3-jarige gaat niet meer graag naar school.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

3-jarige gaat niet meer graag naar school.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 11:47

graag jullie idee omtrend volgende situatie.

Dochtertje is 3,5jaar.
We spreken enkel Nederlands thuis,en ze gaat sinds vorig jaar naar een Franse school.
(net als haar oudere broer).
Vorig jaar begonnen ze met een 11 kindjes en door het jaar groeide de klas.
Ze is altijd graag naar school geweest.

Het is een klein schooltje met combi klasjes.
Dus telkens 2 jaren samen.
Ze is van 5 januari en mogen vanaf de dag dat ze 2,5j zijn naar school.
Vorig jaar dus vanaf 1 sept een volledig schooljaar in het peuterklasje gezeten,samen met de kindjes van het eerste kleuterklasje.

Haar broer zat vorig jaar in het 3de kleutertje.
Toen hij bezig was met lettertjes,kwam dochter spontaan naar ons toe met bv de letter 's' en zei dan bv de 's' van 'sara' en 'satine'(2 meisjes van bij haar in de klas),en idem met andere letters versus kindjes van haar klas.
Toen had ik al gezegd tegen mijn man dat ik haar best een slim kind vond,want zoiets leren ze niet op school en wij zijn met haar ook nooit bezig met letters ofzo.(en haar broer kon zoiets op die leeftijd totaal niet)

Nu is ze dus gestart in het 1ste kleutertje,en zijn er 14 nieuwe peutertjes in haar klasje bijgekomen.
Ze zitten nu met 24 kindjes,enorm druk in zo'n klein klasje,met het nodige geween en chaos.
(veel peuters zijn bv ook nog niet zindelijk)
Dag 1 is ze heel enthousiant vertrokken maar kwam thuis met de mededeling dat ze niet meer naar school wil.
Daarna heb ik haar elke dag wenend moeten achterlaten,en blijft ze zeggen dat ze niet meer wil gaan.
Op de speelplaats speelt ze met de kindjes die haar het 2de kleutertje verhuisd zijn,en in de klas zegt ze met niemand specifiek te spelen.

Persoonlijk vind ik het zoooo zonde datnmijn kindje niet meer graag naar school gaat,en dan zoek je natuurlijk de reden.
De eerste dagen weende de helft van de klas,maar ondertussen is zij zo goed als de enige die nog weent en helemaal de oudste....
Moet ze zich aznpassen?heeft ze meer tijd nodig omdat ze haar vriendjes van vorig jaar mist?
Of zou ze niet graag gaan omdat er geen dingen aangeboden worden die haar boeien?
Wat zouden jullie hiermee doen?

De juf zegt dat ze,eens ik weg ben,niet meer weent,en wel lacht enzo,er is 1 juf en 1 kinderverzorgster constant aanwezig.
In de nm slaapt 2/3 van de klas,maar mijn mening wordt er ook dan niet echt speciale dingen gedaan(ze mogen vrij spelen en bv wat kleuren volgens dochter,en het is ook niet het type kind die daarover liegt)

Dus graag neutrale meningen?

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:54

Heeft ze aangegeven wat ze niet meer leuk vindt?
Probeer eens een open gesprek met haar. Wat vind ze leuk, wat doet ze op een dag?
Het kan (in onze ogen) iets kleins zijn wat haar bezighoudt.
Ik kan me nóg heugen dat ik de kleuterschool een tijd lang niet leuk vond, omdat ik van andere kindjes niet op de skelter mocht.... Jaja, dat maakt indruk als je zo klein bent.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:57

mijn eerste reactie is: zo jong naar school?!

Kennelijk is het wel normaal bij jullie dus ik kan daar moeilijk een oordeel over vellen maar als ze zo klein zijn dan zegt mijn gevoel dat ze juist tijd met mama moeten doorbrengen. Ik zou helemaal gek worden in zo'n grote groep.

Onze zoon ging vanaf dat hij 3mnd was 2 dagen naar een gastouder en de rest van de week zorgden mijn partner of ikzelf ervoor dat we thuis waren, in die twee dagen deed hij al zoveel indrukken op en hij vond (vind!) het heerlijk om met ons mee te mogen of thuis te spelen.
Toen hij 4 werd is hij naar de kleuterschool gegaan, het eerste half jaar zelfs maar halve dagen, ik zag mijn nichtjes die hele dagen gingen en thuis instortten en wilde dat voorkomen.
Sinds vorig schooljaar hebben ze continu rooster en probeer ik op mijn vrije dagen mijn dingen klaar te hebben voor hij thuis komt zodat we dan lekker tijd samen hebben.

Mijn gevoel zegt dat je kindje behoefte heeft aan tijd met papa en mama maar dat is wat mijn gevoel zegt aan de hand van jouw bericht, ik kan niet in haar hoofd kijken.

mirm

Berichten: 861
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Re: 3-jarige gaat niet meer graag naar school.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:10

Vraag of ze een dagje mag meedraaien met het tweede groepje. Misschien mist ze uitdaging en verveelt ze zich bij de kleinere kindjes.

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: 3-jarige gaat niet meer graag naar school.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:16

Ga in gesprek met de juf. Ons zoontje heeft het ook moeilijk smorgens. Maar als we even later door het raam kijken is hij aan het spelen. Als we hem vragen wat hij gedaan heeft is het antwoord: niks. Terwijl ik op de facebookgroep toch echt wel vanalles zie voorbijkomen waarbij hij enthousiast meedoet.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:19

Ik zou toch door vragen.Misschien is het wel heel simpel.Bv er is iets gebeurt op de wc,de deur niet open krijgen,een beetje natte onderbroek.En wil ze niet meer omdat ze niet meer daar naar de wc wil.

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:29

Een driejarige die zich verveelt omdat ze niet leert lezen lijkt mij heel sterk, en zegt meer over wat de omgeving aan waardering uitspreekt. Als een kind extra bevestiging krijgt als ze een letter herkent o.i.d. , gaat zij dat uiteraard herhalen.
Maar spelen = leren en Leren = spelen. Als je op een klimrek klimt, ben je bezig met wiskunde en natuurkunde en ontwikkeld het fysiek en motorisch.

rien10
Berichten: 14663
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:30

Het eerste aanspreekpunt lijkt mij in dit geval school. Niet een forum.