PDG mbo onder werktijd of eigen tijd?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xShellie
Berichten: 1416
Geregistreerd: 01-10-07
Woonplaats: Brabant

PDG mbo onder werktijd of eigen tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 21:35

Hoi!

Ik heb een vraagje, misschien kunnen jullie me helpen.. Ik ben eind augustus begonnen bij mijn nieuwe werkgever (een mbo school) als docent handhaving / beveiliging. Ontzettend leuk! Ik ben alleen (nog) niet officieel bevoegd om les te geven. Ik kom zelf van de politie af, ben zij-
instromer in het onderwijs. Tegelijk met mij is ook een andere nieuwe docent begonnen, ook een zij-instromer. Ik heb een contract voor 0,77 fte, op woensdag ben ik vrij (de andere 4 dagen werk ik de hele dag) tot mijn opleiding in november begint (PDG). Mijn nieuwe collega krijgt de lesdagen betaald als werktijd, hij heeft een contract voor 0,7 fte lesgeven en 0,2 fte studie (0,9 fte bij elkaar). We gaan dezelfde opleiding volgen, dezelfde klas, dezelfde dag. Ik vroeg mijn leidinggevende hoe dat voor mij geregeld is. Ze zei dat ze mijn betrekkingsomvang (contract uren) niet kunnen verhogen omdat ze al aan het maximum aantal fte’s zitten voor onze sector. Ook kan ik de studie niet volgen binnen de huidige 0,77 fte die ik heb, omdat ik (te) veel lessen geef en mijn lessen haast niet vervangen kunnen worden (geen geschikte docent en geen budget voor). Ik moet dezelfde studie als mijn collega dus op mijn vrije dag volgen.
In de CAO MBO staat dat ze me voor 75% van de tijd studieverlof moeten verlenen (zie foto).

Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Ik wil niet over en weer met ze discussieren want ik ben blij met mijn baan en heb het naar mijn zin. Aan de andere kant, scheelt het mij ongeveer 500 euro netto per maand (1,5 jaar lang) als ik mijn studiedag wel betaalt krijg zoals mijn collega.

Lang verhaal sorry! Bedankt als je zo ver gekomen bent. Iemand enig idee waar ik wel of geen recht op heb en wat ik nu het beste kan doen? Alvast bedankt!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xShellie op 04-10-18 21:44, in het totaal 5 keer bewerkt

Gebruikersnaam van YouthReiner naar xShellie


Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: PDG mbo onder werktijd of eigen tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:37

Ik zie geen foto?

Ben je toevallig lid vd vakbond? Dan zou ik die zeker inschakelen.

xShellie
Berichten: 1416
Geregistreerd: 01-10-07
Woonplaats: Brabant

Re: PDG mbo onder werktijd of eigen tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 21:41

Afbeelding

Gebruikersnaam van YouthReiner naar xShellie

xShellie
Berichten: 1416
Geregistreerd: 01-10-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 21:42

Lieke schreef:
Ik zie geen foto?

Ben je toevallig lid vd vakbond? Dan zou ik die zeker inschakelen.


Sorry ik kreeg het niet voor elkaar haha. Staat nu in een reactie als het goed is. Nee helaas (nog) niet.. Ben ik bij de politie jaren geweest, maar twijfelde nu nog. Toch maar weer gaan doen mss.

Gebruikersnaam van YouthReiner naar xShellie

x_spekkie_x

Berichten: 4354
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:48

CAO is leidend. Genormeerde studielast van de opleiding is meer dan alleen les volgen dus ook tijd voor voorbereiding en huiswerk. 75% is in dit geval niet naar rato van dienstbetrekking (0,77/1,0) want dat staat er niet.
Als er voor de studielast dus 10 uur per week staat dan zou je 7,5u verlof of betaald moeten krijgen.
Wel vreemd dat ze jou anders behandelen dan je collega. Wat zeggen ze daar over?


hesterve

Berichten: 1924
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:48

T staat in t cao dus ze hebben zich eraan te houden! Hebben jullie toevallig een or? Zo ja daar eens aankaarten en ook ( als die afdeling er is) personeelszaken erbij betrekken. Dit is toch te gek voor woorden!!

Kato Z2 + 11 pr229,5 pnt, Top Tuiger!
Veron Z2
Melody M2

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:56

Nou ken ik deze cao niet. Maar als ik dit stukje lees gaat het om scholing voor in dienst zijnde werknemers. Jij bent in dienst gekomen met de afspraak dat je een opleiding volgt. Dus denk niet dat je hieronder valt.

Kijk ook evern naar artikel 4.1 en de rest van 4.2. Ik heb dat vluchtig gedaan. Lijkt erop dat als je werkgever idd een beleid heeft waarin beperkt budget is, hij zich hierop kan beroepen. Vraag dat beleid op bij je werkgever.

Had je collega eerder een contract dan jij?

xShellie
Berichten: 1416
Geregistreerd: 01-10-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 21:58

x_spekkie_x schreef:
CAO is leidend. Genormeerde studielast van de opleiding is meer dan alleen les volgen dus ook tijd voor voorbereiding en huiswerk. 75% is in dit geval niet naar rato van dienstbetrekking (0,77/1,0) want dat staat er niet.
Als er voor de studielast dus 10 uur per week staat dan zou je 7,5u verlof of betaald moeten krijgen.
Wel vreemd dat ze jou anders behandelen dan je collega. Wat zeggen ze daar over?


