Van MBO'er tot lerares

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12718
Geregistreerd: 27-09-05

Van MBO'er tot lerares

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-19 14:25

Hallo :)

Ik ben opzoek naar advies en ervaringen van mensen over omscholen naar basisschool lerares.
Jaren geleden heb ik het diploma MBO SPW-4 gehaald en tijdelijk gewerkt in het speciaal onderwijs. Op dit moment werk ik op een kantoor, en heb het prima na mijn zin. Toch blijft het altijd in mijn hoofd spelen dat ik graag terug wil naar het onderwijs, maar dan als lerares.

Helaas weet ik niet goed hoe ik dit aan moet pakken. Wat ik op internet vindt is dat je eerst een 4 jarige opleiding moet volgen als je van het MBO afkomt. In mijn omgeving zeggen mensen dat ze dat echt wat voor mij vinden, dat er vast mogelijkheden zijn voor MBO’ers om te werken & leren en dat er vast potjes voor moeten zijn i.v.m. het leraren tekort. Helaas heb ik tot nu toe nog niet iets gevonden wat aansluit op mijn situatie en wat het voor mij mogelijk zou maken, subsidies bijvoorbeeld.
Misschien dat bokkers hier meer over weten te vertellen, ik kom nu elke keer op dezelfde internet pagina’s terecht waar ik niet verder mee kom.

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 25-02-19 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt



Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12718
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-19 14:32


Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:33

Oeps ik zie dat je daar ook niet veel verder mee komt :D Kun je niet bij de PABO zelf informeren


Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12718
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-19 14:41


Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:47


quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

ikkedus
Berichten: 3243
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:49

Je zou contact op kunnen nemen net schoolbesturen in jouw regio. Leg ze jouw vraag gewoon voor.
Wie weet kan je wel al aan de slag als leerkrachtondersteuber en kan je op die manier toch een soort zij-instroomtraject doen. Succes!

[o]

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Re: Van MBO'er tot lerares

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:52

Als je aan het werk gaat in een tekort vak zoals wiskunde, duits, natuurkunde dan is de kans groot dat je al vrij snel aan de slag kan tijdens je studie, deze studie kan je dan deeltijd doen terwijl je dus al op school werkt.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12718
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-19 14:54

Bedankt voor de tips en reacties!

ikkedus schreef:
Je zou contact op kunnen nemen net schoolbesturen in jouw regio. Leg ze jouw vraag gewoon voor.
Wie weet kan je wel al aan de slag als leerkrachtondersteuber en kan je op die manier toch een soort zij-instroomtraject doen. Succes!


Contact opnemen met scholen ga ik doen!

MarritdeG schreef:
Als je aan het werk gaat in een tekort vak zoals wiskunde, duits, natuurkunde dan is de kans groot dat je al vrij snel aan de slag kan tijdens je studie, deze studie kan je dan deeltijd doen terwijl je dus al op school werkt.


Ik zou graag aan het werk gaan bij een basisschool :)

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Re: Van MBO'er tot lerares

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:56

Ah excuus, maar daar zijn ook grote tekorten dus daar moet vast wel iets te regelen met een deeltijd studie en dan al wel aan de slag.

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 15:01

Lerarentekort of niet, je zal eerst in een flexpool komen met een beetje pech. Als je het echt graag wilt moet je het gewoon doen maar de investering voor lief nemen.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Winged

Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Van MBO'er tot lerares

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 15:14

ik ken een studente die net haar mbo heeft afgerond en op de pabo kan starten mét ondersteuning van een basisschool in de buurt. Wel op 30km afstand van haar huis. Ze heeft een soort van baangarantie. Hoe ze daar terecht is gekomen: Geen idee.

Ik denk dat het verstandig is om te zoeken op de overkoepelende basisscholenorganisaties en te kijken wat daar de mogelijkheden zijn. Er is een tekort, dus wellicht heb je de kans.

Jettie

Berichten: 5569
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Provincie Groningen

Re: Van MBO'er tot lerares

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 01:51

Leuk! Dat je al wat ervaring hebt in het speciaal onderwijs werkt wel in je voordeel denk ik.

Ik zou inderdaad ook bij schoolbesturen in je regio informeren naar mogelijkheden. Dit artikel las ik bijv. laatst, vast niet het enige bestuur met zo'n initiatief: https://www.dvhn.nl/drenthe/Scholen-Wes ... 58618.html

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Re: Van MBO'er tot lerares

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 07:29

In deeltijd is het vaak lastiger om subsidies aan te vragen voor een studie. Wanneer je de voltijd variant zou volgen heb je wel de mogelijkheid om een aanvullende beurs aan te vragen. Dit wordt berekend op je situatie/inkomen. Verder kun je natuurlijk de studielening aanvragen en geld lenen gedurende de opleiding. Ik denk dat je het ook als inversfering in jezelf moet zien.

When you've reached a certain point in your live, there are people out there waiting to see you fall. But rather than let gravity take you down, sometimes you have to take matters into your own hands and fly.

miranda_x

Berichten: 881
Geregistreerd: 30-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 07:38

MarcoBorsato schreef:
Lerarentekort of niet, je zal eerst in een flexpool komen met een beetje pech. Als je het echt graag wilt moet je het gewoon doen maar de investering voor lief nemen.


In deze tijd zijn de flexpools ook al leeg. Wij krijgen vanuit de flexpool gewoon cv en brieven doorgemaild. In en rond de grote steden kan je zo binnen een bestuur aan het werk!


Leuk dat je de pabo wilt gaan doen. Zal inderdaad wat de andere allemaal al zeggen, voor de deeltijd variant gaan.
Volgens mij is het college geld van de PABO sowieso al verlaagd. ;-)
Lerarenbeurs kan je hier dacht ik niet voor inzetten.

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Van MBO'er tot lerares

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 10:27

Is lenen in het 1e jaar een optie? En dan voor het 2e jaar een werkplek zoeken?

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Jettie

Berichten: 5569
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Provincie Groningen

Re: Van MBO'er tot lerares

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 19:07


miccamaaike

Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Van MBO'er tot lerares

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:39

Vanuit het MBO moet je toch de 4 jarige deeltijd opleiding doorlopen voor het papiertje. Ik neem aan dat je nog wel recht heb op lening / studiefinanciering via DUO. Jammer anders had je gebruik kunnen maken van de tegemoetkoming leraren. https://duo.nl/particulier/tegemoetkomi ... eraren.jsp

miccamaaike

Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Van MBO'er tot lerares

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:18



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 9 bezoekers