Stage in amerika, verblijf en transport

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
thirteenn

Berichten: 2079
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Stage in amerika, verblijf en transport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-19 18:34

Hoihoi!

Via de zoekfunctie kon ik niet echt iets vinden wat mijn vragen beantwoord.

Ik wil graag in 2020 stage lopen bij een fotograaf in amerika (san francisco) Nou vraag ik me af of er in amerika ook iets is als een OV-kaart? Ik heb op internet wel wat dingen gevonden met verschillende prijzen, maar ik kom er niet helemaal uit.

Ook vraag ik me af naar wat voor verblijf ik het beste kan zoeken. Iemand ervaringen? Adviezen? Ik ben van plan voor 2 a 3 maanden te gaan, dus daarom twijfel ik over wat slim is.

Overigens krijgen we hier op school 0,0 begeleiding in.

:+

All magic comes with a price, dearie


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Stage in amerika, verblijf en transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:46

Mijn ervaring met ov in Portland Oregon is dat her beroerd is. Als je een auto kan huren zou ik het zeker aanraden! Verder proberen om je netwerk te gebruiken voor slaapplek. Bijv via de fotograaf waar je stage gaat lopen. Alternatieven zijn bijv airbnb

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Stage in amerika, verblijf en transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:54

Hoe OV in SF geregeld is weet ik niet precies, maar voor (tijdelijke) woning zou je eerst in een hostel kunnen verblijven en vanuit daar bijv Craigslist.org in de gaten kunnen houden. Vanuit NL is dat niet zo aan te raden ivm niet kunnen bezichtigen en oplichting.

Verder lijkt het me eerder een uitdaging om het juiste visum te krijgen voor je stage bij een ZZP’er/particulier in de VS ;-)

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

thirteenn

Berichten: 2079
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-19 18:56

MacavityL schreef:
Hoe OV in SF geregeld is weet ik niet precies, maar voor (tijdelijke) woning zou je eerst in een hostel kunnen verblijven en vanuit daar bijv Craigslist.org in de gaten kunnen houden. Vanuit NL is dat niet zo aan te raden ivm niet kunnen bezichtigen en oplichting.

Verder lijkt het me eerder een uitdaging om het juiste visum te krijgen voor je stage bij een ZZP’er/particulier in de VS ;-)


Visum is niet nodig als je minder lang dan 90 dagen aaneengesloten blijft :j

Zijn hostels wel veilig? ivm met laptop/camera spullen?

All magic comes with a price, dearie

Denise
Berichten: 5099
Geregistreerd: 30-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:56

In San Francisco is er voor het OV een soort OV kaart waar je geld op kunt zetten. Volgens mij heet het een Clipper card en kost het eenmalig 2,50 USD.

Celiien

Berichten: 13251
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:03

thirteenn schreef:
MacavityL schreef:
Hoe OV in SF geregeld is weet ik niet precies, maar voor (tijdelijke) woning zou je eerst in een hostel kunnen verblijven en vanuit daar bijv Craigslist.org in de gaten kunnen houden. Vanuit NL is dat niet zo aan te raden ivm niet kunnen bezichtigen en oplichting.

Verder lijkt het me eerder een uitdaging om het juiste visum te krijgen voor je stage bij een ZZP’er/particulier in de VS ;-)


Visum is niet nodig als je minder lang dan 90 dagen aaneengesloten blijft :j

Zijn hostels wel veilig? ivm met laptop/camera spullen?

Wel, alleen is dat een visa/waiver

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:04


Oy with the poodles, already

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:05

Visas zijn niet verplicht, maar zodra border patrol het vermoeden heeft dat je daar voor een andere reden bent dan voor vakantie kunnen ze je zonder pardon terugsturen. Is behoorlijk wat mensen overkomen door de jaren heen. Ze zijn daar extreem van het 'eigen mensen eerst' dus als jij daar werk/vrijwilligerswerk/stage wilt doen bij iets waarvan zij denken dat je een plek bezet houdt die ook door een Amerikaan gevuld kan worden, krijg je echt problemen als je niet eerst toestemming hebt via een werkvisa. Dus ik zou er niet te klakkeloos over denken, zou zonde zijn van de vliegtickets en de kosten voor je verblijf etc!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-02-19 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:05

thirteenn schreef:
MacavityL schreef:
Hoe OV in SF geregeld is weet ik niet precies, maar voor (tijdelijke) woning zou je eerst in een hostel kunnen verblijven en vanuit daar bijv Craigslist.org in de gaten kunnen houden. Vanuit NL is dat niet zo aan te raden ivm niet kunnen bezichtigen en oplichting.