Eigenlijk niks, dat het pech is voor mij. Mijn collega heeft bij zijn sollicitatie gewoon gezegd dat hij niet voor minder dan 0,9 fte zou komen werken en ze wilden hem graag.
Ik heb dat niet gezegd bij mijn sollicitatie, ik sta daarin niet zo stevig in mijn schoenen haha. Maar wel balen achteraf.

Gebruikersnaam van YouthReiner naar xShellie

xShellie
Berichten: 1416
Geregistreerd: 01-10-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 21:59

hesterve schreef:
T staat in t cao dus ze hebben zich eraan te houden! Hebben jullie toevallig een or? Zo ja daar eens aankaarten en ook ( als die afdeling er is) personeelszaken erbij betrekken. Dit is toch te gek voor woorden!!


Ja het is dus een medewerkster van p&o die dat tegen mijn leidinggevende heeft gezegd.. :( Dus daar kom ik niet veel verder. OR ga ik eens voor kijken morgen, dankje!

Gebruikersnaam van YouthReiner naar xShellie

Kayleigh__

Berichten: 1072
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 22:01

Ik lees het als ‘in opdracht van de werkgever’. Dit stond bij mij ook in het cao (niet dezelfde cao). Maar ik ben het traject ingegaan als BBL’er en heb dus zelf gekozen voor de opleiding. Deze was niet in opdracht van mijn werkgever.
Bij mij in de klas kregen een aantal de opleiding en de uren hiervoor wel betaald en een aantal niet, afhankelijk van welke afspraak er gemaakt was met de werkgever.
Kan het zijn dat deze situatie bij jou ook van toepassing is?
Anders zou ik hier toch de vakbond voor inschakelen als je lid bent.

xShellie
Berichten: 1416
Geregistreerd: 01-10-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 22:08

Lieke schreef:
Nou ken ik deze cao niet. Maar als ik dit stukje lees gaat het om scholing voor in dienst zijnde werknemers. Jij bent in dienst gekomen met de afspraak dat je een opleiding volgt. Dus denk niet dat je hieronder valt.

Kijk ook evern naar artikel 4.1 en de rest van 4.2. Ik heb dat vluchtig gedaan. Lijkt erop dat als je werkgever idd een beleid heeft waarin beperkt budget is, hij zich hierop kan beroepen. Vraag dat beleid op bij je werkgever.

Had je collega eerder een contract dan jij?


Ik moet van de wet- en regelgeving zsm een lesbevoegdheid halen om voor de klas te mogen (blijven) staan. Dat weet mijn werkgever ook.
Ik ga het beleid opvragen, dankje!
Mijn collega heeft rond dezelfde tijd een contract gekregen. In eerste instantie was er 1 vacature voor 0,92 fte. Daar reageerden wij op. Tijdens het gesprek bleek het aantal studenten gegroeid en daardoor was er een vacature van 1,2 fte ontstaan. Ik kon echter niet voor minder dan 0,6 komen werken dus hebben ze mij 0,5 fte beroepsvakken gegeven en 0,27 fte beroepsgericht Engels (jaren geleden een jaar de lerarenopleiding Engels gevolgd). Ik zou ook eigenlijk de lerarenopleiding Engels gaan doen, maar dat was qua uren niet te doen.
Mijn collega komt uit het gevangeniswezen en heeft gewoon stellig gezegd dat hij niet voor minder dan 0,9 fte kon komen werken. Hem hebben ze dus 0,7 fte beroepsvakken gegeven en 0,2 fte voor de pdg.
Ik geef wel dubbel zoveel lessen als hij :') Ik heb 3 klassen waarvan 1 klas mijn mentorgroep is (34 leerlingen), gemiddeld 24 lesuren in mijn 0,77 fte. Hij 1 klas, gemiddeld 8 lesuren per week.
Ik baal dat ik niet zo sterk kan onderhandelen haha
Laatst bijgewerkt door xShellie op 04-10-18 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Gebruikersnaam van YouthReiner naar xShellie

xShellie
Berichten: 1416
Geregistreerd: 01-10-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 22:11

Kayleigh__ schreef:
Ik lees het als ‘in opdracht van de werkgever’. Dit stond bij mij ook in het cao (niet dezelfde cao). Maar ik ben het traject ingegaan als BBL’er en heb dus zelf gekozen voor de opleiding. Deze was niet in opdracht van mijn werkgever.
Bij mij in de klas kregen een aantal de opleiding en de uren hiervoor wel betaald en een aantal niet, afhankelijk van welke afspraak er gemaakt was met de werkgever.
Kan het zijn dat deze situatie bij jou ook van toepassing is?
Anders zou ik hier toch de vakbond voor inschakelen als je lid bent.


