Direct solliciteren of eerst gesprek aangaan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneert

Berichten: 2304
Geregistreerd: 25-08-10

Direct solliciteren of eerst gesprek aangaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 10:13

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Momenteel ben ik als persoonlijk begeleider aan het werk binnen de gehandicaptenzorg. Ik ben van oorsprong orthopedagoog, maar wegens omstandigheden prive en werk (nog) niet als orthopedagoog aan het werk.
Nu heb ik een gesprek gehad met een loopbaanadviseur van onze organisatie omdat ik nog niet zeker was welke kant ik op wil gaan. Hij adviseerde me toen om met de managers van de orthopedagogen/psychologen te gaan praten om te kijken of er ruimte was om eens wat uren diagnostiek over te kunnen nemen, om zo de stap richting orthopedagoog kleiner te maken. Ik ben namelijk al lang geleden afgestudeerd.
Nu heb ik dat gesprek nog niet gepland (ik ben er pas achter wat ik nu écht wil en wegens een traject wat ik had lopen, wilde ik geen twee dingen tegelijk doen), maar nu is er dus ineens een interne vacature voor psychodiagnostisch medewerker.

Nu mijn dilemma: direct solliciteren of eerst het gesprek aangaan met de manager. Ik neig naar het tweede omdat ik het niet helemaal fair vind te gaan solliciteren om dit als opstapje te gebruiken. Ik kan dat ook achterwege laten, maar het plan was om het gewoon naast mijn huidige baan te gaan doen als daar ruimte voor was.

Wat denken jullie? Hebben jullie daarna nog tips voor een interne sollicitatie? Ik heb nogal de neiging om een hele formele brief te sturen. Het is een grote organisatie waar ik werk en de manager ken ik ook nog niet, maar hoe pakken jullie dat aan?

Bedankt!

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:20

Direct solliciteren. Als jij het zelf niet doet, doet een ander het wel. Wie weet hoe lang het duurt voor er weer zo'n kans voorbij komt.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:23

Shenavallie schreef:
Direct solliciteren. Als jij het zelf niet doet, doet een ander het wel. Wie weet hoe lang het duurt voor er weer zo'n kans voorbij komt.


Dit :) direct solliciteren inderdaad. Zeker omdat je ook aangeeft dat het een grote organisatie is en je de manager nog niet kent.

Volgens mij is een formele brief helemaal geen slecht idee, mits het bedrijf erg informeel is en het niet past bij het bedrijf? Dat zul je zelf het best kunnen invullen. :D

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:27

Vaak staat bij de advertentie ook een contactpersoon genoemd waar je meer informatie over de functie kan krijgen. Lijkt me geen slecht idee om daar eerst contact mee op te nemen voordat je een brief schrijft.
Je kan dan beter beoordelen of de functie (nu) bij je past en als het gesprek prettig verloopt valt je brief ook meer op omdat ze je naam al kennen en weten wat je zoekt.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Direct solliciteren of eerst gesprek aangaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:58

Neen contact op met de contactpersoon en ga daar een gesprekje mee aan. Dan kennen ze je al een beetje en dat helpt als de brief binnenkomt.

Ik werk ook bij een grote organisatie en toen ik solliciteerde op mijn eigen functie (lang leve reorganisaties) moest ik ook gewoon een motivatie brief sturen met CV, steek hier dus tijd en moeite in. Dat wordt zeker gewaardeerd.

Tijdens de briefselectie wordt uit de motivatiebrief al heel wat info gehaald, die informatie staat niet op je CV en kan je dus wel degelijk helpen.

Je zegt dat je het niet fair vind om zo te solliciteren, wat is er niet fair aan? De organisatie kan niet van jou verwachten dat je blijft plakken terwijl je werk kan krijgen in het werkveld waarvoor je gestudeerd hebt. Ze snappen dat gerust wel, anderen doen dat ook en waarschijnlijk zouden de leidinggevenden dit ook doen. Als je zo blijft denken kom je nooit een stap verder, wees brutaal en kies voor jezelf. De organisatie gaat dit niet regelen voor je, de regie op jouw loopbaan ligt in jouw handen.

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:55

Martie schreef:
Vaak staat bij de advertentie ook een contactpersoon genoemd waar je meer informatie over de functie kan krijgen. Lijkt me geen slecht idee om daar eerst contact mee op te nemen voordat je een brief schrijft.
Je kan dan beter beoordelen of de functie (nu) bij je past en als het gesprek prettig verloopt valt je brief ook meer op omdat ze je naam al kennen en weten wat je zoekt.


Zo zie ik het ook.

Stef_Diva

Berichten: 161
Geregistreerd: 25-02-10

Re: Direct solliciteren of eerst gesprek aangaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:31

Grappig, sta voor hetzelfde. Werk in de gehandicaptenzorg, lang persoonlijk begeleider geweest en nu 2 jaar als begeleider. Nu komt er een functie als persoonlijk begeleider vrij, binnen hetzelfde team. Met vacature. Ik heb er voor gekozen om eerst een “in-formeel” gesprek te hebben met de betreffende manager. Dit heeft mij weer nieuwe stof tot nadenken gegeven. Hij gaf aan dat ik wel officieel moet solliciteren. De vacature staat nog tot eind mei, dus mag er nog even over denken. Ik werk nog niet zo lang binnen deze organisatie, dat heeft mij doen beslissen eerst een “gewoon gesprek” met elkaar te hebben.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:47

Ik zou gewoon solliciteren en tijdens de gesprekken wordt vanzelf duidelijk of het een match is :)

Het lijkt mij een heel mooie kans om weer terug vertrouwd te raken met diagnostisch materiaal etc. En het levert je waarschijnlijk ook mooie connecties op.

Wel lijkt het me dat je het in ieder geval zelf ook moet willen/leuk moet vinden, ik zou het niet zomaar doen omdat het meer richting je eigen studiegebied is, als je je functie van nu erg leuk vindt.