Niet slagen voor Nederlands lezen/luisteren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Niet slagen voor Nederlands lezen/luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 12:59

Hoihoi,

Ik zit in mijn laatste jaar van mijn mbo opleiding en ben nu al mijn examens aan het afronden.
Nu heb ik het probleem dat ik maar niet slaag voor Nederlands lezen en luisteren en het is frustrerend...

Mijn eerste examen had ik een 5.1 gescoord met een slecht gevoel.
Aantal weken terug herkanst ontzettend goed gevoel over en nu een 5.0 :(
Nu zou ik een 3de examen moeten doen maar die zou ik dan moeten aanvragen bij de examencommissie.

Zijn er mensen die dit ook hebben gehad ? Hoe hebben jullie hiervoor geoefend. Ik heb enkele oefen examens gedaan. (Allemaal gezakt).
Hulp van de docent heeft ook geen effect. (Ze kan niet uitleggen.)



Ik sta als gemiddelde nu een 6. 2 schrijfexamens gehaald.
Een vriendin zij dat je een 5 mag hebben als de rest allemaal voldoende is. ( Dit wil ik nog navragen op school, maar was benieuwd of er meerdere mensen dit hebben gehad)

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Niet slagen voor Nederlands lezen/luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:08

Weet je waar het op mis gaat?

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:10

Waar zit het probleem? Wat vind je precies moeilijk?
Misschien iets van bijles ofzo? Iemand zoeken die het echt goed aan je uit kan leggen.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Niet slagen voor Nederlands lezen/luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:11

Is er een toetsinzage mogelijk? Dan krijg je een beetje een inzicht in wat er van je verwacht wordt

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:12

Een leestoets omgekeerd maken?
Dus kijken wat het antwoord is, en dan het antwoord opzoeken in de tekst. Dan krijg je een idee hoe ze een toets in elkaar zetten!

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 13:13

Ik lees de tekst goed en dan zijn er 2 antwoorden die juist lijken en ik denk dat ik steeds het verkeerde antwoord kies.

Helaas mogen we de examens niet inkijken dus kan me niet verbeteren.

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 13:13

Binkie_Eline schreef:
Een leestoets omgekeerd maken?
Dus kijken wat het antwoord is, en dan het antwoord opzoeken in de tekst. Dan krijg je een idee hoe ze een toets in elkaar zetten!


Dat is een goed idee! Ga ik proberen :)

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:13

Dit staat er op de website van de Cito, slaag-zakregeling 2019-2020: Van de eindcijfers voor Nederlandse taal en Engels mag er 1 onvoldoende zijn, maar niet lager dan een 5. Het andere cijfer moet ten minste een 6 zijn.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6633
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Niet slagen voor Nederlands lezen/luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:17

Voor mijn werk geef ik onder andere examentraining. Wij oefenen vooral heel erg veel, maar ik wil je ook echt aanraden om hulp/bijles te nemen van iemand die je hierbij kan helpen. Er zijn ontzettend veel "trucjes" en handigheidjes om zo'n tekst (ik heb geen ervaring met luisteren) aan te pakken. De meeste teksten en vragen zijn gewoon vaak op een zelfde manier opgebouwd en het helpt heel veel als je dat eenmaal door hebt.

In ieder geval succes! +:)+

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:45

Waar heb je precies moeite mee? Is dat begrijpend lezen?
En wat moet je doen bij de luistertoets? Wat wordt er dan gevraagd?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27970
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Niet slagen voor Nederlands lezen/luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:49

Hoe heb je op school geoefend hiervoor? En welke lesmethode gebruik je?

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 14:08

Suzanne F. schreef:
Waar heb je precies moeite mee? Is dat begrijpend lezen?
En wat moet je doen bij de luistertoets? Wat wordt er dan gevraagd?


Ik heb zelf het idee dat het voornamelijk het lezen is.

Afgelopen keer had ik een luisterverhaal over een man met sponsen in de zee. Hij had daar een heel onderzoek over gedaan. De vragen bij het luisteren vind ik makkelijker dan bij het lezen ( dat idee heb ik in ieder geval)

Ik lees de tekst wel goed ( 1x helemaal) dan de vraag lezen en dan zoeken in de tekst, dan lees ik het antwoord en lees meestal 2 alineas door mocht er eventueel nog wat staan.
En dan kies ik het antwoord wat voor mij het logisch lijkt.
( en ik denk dat het daar fout gaat, maar dat kan ik niet zeker zeggen)

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 14:12

Rije schreef:
Hoe heb je op school geoefend hiervoor? En welke lesmethode gebruik je?


