ik ben er gelijk mee gestopt toen het gedonder met corona begon (leek me een behoorlijk risico met steeds verschillende mensen dicht op elkaar in de auto) en niet lang daarna zijn heel veel parttimers gestopt, al dan niet verplicht, omdat de taxi business inzakte door het virus. Voordat dát weer op hetzelfde niveau is dat ik eventueel weer de vrijdagnacht kan rijden, dat gaat nog wel even duren.

Maar nu wil ik weer een trailer gaan kopen en daar moet flink voor gespaard worden. En wil ik dus weer op zoek naar een bijbaantje. Maar ik heb geen idee wat :')

Wie doet wat en bevalt het? Avonduren, weekend?

Cantheon

Berichten: 754
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Beverwijk

Re: Volwassene met bijbaantje naast gewone werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:08

Mijn man werkt fulltime en is daarnaast online coach voor een programma op het gebied van gedrag, voeding, training en herstel. Kan gewoon in de avonduren en je kunt zelf aangeven hoeveel mensen je wilt coachen. Nadeel is dat je eerst een 'opleiding' moet doen (gewoon online). Deze krijg je van de organisatie, maar moet naar rato terugbetaald worden als je in het eerste half jaar minder dan 30 mensen begeleidt. Verdient niet supergoed, maar wel heel flexibel in te delen. Mijn man verdient er nu zo'n 100-150,- per maand mee (coacht circa 30 deelnemers), hij doet het vooral omdat hij het leuk vindt en het zakcentje extra is mooi meegenomen.

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:30

Ik! Tijdens mijn middelbare school- en studietijd heb ik als bijbaantje gewerkt op de backoffice van een klantenservice.

Dat doe ik nu nog steeds naast mijn fulltime baan als verloskundige. Dat is uiteraard een baan met heel onregelmatige werktijden dus ik werk geen vast aantal uren voor mijn bijbaan.

Het is werk wat makkelijk op afstand gedaan kan worden dus ik ga lang niet altijd naar kantoor. Soms zijn mijn verloskundige diensten zo rustig dat ik ondertussen ook voor mijn andere baan werk, dan krijg ik dus dubbel betaald. :D

Ik heb geluk met een heel flexibele leidinggevende en ook mijn naaste collega’s vinden het geen probleem dus zolang ik het zelf leuk vind en trek, blijf ik hiermee doorgaan. Vind het zelf echt ideaal, financieel gezien is het leuk en ook is de afwisseling heerlijk omdat het twee totaal verschillende werelden zijn.

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Re: Volwassene met bijbaantje naast gewone werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:41

Ik ben operatie-assistente met een vast fulltime-contract in een ziekenhuis, maar ik werk ook weleens in een ander ziekenhuis op mijn vrije dagen. Qua werk dus wel hetzelfde, maar zie het wel als een bijbaantje :-)

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:45

Ik heb nu een gezin, maar ik heb nog jaren naast mijn gewone baan oppasadressen gehad (kinderen op bed en lekker tv kijken of internetten vond ik altijd de beste manier om geld te verdienen) en op zaterdagochtend kassa gedraaid omdat ik dat leuk vond :+ .

En mogelijkheden genoeg: krantenwijk, horeca (nu even niet :+ ) of poetsadresjes. Vriendin van mij maakt 2 x per week op twee adressen schoon en verdient daar 90 euro extra in de week mee.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Volwassene met bijbaantje naast gewone werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:06

Maar is dat dan wel rendabel? want je kunt daar geen loonheffing over doen dus betaal je veel belasting. Ik zou dan denken dat er weinig van het bijbaan salaris overblijft. Of is dat niet zo?

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:18

Dat vraag je terug bij je belastingaangifte. Je kan voor één baan loonheffingskorting aanvragen zodat je al gelijk niet teveel belasting betaalt, maar dat betekent niet dat voor meer banen je dat geld kwijt bent. Dat geef je gewoon op bij je aangifte en krijg je terug.
Als je door je extra inkomen in een andere schaal terecht komt kan het wel uitmaken. En er zullen wel meer nuances zijn.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:26

Century schreef:
Dat vraag je terug bij je belastingaangifte. Je kan voor één baan loonheffingskorting aanvragen zodat je al gelijk niet teveel belasting betaalt, maar dat betekent niet dat voor meer banen je dat geld kwijt bent. Dat geef je gewoon op bij je aangifte en krijg je terug.
Als je door je extra inkomen in een andere schaal terecht komt kan het wel uitmaken. En er zullen wel meer nuances zijn.
Wat interessant, ik kan best goed overweg met Google maar hier liep ik op vast. Waar kan ik meer informatie vinden, BD/KvK?

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:45

Niet voor het extra geld, maar om even ergens anders mee bezig te zijn; ik heb ongeveer een jaar naast mijn fulltime baan in de horeca (hotelbar) gewerkt.

Overdag bezig met cijfers, adviseren, controleren, brandjes blussen en computerwerk. In de avond en/of in het weekend even totaal iets anders.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:52

SdaphneS schreef:
Maar is dat dan wel rendabel? want je kunt daar geen loonheffing over doen dus betaal je veel belasting. Ik zou dan denken dat er weinig van het bijbaan salaris overblijft. Of is dat niet zo?


In principe is het altijd “rendabel”, er is immers sprake van extra inkomen en je betaalt altijd de belasting die je behoort te betalen.
Als je aan het einde van de rit een aanslag ontvangt, is er dus ergens te weinig belasting ingehouden (en heb je teveel nettoloon ontvangen). Maar is er teveel ingehouden; dan ontvang je ook een teruggave.

Ailill: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ik-die-aan

Of bedoel je het stukje van de nuances? Dat is echt afhankelijk van de hoeveelheid belasting die wordt ingehouden gedurende een jaar, en de belasting die je uiteindelijk over je verzamelinkomen dient te betalen.
Even een voorbeeld: bij meerdere werkgevers is je inkomen per werkgever niet je uiteindelijke verzamelinkomen. Daardoor kan het voorkomen dat ze bijvoorbeeld op je vakantiegeld de verkeerde belastingschijf toepassen (en er dus te weinig ingehouden wordt en je terug moet betalen).
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 14-05-20 00:17, in het totaal 5 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:54

Ja hoor. Had mn school eerst verknald en toen bij mijn moeder in de kapsalon gaan werken. Ik wilde eigenlijk altijd iets met paarden doen, maar dat mocht niet, dus ernaast gaan doen destijds.

Later werkte ik voor mezelf in de paarden en werkte ernaast in de horeca. Kon het goed op elkaar afstemmen toen.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 00:22

Wat een verschillende bijbanen, leuk!!

Ik heb gelukkig niets met de belasting te maken, dat draag ik niet af over het salaris van een bijbaantje *\o/*

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Volwassene met bijbaantje naast gewone werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 00:32

Hoe doe je dat dan :')

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 00:34

Door in Duitsland te wonen. Hier heb je de zog. €450-Job. Tot €450 mag je zo netto bijverdienen per maand.
Je draagt dan ook niks af, ook niet aan sociale verzekeringen.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Volwassene met bijbaantje naast gewone werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 00:43

Da's leuk verdienen zeg!

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Volwassene met bijbaantje naast gewone werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:45

Ik heb dat ook lang gedaan. Naast mijn eerste baan had ik nog 2 baantjes (horeca en telefoon enquetes).
Later als Postdoc ben ik zelfstandig zadelpasser ernaast geworden, dat deed ik in het weekend en heb ik 9 jaar gedaan.
Uiteindelijk ben ik nu 2 jaar terug nee gestopt en ook bij mijn normale baan omlaag gegaan vanwege veranderende gezinssituatie.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:24

Ailill schreef:
Century schreef:
Dat vraag je terug bij je belastingaangifte. Je kan voor één baan loonheffingskorting aanvragen zodat je al gelijk niet teveel belasting betaalt, maar dat betekent niet dat voor meer banen je dat geld kwijt bent. Dat geef je gewoon op bij je aangifte en krijg je terug.
Als je door je extra inkomen in een andere schaal terecht komt kan het wel uitmaken. En er zullen wel meer nuances zijn.
Wat interessant, ik kan best goed overweg met Google maar hier liep ik op vast. Waar kan ik meer informatie vinden, BD/KvK?


