Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

Hoe hoog is jouw studieschuld?

Onder de 10.000
355 (57%)
10.000-15.000
64 (10%)
15.000-20.000
48 (7%)
20.000-25.000
30 (4%)
25.000-30.000
22 (3%)
30.000-35.000
18 (2%)
35.000-40.000
15 (2%)
40.000-45.000
15 (2%)
45.000-50.000
9 (1%)
50.000-55.000
9 (1%)
55.000-60.000
7 (1%)
60.000-65.000
4 (0%)
Hoger dan 65.000
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 614


__Sannne
Berichten: 5684
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:03



Sheran

Berichten: 17225
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:05

Dorine92 schreef:
Sheran schreef:
Ik ken niemand in mijn omgeving die het kon opbrengen op én op kamers te gaan én zes maanden kon gaan backpacken. Waren dat niet eerder mensen die thuis woonden en gingen lenen?

Ja het is fijn als je thuis kunt blijven wonen. Bij mij geen optie, want bij mij was het meer dan twee uur reizen en dan was je nog niet eens op de uni. Maar achteraf ben ik wel erg blij dat ik op kamers ben geweest, het heeft ontzettend veel gedaan voor mijn ontwikkeling. Je hebt het tijdens die tijd en daarna misschien niet makkelijk, maar ik vind zelf wel dat ik daar een beter en zelfstandiger persoon van ben geworden.

Voor mij was het 3 uur reizen maar ben wel thuis blijven wonen. Hierdoor schuldenvrij


Hoe doe je dat? 9 uur college, moet je om half 6 de deur uit ofzo? Hier rijdt dan nog niet eens een bus, eerste bussen gaan pas rond acht uur. 6 uur reizen elke dag, minstens 4 jaar lang, zou ik ook echt niet kunnen.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:07

Ik heb ook een behoorlijke schuld opgebouwd (>€20 000) tijdens mijn universitaire opleiding met veel contacturen, ondanks werken én thuiswonen (reistijd 3,5 u per dag). Kon anders gewoon niet rondkomen, mijn ouders konden ook niet bijdragen, en ik snap ook de weerstand niet helemaal tegen het gebruiken van je lening om eten te kopen (aka te blijven leven).
Nu ik afgestudeerd ben, hou ik inderdaad genoeg over om voortijdig te beginnen met aflossen, en in het huidige tempo ben ik in 4-5 jaar klaar met aflossen. Dan ben ik schuldenvrij en dat vind ik wel zo fijn.

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:18

Mijn volgorde was niet helemaal handig, ik heb 3 jaar fulltime gewerkt, in die tijd een huis gekocht en toen ging ik weer voltijd studeren.. Dus ja, ik heb een studieschuld (>20k nog), ondanks flink er naast werken.. Ik had in die tijd natuurlijk ook mijn paard nog en een eigen auto (anders kwam ik niet bij mijn paard :+ ) Ik heb er geen spijt van, kan het nu allemaal prima betalen en los goed af.. En dat is toch wel dankzij die studie en ook de toekomst is best rooskleurig hierdoor :)

Toen ik mijn huis kocht heb ik het niet vermeld, ik kon dan namelijk geen huis kopen.. Sociaal huren verdiende ik dan weer net teveel voor(en niet ingeschreven), dus (particulier) huren zou dan zoveel meer duurder zijn dan een huis kopen.. Die keus was mij eigenlijk wel heel simpel. Nu kan ik prima mijn vaste lasten betalen en ik los af, zowel op mijn hypotheek als mijn studieschuld :)

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:50

Sheran schreef:
Dorine92 schreef:

Voor mij was het 3 uur reizen maar ben wel thuis blijven wonen. Hierdoor schuldenvrij


Hoe doe je dat? 9 uur college, moet je om half 6 de deur uit ofzo? Hier rijdt dan nog niet eens een bus, eerste bussen gaan pas rond acht uur. 6 uur reizen elke dag, minstens 4 jaar lang, zou ik ook echt niet kunnen.

