Hoe paardenhobby op CV?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:23

sevke schreef:
Ik ben werkgever, en ik moet eerlijk zeggen dat de hobbies van de mensen mij niet boeien in die mate dat ik het op hun CV wil lezen. Wat ze in hun vrije tijd doen, dat is hun zaak. Of ze zich nu bezighouden met naakt voor hond te spelen, schaken, postzegels te verzamelen of paardrijden, I don't care at all. Als de persoon mij aanstaat zou ik er wel tijdens het sollicitatiegesprek durven naar vragen. Maar als je -tig CV's moet doorploegen, wil je echt geen overbodige informatie erin.
Integendeel : als ik er hobbies zou in lezen die ik als 'gevaarlijk' interpreteer, dan zou ik die persoon durven overslaan omdat ik niet met teveel ziekteverzuim wil kampen omdat hij/zij weer eens in het gips zit. Mee opletten, dus.
Trouwens : de meeste werkgevers zullen bij een mogelijke kandidaat wel eens de sociale media checken. Wellicht zullen daar wel foto's van jou en je paard op te vinden zijn.


Hier ook een werkgever en heb hier niets aan toe te voegen. Ik detacheer mijn medewerkers dus heb ook nog met klanten te maken waar een CV aan moet spreken. Inderdaad alles wat niet met de functie of werkzaamheden te maken heeft schrap ik eruit... Je bent op zoek naar de beste dus leest alles kritisch, hobby's kunnen alleen maar vooroordelen oproepen die niet met de werkelijkheid overeen hoeven te komen.

Ik check overigens ook iedereen zijn social media, ik zou me drukker maken wat daarop te vinden is dan of er hobby's in je CV staan :o

Nog een advies géén grafische kunstwerken; verschrikkelijk om te lezen....Gewoon zoals een CV hoort te zijn Naam, opleidingen, cursussen en werkervaring...

All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day.


8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:34

Maiske schreef:
Nog een advies géén grafische kunstwerken; verschrikkelijk om te lezen....Gewoon zoals een CV hoort te zijn Naam, opleidingen, cursussen en werkervaring...

Dat ligt er ook weer aan in welke richting je solliciteert. Ik heb als grafisch vormgever al een paar keer heel snel een baan aangeboden gekregen dankzij mijn mooi vormgegeven 'kunstwerk'. Maar zo'n CV zou ik dan weer niet naar een uitzendbureau ofzo sturen, die hebben geen verstand van vormgeving.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 02-10-18 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:40

Ik heb het wel op mijn CV vermeld voor een veeleisende baan. Overigens door de baan nu wel gestopt met de paardensport ;)
Maar ik had het in een jasje gegoten dat ik op het gesprek kon gebruiken om punten als discipline, tijdsmanagement, planning, verantwoordelijkheidsgevoel en gedrevenheid te onderstrepen.
Dat ik naast m’n afstuderen aan een zware opleiding nog dagelijks 2-3u tijd maakte.... ik vond dat wel degelijk relevant en ik merkte dat ondanks dat de recruiter niks met paarden had hij het ook wel interessant vond.


TROY (2019) & LAYS (2014)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:41

En zo blijkt maar weer dat hoe leuk, mooi of goed je cv ook kan zijn, je puur afhankelijk bent van persoonlijke voorkeuren of objectiviteit van de lezer. En die objectiviteit lijkt vaak ver te zoeken.

Mijn cv heb ik recent aangepast, naar een voorbeeld van iemand die net klaar is met een sollicitatietraining. Het CV is daar gemaakt door een professional.

Alles op 1 A4, speelse maar duidelijke opzet.
De belangrijke informatie prominent in beeld, overige zaken minder opvallend.

Autumnn

Berichten: 8010
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:41

Als werkgever kijk ik wel naar hobby’s: ik ben werkzaam in de techniek en als mijn kandidaat een hele schuur vol met oude machines heeft waar hij in de avond aan sleutelt neem ik hem bij wijze van spreken direct aan. Aan de andere kant, ligt het ook aan de leeftijd. Mijn sollicitant van 61 had geen hobby’s. Bij 25 jaar en geen hobbys kijk ik liever toch verder. Ik merk vaak dat mensen zonder hobby minder passie hebben en minder ambitieus/doelgericht zijn.