Verder lijkt het me eerder een uitdaging om het juiste visum te krijgen voor je stage bij een ZZP’er/particulier in de VS ;-)


Visum is niet nodig als je minder lang dan 90 dagen aaneengesloten blijft :j


Helaas geldt dat alleen voor vakantie en niet voor stages..

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

friezenfan2

Berichten: 2554
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:09

Je zal echt een werkvisum nodig hebben.
En van wat ik weet bij mijn Oma in LA, is openbaar vervoer niet betrouwbaar. Ligt misschien wel aan waar je zit. En zonder auto ben je nergens. Misschien dat uber werkt maar dat is waarschijnlijk erg duur.

:¨·.·¨:
`·. Life is a Journey,
.................... not a guided tour

_Nicky

Berichten: 5130
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:20

In SF vond ik het openbaar vervoer prima geregeld in tegenstelling tot bijv. Los Angeles.

Win wel goed informatie in over een juist visum, een vriend die een aantal jaar geleden een paar maanden high school wilde doen moest ook naar het ziekenhuis voor bloedonderzoeken en eventuele ziektes. Daarnaast moest hij ook nog bij de ambassade komen, kortom een heel gedoe maar dat is uiteindelijk gelukt.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:25

Celiien schreef:
thirteenn schreef:

Verder lijkt het me eerder een uitdaging om het juiste visum te krijgen voor je stage bij een ZZP’er/particulier in de VS ;-)


Visum is niet nodig als je minder lang dan 90 dagen aaneengesloten blijft :j
[]
Wel, alleen is dat een visa/waiver


Niet wagen op een toeristen visum hoor! Als je gesnapt wordt kom je nooit het land meer in. Ze zijn enorm streng daar.

Jettie

Berichten: 5569
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Provincie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:23

Tof plan! Ik ben momenteel 3 maanden in de VS voor onderzoek (ook een soort stage) en kan je wel wat tips geven.

Ik heb mijn overnachtingen via airbnb geregeld. Dit vond ik het fijnst, kamers/appartementen zijn namelijk vaak niet gemeubileerd en airbnb natuurlijk wel. Het aanbod is best groot (in ieder geval in Baltimore/Washington, waar ik zit) en je krijgt meestal korting op de prijs per nacht als je langer dan een maand blijft. Wel goed de reviews lezen natuurlijk, maar ik heb tot nu toe alleen nog maar goede ervaringen!

OV verschilt erg per stad en per staat. In Baltimore gebruikte ik een app waarin je buskaartjes koopt met je creditcard en je telefoon laat zien aan de buschauffeur, in Washington en omgeving gebruik in een SmarTrip card, een soort OV-chipkaart. Contant betalen in de bus kan ook nog steeds wel, maar je krijgt geen wisselgeld, dus dat is niet heel ideaal. Verder is Uber ook heel erg handig voor plekken waar het OV niet goed/fijn is.

Ik heb een J-1 visum trouwens, waarschijnlijk heb jij die ook nodig.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:37

Een ESTA (waarmee je 90 dagen in Amerika mag verblijven) is alleen geldig voor toeristen. Je mag er geen werk mee verrichten, zelfs als het gratis (stage) of tegen kost en inwoon is. Laat je dus niets wijs maken door mensen die beweren dat je met een ESTA stage mag gaan lopen. Als ze hier achter komen wanneer je het land binnen gaat, krijg je een enkeltje naar NL terug en een verbod om een paar jaar Amerika niet meer binnen te mogen. En denk ook niet dat je er wel even tussendoor glipt, want ze pikken je er zo uit bij customs.

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:50

Ik ben afgelopen jaar in SF geweest als toerist en het ov systeem is echt prima. Er rijden volop bussen, trams en metro’s waar je kunt betalen met 1 ov kaart. Heb je nagedacht hoe je je levensonderhoud daar gaat betalen, want SF is vreselijk duur! Huisvesting is moeilijk te vinden en echt heel prijzig, er zijn wijken buiten het centrum waar je goedkoper zit, maar daar kun je als vrouw alleen niet zo over straat id avond. Je zou ook voor huisvesting kunnen uitwijken naar oakland of berkely, maar dan moet je behoorlijk reizen.
We hebben onze ogen uitgekeken daar, 2 kamerappartementen werden in SF verkocht voor 1.400.000 dollar .