Idd heel vroeg weg. Lopend naar station en daar had ik de eerste trein. Maargoed als je daarmee voorkomt dat je flink moet gaan lenen, is dat een overweging waard. Huiswerk deed ik deels onderweg in de trein (moet zeggen dat ik vaak wel in slaap viel) en verder was mn studententijd de vreselijkste tijd van mijn leven. Het reizen vond ik nog het leukste deel. Ben blij dat ik aan al dat kl*te studeren niet ook nog eens een schuld heb overgehouden. Ik zat nog in de oude situatie waarbij de basisbeurs een gift was en ov ook. In de nieuwe situatie was ik denk niet gaan studeren. Puur vanwege het lenen wat me niet aanstaat

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 18:07

Ik snap ook niet dat het studeren aan de ene kant heel erg word gepromoot (in de zin van dat de overheid graag hoogopgeleidde mensen wil, kennis is de toekomst, etc), maar aan de andere kant zo ontzettend duur is dat bijna iedereen als ze klaar zijn een enorme schuld hebben.

Ik ga komend jaar studeren, €2000 euro collegegeld, €1500 euro boeken voor dit jaar, kan gelukkig thuis blijven wonen, het is 5 kwartier reizen ongeveer. En ik heb heel erg geluk ermee dat mijn ouders mn hele studie kunnen en willen betalen, dus ik denk dat ik helemaal niet hoef te lenen. Maar bijna al mijn vrienden moeten alles gewoon zelf betalen maar krijgen weinig tot geen aanvullende beurs. En als je dan ook nog op kamers moet, man man man. Moet er niet aan denken, aan zo'n schuld.

Sheran

Berichten: 17225
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 18:09

Zo erg is het ook weer niet, op zich waren de voorwaarden gunstig en in principe kun je gewoon afbetalen. Omdat je gewend bent zuinig te leven mis je het ook niet echt.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

kim_1990

Berichten: 1542
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 18:13

Ik zit nog in het oude studieschuld traject...15.000 euro in 15 jaar aflossen...het maandbedrag klopt in dat geval dus niet...ik betaal 82 euro per maand namelijk als afbetaling van mijn studieschuld...
Ook vind ik een hypotheek gebasseerd op 40.000 euro jaarsalaris echt niet heel reeel...ik werk 40 uur per week en verdien +-28000 per jaar alleen, wat opzich voor een gemiddelde baan (vrachtwagenchauffeur) niet echt weinig is, op basis van 40.000 euro per jaar, betekend dat je gemiddeld 3300 euro per maand verdient...dat is in mijn ogen natuurlijk nooit realistisch tenzij je iets doet waarvoor je universitair bent opgeleid, een gemiddeld persoon verdient gemiddelt tussen de 28000/30000 per jaar dus dit filmpje vind ik niet realistisch opgezet...in combinatie met mijn studieschuld waardoor ik 30.000 euro minder kan lenen (dat klopt dus wel in dit filmpje) kan ik een hypotheek van jawel: 100.000 euro krijgen...ik heb een vaste baan als vrachtwagenchauffeur en incl. Mijn overuren en onkostenvergoedingen welke bij chauffeurs wel wordt uitgekeerd wat bij andere banen vaak TVT is, verdien ik gemiddeld dus tussen de 1800-2200 euro per maand...

Vind dit filmpje niet echt realistisch in dit opzicht...

Als je erachter wilt komen wat je aan hypotheek kunt krijgen, vraag advies van je hypotheekadviseur...hij/zij kan je precies op de cent af vertellen wat een bank je aan hypotheek wilt verstrekken als je alles eerlijk invult.

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

Selina

Berichten: 14222
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 18:17

Het filmpje is puur een rekenvoorbeeld hè. En ze pakken bijvoorbeeld 40.000 bruto omdat dat lekkerder rekent dan 28.531.


Ikzelf hou als het goed is een schuld onder de 10.000 over. Zit in het oude stelsel, helaas studievertraging. Scheelt dat ik al in een koophuis woon, maar het loopt ongemerkt snel op.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

kim_1990

Berichten: 1542
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 18:26

Selina schreef:
Het filmpje is puur een rekenvoorbeeld hè. En ze pakken bijvoorbeeld 40.000 bruto omdat dat lekkerder rekent dan 28.531.


Ikzelf hou als het goed is een schuld onder de 10.000 over. Zit in het oude stelsel, helaas studievertraging. Scheelt dat ik al in een koophuis woon, maar het loopt ongemerkt snel op.


Dat snap ik...maar dit zou een informatiefilmpje moeten zijn...ik vind dan wel dat ze die moeten baseren op iets wat realistisch is...
28.531 rekent inderdaad niet makkelijk, maar 28.000 dan weer wel, een stuk realistischer voor heel erg veel mensen dan 40.000 lijkt mij...TS vind de +-140.000 die ze aan hypotheek kan krijgen (op basis van dit filmpje) al weinig...en dat met een maand/jaarsalaris van 3300/40.000 euro...wat als je veel minder verdient dan dat? Ik schrok me rot dat ik maar 100.000 kon krijgen...ik ging er eigenlijk van uit dat ik wel wat meer kon krijgen dan dat met een fulltime vaste baan die naar gemiddelde ideeen niet absurd slecht verdient...zelfs zonder studieschuld zou ik dus maar 130.000 euro kunnen krijgen, zelfs dat is nog minder dan wat iemand met studieschuld kan krijgen op basis van 40.000 euro...

Wat ik ermee bedoel:
Als je wil informeren d.m.v. een filmpje, informeer dan ook correct met meer realistische bedragen...dit filmpje is gewoon onrealistisch en veel mensen hebben het niet in.de gaten, denken oohw, 140.000 euro daar kan je hier in het noorden nog best wel een leuke woning voor hebben...tot ze er achter komen dat ze geen 40.000 jaarsalaris hebben maar 25/28000 en dan heb je echt een mentale inkakker denk ik...had ik ook _O- :')

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 18:29

Citaat:
Ook vind ik een hypotheek gebasseerd op 40.000 euro jaarsalaris echt niet heel reeel...


Precies dit. Je mag wel even in je handjes klappen als je na afstuderen een salaris van 40.000 op jaarbasis hebt.
Ik heb momenteel een goede vaste baan en verdien 19.000 bruto op jaarbasis bij een 40 urige werkweek. Daarvan kan ik zonder mijn studieschuld een hypotheek van 50.400 euro krijgen. Weet niet waar ze denken dat ik straks in ga wonen, maar ik maak mij daar toch wel zorgen om. En dan ben ik dus heel erg blij dat ik geen studieschuld heb, dan kan ik nu in ieder geval sparen om zelf nog wat in te kunnen leggen in het huis.
Als je een schuld hebt staan zal je die er ook nog is bij af moeten lossen.

Hutcherson

Berichten: 7295
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 18:31

Dani199764 schreef:
Wow ik schrik echt van deze bedragen, ik ben er gelukkig met €0,- studieschuld vanaf gekomen. Mijn ouders hebben bijgedragen aan het collegegeld en ik had dan nog een bijbaantje naast de studie, verder lekker thuis blijven wonen, wel lange reistijd, maar altijd beter dan op kamers.

Maak mij al zorgen over hoe ik zelfstandig ga leven en dat zonder studie schuld. Met 40 uur per week werken heb ik +- 19.000 bruto op jaarbasis, als je met een inkomen van 40.000 een hypotheek voor een huis van 175.000 kan krijgen, waar moet ik in hemelsnaam in gaan wonen dan? :+


40.000 bruto is een boven modaal inkomen. Echter komt het gros hier echt niet aan.
Daarnaast is 19.000 bruto voor 40 uur werken echt vrij weinig. Grofweg berekend (even geen rekening houdt met dertiende maand en vakantiegeld etc) verdien je dan 8 euro bruto per uur. Waarvan je 5-6 euro netto overhoudt per uur. Bij de jumbo verdien je nog meer.
Hopelijk heb je nu niet een baan waar je voor geleerd hebt, en anders wordt je behoorlijk belazerd met dit loon.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 18:32

Is dat 40.000 niet gekozen op basis van tweeverdieners?

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 18:35

19 bruto of netto? Vind het idd niet erg hoog als het bruto is en je een diploma in die richting hebt..

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-18 19:01

Nessa schreef:
Ik heb een schuld van €18.000,-
Een huis kopen zit er gewoon niet in. Ik heb geen hoog loon, net boven minimum, zwaar onder modaal. Ik ben zeker niet arm hoor. Maar een hoge hypotheek zit er niet in. Als die dan ook nog eens 36.000 euro lager wordt. Echt wtf....

Met een koophuis ben ik per maand minder kwijt dan nu. Wij huren een huis van bijna 1000 euro exl. Sociale huur kan niet, want we verdienen teveel. Zucht....

Kopen kan niet. Want weinig loon, dus lage hypotheek, nog lagere hypotheek door studieschuld. Aaaaargh.

En ons huurhuis wordt elk jaar duurder. Het wordt ons echt onmogelijk gemaakt hoor.

We kunnen het nu makkelijk betalen. Dat is het vreemde aan heel het hypotheek gebeuren. Je krijgt geen cent van de bank. Maar als je huurt ben je verplicht duur te huren. Frustratie


Dit is dus PRECIES mijn situatie :’) dezelfde frustraties hier. Daarom wil ik zo graag kopen, Maarja studieschuld... |o

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:06

RoyceMack schreef:
Dani199764 schreef:
Wow ik schrik echt van deze bedragen, ik ben er gelukkig met €0,- studieschuld vanaf gekomen. Mijn ouders hebben bijgedragen aan het collegegeld en ik had dan nog een bijbaantje naast de studie, verder lekker thuis blijven wonen, wel lange reistijd, maar altijd beter dan op kamers.

Maak mij al zorgen over hoe ik zelfstandig ga leven en dat zonder studie schuld. Met 40 uur per week werken heb ik +- 19.000 bruto op jaarbasis, als je met een inkomen van 40.000 een hypotheek voor een huis van 175.000 kan krijgen, waar moet ik in hemelsnaam in gaan wonen dan? :+


40.000 bruto is een boven modaal inkomen. Echter komt het gros hier echt niet aan.
Daarnaast is 19.000 bruto voor 40 uur werken echt vrij weinig. Grofweg berekend (even geen rekening houdt met dertiende maand en vakantiegeld etc) verdien je dan 8 euro bruto per uur. Waarvan je 5-6 euro netto overhoudt per uur. Bij de jumbo verdien je nog meer.
Hopelijk heb je nu niet een baan waar je voor geleerd hebt, en anders wordt je behoorlijk belazerd met dit loon.


Relaxed schreef:
19 bruto of netto? Vind het idd niet erg hoog als het bruto is en je een diploma in die richting hebt..


19.000 bruto. ongeveer 9 bruto per uur. Ben afgestuurd als paraveterinair en werk dus ook in een dierenkliniek, hier is geen mogelijkheid tot doorgroeien dus dit zal mijn loon blijven.
Hoe ik dit later ga doen weet ik ook nog niet, met dit diploma kan ik niet heel veel anders ben ik bang.
Dat de lonen laag zijn in deze sector is bekend, al schrok ik hier wel van, maargoed. Zou nu ook niet weten wat ik anders moet doen.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:12

Ik ga er vanuit dat met huidige systeem mensen niet meer snel hun droomstudie gaan doen, maar eerder iets waar direct geld in zit.

Morris

Berichten: 3443
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:14

Ohhhhhh wat een bedragen ...

Ik wilde geen HBO op mijn 18de, 19de jaar. Nu ben ik 45 en studeer dit jaar af, eindelijk HBO. Dit doe ik naast mijn baan (36 uur per week).
Studiekosten .. ongeveer 24.000 euro in totaal, werkgever betaalt 75%.

Mijn zus is gewoon thuis blijven wonen tijdens studie op leeftijd van 20 jaar, geen studieschuld.

Het leuke leven, doe je niet door studieschuld op te bouwen is mijn mening.

Ik besef me ook, dat bepaalde studies nu eenmaal meer kosten dan de andere.

We zijn er nog niet. Maar we zijn onderweg. Maar ineens houdt de weg op te bestaan.

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:16

Morris schreef:
Ohhhhhh wat een bedragen ...

Ik wilde geen HBO op mijn 18de, 19de jaar. Nu ben ik 45 en studeer dit jaar af, eindelijk HBO. Dit doe ik naast mijn baan (36 uur per week).
Studiekosten .. ongeveer 24.000 euro in totaal, werkgever betaalt 75%.

Mijn zus is gewoon thuis blijven wonen tijdens studie op leeftijd van 20 jaar, geen studieschuld.

Het leuke leven, doe je niet door studieschuld op te bouwen is mijn mening.

Ik besef me ook, dat bepaalde studies nu eenmaal meer kosten dan de andere.


Niet? Ik ben ruim 10 jaar jonger dan jij en verdien nu (zoals ik hier net lees) boven modaal dankzij mijn HBO.. Hoezo dan geen leuk leven? Hoezo hangt een leuk leven trouwens vast aan een studieschuld? :?

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:17

Gelukkig met €0 studieschuld vanaf gekomen, lieve ouders. Vriendlief ook maar die heeft BBL gedaan dus kon het daarvan betalen. Nu een koophuis samen.
Sommige bedragen schrik ik echt van, 120K... dan kun je toch niet meer fijn slapen #)

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:19

Och, broer van mijn vriendin is piloot, had ook zo'n schuld.. Nou met zijn salaris nu is ie dat allang weer vergeten :')

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:25

Relaxed schreef:
Och, broer van mijn vriendin is piloot, had ook zo'n schuld.. Nou met zijn salaris nu is ie dat allang weer vergeten :')

Moet je wel aan het werk komen. Nu heeft er dus eindelijk een genie bij de KLM flight academy bedacht "hee laten we niet meer mensen aannemen dan dat er banen gaan zijn :)* " :')

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:29

Magrathea schreef:
Relaxed schreef:
Och, broer van mijn vriendin is piloot, had ook zo'n schuld.. Nou met zijn salaris nu is ie dat allang weer vergeten :')

Moet je wel aan het werk komen. Nu heeft er dus eindelijk een genie bij de KLM flight academy bedacht "hee laten we niet meer mensen aannemen dan dat er banen gaan zijn :)* " :')


Ja klopt hoor, hij zat in de goede tijd.. maar las laatst dat er wel een tekort komt?

snuffie123
Berichten: 1284
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:32

Ik weet dat een aantal jaar geleden nog veel piloten waren zonder werk, maar las juist pas dat er momenteel weer een enorm tekort is aan piloten... begon zelf ook te denken of ik dat misschien wilde gaan studeren.

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:34

Delphi schreef:
Sizzle schreef:
(...)
Dure studie (geneeskunde bijv), 5-6 jaar, geen tijd om te werken, uitwonend. Dan is 50.000 euro een krappe 800 per maand om van te leven je studie te bekostigen. Dan leef je nog lang niet maximaal.


Als die 15 inderdaad allemaal mensen zijn die een dure universiteitsstudie volgen wel. Maar dat vraag ik me dus af. Eerlijk is eerlijk een dure studie geneeskunde is volgens mij alleen voor de minderheid weggelegd. Een universitaire studie is in mijn ogen niet echt de gemiddelde studie die gevolgd wordt.

Maar bij een afgeronde universitaire studie neem ik aan dat het salaris daar ook naar is en dat je na het afronden van je studie die schuld ook goed en vlot (in minder dan 10 jaar) kunt aflossen.


Misschien off topic, maar zo zou het in mijn ogen NIET moeten gaan.

Stel: iemand kan en wil graag leren, voelt voor een dure studie (scheikunde bijvoorbeeld) - "dan moet dat kunnen": gewoon een beurs, geen opbouw van een studieschuld.

Nederland schijnt tenslotte een kenniseconomie te zijn.

En dan na zoiets prachtigs als een universitaire studie gewoon een baan waarin je modaal verdient.
Ik vind het ner-gens voor nodig dat iemand na een studie 'dus' meer moet verdienen.
En dat iemand meer moet verdienen vanwege zoiets raars (...vele kabinetten rechts beleid, dan gaat het raar....) als een studieschuld - nee.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers