HBO 2019/2020

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
xPabloBokt

Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

HBO 2019/2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-19 00:13

Hoi Bokkers,

Ik kon hier nog geen topic over vinden, dus ik heb er maar eentje gemaakt *\o/*

Wie hier begint er nog meer in schooljaar 2019/2020 aan een HBO?

Mijn naam is Robin, ik ben 22 jaar oud en begin 26 augustus aan de opleiding Bedrijfskunde aan Avans Hogeschool in Breda.

Ik heb in 2017 al mijn havo diploma gehaald. Ik heb toen een tussenjaar genomen waarin ik een jaar fulltime bij de McDonald's heb gewerkt. Vervolgens in september 2018 aan de opleiding zelfstandig werkend kok begonnen, op MBO niveau 3. Ik deed deze opleiding deeltijd, maar ben hier eind februari weer mee gestopt. Ik zat op die opleiding totaal niet op mijn plek, had geen raakvlakken met mijn klasgenoten en wil koken toch meer als hobby houden. Gelukkig heb ik aan de stageplek wel een toffe werkplek overgehouden, waar ik nu in ieder geval tot eind augustus werkzaam ben.

Volgend jaar begin ik dus aan de HBO Bedrijfskunde, die mij in 4 jaar moet gaan opleiden tot een BSc.

Ik ben er 95% zeker van dat dit hem is. De andere 5% neigt nog naar HRM. Ik kan nog tot een half jaar na de start van mijn opleiding overstappen naar HRM. Daarom heb ik voor Bedrijfskunde gekozen. De opleiding zelf is sowieso lekker breed, sluit aan op mijn competenties en talenten en ik kan er zo veel verschillende kanten mee op.

Ook heb ik heel veel interesse in Arbeidsrecht dus tot zo ver vind ik dat wel een interessante minor voor over een paar jaar.

Wie gaat er nog meer naar het HBO? Welke ga je doen, waar en waarom?

Ik hoor het graag van jullie! :D

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?


xPabloBokt

Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-19 21:32

Niemand? :+

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Kidrauhl
Berichten: 263
Geregistreerd: 19-01-16

Re: HBO 2019/2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 21:42

Heee, ik start komend schooljaar ook mijn HBO opleiding! Ik heb nu net een mbo4 opleiding afgerond en wil nu de PABO gaan doen. Ik moet wel nog de 3 kennistoetsen halen voordat ik mag beginnen.

xPabloBokt

Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-19 21:53

Kidrauhl schreef:
Heee, ik start komend schooljaar ook mijn HBO opleiding! Ik heb nu net een mbo4 opleiding afgerond en wil nu de PABO gaan doen. Ik moet wel nog de 3 kennistoetsen halen voordat ik mag beginnen.


Wat leuk! Spannend, die kennistoetsen. Wanneer heb je ze?

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Ropa

Berichten: 648
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: HBO 2019/2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 22:10

Ik begin dit jaar aan een andere hbo opleiding. Afgelopen jaar heb ik communicatie & multimedia design gestudeerd in Groningen, dit beviel me niet en begin in september met communicatie. Meer die beginnen met communicatie?

Bridleless

Berichten: 191
Geregistreerd: 03-03-15
Woonplaats: Ergens

Re: HBO 2019/2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 22:14

Ik begin in september aan HBO-Rechten aan de HAN in Arnhem. Ik heb afgelopen studiejaar Archeologie in Deventer gedaan, maar moest hier i.v.m. een dreigend negatief bsa in mei mee stoppen. Het was overigens ook niet echt mijn droom opleiding haha :')
Ik hoop dat HBO-Rechten de juiste keuze is, maar daar ben ik wel 90% zeker van. De missende 10% heeft meer met mijn onzekerheid te maken.

In peace, may you leave the shore.
In love, may you find the next.
Safe passage on your travels.
Until our final journey on the ground. May we meet again.

Kidrauhl
Berichten: 263
Geregistreerd: 19-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 22:47

xPabloBokt schreef:
Wat leuk! Spannend, die kennistoetsen. Wanneer heb je ze?


3 juli! Heb ze alle 3 op dezelfde dag gepland staan.

xPabloBokt

Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-19 10:49

@Ropa alvast veel succes! Ik heb een studiekeuzetest gedaan, hier kwam ook communicatie uit maar ben uiteindelijk toch voor Bedrijfskunde gegaan.

@Bridleless ook jij alvast succes! Dat van die onzekerheid herken ik heel erg. Ik heb al een keer fout gekozen dus de angst om dat weer te doen zit er nog wel in.

@Kidrauhl dat is niet zo ver weg meer! Succes!

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 11:15

Leuk allemaal!

Als ik toegelaten ga worden, start ik komend schooljaar ook met HBO. De opleiding Creative Business. Aankomende vrijdag ga ik er naar toe voor een opdracht en een gesprekje. Ik heb al 2 toetsen en een schrijfopdracht gedaan. Ben echt heel benieuwd!

