Social media dienst

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Social media dienst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 16:00

Hoi allemaal,
Een paar van jullie zullen vast wel social media dienst hebben als werk, of als onderdeel van je werk.
Ik ben heel benieuwd hoe dit bij jullie is geregeld.

Krijg je betaald voor alle tijd dat je dienst hebt, ook als er niks wordt gepost? Of krijg je bijvoorbeeld tijd voor tijd?

Ik heb dus sinds kort Facebook dienst (zo noem ik het zelf) als onderdeel van mijn werk bij een vrij ouderwets, maar leuk bedrijf. En ik heb zelf mogen bedenken hoe ik dit geregeld wilde hebben, maar ergens blijft het lastig.
Daarom ben ik op zoek naar de ervaringen van andere mensen..

Mijn collega heeft het op haar eigen privé smartphone geïnstalleerd en reageert binnen een minuut op alle berichtjes. Zelfs al zit ze op de wc of ligt ze al in bed.. Zij is er blij mee, maar mij lijkt het te stressvol / te invasief in mijn leven.

Voor nu heb ik het zo afgesproken dat ik bij avonddienst 2x kijk: voor of na mijn avondeten zo het uitkomt en voor ik naar bed wil. Zo hou ik veel tijd over om te doen wat ik wil en hoef ik niet paraat te blijven zitten.

Bij weekend dienst kijk ik ´s ochtends, rond de lunch, ´s middags nog een keer, rond mijn avondeten en dan voor ik naar bed wil.

De tijd die ik hiervoor gebruik mag in in diezelfde week nog opnemen wanneer ik maar wil, óók als het op kantoor druk is.
Dat vind ik enorm praktisch, het geeft me de flexibiliteit die ik eerder altijd heb gemist in het fulltime werken. Ik zit er alleen mee dat als het straks in de winter drukker wordt (want dat is de doelstelling nu) en er echt uren in gaan, ik betwijfel of deze regeling nog werkzaam is.

Vandaar dus dit topic!

Groetjes,
Sintara

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Re: Social media dienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:28

Ik werk als community manager via een bedrijf waaraan het onderhoud van social media kanalen uitbesteed wordt door bedrijven :). Hoe lang wij op een project werken, hangt af van hoeveel uren het bedrijf inkoopt, maar de regel voor de meeste accounts ik op werk is dat een half uurtje per dag vaak meer dan genoeg is -dat is puur engagen en klachten behandelen, nieuwe content maken zit niet in mijn takenpakket in deze functie- en ik werk op grote, nationale en internationale accounts.
Een enkeling koopt meer uren in, met als toppunt een bedrijf dat 3 uur verspreid over de dag inkoopt. In de praktijk betekent dat dat alleen de eerste shift van de dag echt wat te doen heeft, de rest niet :'). Maar wij krijgen wel betaald voor de hele shift, niet voor de tijd die we ook daadwerkelijk berichten aan het beantwoorden zijn.
Ik zou, als ik het zelf mocht inrichten, een half uur 's morgens en een half uur 's middags pakken waarop je echt exclusief met de social media bezig bent. Dat moet bij de meeste bedrijven meer dan genoeg zijn.

Schuur_

Berichten: 4878
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Social media dienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:37

Het is belangrijk om eerst te omkaderen wat social media dienst voor je inhoudt

Is dit reageren op berichten, klachtenafhandeling, engagen met klanten, campagnes opzetten, content verzinnen....

Afhankelijk daarvan kan je nagaan hoeveel tijd je er voor nodig hebt. Ligt ook aan de grote van het bedrijf en van de pagina. Bij een middelgroot bedrijf zou ik ong een halfuur per dag tellen. De ene dag doe je wat meer en de andere dag wat minder dus dat compenseert.

Minuten gaan tellen zou ik niet aan beginnen, ook om discussies over uitbetalingen te vermijden. Doe om de zoveel tijd een evaluatie of je met de voorgestelde tijd nog wel toekomt. Een fb pagina die actief beheert wordt kan soms snel groter worden

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Social media dienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:47

Allereerst, wat houdt de dienst precies in?

Ik kan me niet voorstellen dat het prettig is om vlak voor het naar bed gaan nog met werk bezig te zijn. Stel een klant stelt een moeilijke vraag? Dan kun je dus nog lang niet naar bed..

Ik zou voor je naar huis gaat een kwartiertje besteden, dan 's avonds rond 20.00u nog even 15 minuten reageren en dan de volgende ochtend pas weer. Is een automatisch antwoord op fb aanzetten geen optie? Ik zou zeker bij een vrij ouderwets bedrijf niet verwachten dat het 24/7 online is. Dus een antwoord de volgende dag is vaak geen probleem.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Social media dienst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 17:06

Het gaat puur om het beantwoorden van vragen en het afhandelen van klachten, en hierin mogen we ook kort zijn. Bij een moeilijke vraag zal ik over het algemeen dus schrijven dat ze met de klantenservice contact op moeten nemen :).

Bij een echt groot issue mag ik eventueel mijn baas zelfs uit bed bellen om het zelf op te gaan lossen, maar ik ga er niet vanuit dat dat ooit echt nodig is.

Een half uur ´s ochtends en een half uur ´s avonds kan opzich, als het echt druk wordt. Dan kan ik er ook vaste tijdstippen voor pakken en er echt even voor gaan zitten, eventueel laptop van het werk mee ipv de tablet.. Ik neem hem even mee in de overweging.

Om 20.00 gaan werken zou ik juist een groter probleem vinden :P, ik ben eigenlijk elke avond wel actief iets aan het doen of ergens heen. Maar op een gegeven moment kom ik thuis, zet een pot thee.. Beantwoord de laatste dingetjes, doe de vaatwasser, ga douchen en dan ga ik naar bed. Vind ik persoonlijk wel prima omdat ik dan toch een ´overgang´ heb van actief naar rust.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Social media dienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:09

Ik weet niet hoe groot het bedrijf is, maar onderschat Facebook/social media niet... Bij grote bedrijven zit er continu een grote afdeling achter. Dan red je het niet meer met twee keer een kwartiertje, maar dan is het gewoon een werkdag :)

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Social media dienst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-18 10:05

Het bedrijf an sich is groot, de afdeling in Nederland /België is vrij klein.
Als het zo druk wordt dat het een baan wordt, dan moet er gewoon iemand bij. Zo simpel is het leven dan ook wel weer.. Maar ik denk niet dat dát zal gebeuren eerlijk gezegd.

Tot nog toe ben ik er wel eens verdeeld over het hele weekend 1 uur mee bezig geweest, dat is een uitschieter geweest ivm een winactie.
Deze starten we voortaan niet meer op vrijdag!