Verder staan hobby’s wel op mijn CV, 1 regel. Hobby’s: paardensport: eigen paard, zwemmen, badmintonnen, fietsen en fotografie. Hoorde later dat ze dat juist goed vonden. Als Intercedent heb je een drukke baan en doordat ik zoveel naast mijn werk deed zagen daar raakvlakken in :)
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 02-10-18 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:42

Ik heb geen grafisch kunstwerk maar gewoon een strak niet-standaard format waarin je snel vindt wat je zoekt. :)
Een dertien in een dozijn CV gemaakt in het standaard font van Word lijkt me ook niet echt spannend :+

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:50

Zijn er nog mensen die hun CV in Word maken? -O-

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:55

Magrathea schreef:
Ik heb geen grafisch kunstwerk maar gewoon een strak niet-standaard format waarin je snel vindt wat je zoekt. :)
Een dertien in een dozijn CV gemaakt in het standaard font van Word lijkt me ook niet echt spannend :+


Als ik voor mezelf mag spreken; het gaat er niet om of een CV persoonlijkheid uitstraalt of welke hobby's erop staan. Daardoor val je niet op, niet bij mij in ieder geval. Ik bekijk/screen CV's op relevante werkervaring, dát is waardoor je opvalt. Hierop spreek ik mensen eerst telefonisch om wat vragen te stellen over het CV, dan pas bepaal ik of ik mensen uitnodig voor een kennismakingsgesprek. In het uiteindelijke gesprek ga ik dieper in op de persoon zelf. Dat zij een functie kunnen vervullen vind ik belangrijker of ik iemand aardig vind, uitzonderingen daargelaten.

Wat ik zelden zie is dat mensen hun CV aanpassen op de functie waarop zij solliciteren. Eén CV voor alle sollicitaties op diverse functies, dat is pas een gemiste kans. Daarmee bedoel ik niet zaken erop zetten die niet waar zijn maar juist benoemen wat eerdere ervaringen zijn ten op zichten van de functie waarop je dan solliciteert.

Hoe naadloos je aansluit op de functie bepaalt of je de baan krijgt, niet hoe aardig ze je vinden.

All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day.

linoleum

Berichten: 6455
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Hoe paardenhobby op CV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:07

Ik pas mijn cv wel per functie aan ja, staat veel algemeens op. Onder andere de werkzaamheden van mijn vorige functies. Per vacature benoem ik de werkzaamheden die er goed bij passen extra. Idem met vakken en projecten van mijn studie.

Ik heb wel ook persoonlijke interesses er (deels) op staan. Sport wel, maar mijn liefde voor make-up niet. Die laatste vind ik niet iets wat goed kan doen voor je beeld :') ook heb ik geen standaard word lijstje, maar wel overzichtelijk. Dat past bij mij als persoon. En hoe goed jouw ervaringen en kennis ook passen bij een functie, jij als persoon moet ook in de organisatie passen. Dus dat mag je best een beetje kunnen zien op een cv.

I'm not weird, I'm limited edition :D

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Hoe paardenhobby op CV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:08

Ik pas hem ook gewoon aan per functie hoor, ik heb veel ervaring in diverse gebieden en niet alles is relevant. Bovendien laat je dan toch zien dat je niet hetzelfde praatje naar elk bedrijf stuurt.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

The_Cat

Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Hoe paardenhobby op CV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:19

Er worden hier tips gegeven, maar je moet ook kijken naar de sector waarin je solliciteert. Vriend van me had een mario based web game gemaakt, elk level was dan een nieuw onderdeel van zijn cv, met op het einde nog steeds een downloadbare versie, zodat je het niet opnieuw moest spelen. De meeste werkgevers vonden zijn cv geweldig leuk, maar hij solliciteerde dan ook als designer.

Zelf werk ik ook in IT en werd er bij ons op school ook gezegd: zet hobbies op je cv. Zet er geen ellendig lange lijst op (ze gaven als richtlijn ongeveer een 3tal) en laat gewoon zien dat je ook nog interesses hebt buiten de werkomgeving om, dat je nog ergens een passie voor hebt. Bij mij werd er ook zelfs naar extra gevraagd op mijn sollicitatie gesprek.


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:25

The_Cat schreef:
Er worden hier tips gegeven, maar je moet ook kijken naar de sector waarin je solliciteert. Vriend van me had een mario based web game gemaakt, elk level was dan een nieuw onderdeel van zijn cv, met op het einde nog steeds een downloadbare versie, zodat je het niet opnieuw moest spelen. De meeste werkgevers vonden zijn cv geweldig leuk, maar hij solliciteerde dan ook als designer.

Zelf werk ik ook in IT en werd er bij ons op school ook gezegd: zet hobbies op je cv. Zet er geen ellendig lange lijst op (ze gaven als richtlijn ongeveer een 3tal) en laat gewoon zien dat je ook nog interesses hebt buiten de werkomgeving om, dat je nog ergens een passie voor hebt. Bij mij werd er ook zelfs naar extra gevraagd op mijn sollicitatie gesprek.

Wauw, ik heb niet eens een bedrijf maar wil je vriend toch aannemen :D :D

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Onali

Berichten: 18374
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:35

idinn schreef:
Zijn er nog mensen die hun CV in Word maken? -O-


Wat is daar mis mee???
Niet dat ik op zoek ben, maar ja mijn CV en een voorbeeld sollicitatiebrief staan in Word.


Hobby's vermelden heb ik echt nog nooit gedaan. Komt vaak wel ter sprake in het gesprek en ja ook daar werd 1 keer soort van geschokt gereageerd met; wat als ......

Black is the colour of my true love's hair

Autumnn

Berichten: 8010
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Hoe paardenhobby op CV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:41

Ik ook nog hoor :j daarna maak ik er wel een PDF bestand van

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:44

idinn schreef:
Zijn er nog mensen die hun CV in Word maken? -O-


ja ik!

Saluut M2+2
Be Fair M2+10

Winged

Berichten: 32973
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:50

The_Cat schreef:
Bij mij werd er ook zelfs naar extra gevraagd op mijn sollicitatie gesprek.

Hier ook :j Hoewel mijn laatste sollicitatie een pitch was (en aangenomen ;) ) daar heb ik de kernwaarden van het bedrijf gekoppeld aan mijn ambities, hobby's en doelen.

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:51

Een drietal hobby's zou ik er inderdaad opzetten! Of het spreekt iemand aan en je hebt een streepje voor, of diegene heeft daar negatieve associaties bij en wil je niet op gesprek hebben: tsja als er daar al gelijk op geoordeeld wordt dan weet ik niet of dat het leukste bedrijf is om voor te werken, of de recruiter boeit het helemaal niks en beoordeelt je CV op de overige onderdelen.

idinn schreef:
Zijn er nog mensen die hun CV in Word maken? -O-

Tijdens mijn stage bij een uitzendbureau kwam ik voor 99,9% alleen Word tegen :+
Maakte hier echt geen verschil hoor: liever duidelijk en overzichtelijk in Word dan een onduidelijk ´grafisch kunstwerk´. Als je goed kan vormgeven dan ga je gang :D Maar als het niet meer overzichtelijk is dan vind ik het een afknapper en dan kan je beter een CV gemaakt in Word aanleveren.

Maar je komt zoveel tegen. Ook iemand die zijn sollicitatiebrief in het Spaans? had gestuurd en in zijn motivatiestukje één Engelse zin had staan, wat net zo goed door kon voor een andere taal -O-
Laatst bijgewerkt door Niece op 02-10-18 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27384
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:52

sevke schreef:
Ik ben werkgever, en ik moet eerlijk zeggen dat de hobbies van de mensen mij niet boeien in die mate dat ik het op hun CV wil lezen. Wat ze in hun vrije tijd doen, dat is hun zaak. Of ze zich nu bezighouden met naakt voor hond te spelen, schaken, postzegels te verzamelen of paardrijden, I don't care at all. Als de persoon mij aanstaat zou ik er wel tijdens het sollicitatiegesprek durven naar vragen. Maar als je -tig CV's moet doorploegen, wil je echt geen overbodige informatie erin.
Integendeel : als ik er hobbies zou in lezen die ik als 'gevaarlijk' interpreteer, dan zou ik die persoon durven overslaan omdat ik niet met teveel ziekteverzuim wil kampen omdat hij/zij weer eens in het gips zit. Mee opletten, dus.
Trouwens : de meeste werkgevers zullen bij een mogelijke kandidaat wel eens de sociale media checken. Wellicht zullen daar wel foto's van jou en je paard op te vinden zijn.

