Thuisstudie boekhouding voor ZZPer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Medea

Berichten: 1001
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Woerden

Thuisstudie boekhouding voor ZZPer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 11:40

Naast mijn normale baan heb ik een aardig goed lopende hondenschool. Graag zou ik zelf willen leren de boekhouding te doen, niet alleen om kosten te besparen, maar ook omdat het me gewoon leuk lijkt om zelf te leren.

Vanwege mijn 'normale' baan en de hondenschool, wil ik graag een cursus/opleiding boekhouden thuis gaan volgen (in mijn eigen tempo). Ik heb al eindeloos gegoogled, en heb verschillende aanbieders gevonden. Ik weet echter niet waar ik moet beginnen en welke aanbieders aan te raden zijn, of juist helemaal niet. Mijn basiskennis is heel beperkt, ooit op de havo eens wat aan bedrijfseconomie gehad, maar dit is compleet weggezakt.

Wie heeft er tips of ervaring wat betreft een thuisstudie boekhouden?

daffieduck83

Berichten: 1747
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 11:50

Je zou ook met je accountant kunnen overleggen. Ik heb een aantal jaar geleden de boekhouding van verschillende kunstenaars gedaan. Zij hadden meestal een basisboekhouding (in Excel of een Softwarepakket) die ik bijhield en waar ik aan kon zien hoe ze ervoor stonden. Hiervoor had ik vooral logisch nadenken en computervaardigheden nodig en niet echt boekhoudkennis. Als je basissysteem goed is, kan je er ook snel jaarrekeningen en btw-aangiftes uithalen. Bij de softwarepakketten was dat alleen een kwestie van de inkomsten en uitgaven goed invullen en bonnetjes en facturen documenteren. Bij excel was er iets meer kennis nodig, maar ook zonder 'officiƫle' opleiding haalbaar.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 11:58

Een jaarrekening halen uit een softwarepakket waar je boekt? Zonder (geschoolde) kennis zou ik echt niet een jaarrekening op gaan stellen :=

Er zijn best een aantal simpele software pakketten waarin het goed te doen is.

Zou er niet een hele thuisstudie voor gaan doen, maar dan eerder kiezen voor een cursusdag (of meerdere).

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Thuisstudie boekhouding voor ZZPer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:00

Denk ik nu te makkelijk wanneer ik zeg dat je dit, in het geval van jou TS, redelijk makkelijk zelf kunt leren uit een boek?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Thuisstudie boekhouding voor ZZPer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:16

het hangt ervan af wat je precies wil doen. Ik werk als hulpboekhouder op een vrij grote firma. Ik doe zelf alles betreft aankoop facturen inboeken, betalen en afpunten. Alsook verkoopfacturen opmaken, inboeken en afpunten. algemene controles van de maanden. Dit is eigenlijk vrij simpel, letterlijk gegevens overnemen. Als dat correct ingevoerd is kan je gemakkelijk zelf je btw aangifte doen, en hoef je enkel eens in het jaar alles bij de boekhouder binnenbrengen, die controleert alles, haalt er eventuele foutjes uit, en maakt dan je jaarafrekening.
Maar het invoeren van simpele aankoop en verkoop facturen is piece of cake maar neemt gewoon wat tijd in, tijd dat goedkoper is als je het zelf doet dan een dure boekhouder.
ik zou dan eerder opteren om een boekhoudpakket aan te schaffen (zoals bv exact online) en eventueel een trainingsmodule bij hun te volgen, of kijken of je eens enkele dagen mag meelopen op de boekhouding van een bedrijf.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Thuisstudie boekhouding voor ZZPer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:46

Ik heb de cursus Basiskennis Boekhouden gedaan, en dat is toen erg goed bevallen.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:59

NTI heeft cursussen, LOI ook. Verwacht niet dat je daarna een boekhouder bent. Maar..... daarentegen, als je goede software hebt (ik ben fan van Snelstart) en een accountant die er een keer per jaar naar kijkt, kom je een heel eind. Zo werk ik ook met een aantal van mijn klanten. Klant boekt in. Doet de BTW aangiftes. Ik kijk aan het eind van het jaar globaal of alles klopt (globaal, anders wordt het te duur, ik kan niet iedere boeking controleren, dan kan ik het net zo goed zelf doen). Doe eventueel een BTW suppletie, maak de jaarcijfers en doe de IB. Als je dit kan bereiken na een zelf studie ben je al een heel eind op weg. Wie gaat je IB aangifte doen? Doe je die nu zelf? En ben je op de hoogte van de regelingen voor een (startend) bedrijf? Die zal je trouwens ook wel in een cursus krijgen schat ik in. Succes er mee. Boekhouden blijft een leuk vak!

PS: Tip: als je software aanschaft, maak dan gelijk de koppeling met je bank. Dat scheelt stukken aan nodeloos overtyp werk.

Google is mijn vriend: https://www.nti.nl/beroepsopleidingen/b ... ouden-bkb/

https://www.loi.nl/n-20-basiskennis-boe ... boekhouden