SPSS ecologische analyses

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

SPSS ecologische analyses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 14:47

Jahoor, het is weer zo'n dag.

Denk je alles netjes op orde te hebben en 'even' nog wat statistiek te runnen... lukt het niet.

Ik heb:

Locaties waar bepaalde soorten planten voorkomen. Per locatie heb ik aangeven hoeveel er van die soort staan in een bepaalde schaal.

Nou is er een 'ideale' combinatie aan planten en ik wil graag vergelijken tot in hoeverre een locatie hier al aan voldoet. Die ideale combinatie is ook aangegeven door per soort een getal te geven in diezelfde schaal.

Welke fantastische SPSS toets kan ik hierop loslaten? Als het niet anders kan dan wil ik de schaal ook omzetten tot 'aanwezig (1)' en 'afwezig (0)'


JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:52

Geen ervaring met SPSS, maar in R kan je een VEGetation ANalysis uitvoeren met de vegan-package.
Ik neem aan dat je locaties niet factoren zijn, maar dat er data is voor elke locatie wbt omgevingsvariabelen.
En dan heb je een voorbeeld dataset voor een multivariate analyse.

Enne... Wen er maar vast aan dat statistische analyses altijd veeeel meer tijd kosten dan je plant.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 15:03

JewEmm schreef:
Geen ervaring met SPSS, maar in R kan je een VEGetation ANalysis uitvoeren met de vegan-package.
Ik neem aan dat je locaties niet factoren zijn, maar dat er data is voor elke locatie wbt omgevingsvariabelen.
En dan heb je een voorbeeld dataset voor een multivariate analyse.

Enne... Wen er maar vast aan dat statistische analyses altijd veeeel meer tijd kosten dan je plant.



haha plant. Zover is mijn humor al gezakt door dit gedoe.

Helaas heb ik R niet op mijn laptop en vrees ik dat dat ook nog eens ontzettend moeilijk gaat zijn. Ik ga er even naar kijken, misschien hebben ze wel een SPSS versie.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:10

Ik dacht, moet ik *woordgrap* er nog achter schrijven of niet. Mijn humor zit inmiddels al een tijdje op dat niveau... _O-

Vegan is echt speciaal geschreven voor R (ik kan niets met andere statistiek programma's), maar je zal het dus in de multivariate analyses hoek moeten gaan zoeken. Als je namelijk modellen gaat maken voor de indivduele plantensoorten, dan ga je kans op Type I errors. Het meenemen van de geschatte oppervlaktes heeft wel de voorkeur, tov absence-presence, omdat je dan beter in kan schatten onder welke omstandigheden de plant het beter doet.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:11

Ooh succes... Ik heb voor mijn afstuderen ook spss gebruikt.
Uiteindelijk heb ik de K-Means clustering uitgevoerd (zou je even moeten opzoeken hoe je daar ook al weer bij komt in SPSS).
Is een cluster analyse welke de gebieden bij elkaar zet op basis van gelijkheid. Er komt een lijstje bij welke gebieden binnen welke cluster valt en waar de grenzen liggen qua aantallen.
Als 'labled by' je gebieden/opname nummers selecteren.
Aantal clusters moet je zelf instellen, ik heb 4 gebruikt maar je moet even proberen waarmee je het mooiste resultaat krijgt. En dan aanvinken dat je de final cluster centers (geeft weer bij welke hoeveelheid de grens wordt gesteld tussen de clusters) wilt zien en de ANOVA-tabellen (daarin kun je zien hoe belangrijk bepaalde soorten zijn voor het indelen, hoe hoger het getal onder F hoe belangrijker de soort).

Hoop dat het een beetje duidelijk is zo en dat je er wat aan hebt. Is misschien niet helemaal wat je zoekt maar mijn spss kennis is heel beperkt haha.

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 17:40

Oke, ik ben alweer wat verder....
Als in, ik heb wat tabellen ingevuld.

Nou moet het dus mogelijk zijn om bv L5E1 te vergelijken met K1A... Alles gewoon chi-kwadraten?

Afbeelding


Ik heb voor later ook nog een lading met waterkwaliteit data, maar die bewaar ik voor het weekend, wat een feest *\o/*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot, YandexBot en 65 bezoekers