Wouter Klasse II+12, klasse III+7, klasse IV+1

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:57

Als jij met je stage geen werk verricht (dus alleen letterlijk meekijken en leren) mag dit onder een EsTA, wat ik begrepen heb. Anders kom je er echt niet in als ze je er uit pikken.. vriendin van mij is ook terug gestuurd en zij ging niet eens werken...

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 00:48

Lifaya, ik denk niet dat dat mag, hoor. Als je bij wijze van spreken tijdens het meekijken al 1 keer een camera aangeeft, verricht je werk. Zo soepel zijn ze niet.

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 02:02

Yasmine schreef:
Lifaya, ik denk niet dat dat mag, hoor. Als je bij wijze van spreken tijdens het meekijken al 1 keer een camera aangeeft, verricht je werk. Zo soepel zijn ze niet.

Gaat om het werk waar een Amerikaan voor betaald kan worden. Je neemt niet iemand aan om een keer je camera aan te geven :+ je neemt wel iemand aan om je persoonlijke assistente te zijn dus zodra het daar op lijkt mag het dus niet.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 08:29

Je mag gewoon niet werken, punt. Ook niet als het een onbetaalde stage is of tegen kost en inwoon. Het heeft niet zoveel te maken met of je werk van een Amerikaan inneemt, gewoon om het feit dat je op geen enkele manier werk mag verrichten als je niet het correcte visum hebt.

En ik denk niet dat een customs agent het verschil gaat zien tussen meekijken en werken. Je gaat om op een werkplaats mee te draaien en een customs agent zal dit als werk zien en je niet binnen laten.

thirteenn

Berichten: 2079
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: Stage in amerika, verblijf en transport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-19 17:25

Bedankt voor alle reacties! Heeft iemand dan advies wat betreft een J-1 visum? Want die moet het stage bedrijf aanvragen, maar gezien het een fotograaf is en niet echt een bedrijf, vraag ik me af of het dan nog mogelijk is. (Ik google me suf en heb ook al contact met een bedrijf wat al die informatie weet over de visa's, maar daar werd het me ook nog niet duidelijk)

All magic comes with a price, dearie

friezenfan2

Berichten: 2554
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 18:36

is het niet handig om naar een reisbureau te gaan om advies in te winnen.
Die hebben meestal wel ervaring met dit soort dingen en anders kunnen snel informatie verkrijgen.
Je wilt niet landen en gelijk op de volgende vlucht terug gestuurd worden.
Ze zijn niet makkelijk bij costums.

:¨·.·¨:
`·. Life is a Journey,
.................... not a guided tour

thirteenn

Berichten: 2079
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-19 18:38

friezenfan2 schreef:
is het niet handig om naar een reisbureau te gaan om advies in te winnen.
Die hebben meestal wel ervaring met dit soort dingen en anders kunnen snel informatie verkrijgen.
Je wilt niet landen en gelijk op de volgende vlucht terug gestuurd worden.
Ze zijn niet makkelijk bij costums.


Daar ben ik ook mee bezig, maar als er bokkers zijn met ervaringen is dat ook altijd fijn om te horen.

All magic comes with a price, dearie

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Stage in amerika, verblijf en transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 18:49

Bel gewoon met de Amerikaanse ambassade . Zij kunnen jou het duidelijkste antwoord geven. Of maak een afspraak om langs te gaan

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Stage in amerika, verblijf en transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:12

Voor een afspraak bij de ambassade mag je eerst je credit card gegevens geven voor je ook maar een vraag kunt stellen :')

Een J-1 visum is idd prima voor een stage. Zelf heb ik die 2x aangevraagd, maar altijd geregeld vanuit werkgever. Misschien heb je hier wat aan: https://www.stage-usa.nl/j-1-visum

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Stage in amerika, verblijf en transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:22

Zo die is ook niet goedkoop :+

Maar je kan de ambassade niet gewoon het verhaal voorleggen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers