Ongewenste omzetting contract?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Ongewenste omzetting contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 15:59

Hallo :wave:

Ik zit met een probleem met mijn bijbaantje en ik hoop dat 1 van jullie mij uit de brand kan helpen. Ik weet zelf namelijk nu niet wat mijn rechten zijn.

Het zit zo: ik werk sinds juni 2016 op basis van een 0-urencontract als bezorger bij een supermarkt. Om de 4 weken vindt salarisbetaling plaats, dat is ook altijd goed gegaan. In juni dit jaar is mijn contract omgezet naar een vast contract. Verder is hierin niks verandert in dit contract en zijn we op dezelfde voorwaarden verder gegaan.

Nu vorige week woensdag zou er weer salaris uitbetaald moeten worden, maar heb ik niks ontvangen. In de hoop dit alsnog te ontvangen heb het een paar dagen aangekeken, om vervolgens melding te doen bij mijn leidinggevende. Die kwam met allerlei suggesties (vakantie, vergeten te klokken e.d.), maar dit was het allemaal niet. Mijn uren zijn ook nog terug gezocht en ik heb in de betreffende periode gewoon gewerkt. Dit is vervolgens verder uitgezocht en uit het mailcontact met mijn baas maak ik het volgende op:

Mijn contract is 'per ongeluk' (dus buiten mijn weten om) omgezet naar een 12 uren contract. In juni en juli ben ik zeker over die uren heen gegaan, maar in augustus en september niet. Dit betekent volgens mijn baas dat ik behoorlijk veel minuren gemaakt heb, en daardoor teveel betaald ben in augustus. Dat laatste kan kloppen, ik vond het toen een behoorlijk bedrag wat ik aan salaris kreeg, maar daar heb ik, achteraf misschien dom, niks achter gezocht. Mede omdat het niet schrikbarend hoog was, gewoon iets meer dan verwacht. Omdat ik toen teveel betaald heb gekregen (namelijk voor 12 uur per week, terwijl ik er minder werkte), is dat gecompenseerd met afgelopen 4 weken. Ik werk nu namelijk nogsteeds minder dan 12 uur per week.


Ik ben hier echt kwaad om, dit 12 uren contract heb ik nooit gewild, nooit ook maar iets van gehoord (want het is 'per ongeluk' gegaan), laat staan mijn handtekening onder gezet. Mijn baas noemt dit ''heel vervelend dat dit zonder mededeling is gegaan''. Maar dit kan toch nooit? Dat er buiten mijn weten om een contract 'per ongeluk' wordt omgezet waarvan ik nu de dupe ben? Nu het studiejaar begonnen is kom ik nooit aan 12 uur per week... Lekker dan, een maand zonder loon.


Ik vraag mij nu dus af wat mijn rechten zijn en wat ik nu met deze situatie aan moet omdat ik het echt te belachelijk voor woorden vind :n.

Bedankt allemaal voor het lezen van dit verhaal +:)+ .

snoetie

Berichten: 1687
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: landgraaf, zuid-limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:10

Volgens mij krijg je geen 0-uren contract als vast contract, en heb je daarom een uren contract gekregen (en volgens mij is 12 uur minimaal). Maar dat weet ik niet helemaal zeker en zal ik eerst moeten uitzoeken.

Daarnaast, als ze je een 12 uren contract geven, moeten ze ook de mogelijkheid hebben om jou 12 uur in te plannen. Wanneer je niet 12 uur per week wordt ingepland moet je zelf aan de bel trekken (schriftelijk) en je uren “opeisen”.

Ik zou beginnen met de vraag naar een kopie van het contract zodat je weet wat er precies in staat.

Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 16:13

snoetie schreef:
Volgens mij krijg je geen 0-uren contract als vast contract, en heb je daarom een uren contract gekregen (en volgens mij is 12 uur minimaal). Maar dat weet ik niet helemaal zeker en zal ik eerst moeten uitzoeken.

Daarnaast, als ze je een 12 uren contract geven, moeten ze ook de mogelijkheid hebben om jou 12 uur in te plannen. Wanneer je niet 12 uur per week wordt ingepland moet je zelf aan de bel trekken (schriftelijk) en je uren “opeisen”.

Ik zou beginnen met de vraag naar een kopie van het contract zodat je weet wat er precies in staat.


Dankjewel voor je reactie. Ik heb een schriftelijke bevestiging gekregen van het vaste contract, waarin stond dat we op dezelfde voorwaarden door zouden gaan. Hier stond verder niks in over een contractswijziging.

De mogelijkheid om mij 12 uur in te plannen is er haast niet. We werken in shifts, 12 totaal in de week en we zijn met dusdanig veel bezorgers dat 12 uur voor 1 werknemer niet echt haalbaar is t.o.v. mijn collega's.

Mijn contract ga ik sowieso even opsporen!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Ongewenste omzetting contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:23

Dat je min uren werkt is dan toch niet jouw probleem? Zij geven je een 12 uren contract, dan moeten ze je die uren ook geven en anders met je in overleg gaan, zomaar niet betalen mag volgens mij niet.

ik heb ook weleens minder uren gehad dan op contract maar die moest ik dan compenseren met overuren later in het jaar óf als het buiten mijn schuld om was was het risico voor de baas.
Maar zomaar niet betalen is niet echt de bedoeling lijkt mij.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Ongewenste omzetting contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:25

De uren zijn toch de vorige maand te veel betaald?

Wat je kan voorstellen is dat je het te veel loon terug betaald en dan ze je dan gewoon voor deze maand betalen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Ongewenste omzetting contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:28

ik lees het zo dat ze vorige maand "overuren" had bovenop de contracturen en dat die dus extra zijn uitbetaald. Dan moeten ze overuren opschrijven en laten staan voor als ze te weinig uren krijgt.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Ongewenste omzetting contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:33

Ik had een 2-12 uur contract bij de supermarkt 2 jaar geleden oid. Betekende dat ik minstens 2 uur moest werken, kreeg wel gewoon al mijn uren uitbetaald, heb er voor gewerkt. Volgens mij waren ze wel verplicht om me 2 uur uit te betalen, ook als ik niet kwam werken?

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:35

Polly schreef:
ik lees het zo dat ze vorige maand "overuren" had bovenop de contracturen en dat die dus extra zijn uitbetaald. Dan moeten ze overuren opschrijven en laten staan voor als ze te weinig uren krijgt.


Daarmee, als ze die terugbetaald heeft ze haar overuren terug en kunnen die nu gebruikt worden voor de minuren.

Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 16:38

Polly schreef:
ik lees het zo dat ze vorige maand "overuren" had bovenop de contracturen en dat die dus extra zijn uitbetaald. Dan moeten ze overuren opschrijven en laten staan voor als ze te weinig uren krijgt.


Ja zo bedoel ik het inderdaad, ik had vorige maand overuren die extra uitbetaald zijn.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:39

Ik werk via jaar urensystematiek. Ik heb dus een contract. De ene keer werk ik meer, de andere keer minder. Ik krijg altijd de contracturen uitbetaald. Van zowel werkgever als personeelslid wordt verwacht in de gaten te houden of de balans in orde blijft.
Misschien kun en wil je je minuren in december compenseren op voorwaarde dat ze je nu voldoende uren aanbieden?

Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 16:43

raket schreef:
Ik werk via jaar urensystematiek. Ik heb dus een contract. De ene keer werk ik meer, de andere keer minder. Ik krijg altijd de contracturen uitbetaald. Van zowel werkgever als personeelslid wordt verwacht in de gaten te houden of de balans in orde blijft.
Misschien kun en wil je je minuren in december compenseren op voorwaarde dat ze je nu voldoende uren aanbieden?


Klinkt als een goed systeem wat jij hebt. Ik ga het alleen nooit redden om in december, of wanneer in het studiejaar dan ook, meer dan 12 uur per week te werken. De 12 uur zelf haal ik al niet :'). Naast mijn best tijdrovende studie heb ik ook nog andere verplichtingen waardoor dat echt niet haalbaar is, dus dat is geen optie helaas...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:48

Dan zou ik vragen of ze je uren willen bijstellen in het contract. Ik neem aan dat je er al een tijdje werkt en dat ze zelf dus ook wel hadden kunnen voorzien dat het uitbetalen van die overuren niet zo slim was als je normaal de uren lang niet haalt.
Klinkt meer als een beetje een onnadenkende actie.

0-uren voor onbepaalde tijd kan trouwens wel degelijk hoor, alleen gelden er na 6mnd bepaalde voorwaarden over betaling bij niet beschikbaar zijn.

Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 16:54

Polly schreef:
Dan zou ik vragen of ze je uren willen bijstellen in het contract. Ik neem aan dat je er al een tijdje werkt en dat ze zelf dus ook wel hadden kunnen voorzien dat het uitbetalen van die overuren niet zo slim was als je normaal de uren lang niet haalt.
Klinkt meer als een beetje een onnadenkende actie.

0-uren voor onbepaalde tijd kan trouwens wel degelijk hoor, alleen gelden er na 6mnd bepaalde voorwaarden over betaling bij niet beschikbaar zijn.


Mijn baas had het zelf ook echt over een omzetting die per ongeluk gegaan was, dus niet eens bedoeld :Y). En daarnaast werk ik er inderdaad ook al ruim 2 jaar met ongeveer dezelfde, soms iets wisselende, uren.

Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: Ongewenste omzetting contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 16:55

Oh ja wat ik vergeten ben toe te voegen, het gekke is dat ik wel gewoon een loonstrookje heb ontvangen met het bedrag wat ik uitbetaald zou moeten krijgen deze maand. Dat lijkt mij niet helemaal lekker stroken met wat mijn baas roept, want dan zou er toch gewoon 0 euro moeten staan in plaats van een X bedrag...

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:57

Dan moeten zij er dus ook voor zorgen dat het contract weer op 0 uren word gezet of anders goed toelichten waarom dat niet zou kunnen.
Controleer trouwens wel even goed je loonstrook want als de extra gewerkte uren echt als overuren staan genoemd en berekend willen die nog wel eens zwaarder belast zijn.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:00


Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 17:03

lizy29 schreef:
Dan moeten zij er dus ook voor zorgen dat het contract weer op 0 uren word gezet of anders goed toelichten waarom dat niet zou kunnen.
Controleer trouwens wel even goed je loonstrook want als de extra gewerkte uren echt als overuren staan genoemd en berekend willen die nog wel eens zwaarder belast zijn.


Ze zijn gelukkig niet genoemd als extra gewerkte uren. Er is op mijn loonstrook ook niks te zien over gecompenseerde uren of iets dergelijks.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Ongewenste omzetting contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:51

De broer van een vriendin van mij had als bijbaantje op de middelbare school een 2 uur contract, na gedoe met de bedrijfsleider werd hij niet meer ingepland terwijl hij nog wel een 2 uur contract heeft. Hij heeft gebeld met het hoofdkantoor en krijgt nu alle uren die hij niet ingepland werd(dus 2 uur per week) gewoon alsnog uitbetaald omdat ze hem die 2 uur hadden moeten inplannen.

12 uur contract=12 uur inplannen, doen ze dat niet, dan is het hun probleem en moeten ze dus alsnog je die 12 uur uitbetalen.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:55

jasmijn16 schreef:
De broer van een vriendin van mij had als bijbaantje op de middelbare school een 2 uur contract, na gedoe met de bedrijfsleider werd hij niet meer ingepland terwijl hij nog wel een 2 uur contract heeft. Hij heeft gebeld met het hoofdkantoor en krijgt nu alle uren die hij niet ingepland werd(dus 2 uur per week) gewoon alsnog uitbetaald omdat ze hem die 2 uur hadden moeten inplannen.

12 uur contract=12 uur inplannen, doen ze dat niet, dan is het hun probleem en moeten ze dus alsnog je die 12 uur uitbetalen.


Lijkt mij een hele andere situatie. TS wil niet eens 12u ingepland worden en kan ook niet.

Lijkt mij dat ze gewoon je contract naar beneden moeten schroeven. En dan weer verrekenen met je min-uren.
Als ze het zomaar omhoog kunnen doen, kan het vast ook weer zomaar naar beneden.

Jolien87

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:58

jasmijn16 schreef:
De broer van een vriendin van mij had als bijbaantje op de middelbare school een 2 uur contract, na gedoe met de bedrijfsleider werd hij niet meer ingepland terwijl hij nog wel een 2 uur contract heeft. Hij heeft gebeld met het hoofdkantoor en krijgt nu alle uren die hij niet ingepland werd(dus 2 uur per week) gewoon alsnog uitbetaald omdat ze hem die 2 uur hadden moeten inplannen.

12 uur contract=12 uur inplannen, doen ze dat niet, dan is het hun probleem en moeten ze dus alsnog je die 12 uur uitbetalen.


Dit laatste lijkt mij ook. Anders mis ik de meerwaarde van een 12-uren contract ten opzichte van een 0-uren contract.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:58

Jij mag helemaal geen nul uren contract krijgen. Een nul uren contract is een wassen neus.
Als jij er langer dan 13 weken werkt dan hoort een goede werkgever een addendum op jouw contract te zetten met het gemiddeld aantal uren dat jij die weken gewerkt hebt. Als jij nu ziek wordt, krijg jij doorbetaald wat jij in de laatste 13 weken hebt verdiend.
Nul uren is dus kul en eigenlijk de fout van de werknemer die erin trapt en geen vaste uren claimt.
Als jij vaste uren op papier hebt, krijg je die hoe dan ook uitbetaald (ook als er geen werk is dus) en moet je afspraken hebben over overuren.

Ik lees dat er iets per ongeluk is gegaan. Dat kan natuurlijk gebeuren dat het verkeerde loon wordt overgemaakt. De werkgever mag dit terugeisen. Of inderdaad verrekenen met de volgende maand.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 18:08

Misschien kun je contact opnemen met jullie loonadministratie of personeelszaken. Ik neem aan dat je bij een supermarkt keten werkt? Die kunnen je vast meer duidelijkheid verschaffen. Volgens mij klopt het zeker niet.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Ongewenste omzetting contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 18:38

Of het nou per ongeluk is of niet, ts krijgt nu geen loon omdat dit ingehouden wordt, dat kan dus niet.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Ongewenste omzetting contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 18:42

Ik vraag me überhaupt af hoe zoiets kan.... TS, heb jij geen contract getekend?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 18:45

Minuren zijn voor de verantwoordelijkheid van de werkgever, die mag hij dan ook niet inhouden op je salaris. Kanttekening is dan wel dat je (ruim) genoeg beschikbaarheid hebt opgegeven. Met een 12u contract moet jij dus iedere vier weken hetzelfde krijgen. Het is wel zo dat plusuren dan weggestreept kunnen worden tegen de minuren op jaarbasis volgens mij, maar of je op jaarbasis uitkomt is dus de verantwoording van de werkgever. Het is wel handig als je het zelf ook bijhoudt, want als je op jaarbasis in de plus uitkomt hoeft dat niet uitbetaald te worden.