Bedankt voor je reactie! De overheid verplicht zij-instromers om zo snel mogelijk een lesbevoegdheid te halen. Voor de klas staan mag alleen als je dus een opleiding volgt of binnenkort gaat volgen. De opleiding is dus ‘in opdracht van de werkgever’, zij mogen mij niet langere onbevoegd voor de klas laten staan.. Maar vanwege het grote tekort aan docenten handhaving, moeten ze wel onbevoegde mensen aannemen en opleiden. Er zijn geen anderen haha

Gebruikersnaam van YouthReiner naar xShellie

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: PDG mbo onder werktijd of eigen tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:57

Hmmm, op zich vind ik het zelf nooit zo erg om wat van een studie in eigen tijd te doen, tenslotte bouw je ook jezelf ermee op.
Maar ik zou echt nog amused zijn als er met twee collega’s zo verschillend omgegaan wordt. Dat kan echt niet. Ik zou echt blijven hameren op een regeling. Het kan niet zo zijn dat jij de dupe bent omdat je iets minder stellig bent geweest dan je collega. Dus of je gaat een dag minder werken, of ze gaan je een dag meer betalen.
Laat je geen oor aannaaien hoor! :n

[o]

x_spekkie_x

Berichten: 4354
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:12

xShellie schreef:
Mijn collega komt uit het gevangeniswezen en heeft gewoon stellig gezegd dat hij niet voor minder dan 0,9 fte kon komen werken. Hem hebben ze dus 0,7 fte beroepsvakken gegeven en 0,2 fte voor de pdg.
Ik geef wel dubbel zoveel lessen als hij :') Ik heb 3 klassen waarvan 1 klas mijn mentorgroep is (34 leerlingen), gemiddeld 24 lesuren in mijn 0,77 fte. Hij 1 klas, gemiddeld 8 lesuren per week.
Ik baal dat ik niet zo sterk kan onderhandelen haha

Waarom is het verschil zo ontzettend groot? Jullie werken allebei ongeveer 0,7 fte en jij hebt 24 lesuren en hij 8, dat kan toch niet?


xShellie
Berichten: 1416
Geregistreerd: 01-10-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 14:11

verootjoo schreef:
Hmmm, op zich vind ik het zelf nooit zo erg om wat van een studie in eigen tijd te doen, tenslotte bouw je ook jezelf ermee op.
Maar ik zou echt nog amused zijn als er met twee collega’s zo verschillend omgegaan wordt. Dat kan echt niet. Ik zou echt blijven hameren op een regeling. Het kan niet zo zijn dat jij de dupe bent omdat je iets minder stellig bent geweest dan je collega. Dus of je gaat een dag minder werken, of ze gaan je een dag meer betalen.
Laat je geen oor aannaaien hoor! :n


Nee klopt, een deel vind ik ook niet erg. Maar 1,5 jaar lang een hele dag per week (exclusief huiswerk) scheelt me ontzettend veel geld (ongeveer 500 euro per maand). Ik wil graag wat gaan sparen, maar dat lukt niet. Dan zou ik in het weekend nog extra moeten gaan werken, maar dat is belastingtechnisch weer niet voordelig.
Ik gun het mijn collega wel hoor, maar het verschil is inderdaad heel groot en heel onevenredig verdeeld. Bedankt voor je reactie!

Gebruikersnaam van YouthReiner naar xShellie

xShellie
Berichten: 1416
Geregistreerd: 01-10-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 14:17

x_spekkie_x schreef:
xShellie schreef:
Mijn collega komt uit het gevangeniswezen en heeft gewoon stellig gezegd dat hij niet voor minder dan 0,9 fte kon komen werken. Hem hebben ze dus 0,7 fte beroepsvakken gegeven en 0,2 fte voor de pdg.
Ik geef wel dubbel zoveel lessen als hij :') Ik heb 3 klassen waarvan 1 klas mijn mentorgroep is (34 leerlingen), gemiddeld 24 lesuren in mijn 0,77 fte. Hij 1 klas, gemiddeld 8 lesuren per week.
Ik baal dat ik niet zo sterk kan onderhandelen haha

Waarom is het verschil zo ontzettend groot? Jullie werken allebei ongeveer 0,7 fte en jij hebt 24 lesuren en hij 8, dat kan toch niet?


Hij is aangenomen voor de opleiding beveiliging. Die opleiding is dit jaar pas gestart op school, dus er is maar 1 klas (1e jaars). Ik ben aangenomen voor de opleiding handhaving, maar die opleiding bestaat al 3 jaar. Ik geef les aan 1e, 2e en 3e jaars studenten. Tevens ben ik mentor van de 1e jaars en dat waren er in augustus 26, maar inmiddels 34.. De klas moet eigenlijk gesplitst worden, maar dat kan qua uren helemaal niet.
Ik kan ook beveiliging les geven, maar mijn collega kan geen handhaving lesgeven. Heeft te maken met werkervaring.
Aangezien er een groot tekort is aan docenten beveiliging en handhaving, en hij heeft gezegd ‘voor minder dan 0,9 fte stap ik niet over vanuit het gevangeniswezen’, moesten ze hem dat bieden om hem binnen te halen denk ik..

Gebruikersnaam van YouthReiner naar xShellie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: karlli en 84 bezoekers