Hiervoor heb ik al aardig wat opleidingen gedaan. Ik kwam met vmbo-TL van het middelbare. Ben toen HTV (handhaver toezicht en veiligheid) gaan doen (was er helaas alleen maar in niveau 3). Die heb ik afgerond. Maar ik vond mij toen nog te jong om te gaan werken en wist ook niet goed wat ik nou wilde. Dus ging ik Paardenhouderij doen, zodat ik dan sowieso niveau 4 zou hebben. Echter ben ik daar na een half jaartje mee gestopt omdat het zo saai was en ik het echt niet meer trok haha. De rest van dat jaar heb ik lekker veel gewerkt bij de Albert Heijn. En het jaar daarop begonnen aan de opleiding Media & Redactie. Die heb ik nu net succesvol afgerond!

En aangezien ik op het vmbo en mbo eigenlijk nooit echt heb geleerd en alleen maar heel erg lui ben geweest, vond ik dat ik mij maar in moest schrijven voor hbo. Ik wil er later geen spijt van hebben dat ik niet alles eruit heb gehaald wat er in zit! Dat zou zonde zijn.
Laatst bijgewerkt door Celine_Famke op 22-06-19 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

Movement

Berichten: 1533
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 11:22

Ik ga de pabo doen aan de hanzehogeschool. Ik heb hiervoor mbo vormgeving gedaan dus dat is toch nog wel een hele switch, ik heb er in ieder geval erg veel zin in!

lillypon

Berichten: 165
Geregistreerd: 29-09-12
Woonplaats: Noord-Holland

Re: HBO 2019/2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 11:49

Ik begin dit jaar met Hbo Facilitair management bij Inholland

Kidrauhl
Berichten: 263
Geregistreerd: 19-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 22:31

Movement schreef:
Ik ga de pabo doen aan de hanzehogeschool. Ik heb hiervoor mbo vormgeving gedaan dus dat is toch nog wel een hele switch, ik heb er in ieder geval erg veel zin in!


Super leuk! Heb jij de toelatingstoetsen voor de pabo al gemaakt?

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: HBO 2019/2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 22:42

Ik ga Social work doen op Saxion.

2017 examen havo gehaald, een half jaar paardenhouderij gedaan, maar met een burnout uitgevallen.

Nu wil ik heel graag jongeren (12-25) ondersteunen met oa angststoornissen, depressieve gevoelens etc etc.

Movement

Berichten: 1533
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 20:06

Kidrauhl schreef:
Movement schreef:
Ik ga de pabo doen aan de hanzehogeschool. Ik heb hiervoor mbo vormgeving gedaan dus dat is toch nog wel een hele switch, ik heb er in ieder geval erg veel zin in!


Super leuk! Heb jij de toelatingstoetsen voor de pabo al gemaakt?


Jaa, ik ben voor alle 3 in een keer geslaagd! *\o/*

Kidrauhl
Berichten: 263
Geregistreerd: 19-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 20:50

Movement schreef:
Jaa, ik ben voor alle 3 in een keer geslaagd! *\o/*


Super! Vond je ze lastig? En hoe heb je je er op voorbereid? Ik zie er best wel tegenop nadat ik de toetsen van vorig jaar heb gezien haha :?

Movement

Berichten: 1533
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 21:03

Kidrauhl schreef:
Movement schreef:
Jaa, ik ben voor alle 3 in een keer geslaagd! *\o/*


Super! Vond je ze lastig? En hoe heb je je er op voorbereid? Ik zie er best wel tegenop nadat ik de toetsen van vorig jaar heb gezien haha :?


Ik heb hiervoor mbo vormgeving gedaan, daarvoor nog een andere opleiding voor 2 jaar waar ik die vakken ook niet had. Dus in totaal 6 jaar dat ik die theorie niet meer gekregen heb. Ik heb vanaf april tot juni geoefend met de basiskennis boeken, begrippen leren en youtube filmpjes kijken. Zelfs toen vond ik het nog lastig, ik had echt het idee dat ik het niet gehaald had, ik was dus ook heel erg verbaasd dat ik ze wel alle drie gehaald heb.

Ik heb zelf geen ervaring met de 2018 toetsen, ik heb wel gehoord dat ze makkelijker zijn dan vorig jaar. Die van vorig jaar staan ook niet meer op de goed voorbereid naar de pabo website, ik denk omdat die te lastig waren.

Wat ik een nadeel vond is dat ze geen vragen stellen die je in het boek terug kan vinden. Ze combineren van alles en dan moet je gewoon logisch kunnen nadenken wat het beste antwoord zou kunnen zijn. Goed voorbereiden is wel belangrijk, anders red je het niet. Voor geschiedenis zou ik de jaargetijden wanneer wat gebeurt oefenen en met aardrijkskunde is topografie ook wel handig!

Kidrauhl
Berichten: 263
Geregistreerd: 19-01-16

Re: HBO 2019/2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 22:14

@Movement

Heel erg bedankt! Stelt me toch al iets gerust :j

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Re: HBO 2019/2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 22:25

Wat leuk dit topic! Bij deze kom ik me ook melden, ik ben net geslaagd voor de havo en start in september met Toegepaste Psychologie in Amsterdam. :j

xShannentje
Berichten: 209
Geregistreerd: 14-10-11
Woonplaats: omgeving breda

Re: HBO 2019/2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 22:36

Hoi! Ik ben Shannen, 22 en heb me ingeschreven voor HBO Deeltijd HRM op het Avans in Breda. Daar gaat de opleiding ook de 26e van start dus wellicht komen we elkaar tegen. Ik vind het enorm spannend, heb 2 jaar terug mijn mbo 4 gehaald en nu weer terug de boeken in... ik ben erg benieuwd!

xPabloBokt

Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-19 23:48

xShannentje schreef:
Hoi! Ik ben Shannen, 22 en heb me ingeschreven voor HBO Deeltijd HRM op het Avans in Breda. Daar gaat de opleiding ook de 26e van start dus wellicht komen we elkaar tegen. Ik vind het enorm spannend, heb 2 jaar terug mijn mbo 4 gehaald en nu weer terug de boeken in... ik ben erg benieuwd!


Hey dan zit je bij mij op school en binnen dezelfde academie! Wat leuk! Misschien komen we elkaar idd tegen! Succes alvast!

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Movement

Berichten: 1533
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 13:55

Kidrauhl schreef:
@Movement

Heel erg bedankt! Stelt me toch al iets gerust :j


Gelukkig, heel veel succes alvast! *\o/*

xPabloBokt

Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-19 12:42

Ik heb even een vraagje aan iedereen hier!

Hoe hebben jullie het geregeld met je studielening?

Korte situatieschets: ik woon samen, mijn vriend betaalt alle vaste lasten tot ik klaar ben met mijn opleiding. Ik heb alleen mijn zorgverzekering, mijn auto, schoolkosten, 50% van de boodschappen, mijn telefoonabbonement en nog wat losse dingen die onder vrijetijdsbesteding vallen.

Mijn vader is buiten beeld, ik moet nog een verzoek tot buiten beschouwing indienen zodat zijn inkomen niet word meegeteld.. tot dan is mijn aanvullende beurs lager. Ik moet daarvoor echter een deskundige inschakelen en die heb ik dus niet momenteel..

Ik heb nu collegegeldkrediet maximaal gezet, ik krijg ongeveer 200 uit aanvullende beurs en ik leen 300 bij. Denken jullie dat ik het daarmee haal? Mijn vaste lasten liggen ongeveer op €400,- ruim geschat en krijg straks per maand dan €581,- binnen. Ik kan niet zo goed inschatten hoeveel school me gaat kosten maandelijks.. iemand enig idee?

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Kidrauhl
Berichten: 263
Geregistreerd: 19-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 15:53

Het wettelijk collegegeld is €2083. Dit is als je school door de overheid wordt gefinancierd, anrere betaal je weer iets anders. Als je voor het eerst hbo gaat doen wordt dit het eerste jaar gehalveerd.

Ik woon ook samen met mijn vriend en betaal hem 300 euro bij voor de huur/boodschappen. Mijn vaste uitgaven zijn als ik begin met de opleiding ongeveer €600 per maand. Hierbij overige schoolkosten meegeteld wat duo als gemiddeld hbo student aangeeft (60 euro, geen idee waar aan iedere maand, maar ik heb het er maar gewoon bij gezet :Y) ). Dit is dus wel exclusief overige kosten voor een biosje of een broodje van de ah togo :9

Mijn inkomsten zijn €380 per maand (exclusief werk). Dat betekend dus dat ik €220 nog moet binnenhalen iedere maand. Met mijn huidige baantje red ik dat prima met minimaal 10 uur werken per week naast mijn studie. Voor mij lijkt het dus haalbaar om zonder te lenen in iedergeval de eerste 2 jaar rond te komen (pabo heeft het 2e jaar ook half collegegeld geloof ik)

Edit: ik krijg van duo wel de aanvullende beurs, maar dit is een gift (of word een gift als je je diploma haalt, geen idee haha)

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: HBO 2019/2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 16:24

Vandaag tevoren gekregen dat ik toegelaten ben voor de studie Creative Business! Had er een heel goed gevoel bij. Happy me!

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

Kidrauhl
Berichten: 263
Geregistreerd: 19-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 16:29

Celine_Famke schreef:
Vandaag tevoren gekregen dat ik toegelaten ben voor de studie Creative Business! Had er een heel goed gevoel bij. Happy me!


Gefeliciteerd! Waaraan lag het of je wel of niet toegelaten werd?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers