Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:50

mcjv schreef:
Als ik tegen mijn baas zou zeggen dat ik niet zou werken met het warme weer, kan ik beter ontslag nemen. :+

Ik sta in de bloedhete, brandende zon, mezelf uit te sloven en heen en weer te rennen om deze lieve mensen die van de zon willen genieten te voorzien van een lekker koud drankje. Ik heb zelf voor dit vak gekozen (horeca), dus zal ik ook deze omstandigheden accepteren. Soms 13 uur lang door knallen, keihard zweten. Vanwege het personeelstekort ook nog een tandje harder rennen.. ik weet niet beter dan dit. Het is altijd al zo geweest, de zomermaanden zijn voor ons horeca mensen extra zwaar. Daarom kan ik me niet voorstellen dat mensen de handdoek in de ring gooien als het wat warmer word.


Sorry hoor, maar dat is echt geen vergelijking. Ik werk zelf ook hele dagen buiten en dat kan je niet vergelijken met een warme hal, binnen en met hete ketels en dan ook nog eens een overal en helm op. Klein beetje meer inlevingsvermogen van sommigen zou best fijn zijn. Deze mensen zijn waarschijnlijk ook nog eens laag opgeleid en hebben dus niet echt een keuze qua werkzaamheden.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:51

Pff, ken het. Heb ooit in een jus d'orange fabriek gewerkt, dampende ketels, leidingen en afvulaperatuur die niet onder een bepaalde temperatuur mochten komen omdat het product anders niet meer steriel verpakt kon worden.
Daarnaast de verplichte helm, haarnetje, overall en oordoppen die niet uit mochten wegens hygiëne. Oh, en een stuk van het dak bestond uit glazen panelen.
Het werk bestond uit veel rennen, sjouwen en trappen op en neer klimmen, alles snel en gehaast.
Doodvermoeiend was het daar in de zomer, bij die luchtvochtigheid en warmte zakt je energielevel en worden je benen als pudding. Ben wel eens flauwgevallen onder werktijd toen!

Kan me niet voorstellen dat de arbo daar niet ergens regels voor heeft.

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:57

Supervixen schreef:
Wat een onzin. Kijk eens naar die hele zandbak daar bij Abu Dabi, Koeweit en Dubai. Bloedje heet en daar werken de mensen ook midden op de dag in de bouw in overalls. Rijk zat.

In veel landen in Afrika spelen hele andere zaken, zoals corruptie.


Die zandbaklanden zijn rijk door de olie. Die stakkers die daar staan te werken in de volle zon zijn meestal arme uitgeknepen buitenlanders die blij zijn met een paar centen. Thuis is niets te verdienen.

Horecapersoneel zou gezamenlijk eens aan de regels moeten gaan houden. Beter voor iedereen.

Karuna, ben erg benieuwd welk bedrijf het betreft. Ik ga even wat voor je navragen mbt heatstress

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:58

Ik heb in de kas gewerkt waar binnen ook temperaturen van 40 graden werden gehaald.
Waar wij in sommige afdelingen ook helemaal ingepakt te werk moesten gaan.
Om over de temperaturen in de tunnels maar niet te spreken.
Maar we moesten wel gewoon werken want er moest ook gewoon geoogst worden.
Nou hadden wij wel een kantine met airco, maar daar hadden wij het meestal koud door de tempertuur verschillen. :))

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:04

Dus julli temp kon dalen Renske?
Wat dat kan dus niet voor deze mensen, en daar zit hem het probleem

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:13

Nou boven de 30 graden hebben ze bij mij toch echt pech want dan val ik flauw! Tussen de 20 en 30 is al te warm voor mij dan voel ik me al niet fit en boven de 30 schakelt mijn lichaam me zelf wel in ruststand. Belachelijke temperaturen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:28

Ik heb vroeger ook in de kas gewerkt en met krijt gespoten ramen + schermen dicht was het soms koeler dan buiten.

We hadden altijd water mee en er kwam wel eens een ijsje. Tropen rooster hadden we ook...uurtje eerder beginnen= uurtje eerder klaar.

Ja het was warm maar wel beter geregeld dan bij ene vriendin die in de winkel werkt waar de baas het gewoon vertikt ene airco op te hangen. Dat tokootje tikt makkelijk de 40 graden aan... ook fijn voor je klanten.
Ik heb al een aantal keer gezegd dat ze met zijn allen eens een 'boze' brief moeten sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:29

Ben wel heel benieuwd wat er geproduceerd wordt in die ketels. En wat er dan verwacht wordt van de baas. Proces stil leggen? Dus lege schappen in de winkels? (Denk ik?)

Wbt vooroordelen: mogen jullie ook wel even ophouden want ik kan m'n eigen tijd niet indelen. Sta op het heetst vd dag ook gewoon te melken in overal, met handschoenen aan in een slecht geventileerde put. En die koeien zweten ook, geven warmte af.

Varkenshouderij, kassen net zo. Altijd warm, nu helemaal. Mag je je beschermende kleding ook niet uit doen. Kun je ook niet zeggen ik kap er mee, mij te warm. Niet voor niks dat er steeds meer Polen zijn die in deze sectoren werken; veel Nederlanders voelen zich te goed voor dit soort werk.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:36

In de gezondheidszorg werken we ook gewoon door....
Mensen douchen is vaak erg zwaar....

Het gaat allemaal een tandje lager, maar gelukkig gaat het bij de clienten ook een tandje lager....

Paar jaar terug was het 38 graden, binnen op veel plekken veel heter, och, in Afrika en LA doen ze ook gewoon hun werk....

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:39

Wat een onplezierig sfeertje, waarin een wedstrijd is wie het het zwaartst heeft volgens zichzelf en de rest mag niet klagen. :7

Er zijn genoeg beroepsgroepen die het nu zwaar hebben.

Arboinspectie inschakelen zal je het snelst duidelijk maken of dit de grenzen van redelijk te boven gaat.

Ik begrijp dat het reeds een 24/7 draaiend bedrijf is, dus eerder starten met werken heeft geen nut.

Is het niet mogelijk tijdelijk werkdagen/uren op te delen, 4 uur werken, aantal uur vrij en dan weer 4 uur werken? Mogelijk zullen niet alle medewerkers hier blij mee zijn, maar kan mogelijk wel helpen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 09:13

Ploegen opknippen in halve diensten.. zou kunnen voor de dichtbij woners. Maar dan kom je ook met rusttijden klem te zitten ook vrees ik. Stilleggen kan nog even opgevangen worden maar binnen week is alles op. Betekend dat elders niet geproduceert kan worden. En daardoor heel veel stil komt te liggen. Supermarkten niet maar andere plekken wel

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:17

ik heb vroeger gewerkt in een bedrijf waar het echt wel te heet was.. baas deed er niets aan.. 1 medewerker opgehaald door oververhitting, 2de ook.. Maar nee baas doet nog altijd niets.

ik kann niet tegen de hitte, ik wordt erg slap totdat ik helemaal samenbreek.. ben blij dat wij op het bedrijf waar ik nu werk een airco hebben, die altijd op 24 graden is.

op vele werkplekken vind ik wel dat daar een hitteplan moet komen, oververhitting is echt schadelijk voor het lichaam..

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:23

Ik weet niet of de ketels afzonderlijke “lijnen” zijn of een opvolging op elkaar. Wanneer het afzonderlijke lijnen zijn, dan kan gekeken worden of het stilleggen van 1 of 2 genoeg mensen “vrijmaakt” om de werktijden op de overige lijnen te kunnen verkorten voor het personeel.

Balou_k

Berichten: 14060
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:31

Voor mijn huidige studie heb ik in een distributie fabriek gewerkt. Toen ik begon stond ik op de picking afdeling, maar al snel werd ik op de postafdeling gezet. Daar was het geen rennen en vliegen en stond o.a. een ventilator.

Op de pick was dit niet voorhanden en was het rennen en vliegen. We kregen (de gehele fabriek) langere pauzes en een pauze extra. Daarnaast werden er gratis koude salades en ijsjes geserveerd in de pauzes. :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:38

Ik werk in een kleine cafetaria met deuren open. Maar door de frituur wordt het 37 graden binnen soms. Dankzij 4 frituurpotten op onze kleine zaak. 12m2 ofzo. Hebben het opgezocht maar er is geen harde wettelijke max voor temperatuur. Airco is bij ons niet mogelijk. Staat wel een ventilator.

Ik word wel eens niet lekker en dan ga ik buiten even zitten als dat kan. En ik mag de hele tijd drinken. Laat ook gerust mensen wachten om te drinken soms. We moeten 20 kilo aardappels sjouwen en snijden maar dat doen we gewoon heel langzaam. Dat is het enige wat je kan doen. :P

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:51

karuna schreef:
Die had ik ook al gevonden. Kom met invullen eigenlijk steeds op rood uit. -O-



Jij ook al? hhahhahaa
Ik ook, werk op een manege dus loop veel in de volle zon. En stallen mesten is ook niet bepaald fijn.
Echter, als je goed rekening houd met het weer, kan je het redelijk onder controle hebt. Toegeven, de eerste zonnesteek heb ik al te pakken gehad een paar weken terug, want ik had net te weinig gedronken)

Persoonlijk heb ik voldoende drinken bij de hand (2 liter fles, ingevroren en als de werkdag langer duurt ontdooit deze en dan steeds water toevoegen) Gisteren de 5 liter aangetikt. Daarnaast zorg ik er altijd voor dat ik in de ochtend flink ontbijt (vandaag een engels ontbijt zelfs) want als het warmer wordt stop ik met eten, het smaakt me niet en ik krijg het slecht weg. Hooguit een salade maar daar draai ik slecht op als ik niet stevig ontbijt.

Bij heel warm weer of hoge zonkracht heb ik een pet op die ik nat maak. En gisterenavond bleef het erg lang warm en mijn lijf vond dat niet grappig. Dus molletje erin en een natte handdoek in mijn nek en schouders. En elke keer op de wc, niet alleen handen wassen maar ook mijn polsen en armen. Koelt lekker af.

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:00

Wordt het niet eens tijd voor een siësta hier? Deze temperaturen komen overeen met de temperaturen van zuid Europa,ook nu met deze luchtvochtigheid. Waarom is het daar heel gewoon en wordt dat hier uitgelachen?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 10:23

Ketels staan los van elkaar. Verkorten kan niet. Proces duurt 6 uur geloof ik waarbij controle moet zijn. Volgende wordt dan weer opgestart of overgepompt of gefilterd.

Maar ja siesta is niet voor niets uitgevonden. Had al voorgesteld laat een ploeg vervallen en verschuif de twee andere ploegen. Maar dan komt productie klem

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:35

Hier tussen de 29 en 35 graden, geen extra pauzes, keihard doorwerken, komt neer op ong 17 km in 6 uur tijd lopen en het went dus niet! Heel slecht voor je lichaam! Geen extra ventilatie dan normaal, die normaal ontoereikbaar is...iedereen heeft er last van, zuurstof te kort om op snelheid te blijven die vereist is.

Dit soort situaties waren 25 jaar geleden echt niet normaal, daar werden maatregelen voor genomen, bij deze multinational dus niet!

Volgende week voorspellen ze 40 graden buiten, dan verwacht ik binnen mimstens 45graden en alles gaat gewoon door!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:50

cobiie schreef:
Wat een onplezierig sfeertje, waarin een wedstrijd is wie het het zwaartst heeft volgens zichzelf en de rest mag niet klagen. :7

Er zijn genoeg beroepsgroepen die het nu zwaar hebben.

Arboinspectie inschakelen zal je het snelst duidelijk maken of dit de grenzen van redelijk te boven gaat.

Dit vond ik ook al vrij bijzonder :+

Wat de horeca betreft; het probleem is meer dat de mensen op het terras/in het café nogal eens hoge verwachtingen hebben, dus dan kan je niet zeggen tegen je collega's "sorry maar van de arbo moet ik nu pauze hebben" zodat zij extra hard moeten lopen om te compenseren voor jouw afwezigheid.

Overigens werk ik in de keuken (waar het gek genoeg erg goed vertoeven is met dit weer) en ik kan onbeperkt water drinken, erg prettig is dat. En als ik eens een minuutje heb tussen 2 bonnen schuif ik even een boterham naar binnen. Gaat prima hoor. :j

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:58

Hier ook een productie omgeving. Zelf zit ik op kantoor gelukkig.

Maar hier ook werkzaamheden op plekken die boven de 40 graden komen. Zeker als het veel werk is worden mensen afgewisseld. Volgens mij laatst half uur op en half uur af. Veel drinken etc.
Zeker bij bepaalde werkzaamheden ontkom je er niet aan.

Zolang dergelijke voorzorgsmaatregelen genomen kunnen worden is er niet echt een probleem. Wordt het echt te warm, moeten bepaalde installaties uitgeschakeld worden lijkt me. Maar dat kost vaak duizenden euros.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:05

Indestal schreef:
Volgende week voorspellen ze 40 graden buiten, dan verwacht ik binnen mimstens 45graden en alles gaat gewoon door!


Gelukkig is de kans erop maar 2%; laten we maar hopen dat de >40 graden ons land voorbij gaat.
Zie onderstaande link:

https://www.rendement.nl/nieuws/id21366 ... -weer.html

Dat geeft direct het grootste knelpunt weer:

Er is geen wettelijke regeling voor stillegging van het werk bij een bepaalde temperatuur, maar met een beetje gezond verstand kan een werkgever gezondheidsproblemen door de temperatuur wel inschatten.

Een heel aantal werkgevers in NL markeert het aan gezond verstand. Ik werk bij een grondwerkbedrijf; mijn meeste collega's werken buiten. Zij beginnen (daar waar het kan) eerder en stoppen eerder, nemen een (paar) keer extra pauze en het werktempo gaat omlaag. We geven voorlichting over zonnebrand en de gevaren van oververhitting etc. Mochten opdrachtgevers klagen over verminderde productie, dan neemt mijn werkgever het op voor zijn mensen. Zo kan het ook.

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:15

Magrathea schreef:
cobiie schreef:
Wat een onplezierig sfeertje, waarin een wedstrijd is wie het het zwaartst heeft volgens zichzelf en de rest mag niet klagen. :7

Er zijn genoeg beroepsgroepen die het nu zwaar hebben.

Arboinspectie inschakelen zal je het snelst duidelijk maken of dit de grenzen van redelijk te boven gaat.

Dit vond ik ook al vrij bijzonder :+

Wat de horeca betreft; het probleem is meer dat de mensen op het terras/in het café nogal eens hoge verwachtingen hebben, dus dan kan je niet zeggen tegen je collega's "sorry maar van de arbo moet ik nu pauze hebben" zodat zij extra hard moeten lopen om te compenseren voor jouw afwezigheid.

Overigens werk ik in de keuken (waar het gek genoeg erg goed vertoeven is met dit weer) en ik kan onbeperkt water drinken, erg prettig is dat. En als ik eens een minuutje heb tussen 2 bonnen schuif ik even een boterham naar binnen. Gaat prima hoor. :j


Precies dit! En midden op de dag in de brandende zon hoort er dan bij, maar dat kan alsnog onprettig aanvoelen, even zacht uitgedrukt :+

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:20

In Nederland is inderdaad geen wettelijke regeling voor werken bij (extreme) temperaturen) daarom is er ook niets te vinden bij de arbo. Binnen mijn vakgebied moet ik soms wel rekening houden met hitte i.v.m. bepaalde beperkingen. Binnen mijn beoordelingskader is hitte langdurig werken in een omgeving warmer dan 35 graden. Misschien kun je daar iets mee (zie voor beroep mijn profiel) ?

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:24

Je kan natuurlijk altijd contact zoeken met de arbo arts en de situatie bespreken.