Niet. De leraar besteed hier geen tijd aan en kan niet uitleggen jammer genoeg.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Niet slagen voor Nederlands lezen/luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:19

Is er misschien nog een andere docent (Nederlands maar kan ook bijvoorbeeld Engels zijn) die je hierbij kan helpen?
Ook als je er geen les van krijgt is mijn ervaring dat docenten heel behulpzaam zijn!

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 14:23

Mooblie schreef:
Is er misschien nog een andere docent (Nederlands maar kan ook bijvoorbeeld Engels zijn) die je hierbij kan helpen?
Ook als je er geen les van krijgt is mijn ervaring dat docenten heel behulpzaam zijn!


Ja daar zou ik wel naar kunnen vragen :)

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Niet slagen voor Nederlands lezen/luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:26

Ik weet niet of je veel tijd hebt, maar anders de tekst eerst twee keer lezen voor je aan de vragen begint? De tweede keer zie je toch weer andere dingen.
En wat betreft het twijfelen tussen twee antwoorden; heeel goed lezen. Er is altijd echt maar 1 antwoord goed, probeer te ontdekken waarom het andere antwoord niet goed kan zijn.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27970
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:30

Ja doen :) Je kunt nu wel in je eentje doormodderen maar je hebt hier echt even iemand bij nodig die je wat handvatten kan bieden. Gewoon even een docent aanspreken die je leuk vindt en vragen of die tijd heeft om je een beetje op weg te helpen. Hoeft trouwens niet eens per se een docent Nederlands te zijn; een andere taal kan ook best :j

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 14:39

Isabel schreef:
Ik weet niet of je veel tijd hebt, maar anders de tekst eerst twee keer lezen voor je aan de vragen begint? De tweede keer zie je toch weer andere dingen.
En wat betreft het twijfelen tussen twee antwoorden; heeel goed lezen. Er is altijd echt maar 1 antwoord goed, probeer te ontdekken waarom het andere antwoord niet goed kan zijn.


Helaas is daar niet zoveel tijd voor op het examen. 1x lezen kan net.
Die keuze maken lukt me helaas niet. Kies elke keer de verkeerde

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 14:40

Rije schreef:
Ja doen :) Je kunt nu wel in je eentje doormodderen maar je hebt hier echt even iemand bij nodig die je wat handvatten kan bieden. Gewoon even een docent aanspreken die je leuk vindt en vragen of die tijd heeft om je een beetje op weg te helpen. Hoeft trouwens niet eens per se een docent Nederlands te zijn; een andere taal kan ook best :j


Ja ga ik doen dankjewel :)

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:50

Passadena schreef:
Isabel schreef:
Ik weet niet of je veel tijd hebt, maar anders de tekst eerst twee keer lezen voor je aan de vragen begint? De tweede keer zie je toch weer andere dingen.
En wat betreft het twijfelen tussen twee antwoorden; heeel goed lezen. Er is altijd echt maar 1 antwoord goed, probeer te ontdekken waarom het andere antwoord niet goed kan zijn.


Helaas is daar niet zoveel tijd voor op het examen. 1x lezen kan net.
Die keuze maken lukt me helaas niet. Kies elke keer de verkeerde


Ik heb hetzelfde examen al gedaan maar als je maar de tijd hebt om de tekst 1 keer te lezen dan lees je langzaam. Trucje daarvoor is om verschillende lees manieren toe te passen zoals scannen IPV alles echt door te lezen.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:57

Passadena schreef:
Isabel schreef:
Ik weet niet of je veel tijd hebt, maar anders de tekst eerst twee keer lezen voor je aan de vragen begint? De tweede keer zie je toch weer andere dingen.
En wat betreft het twijfelen tussen twee antwoorden; heeel goed lezen. Er is altijd echt maar 1 antwoord goed, probeer te ontdekken waarom het andere antwoord niet goed kan zijn.


Helaas is daar niet zoveel tijd voor op het examen. 1x lezen kan net.
Die keuze maken lukt me helaas niet. Kies elke keer de verkeerde

Dan is het denk ik gewoon een kwestie van oefenen. Veel lezen ook zodat je daar wat sneller in wordt.

ryukapple

Berichten: 1776
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:01

Passadena schreef:
Ik heb zelf het idee dat het voornamelijk het lezen is.

Afgelopen keer had ik een luisterverhaal over een man met sponsen in de zee. Hij had daar een heel onderzoek over gedaan. De vragen bij het luisteren vind ik makkelijker dan bij het lezen ( dat idee heb ik in ieder geval)

Ik lees de tekst wel goed ( 1x helemaal) dan de vraag lezen en dan zoeken in de tekst, dan lees ik het antwoord en lees meestal 2 alineas door mocht er eventueel nog wat staan.
En dan kies ik het antwoord wat voor mij het logisch lijkt.
( en ik denk dat het daar fout gaat, maar dat kan ik niet zeker zeggen)


Wat wij altijd leerde bij leesteksten (van welke taal dan ook) was eerst de vraag lezen en niet naar de antwoorden kijken. Dan zonder de antwoorden het antwoord op de vraag bedenken en daarna pas de antwoorden bekijken. Als je de antwoorden al gezien hebt ga je daar naar opzoek in de tekst en breng je jezelf al snel aan het twijfelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:03

Mooblie schreef:
Is er misschien nog een andere docent (Nederlands maar kan ook bijvoorbeeld Engels zijn) die je hierbij kan helpen?
Ook als je er geen les van krijgt is mijn ervaring dat docenten heel behulpzaam zijn!

Dit zou ik zeker doen.
Wellicht kun je eerst bij je eigen docent vragen of hij/zij je er een keer mee kan helpen, als het goed is heeft jouw docent wel inzicht in waar het bij jou 'mis' gaat. Mocht hij/zij dat niet willen kun je altijd een andere docent vragen.

Verder is het toch wel oefenen, oefenen, oefenen. Heel veel lezen helpt je uiteindelijk echt.

Love_Rosie

Berichten: 1496
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Niet slagen voor Nederlands lezen/luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:21

Bij het Mbo staat het antwoord vaak vrij letterlijk in de tekst. Daarnaast zijn de vragen vaak opgebouwd in volgorde van de tekst. Ik zou inderdaad de tip van vraag eerst lezen en daarna daarnaar opzoek gaan in de tekst meenemen. Zo kun je de tekst vrij scannend gaan lezen totdat je bij een stuk komt waar het antwoord in kan staan. Doordat de vragen vaak in volgorde van de tekst mee staan kun je ook al een beetje inschatten waar het antwoord zou kunnen staan.

Als je te weinig tijd hebt bij een examen lees je te precies of te langzaam.

Daarnaast zorgen dat je je theorie goed kent. Als je die goed kent ben je minder tijd kwijt aan het denken en herken je dingen sneller in teksten, dus goed je signaalwoorden kennen, weten welk verband wat inhoudt ect.

Ga oefenen online of met examenbundels. Serieus maken en je niet laten afleiden. Nakijken en daarna kijken waar de fouten zitten. Komen ze steeds in hetzelfde terug dan weet je dat je daar op moet gaan oefenen. Juist als je niet zo sterk bent in zulke dingen moet je zorgen dat de basis (theorie) extra goed is.

goldith

Berichten: 492
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Niet slagen voor Nederlands lezen/luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:28

Wat vervelend dat het nog niet is gelukt om een voldoende te halen op het examen en ook jammer dat je niet veel aan je docent hebt. Op welk niveau doe je de opleiding? Het is verstandig om na te vragen wat de slaag-/zakregeling is bij jou op school. Heb je de examens spreken en gesprekken voeren al gehad?

Heb je wel eens een oefenexamen helemaal (en binnen de tijd) gemaakt en daarna gekeken welke vragen je fout had? Heb je die vragen daarna nog een keer gemaakt en begrijp je dan ook waarom dat het juiste antwoord is?

Wat ook nog wel eens wil helpen: lees alleen de vraag en niet direct de antwoorden. Bedenk voor jezelf welk antwoord je zou geven en zoek daar uiteindelijk het antwoord bij dat daar het meest op lijkt.

Succes!