Goede inbreng! Ik zat namelijk ook wel te twijfelen of je wel paardrijden moet vermelden aangezien er vaak breuken vallen in deze sport. (Voetbal ook trouwens hoor)

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 15:12

Emmaa_ schreef:
Romeo2007 schreef:
Ik krijg dagelijks veel cv's onder mijn neus en kijk degelijk wel naar de hobby's.
Ik zie zoveel: 'Lezen, wandelen, reizen'. Bah..

Maar dat is dus wat ik kwalijk vind. Want waarom is het bah om lezen of reizen als hobby te hebben? Of om ervan te genieten om elk weekend een lekkere wandeling te gaan maken? Jij vindt dat bah, de volgende vindt 'paardensport' bah.


Ok, zal het even beter omschrijven want merk dat dit anders wordt opgevat dan ik het bedoel...

Als je veel cv's langs ziet komen probeer je te zoeken naar de persoon achter het papiertje. Vaak zit het qua opleiding dan wel OK, maar je probeert je ook een beeld te vormen hoe iemand is qua karakter en of iemand binnen het team past. Het gaat er niet om dat ik de genoemde dingen BAH vind, maar dat het erg standaard en onpersoonlijk overkomt.

Iemand die een inkijk geeft op zichzelf en dus eventuele hobby's zal bij mij meer blijven hangen dan iemand die 'standaard' interesses opgeeft. Nogmaals, dit is geen discriminatie. Ik ga niet iemand niet uitnodigen omdat diegene graag leest. Tuurlijk niet! Maar als iemand gepassioneerd een hobby uitvoert dan zegt dat ook iets over die persoon.

Natuurlijk kan het zijn dat iemand inderdaad de 'standaard' interesses als hobby heeft en dat is prima. Maar als je een heel actief en avontuurlijk team hebt, allemaal jong van geest en sportief dan kijk je hier toch ook met een schuin oog naar of dit wel een match is voor je collega's.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 15:14

purny schreef:
sevke schreef:
Ik ben werkgever, en ik moet eerlijk zeggen dat de hobbies van de mensen mij niet boeien in die mate dat ik het op hun CV wil lezen. Wat ze in hun vrije tijd doen, dat is hun zaak. Of ze zich nu bezighouden met naakt voor hond te spelen, schaken, postzegels te verzamelen of paardrijden, I don't care at all. Als de persoon mij aanstaat zou ik er wel tijdens het sollicitatiegesprek durven naar vragen. Maar als je -tig CV's moet doorploegen, wil je echt geen overbodige informatie erin.
Integendeel : als ik er hobbies zou in lezen die ik als 'gevaarlijk' interpreteer, dan zou ik die persoon durven overslaan omdat ik niet met teveel ziekteverzuim wil kampen omdat hij/zij weer eens in het gips zit. Mee opletten, dus.
Trouwens : de meeste werkgevers zullen bij een mogelijke kandidaat wel eens de sociale media checken. Wellicht zullen daar wel foto's van jou en je paard op te vinden zijn.

Goede inbreng! Ik zat namelijk ook wel te twijfelen of je wel paardrijden moet vermelden aangezien er vaak breuken vallen in deze sport. (Voetbal ook trouwens hoor)

Maar als dat voor de werkgever een probleem is, dan lig je er toch in de volgende ronde uit, tijdverlies dus voor beide partijen.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 15:19

Winged schreef:
The_Cat schreef:
Bij mij werd er ook zelfs naar extra gevraagd op mijn sollicitatie gesprek.

Hier ook :j Hoewel mijn laatste sollicitatie een pitch was (en aangenomen ;) ) daar heb ik de kernwaarden van het bedrijf gekoppeld aan mijn ambities, hobby's en doelen.


Kijk, dat is slim!


The_Cat

Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:03

Ja inderdaad, je moet je hobbies presenteren als een meerwaarde aan je persoon (want dat zijn ze ook), en gewoon aantonen dat je er al veel uit geleerd hebt of dat je kan tonen dat ze je een beter mens gemaakt hebben in je werkleven. bv doorzetten, vanuit een andere hoek bekijken etc


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 10 bezoekers