Ik kon bij de BD niet met even Googlen een handige pagina te voorschijn krijgen, maar dit artikel gaat er ook over: https://www.intermediair.nl/personal-fi ... nbelasting
Hier wordt o.a. genoemd dat je mogelijk te weinig belasting betaalt als je door je twee inkomens in een hogere schaal komt en een naheffing kan krijgen. Dat kan wel ongunstig zijn. De BD zegt dat hier ook: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ngskorting
Maar in essentie betaal je niet meer belasting als je 10.000 euro elk bij 2 werkgevers verdient of 20.000 bij één.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Volwassene met bijbaantje naast gewone werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:51

Ik werkte 36 uur op het lab (microbiologie) en werkte daarnaast nog zo'n 40 uur per maand voor een vriend met een eigen evenementenbureau. Activiteiten begeleiden, superleuk om te doen en een leuk extra zakcentje

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Volwassene met bijbaantje naast gewone werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:57

Ik werk als logopediste en in de kassen. Ik werk 4 dagen als logopediste maar maandag en dinsdag ben ik vrij. Mijn vriend en vriendinnen werken dan wel dus als ik me verveel ga ik naar de kassen, daar mag je gelukkig altijd zelf weten of je komt, hoe laat je komt en hoe lang je komt. Ik vind het wel een fijne afwisseling voor nu.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:05

GamblersCup schreef:
Door in Duitsland te wonen. Hier heb je de zog. €450-Job. Tot €450 mag je zo netto bijverdienen per maand.
Je draagt dan ook niks af, ook niet aan sociale verzekeringen.

Dat is dan inderdaad wel een erg fijne regeling zeg!

Voor de anderen die reageerden op mijn bericht over belastingen, bedankt.
Heb er weer wat van geleerd. Helaas zit ik net op de rand van een belastingschijf en door extra te verdienen is het voor mij dan als snel niet rendabel.
Maar goed ik ga mij er eens in verdiepen.
Ik zou namelijk best iets erbij willen doen. :)

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:09

Ik heb een bijbaan naast mijn gewone baan, maar die bijbaan ligt nu stil door het Corona gedoe. Ik doe 32 uur per week administratief werk op kantoor (oké, nu thuis haha), en hiernaast werk ik maximaal 1 dag in het weekend als hotel receptioniste. Dit was mijn bijbaan tijdens mijn studie, maar met die studie ben ik gestopt.

Ik vind de loonheffing regeling wel jammer en weet ook niet hoe lang ik bij mijn bijbaan blijf. Door alle belasting die er daar af gaat werk ik een hele dag voor nog geen 60 euro... Dat is eigenlijk niet een bedrag waar ik mijn bed voor uit wil. :')

nelske164

Berichten: 195
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:12

Hier ook een fulltime baan op kantoor en op de zaterdagen werk ik in een garage. Heerlijk even een dagje iets heel anders doen en extra inkomsten zijn nu met de koop van een huis ook wel fijn!
Mijn baas in de garage is gelukkig ook heel flexibel en een keer vrij of een halve dag is nooit een probleem.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Volwassene met bijbaantje naast gewone werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:25

Hier in NL heb je de "inkomsten uit overig werk" in je belastingaangifte. Dus als je klusjes handjecontantje doet kan je ze daar opgeven en is het alsnog wit werken. Je uitgaven voor die klusjes, dus wat je nodig bent aan materiaal e.d. kan je daar ook opgeven. Uitgaven worden van de inkomsten afgetrokken en wat overblijft betaal je belasting en zorgverzekeringspremie over

Lughnassadh

Berichten: 1804
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Volwassene met bijbaantje naast gewone werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:37

Ik niet maar mijn lief wel. Hij werkt als hobby in de beveiliging. Wel met een 0-urencontract zodat hij altijd zelf de keus heeft of hij ja zegt op een aanvraag.

_Nancy

Berichten: 14094
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Volwassene met bijbaantje naast gewone werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:21

Ik vind het knap dat er best veel mensen zijn die naast hun fulltime job nog tijd hebben voor een andere job, gewoon omdat ze dat leuk vinden en soms omdat dat nodig is :j
Daarnaast vind ik het ook een heel goed voorbeeld geven voor kinderen, dat werken belangrijk is en bij het leven hoort. Dat als je leuke dingen wilt doen/kopen, je daar eerst voor moet werken/sparen.

Ik werk zelf 32 uur op een accountantskantoor, daarnaast ben ik moeder van 2 jonge kinderen van bijna 2 jaar en bijna 8 maanden, voor mij dus nu ook echt geen tijd of zin om daarnaast nog wat anders te doen. :)